Emon palautus parveen - vai meneekö myyntiin?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Maatikko

Emon palautus parveen - vai meneekö myyntiin?

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Olinpa sitten ylivarovainen ja eristin Inkun ja yksöstipunsa omaan tilavaan häkkiin (kun halusin varmistella tipun lähtökohdat, kun oli kylmät pakkaset, ja kun se oli ainoa, ja kun kaveri oli vaivautunut toimittamaan mulle erisukuiset siitosmunat jne. jne. jne.)

Häkki on kanalan nurkassa ja siis täysin näkö-, kuulo- ym. yhteydessä muuhun parveen. Muut kiipeilevät häkin päällä jne.

No nyt Inkku sitten jököttää tipunsa kanssa häkissä edelleen, tipu melkein neliviikkoinen. Inkun tekisi mieli ulos häkistä, mutta kun päästän sen ulos, niin toiset hyökkäävät päälle kuin yleiset syyttäjät. Nokkivat niin rankasti, että Inkku juoksee verissä päin pitkin nurkkia. Muut kanat yrittävät välillä häkinkin läpi hyökätä Inkun kimppuun.

Ideoita?

Päästänkö joku ilta pimeän tullen Inkun ulos häkistä ja toivon parasta? :oops: Tipua ei kai ainakaan uskalla päästää, kun Inkulla on itselläänkin täysi työ juosta muita karkuun - ei takuulla ennätä puolustamaan tipua hyökkäyksiltä?

Meillä on siitä ikävä tilanne, että kanala on kovin pieni, sinne on vaikeaa järjestää mitään hienoja piilopaikkojakaan.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Re: Emon palautus parveen - vai meneekö myyntiin?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

HuhHuijaa...onpa voimakkaat reaktiot muulta parvelta, vaikka noin liki Inkku tipuineen onkin asustellut :smt012

Olisiko kanalassa mitään eteistilaa tms., joka ei olisi parven eikä Inkun reviiriä? Mitenkä pelkkä kukko suhtautuisi Inkkuun? Jos hyvin, niin pääsisikö Inkku kukon suosion kautta takaisin parveen?

(Minä myös eristän emon tipuineen omaan rauhaansa, mutta päästän ne valvonnan alla päivittäin "puolueettomalle maaperälle" muun parven kanssa, kun tiput ovat sen vankkoja, että pysyvät varmasti tolpillaan eli n. viikon iästä alkaen.)

Oletko koettanut Yksöstä pitää ollenkaan muun parven kanssa yhdessä? Sen pitäisi olla vielä niin pieni ja piipittävää ääntä pitävä, etteivät vanhemmat kotkot yleensä semmoista koe arvojärjestystään mitenkään uhkaavaksi ja vain "nätisti" näyttävät, että äläpä etuile ruokakupille tms. (Takuita en anna, mutta meillä toimivat näin.)

Jos Inkun myisitkin, niin tod.näk. se saisi täysin vieraassa parvessa aika kylmää kyytiä, kunnes arvojärjestys olisi selvä.
Rosia

Viesti Kirjoittaja Rosia »

Juu-u. Mä eristin äitiyspuolelle oman kuhanvaan maatuskan. Soli jo alunperin se nokkimisjärjestyksen alimmainen. Pitäkää mua vaan hoopona, mut musta on upeeta seurata tuon porukan nokkimisjärjestystä ja niiden hommia! :smt040 Soon vaan mun mielenterveyden hoitamista. Ja men siihen puutu, mä vaan kattelen ja olen aika tavalla siitä tietoisuudessa, miten se menee. Kuka on kuka ja mihin se järjestyksessä päätyy, men aluksi ees uskonu, että moista vois olla olemassa, mut on se.

No tää alimmainen teki tipunsa ja eristettiin äitipuolelle, että saavat olla rauhassa ja kasvaa. Verkko vaan välissä. Sit tuli tilanne, että toisen tiput kuoriutu ja mä haluan niille antaa helpon alun silleen. Mä tyrkin ne "alimmaisen" tiput ensin sinne porukkaan. No nehän oli häässään ja etti äitiinsä, mut ei niitä kukaan kurmuuttanu. Se meni ku vettä vaan. Eipä ne kyllä mikään uhka ollutkaan. Sitten se äippä sekaan. Siinä meni hetki. Se kuvitteli olevansa suurempi ku koskaan ja puolusti niitä tipusiaan ja turpaan tuli mennen, tullen ja palatessa. Kyllähän äiti niin tekee. Mut se oli vaan hetki. Ei siinä ees veri lentäny ja jos oilis lentäny, ni oilis taas eristetty. "Alimmainen" joutu nielemään jälleen sen paikkansa ja jäi kyykkiin. Soli hauska nähä, ku se mun ykköskukko Gyntter puuttu siihen. Se käveli paikalle ja vaan pörhisti niskasulkansa ja tuumi vissiin, että ny riittää. Kyykyttäjät lähti ja alimmainen sai sitten olla. Ja sen tiput. Samaa porukkaa ne on ollu jo tovin.

