Kalkitus

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Joo ei tarvi ihmeemmin pohjustaa ennen kalkilla "maalaamista", jos nyt isoimmat kököt ottaa pois niin hyvä.

Ennemmin kannattaa tehdä liian ohut kalkkivelli kuin paksu. Vaikka näyttää sillä maalatessa ettei se peitä mitään - kuivuttuaan on jo ihan eri näköistä kuten jo todettu. Jos tekee paksun vellin niin se tahtoo halkeilla ja karista. Jollei taas ohut velli peitä tarpeeksi hyvin niin ei hätää, voi aina lisätä uuden kerroksen päälle.
katariina

Viesti Kirjoittaja katariina »

Ääää, mä en ala :smt010 . Vetäisin kalkkimaalin kanalan seiniin pari päivää sitten. Siinä maalatessa ihmettelin jo, että aika kirjavaksi ja epätasaiseksi jää. Ajattelin, et kai se siitä valkaistuu. Mut ei. Aamulla menin katsomaan ja aaaarghhh, kirjavat ja paikoitellen ihan keltaiset :smt013 . Teinpä sitten uuden maalin, vähän edellistä vahvemman. Ja vetelin seinille. Äsken kävin katsomassa ja tupla-aaaarghhh! Edelleen kirjavat ja keltaiset.

Mitä ihmettä mä niille seinille teen? Alkaa tulla pikku hiljaa sellainen tunne, että pitäis saada kalkit pois ja ostaa sinne jonkun "oikean" maalin. Mä tahdon, että mun kanalassani on kaunista ja nättiä :smt004 . Tuon näköinen kanala ei tule kuuloonkaan.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Odota että ne kuivuu. Nyt on meillä ainakin ilmankosteus ulkonakin korkee, eli siihen voi mennä vähän aikaa, varsinkin jos ne seinät on jo valmiiksi vähän kosteat.

Itsekin kun ekan kerran kalkkivelliä laitoin, olin ensin tosi pettynyt. Ja sitten kuivumisen jälkeen sitäkin tyytyväisempi :)
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

:smt005 Tiedän ton Aagghhh! tunteen. Toisella kertaa kyllä vaalenee. Mutta pitäs kerrosten kuivua kunnolla välillä. Kun toi on vesiliukoista, niin sieltä pohjista se väri tulee läpi märkänä helpommin. Mulla oli toi yks navetan seinä niin epätasainen ja ikävä, että lätkin kalkin sinne lastalle ja isolla sudilla. Minusta tuli nätti ja elävä pintainen.
Onko kellään kokemusta miten toi kalkkivelli menis jollain ruiskulla kattoon? Onko sellasta värkkiä keksitty mistä menee läpi?
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Äkkiähän sellaisen värkin keksii :smt003
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Laiskana miehenä laitoin yhtenä kesänä kalkit kattoon kompurakäyttöisellä auton massaruiskulla. Kun tekee liemestä sopivan ohkaista ja säätää ruiskua niin se kyllä onnistuu mutta onpahan sellaista tuhraamista että jäi kokeiluksi.
Ruiskutettuna tulee niin ohut kerros ettei hyötyä juuri ole.
Sen lisäksi piti olla puolinaamari ja silmäsuojaimet ettei kalkkiliemihuurut mene silmiin ja henkeen.

Meidän navetta on sementtitiilistä, ja kolmannen kerran jälkeen alkoi keltaiset läikät hävitä ja pahimmat rösöt seinistä myös. Ehdottomasti paras tapa on tehdä riittävän paksu velli ja vetää isolla pensselillä reilusti tavaraa seinille. Ranteet on vähän aikaa hellänä urakan jälkeen mutta lopputulos palkitsee.
katariina

Viesti Kirjoittaja katariina »

Ekalla vedolla (täähän on kuin joku formulaselostus :smt003 ) oli ohuempi velli ja se oli ihan kuiva sillon aamulla. Ja töhryisen näköinen. Tää toinen oli sitten paljon paksumpi (ja kokkareisempi :smt016 ) eikä ihan yhtä töhryisen näköinen, mutta on se kamala edelleen. Tää kyllä voi olla vielä himpan kosteakin, ainakin paikoitellen.

