Kanallisen elon aloitus?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Kristiina

Viesti Kirjoittaja Kristiina »

Oolrait ja kiitos. Voihan tonne laittaa useemman version.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

:smt005 ihan hyvä kanavalintahan sulle taisi sitten tulla. Kyllä jos nyt aloittaisin kanailun, niin varmaan ottaisin jotain säilytettävää rotua. mutta varmasti pyörisi noita muitakin mukana muuttuva pääluku :smt003
Kristiina

Lisää kysymyksiä sarjassamme idiotus, eli pitääkö kanoja rokottaa ja madottaa? Jos madotetaan ni millä, jos rokotetaan niin miten.

Nyt alkaa olla hahmottunu ruokailu ja asumus, onko jotain spesiaalia mitä vielä pitäis älytä näin alkuun?
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

mä voin nyt kokekuksen syvällä rinta-äänellä sanoa, että kyllä niitä voi joutua madottamaankin. rokotuksia ei käsittääkseni pahemmin harrasteta ainakaan kotikanoilla.
mirri

http://www.munanetti.net/viewtopic.php?t=3884
Täällä oli jutua noista madotuksista.
Ja tuolta Kanojen sairaudet.... otsakkeen alta löytyy varmaan jo ihan kaikki!
Kristiina

Juu mä luin ton jutun ja siitähän mulle heräs se ajatus et kanojakin madotetaan. Mä vaan jäin sitä pohtiin et madotetaanko niitä säännöllisesti niinku koirii, vai vaan jos näkyy jotakii. Mut jatkan tutkimista.
mirri

Mä oon kai vähän hassu, mutta syksyllä kun oon ottanu sisään kanaset, niin oon madottanut, varmuudenvuoksi! Mulla kun ne juoksee pitkin ja poikin. Ja kähveltelee kissoilta hiiriä, niin on mielestäni ihan aiheellista.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä oon ajatellut niin päin, että madotan ja teen ulkoloishäädön vasta, jos siihen on syytä. En oikein tykkää ajatuksesta, että varan vuoksi "lääkitään", varsinkin kun munia syödään..

Eli tutkin joka viikko muutaman kanan/kukon niskan seudun sekä pyllyuntuvat. (Samalla oppivat siihen, että välillä napataan syliin ja tarkastellaan eikä mitään pahempaa tapahdu.) Kanan ulkoloiset ovat (korjatkaa, jos olen väärässä) silmin havaittavissa. Kakkatutkimukset samaan tapaan, eli aina, kun osuu kunnon läjä kohdalle, eikun tikun kanssa pa..kaa kaivelemaan! :smt005

Lisäksi olen lähettänyt ainokaisen itsestään kuolleen kanan Eviraan, jolloin sieltä saa samalla "viralliset" ja tutkitut tiedot mahdollisista sisä- ja ulkoloisista. Sitä suosittelen muillekin, siis Eviraan kuolinsyytutkimukseen lähettämistä.

Lisäksi mä tutkitutan salmonellan laboratoriossa lain mukaan (röyhistää rintaa muka kansalaistottelevaisuuttta puhkuen), eli puolivuosittain. Siitä mä en muista, tutkiiko ne muitakin juttuja samalla?? :smt017
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Vielä paremmin tuholaiset näkee pimeällä, lampunvalossa. Sillon ne on lähteneet liikkeelle kun kupattava pysyy paremmin paikallaan :smt012
Mimmi

Jep ja otsalamppu on aivan ehdoton!
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Onko toi kuinka yleistä et otsalamppujen kans iltasella kanalassa juostaan?
Mä luulin olevani ainoo joka yön pimeinä tunteina juoksoo kanalaan lintuja tiiraamaan.....
mirri

:smt005 Tuntuu olevan ihan joka öistä lystiä juosta kanalassa lampun kanssa, tai ilman! Aktiivista väkeä.
Ei ne siel salmonellatutkimuksessa syynää kun ne salmonellat, jos ei erikseen sitten pyydä muuta. Näin minä käsitin kun purkkia kiikuttelin labraan.
oisinko mää sitten turhaan madotellu noita? Mutta eikös se kuitenkin oo melkeen 99% hiiristä että niillä on suolistoloisia.
Aloin sen jälkeen tuon touhun kun :puke: kyäkkäsin vieressä kanojen venytellessä jotain jyrsijän nahkaa. Onko toi kanan ruuansulatus sitten erilainen, että ne ei niin tarttuis.
En oo koskaan tikulla p..aa tonkiessani mitään löytänyt.

Niin älkää nyt loukkaantuko, juoksen minäkin siellä kanalassa, ja vielä ilman sitä lamppua :smt005
Viimeksi muokannut mirri, 18 Helmi 2009, 13:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mimmi

jamppa kirjoitti:Onko toi kuinka yleistä et otsalamppujen kans iltasella kanalassa juostaan?
:smt045
Kristiina

No jukra, mullahan on sit ihan kananhoitoon tarvittava vehje jo valmiina, otsalamppu. Tosin en sitä viel ole päähäni laittanu, mut nythän siitäkin tulee tarpeellinen..
Viel tohon madotukseen. Onks sen jälkeen mitään varoaikaa munilla, vai voiko niitä popsii rauhassa vai saako siinä ittekkii matokuurin. Mä en oikeesti tiiä näistä mitään?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Flubenol Vet 50mg/g jauhe taitaa olla tällä hetkellä ainut kanoille rekisteröity matolääke eli sitä on tutkittu sen verran, että munilla ei ole mitään varoaikaa ja lihallakin vain 3rk:tta. Muita matolääkkeitä ei ole rekisteröity kanoille, joten niiden jälkeen tulisi noudattaa n. kuukauden varoaikaa. Mutta se sitten, että onko munissa oikeasti minkään verran jäämiä ja onko niistä mitään haittaa ihmiselle, se on kai vain jokaisen harkittava itse, että syökö vai ei. Myyntiin niitä ei kuitenkaan saa laittaa!

Näppärä konsti on madottaa sulkasadon aikaan, niin ei ainakaan tule jäämiä muniin, kun eivät muni :smt003
Mä madotan joka syksy ja koska tuota Flubenolia saa vain isossa pöntössä, niin olen käyttänyt Axiluria annoksella 250mg:n tabletti kymmenelle kanakilolle.
Vastaa Viestiin