Mitä enemmän olen hautonut nyt tällä kiinanihmeellä, sen enemmän olen alkanut arvostamaan styrox-boksiani. Tuntuu että kiinanihmeellä itämis% jää aika pieneksi, ja mitä lueskelin niin kuulemma stressaavat haudontaolot voivat johtaa siihen että vain kukkotiput selviävät haudonnasta (!). Niin just taisi käydä mun ekassa konehaudonnassa, koneellinen kukkoja putkahti.
Kiinanihme lämmittää munat vastuksilla ja tuuletin puhaltaa lämpimän ilman aika tasaisesti koko laatikkoon. Vajaan asteen ero on ollut keskustan ja reunojen välillä. En ole huomannut ainakaan että veivaisi lämpötilaa. Kosteutta vähän tuppaa veivaamaan jos ei hoksaa lisätä ajoissa. Sitä olen alkanut miettimään että onko tuo tuulikuivaus sitten lopultakaan optimaalisin juttu, pesässähän muna lämpenee vain toiselta puoleltansa kerralla. Ehkä olisikin tarpeen toisen puolen lämmetä ja toisen jäähtyä? Entä jos tuuletin tärisee ja se tärinä olisi pahasta? Liikehän itsessään ei voi olla, kun kanaemo veivaa muniaan pesässä lähes yhtäjaksoisesti. Kiinan ihme kun on aika ohkaista muovia, ja tuntuu ettei tarvitse kuin vähän hipaista niin koko vehje liukuu pöydän pintaa. Mun kukkoerä oli aluksi automaattikäännössä, mutta munat eivät istuneet koreihinsa tiiviisti vaan rullasivat puolelta toiselle koneen kääntäessä niitä. Jäin miettimään myös josko se olisi ollut stressitekijä miksi sain vain kukkoja.
Kotitekoiset laatikkomallit perustuvat lamppulämmitykseen, just tuollaiseen tavalliseen hehkulamppuun tai stryrox-laatikon tapauksessa uunilamppuun. Lampun korkeutta säätämällä säädän munien lämpötilaa, ja useampi mittari pitkin laatikkoa varmistamaan että kaikki munat saavat tarpeeksi lämpöä ja mielellään saman verran (olen asetellut pienet munamäärät kehäksi jonka mukaan säädän lämmön, muuten keskellä olisi kuuma kohta ja laidat olisivat viileät). Tällä tekniikalla sentään sain kanojakin aikaiseksi!
En tiedä. Pitäisi varmaankin hautoa enemmän ja kummallakin tavalla, että saisi vertailukelpoista dataa.