Tipsin ankkahaudonta 2011

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mä en pysy nahoissani! Ensi viikolla saan lainaan hautomakoneen, ja sitten pitäisi hakea Ninnulta siitosmunia :smt003 Ja ostaa virkon S.ää ja koekäyttää kone ennen sitä. Saa nähdä mitä tästä tulee,, ainakin intoa riittää :smt005
Viimeksi muokannut tipsi, 09 Maalis 2011, 19:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipsin ankkahautomo 2011

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mä hamstrailen poikashoitotarvikkeita yms. Onko teillä millainen kokemus lämpölevyistä? Käytin aikaisemmin lämpölamppua, mutta tuollainen levy minkä alle poikaset voisivat mennä on myös näppärän näköinen. Mutta kasvaako ankanpoikaset nopeasti sellaisesta ohi, eli käykö se liian pieneksi?
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Räpylälli

Re: Tipsin ankkojen hautominen 2011

Viesti Kirjoittaja Räpylälli »

Pidän siulle peukkuja pystyssä. Toivottavasti haudonta onnistuu ja saat ihania pikku vaakuttimia :smt023

Pohdin ihan samaa tuon lämpölevyn suhteen. Ankat kasvavat niin kauhean nopeasti ja ovat syntyessään jo normi tipua isompia.
Viime keväänä meillä oli terraarion lämpömatto pikkuvaakuilla ja ostettiin siihen vielä himmennin jolla saatiin säädeltyä lämpöä.

Sellaisen ison lämpölevyn ajattelin kyllä ostaa ankkalan kattoon ensi talveksi. Hinta on aika suolainen mutta on se ainakin turvallisempi kuin lämpölamppu.
Meillä on mennyt useampi lämpölamppu pimeäksi kun vaakuilla on tapana lentää ( ankkamaisen hallitusti) meikäläistä vastaan kun vien ruokaa...
Kuuluu vaan siipien räpytys, tumpsaus ja kolaus ja sitten onkin ankkala pimeänä :smt001
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipsin ankkojen hautominen 2011

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Räpylälli: mistä sä hommaat tuon lämpölevyn kattoon, ja onko se juuri pienten yms. tilojen lämmittämiseen? Ankkala vain on suunnitteilla takapihalle jos ankanpitolupa tulee (asun siis taajamassa). :smt001

Tuo poikaslämpölevy on vissiin sellainen että ne poikaset menisivät sen alle.. mutta juuri tuo ankanpoikase kasvunopeus mietityttää, lämpölevy vpoi hetkessä olla liian matala :smt017 Vai voiko niitä säätää korkeudeltaan?

Tänään desinfioin hautomakoneen, ja olen pario päivää sitten tilannut lämpö & kosteusmittarin. Pitää alkaa koekäyttää sitä kunhan mittari tulee :smt001
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Rusina

Re: Tipsin ankkojen hautominen 2011

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mulla on EBAEIlta hankittu lämpölevy ja ainakin siinä mallissa on portaaton korkeussäätö melko ylös asti. Tiput nukkuvat levyn alla littanoina, joten ainakin kanatipuille on sopinut pitkään. Olen tykännyt!
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipsin ankkojen hautominen 2011

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Hitsi, mä tilasin EBAEIlta juuri kosteus/lämpömittarin ja juoma-automaatin, olisi sittenkin pitänyt laittaa se lämpölevy mukaan jos meinaat että ankoillekkin se voisi olla hyvä. Ehtisiköhän se vielä mukaan..
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Tuulia

Re: Tipsin ankkojen hautominen 2011

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Meilläkin lämpölevy kanatipuilla, riittäävän kokoinen 20 pikkutipulle, jää kyllä kanatipuillekkin pieneksi muutamassa viikossa jos tipuja 20kpl. meillä huoneenlämpö tipulassa yli 20 astetta eikä tiput enään viihtyneet lämmittimen alla 3 viikosta eteenpäin, joten lämmitin nyt sammutettu.
mä ajattelin että valo yöllä on huono vaihtoehto, halusin että tipuilla on oikea yö, siksi en hankkinut lämpölamppua.
Rusina

Re: Tipsin ankkojen hautominen 2011

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mulla on kaksi semmoista lämpölevyä, pienin ja suurin malli. Ankanpojille vois tuommoinen isompi alla parempi. Pitäis varmaan käydä mittaamassa minkä verran levyn alle jää tilaa, kun se on korkeimmillaan...
Räpylälli

Re: Tipsin ankkojen hautominen 2011

Viesti Kirjoittaja Räpylälli »

Tälläisen mainoksen löysin netistä siitä kattoon kiinnitettävästä lämpölevystä
http://www.infraheat.com/tiedostot/lamm ... uojiin.pdf