Vielä kerran, pojat! Kerran mä vielä sen maalaan ja sitten jos ei onnistu niin sitten alkaa tulla uutta pintaa kanalaan niin että vasara vaan laulaa!
Vaquera

Viesti Kirjoittaja Vaquera »

Minä laitoin erikeepperia kun kalkitsin vanhan navetan lautakattoa.Vuonna kivi ja miekka. Silloin kun oli ensimmäinen äijä ja sillä navetta jossa mulla oli jokunen kyyttö ja pieni lammaslauma. Monta vuotta pysyi katossa ja sinne jäi kun talosta lähdin. Eläimet möin pois :smt010 :smt089 :crybaby: , kun ne sinne hommasinkin, enneku lähdin :love9: .
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

:smt005 Alappas Eepi äkkiä keksiä! Huomasin että tossa toissessa navettassa on liian korkeella katto tämmöselle tapille. Yritin kaikellailla kikkailla, mutta se mikä menee ylös tulee melkeen kaikki alas. Itteni mää tässä siis kalkittin :smt005
katariina

Viesti Kirjoittaja katariina »

Onneton kalkitsija täällä taas.. Nyt kyllä pidätte mua hulluna, mutta mä otin ja pesin ne seinät ja katon puhtaaksi. Juuriharjalla ja mäntysuovalla. Pohjalta paljastui se tosiasia, että keltaisuus tulee panelissa olevasta pihkasta. Voiko tämän pihkan keltaisen saada jollain pois?? Ulkona on uusi velli tulossa,kun mä päätin pähkäillä tällä kertaa niin kauan, että tulis varmasti hyvä.

Tuloksena pesuoperaatiosta on tietenkin pikku vammoja pesijälle, silmä on jotain tomaatin ja paloauton sävyä ja toisesta ranteesta irtosi nahka. Että sais nyt jo ruveta onnistumaan :smt002 . Vai otanko ja vedän jonkun tavallisen pohjamaalin tai vastaavan seiniin?
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Voi hyvänen aika :smt103 En tiedä kalkituksesta mitään mutta sen sanon että nyt on syytä pitää TAUKO ja hoitaa ne urakasta koituneet vammat! :smt045
katariina

Viesti Kirjoittaja katariina »

Joo,mä en ymmärrä miten tuon "rannekorun" sainkin aikaan :smt017 . Mulla kuitenkin oli kahdet käsineet ja kolme hihaa siinä suojana. Ei siis millään olis pitäny päästä menemään litkuja iholle. Noh, tekevälle sattuu.

Jos täksi illaksi jättäis kalkitukset väliin ja keskittyis vaikka tomaattien ja paprikoiden koulimiseen. Huomenna uudella innolla!
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Ohhoh? Kylläpäs siinä on ollut hommaa kerrakseen kun viitsii nähdä moisen vaivan =D> !
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

No! Jos sielä seinissä on vaa keltasia läiskiä, ni nähän saa sillai poies, et sekottaa kalkkivelliin jotain keltasta väriä ni sit on kaikki kohdat keltasia :smt005

Oikeesti niitä ei peitä millään kalkkivellillä nimim. kokemusta on...
gallia

Viesti Kirjoittaja gallia »

Minähän en taakseni katso, kun navetan seiniin kalkkia vetelen. Päätän, että jos ei tuu hyvä, seuraavana kesänä on uusinta... Alaosa vedetään sementtivellillä. En oo varma, näkyykö semmosta seinää kotisivujen kyyttö-kuvissa... :smt017
Mikään elukka ei ole vielä valittanu, et olis seinät ollu huonosti kalkitut! :smt003

Voiko muuten vanhaa lautaseinää kalkita, vai imeytyykö koko soosi sisään lautoihin? :smt017

Vaatiihan uhreja taistelukin, saati seinien kalkitus... :smt002
Mulla roiskahti viimekesänä kalkkisoosia silmään. Silmä oli sen jälkeen melko punainen ja vuosi melkoisesti, vaikka heti huuhtelinkin juoksevan veden alla. :smt087
Vastaa Viestiin