haudonta hirvittää

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

jonsku

haudonta hirvittää

Viesti Kirjoittaja jonsku »

Olen pohdiskellut kovasti jos alkaisi tuossa keväämmällä hautomaan viirunmunia.
hirvittää vaan miten saada ensin munat kuoriutumaan ja sitten tipuset pysymään hengissä.. minähän tapan kukkaset ja viherkasvitkin parissa päivässä :oops:

olen miettinyt ostavani automaattisen hautomakoneen, mutta miten osaan tehdä kaikki säädöt ym tarvittavat valmistelut? :shock:
Mitä tärvitsee olla hautomakoneen lisäksi? Jos tipusia kuoriutuisi, pitääkö tipusille olla kokonaan lämmin alue vai osaavatko ne mennä itse paikkaan missä lämmin? siis lämpölamppu tai tuollainen lämmitin tms? :smt017
pitääkö tipuja opettaa syömään tai juomaan vai osaavatko ihan itse :smt024

onko koneissa selkeät käyttöohjeet tyhmällekin käyttäjälle? vai pitäisikö ajatus omista pitusista haudata samantien? :-"
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: haudonta hirvittää

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Äläpä hautaa haudonta-ajatuksia! Ihan kaikki hautojat ovat olleet joskus ensikertalaisia…niin linnut kuin koneenkäyttäjätkin ;)

Konehaudonnan “alkeiskurssin” voit lukea tämän haudonta-alueen alusta. Automaattikonetta ei tarvitse kovin paljon säädellä, kun se on tosiaan suunniteltu ja tehty automaatiksi. Tiput osaavat mennä itse lämpimään eli lämpölamppu tai -levy riittää. <Tätä voi verrata emon alla tapahtuvaan tipujen hoitoon eli ympäristön lämpötila voi olla hyvinkin viileä/kylmä verrattuna siihen lämpöön, joka löytyy emolinnun alta.

Konehaudottuja tipuja pitää pikkuisen opastaa syömisen ja juomisen alkuun, koska ei ole emoa opettamassa. Se on kyllä helppoa, kun kuvittelet oman sormenkyntesi emon nokaksi ja naputat sillä ruokaa ja vettä. Äkkiä yksi tipu hoksaa, että tässä on syötävää ja tässä on juotavaa…sitä matkimalla muutkin oppivat!

Osassa koneista on ne ohjeet vain muilla kielillä kuin suomeksi, mutta jos tiedät koneesi merkin ja mallin, niin luultavasti täältä löytyy käyttäjäkokemusta juuri sinun koneestasi ;)

Ja ehkäpä kanatiput olisivat helpompia hautoa ja hoitaa ensimmäisellä kerralla? Viiriäistipujen hoito/kasvatus voi olla kinkkisempää. Luin jostain vanhemmasta viestistäsi, että kanojakin suunnittelit hankkivasi ;)
jonsku

Re: haudonta hirvittää

Viesti Kirjoittaja jonsku »

olen lukenut täältä nuo konehaudonnan abc ja myös haudonnan kanan alla :) Siksi kai alkoikin hirvittää, on niin paljon muistettavaa ja mitä enemmän olen lukenut sitä tyhmemmäksi itseni tunnen :oops:

Viiriäisiä on itsellä kaksi kanaa ja kukko, enkä tiedä mahtaako tuo kukko edes osaa hommaansa.. :smt011 toivon että itse hautomalla ja tipusia "paapomalla" saisin hiukan rohkeampia viiruja, etteivät heti hyppää kattoon kun näkevät

konettakaan en ole vielä ostanut, mutta tuollaisia covatutto 24 automaatti ja covatutto 24 eco automaatti olen katsellu. onko suosituksia? pienempikin kävisi jos automaatti mutta noissa aloitus paketeissakin taitaa olla vain puoliautomaatteja? :smt017

kyllä, kanoja olen havitellut myös ja suunnittelin niitä hankkivani kunhan kevät enemmän koittaa. rotu vielä hiukan avoinna, muttä luultavasti jokin noista sulkajaloista :smt007
sitäkin pohdin että pitäisikö ostaa valmiita kanoja vai ostaa siitosmunia ja hautoo itse, siis koneella :smt040 sitten mun tuurilla kaikki on kukkopoikia :smt003

täytyykö tipusille olla kuinka lämmin paikka muuten? ei kai voi kuitenkaan ihan 5-10 astetta olla?
max3