Ei ihminen mun mielestä voi niiden juttuihin puuttua, muutoin, ku jos siellä jotain oikeesti tapetaan.
Maatikko

Ei mitään jakoja :smt013
Myös kukko hyökkii Inkun päälle. Ja tipua oikein jahtaavat.
Mä luulen, että perimmäinen ongelma meidän tapauksessa on kanalan pienuus. Pakko myydä muutama kana pois sieltä. Jospa pienemmällä porukalla mahtuisivat paremmin.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Tika voi olla ongelma, tosiaan. Mulla ei ole mitään ongelmia ollut nokkimisjärjestyksessä, vaiks kanat ovat hautoneet ja kolmekin eri tipuetta yhtaikaa. Mulla on yhtä aikuista kanaa kohden kanalassa 1,5m2 tilaa.
Maatikko

Pitäis varmaan suunnitella, että siirtäis koko parven johonkin isompaan tilaan. Meillä on kyllä noita aittoja ja pömpeleitä, mutta kaikki on tupaten täynnä kaikkea ihme roinaa, ja mies ei millään ymmärrä, että kanat tarttis kipeämmin sitä tilaa kuin hänen vanhat tyhjät mappikokoelmansa ja National Geographic -vuosikertansa. :smt011
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mulla on pieni kanala ja nyt haudontojen vuoksi aika paljon otuksiakin siellä, eikä ole ollut ongelmaa emon ja tipujen parveen tuomisen kanssa. Emo on saattanut parin kanan kanssa potkiskella, mutta ei sen kummempaa. Muut saavat kyllä muistutuksen, ettei tipujen lähelle sovi tulla.
Maatikko

Okei, vaikuttaa siis siltä että Inkku on luonteeltaan turhan nyhverö kanaemo - ainakin vielä toistaiseksi. Ei uskalla puolustaa itseään eikä pientä. Ikäähän näillä kaikilla on vasta reilu puoli vuotta. Eihän sitä tiedä jos hää vaikka siitä pontevoituisi kunhan ressu itsekin kasvaa kunnolla aikuiseksi.
Maatikko

Hmm, sellainenkin tuli mieleen, että jos Inkun poikaselle (Virkulle) löytäisi kodin, niin Inkun voisi sitten vaikka - höm - kauniisti sanottuna laittaa pois. Noinkohan joku haluaisi poikasjoukkonsa jatkoksi tuollaisen pienen kiuruvetisen alun? Tällä hetkellä vaikuttaisi, että Virkku on kana. Ikää rupeaa olemaan kuukausi. Hankittu siitosmunana Katja T:ltä (säilyttäjä). Virkku ei tiettävästi ole läheistä sukua esim. Anssin kanoille.
Hansu

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Virkku lienee turhan iso jo ''adoptioon''? Meillä tuon silkin haudonta ei tuottanut tulosta ja istuu nyt edelleen pesässä (marraskuussa aloitti)... MInä tuolla jo toitottelin josko tästä läheltä pieniä tipuja löytyisi...
Maatikko

^Joo, huomasin kyselysi, mutta ajattelin ihan samaa, että Virkku ei varmaan enää kelpaa kanallesi :smt001
Hansu

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Jep, jep... niin vähän pelkäsin... Jospa tuo jaksaisi vielä yhden 3 viikon rupeaman istua paremmin tuloksin!
Maatikko

Täällä on ehkä pienoista edistystä. Otin Inkun häkistä ja laitoin sen häkin päälle. Sinne tuli sitten joukko öykkäreitä, mutta Inkku antoi kaikille köniin :smt027
Sitten se hyppäsi orrelle, josta alhaisin äskeisistä öykkäreistä hyppäsi saman tien pois. (Okei, sitten Inkku yritti mennä lattialle kylpemään, mutta alkoivat jahdata sitä pitkin nurkkia, mut kuitenkin.)

Seuraavaksi laitoin Inkun takaisin häkkiin, mutta jätin luukun auki. Kukko hyppäsi sinne ja alkoi esitellä Inkulle häkissä olevaa pesälaatikkoa tyyliin "kato miten hieno". Inkku jutteli takaisin: "Joo mä tiedän." Virkku alkoi roikkua kukon hännässä ja kukko vain vähän hillitysti räpäytti sitä, että oletkos kersa siinä. Virkku tietenkin rääkyi kauheasti, mutta se oli selvästi ihan filmausta. Sitten kukko tuli tyytyväisenä pois häkistä, ja laitoin luukun kiinni. Olipahan vähän harjoittelua tässä.
Maatikko

Jälleen pohdintaa :smt002 Mitenkähän kukonvaihto (muutaman kanan poiston lisäksi) mahtaisi vaikuttaa tilanteeseen? Aiheuttaisiko sen verran hämmennystä, että unohtaisivat höyhentää Inkkua ja Virkkua? Tarttis muutenkin saada erisukuinen kukko näille.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tuotahan voisi yrittää ja toivoa, että se toimisi [-o< Kun kerran kukko on menossa muutenkin vaihtoon...
Varmaankin olet jo kokeillut muut hämäyskonstit tai oikeammin virikkeet läpi?
Vastaa Viestiin