Ja täältä katselin alustavasti hintoja. http://www.purewarm.com/elaimet/alk-600-sl.html
Ajattelin kysäistä tutulta sähkäriltä jos hänen kauttaan voisi tuollaisen lämmittimen saada hankittua.
Nuo Purewarmin tuotteet on ilmeisesti tukkuhintoja joten sähköliikkeen kautta tilattuna hintaa tulee kyllä vielä tuohon lisää :smt012
Kesällä täytyy lisätä eristeitä ankkalaan ja muutenkin parannella tiloja.
Kun saisi jotenkin suostuteltua tuon isännän vielä siihen että otettaisiin meille vielä pieni porukka kanoja.... :-"

Nälkä kasvaa syödessä :smt005
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipsin ankkojen hautominen 2011

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Kiitos räpylälli, tuo näyttäisi hyvälle. Eikö tuolta muka saisi tuota ostettua, koska hinta ilmoitetaan myös alv:n kanssa? Voisin moisen hommata itsekkin kattoon :smt001
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Huomenna meneevät koneeseen, huomenna menevät koneeseen :smt045 Hyvän näköisiä ovat munat, kun niitä tarkemmin syynäsin ja merkkailin. Ovat ankat taitaneet niistä "tykätä" koska ovat kiiltäviä ankanrasvasta :smt003

Muuten mun hautomakoneen optimointi on mennyt hyvin, mutta loppukosteudennosto ei tahdo onnistua riittävän korkeaksi. Kosteus nousisi muuten hyvin (covatto 20 tai joku sellainen kone on mulla lainassa), mutta pelkään että muoviritilä on liian liukas kuoriutumusalusta ja laitoin ritilän päälle talouspaperia. Mutta sitten ilmanvaihto estyy alempaan kerrokseen jossa vesisäiliöt, ja kosteus ei enää nouse. Jos munatilaan laittaa vesiastian (sen korkuisen ettei poikaset pääse hukkumaan) niin kosteus ei nouse kuin siihen hm.. n. 60% joka taitaa olla liian vähän :smt017 pitäisikö munatilaan laittaa loppuvaiheessa kasteltuja räsyjä, tai sumutella munia? Vai hätäilenkö liikaa kuoriutumisalustan liukkauden takia? (pelkään niitä "levähtäneitä jalkoja" jotka voi liian liukkaalla alustalla olla ongelma)
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
ninnu

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Kyllä ne pikkuvaakut sillä muovialustalla pärjää :smt023
Ja jo itse kuoriutuminen nostaa niitä kosteuksia ihmeellisesti. Mulla on covatutto 54, jossa on aika pieni se vesitila, mutta kummasti vaan on riittänyt ja ankat hienosti kuoriutuneet. Covatutto, ainakin tuo isompi kestää hyvin kannen aukomisia (vaikken sitä tietenkään voi suositella) joten voi munia suihkutella, mutta sitten kun alkaa säröjä ilmestymään, niin märkä rätti/harso ym vaan koneeseen ja kannet kiinni.

Tsemppiä :smt048
Xaus

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Millä arvoilla ankkoja haudotte? Lämpö ja kosteus siis?
omena

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja omena »

^Mulla oli ihan samat kuin kanoilla. Tsemppiä tipsin haudontaan! Mulla kuoriutu nää viime ankat noin 60% luokissa ja hyvin tulivat :) Meillä on..ööö...viikon ollu ankanmunat koneessa ja 9/10 näyttäis hedelmöittyneen :)
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Xaus kirjoitti:Millä arvoilla ankkoja haudotte?
Lämpö aluksi 37.3 astetta (ankalla taisi olla hitusen alempi kuin kanalla), ja kosteus 55%. Loppuvaiheessa (pitää vielä tsekata milloin, olikohan se 18 päivän jälkeen) lämpö lasketaan 37.2 asteeseen. Kun poikaset alkaa rikkomaan kuorta, niin kosteus nostetaan 70% vai olikos se 75%.. Aini, ja tää on tuollainen "forced air"-tyyppinen kone, eli tuuletin pyörittää lämmön kaikkialle koneeseen. Jos lämpö tulisi vain ylhäältä päin, niin lämpötilan pitää olla korkeampi.

Mä tietty onnistuin jättämään vettä hautomakoneen isompaan säiliöön ja kosteus oli sitten yli sallitun, tajusin vasta kun olin laittanut munat koneeseen :smt013 Mutta tuskinpa tuollaisesta haittaa on, etenkin koska tulen läpivalaisemaan ja seuraamaan ilmatilan kokoa ja säätämään tarvittaessa kosteutta sen mukaan.

Kiitos hautomaonnen toivotuksista, mäkin toivon että kaikki menee hyvin ja tuloksena olisi parvi ankkatipusia :smt003 N. viikon päästä eka läpivalaisu, jolloin näkee montako lähti itämään :smt001 Mä olen niin täpinöissäni!
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Vastaa Viestiin