Re: haudonta hirvittää

Viesti Kirjoittaja max3 »

tuosta hyvä aloituspakkaus. Viirun munille tuohon koneeseen saa oman kääntölevyn.
Mua jännitti kans ekat haudonnat (ja jännittää edelleen), meni jopa ihan pepulleen, kun en saanut tipuja pysymään hengissä. Silti siihen vain jää koukkuun ja on se sit palkitsevaakin. Sitäpaitsi onhan tää munis, aina joku vastaa, jos on kamala hätä. :smt002
jonsku

Re: haudonta hirvittää

Viesti Kirjoittaja jonsku »

kiitos max3 :) tuo voisi olla sopivan kokoinen :smt023

tässä nyt on sentään vielä aikaa ennen kun alkaa ilmat lämmitä sen verran että voi vaikka niitä siitosmunia tilailla :) jos ensin koittaa vaikka noita kanan tipusia :)

haudontaan liittyen, miksi tuota kosteutta pitää nostaa kuoriutumis vaiheessa? vai olenko käsittänyt väärin?
voiko noista munista etukäteen sanoa että mikä on hedelmöittynyt ja mikä ei? :smt017 lukemani perusteella olen saanut käsityksen ettei ennen kun on hautonut jonkin aikaa.
kun nyt minulla on epäilys tuosta kukosta, ettei se tosiaan tiedä hommaansa, :smt011 tai sitten se on kukkomaisesti käyttäytyvä kana.. :shock

sitten kysyisin kanan haudonnasta, kääntääkö kana itse noita munia?
max3

Re: haudonta hirvittää

Viesti Kirjoittaja max3 »

Jeps, kana kääntelee munia.
Kosteuden nosto kuoriutumisen aikana tapahtuisi myös kanan alla, mut harvoissa koneissa kuoriutuvat tiput pystyy itse nostamaan sitä kosteutta tarpeeksi, joten sitä autetaan. :smt002 Jos kosteus ei nouse tarpeeksi, niin tiput voi kuivua kuoriin kiinni.

Ja hedelmöittyneet näkee läpivalaisulla suunnilleen 5vrk:n haudonnan jälkeen. Hyvin mullakin on tuo viirukukko näköjään hedelmöittänyt, vaikka en ole sen kertaakaan nähnyt polkevan... Kai ne osaa sit olla niin häveliäitä, kun on hyvin kasvatettuja (omakasvatti kukot polkee kaikkea minkä kiinni saa). :smt005
jonsku

Re: haudonta hirvittää

Viesti Kirjoittaja jonsku »

kiitos vastauksesta, olen taas hiukan viisaampi :)

mun ei siis vielä tarvitsekaan etsiä uutta kukkoa :smt038

kuinka usein munia pitää haudonan aikana kääntää? tuli mieleen kun tuolla on myynnissä tollanen hautomakone, missä joutuu käsin kääntämään.. mutta miulle kyllä taitaa olla paras tuo automaatti, muisti kun on surkea, ettei sen takia noi hautomiset mene huonosti :smt002
max3

Re: haudonta hirvittää

Viesti Kirjoittaja max3 »

Mulla on sellainen mielikuva, et niitä käännetään käsin aamuin illoin -vähintään. Mulla kone kääntää puolentunnin välein, kun musta se on niin kivaa, kun "lapset" on karusellissa. :smt005 Sit kääntäminen lopetetaan pari päivää ennen kuoriutumista.
jonsku

Re: haudonta hirvittää

Viesti Kirjoittaja jonsku »

missäs noita tipuja sitten pidetään, kun jostain täältä taas sain silmiin, että viirutipusetkin hyppii jo korkealle.. :shock: mä kun kuvittelin et ne ei tarvis edes kattoa vielä ennenku höyhenet kasvaa :oops:
ja mitä niille laitetaan alusiksi? paperia vai purua ? :smt017
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: haudonta hirvittää

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tiput oppivat tekemään pieniä lentopyrähdyksiä jo hyvin nuorina (muutaman vuorokauden ikäisinä). Osittain toki ponnistavat jalkojensa avulla, mutta kun siipisulat ovat se osa höyhennystä, joka kehittyy ensimmäiseksi, niin niitä keskenkasvuisia siipiä kyllä käyttävät näppärästi. Eli katollinen pitopaikka on tarpeen.

Tipuja voi pitää monenmoisissa tipuloissa...esim. verkolla katettussa muovilaatikossa. (Pahvilaatikko ei ole hyvä paloturvallisuuden vuoksi.) Tai erilaisissa valmiissa häkeissä...esim. kaninhäkissä jne. Myös omatekoinen häkki käy. Häkeissä on oltava niin tiheät silmät/raot, etteivät tiput sovi niistä läpi, koska eksyessään eivät osaa palata takaisin lämmönlähteen luo.

Ihan alkuun alusina voi käyttää sanomalehteä, vanhaa pyyhettä, ylijäämälakanaa tms., jonka voi nakata surutta roskiin esim. kerran päivässä. Kun tiput alkavat olla n. viikon vanhoja, niin silloin alusina on hyvä olla vaikka purua, koska tipuilla on luontainen tarve kylpemiseen. Siihen ne tarvitsevat pehmeää, kuohkeaa materiaalia. Purun lisukkeena voi käyttää turvetta, koska se sitoo hyvin hajuja. Pelkkä puru tai pelkkä turve käy myöskin.
viiriäiset

Re: haudonta hirvittää

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Tuossahan tuli jo paljon tietoa^
Itse käytin hyväksi vanhaa akvaariota viirutipuille (tipulle)
Lampuksi käy vaikka jalalla seisova pöytä valaisin johon saa kiinni hehkulampun esim perus 60-75w lamppu käy sen vaan laskee niin lähelle että sen alla lämpötila on n 40c
Sillä on parempi että lampun alla on kuumaa -->tiput kerääntyy kuuman pisteen ympärille rinkiin
Mutta jos on liian kylmä lampun alla kaikki tiput menevät lampun alle kasaan ja tipuja saattaa talloontua tai tukehtua kuoliaaksi.
Eli terraarion lamppu on paremi olla liian lähellä kuin liian kaukana.
Älä stressaa liikaa katsele netistä useita eri asioita ja käytä järkeä niin varmasti saat muutamia tipuja :smt023

Kuivikkeena itsellä oli paperia kun turve pöllyää sisällä ja kylpyhiekaksi käy hiekkapuhalus hiekka joka maksaa 20kg säkki muutamia euroja k-raudassa ja ei pölise.
Onnea ensihaudontaan :smt041 :smt006
max3

Re: haudonta hirvittää

Viesti Kirjoittaja max3 »

Mäkin kasvatin ekat viirut vanhassa akvaariossa, mut Duna (hamsterinhäkki) on ihan huippu ja sopivasti katossa ritilä, joten saa lämpölampun yläpuolelle. :smt001
jonsku

Re: haudonta hirvittää

Viesti Kirjoittaja jonsku »

kiitos kaikille, taas ollaan hiukan viisaampia täällä :smt001

Onko tuo lämmitin aloitus pakkauksessa sellainen mikä käy kaikille tipusille? eli siis alle mahtuu kanantiput ja tipuviirutkin pysyy lämpösenä? vai onko joku liian suuri sinne? strutsi ehkä? mutta en kyllä ajatellut niitä alkaa edes hautomaan, eivät taitaisi edes koneeseen mahtua :smt003
jonsku

Re: haudonta hirvittää

Viesti Kirjoittaja jonsku »

Tänään hain hautomakoneen postista :smt047 nyt kai pitäisi alkaa tutustumaan koneeseen ja sitten alkaa haalia niitä munia sinne, josko vaikka pääsiäiseksi saisi jo tipusia :smt050 täst se lähtee, kohta tupa täys lintusia :smt023
max3

Re: haudonta hirvittää

Viesti Kirjoittaja max3 »

Joo, siihen jää koukkuun ja kohta joka soppi on tipuja täys. :smt002
Onnea tulevaan haudontaan. :smt023
Vastaa Viestiin