Kalkitus

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

peppi

Kalkitus

Viesti Kirjoittaja peppi »

Miten tuo kanalan kalkitus hoituu ?
Sekoitatteko ihan tavallista dolomiittikallkia siis sitä millä puutahaakin kalkitaan veteen ja sillä huiskitte kanalassa ? Vai kuinka tuo homma hoidetaan sillä en ole koskaan tuommoista tehnyt... Tässä on nyt aikaa minullakin hommata kanalan kevät siivousta varten tarvittavat vermeet.Siivous on sitten joskus toukokuulla. :smt002 kun olen toisinaan niiiin saamaton noissa toimissani :smt087
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Vanhana puistokemistinä voisin vastata tähän;kyllähän dolomiittikalkista voi tehdä seoksen mutta se sitoutuu huonosti.
Rakennuskalkkia (joka on poltettua ja sitten vedellä sammutettua)sekotat veden kanssa ja jos sulla sattuu olee avattu sementtisäkki voi sitä laittaa ripaus sekaan niin pysyy paremmin seinässä.Ja suolaa jos laittaa sekaan saa kiiltoa pintaan.
Kannattaa tehdä seos edellisenä iltana ja paksuus sellaista millä kuvittelisi haluavansa maalata.
peppi

Viesti Kirjoittaja peppi »

Löytyikin kalkituksesta kaikki tarpeellinen tieto aiemmista viesteistä..... :idea:

Joten tämän aloituksen voisi poistaa...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Gizzmo-gemisti kerkes jo vastata ja siinä taisi tulla uusiakin vinkkejä, joten en nyt poista :smt002
peppi

Viesti Kirjoittaja peppi »

No ei sitte :smt003
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Paa sinistä väriä vielä lisäks ni kärpäset ei tykkää istua... Gizzmo toi suolajuttu oli hyvä, kiitos!
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Suolan annostus on luokkaa 100-150g/10 l vettä
katariina

Viesti Kirjoittaja katariina »

Mitähän mulle aiotaan täkäläisessä rautakaupassa myydä, kun kalkkia kävin jo kyselemässä? Kysyin rakennuskalkkia, että voisin kalkita vanhan navetan seinät. Myyjä sanoi, että rakennuskalkkia ei kannata käyttää, koska siitä tulee seinässä keltaista :smt017 . Halusi sitten myydä jotain hautakalkkitahnaa, jolla oli hintaa sitten enemmän kuin budjetti sallii, melkein 150 erkkiä. Tai vaihtoehtoisesti valmista kalkkimaalia. Vaan kun minä olen ymmärtänyt, että siitä rakennuskalkista pitäis tulla riittävän hyvä maali meidänkin tarkoitukseen.

Pidänkö vaan pääni ja ostan rakennuskalkkia myyjän ohjeista välittämättä?
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Kyllä kanalaan kelpaa ihan rakennuskalkki,varsinkin jos vetää uudet kalkit joka vuosi.
Hautakalkki on kemiallisesti aivan samaa tavaraa,siihen on vain valittu laadukkaampaa kalkkikiveä.ja prosessoitu hitaammin.

Sitä keltasuutta oon ite nähny vaan sillon kun on vedetty kalkit jo ennestään lehmänpaskalla värjättyyn seinään....
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Auttaaks tuo suola seinässäpysymiseen myös? Sementtiä koklasin joskus muttei se mun mielestä vaikuttanut sitä eikä tätä, annostus saattoi olla väärä tosin.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Kiitokset muuten Gizzmolle, kokeilin tässä jo aikaisemmin, laitoin suolaa ihan näppituntumalla ja se pysyy katossakin! ja kiiiltäää! tota sementtiä vois ja kokeilla. Onkos kellään kokemusta jos jotain väripigmenttiä laittais sekaan kuinka pysyy seinissä.
Kanamummo, onko kokemusta tuosta sinisestä?
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Tuo suola oli uutta tietoo mulle. Mitä suolaa Gizzmo suosittelet? Koitan ehdottomasti seuraavaksi. En kyllä kanalan seiniin raaskisi ajatellakkaa mitään 150 euron tahnoja. Seinät likaantuu nopeesti ja uudet kalkkivellit on helppo ja halpa sutia ilman sen kummempia esivalmisteluja. Itse ainakin vaan harjaan suurimmat pois ja valkoista on tullu.
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Mää on aina laittanu suolaa kalkkivelliin,niin en tiedä siittä että parantaako se seinässäpysyvyyttä.No sitä ongelmaa ei oo ollukkaan koskaan.
Suolalla ei sinänsä oo väliä,mä oon laittanu hianoo ruokasuolaa,koska se on sille paras käyttötarkotus,ihmisravinnoks on paljon parempia suoloja.(esim,himalajan kristallisuola missä on 84 alkuainetta,kun ruokasuolassa on vaan natriumia)
Varmaan joillain kasveilla pystyis värjäämään sitä.Indigonsinistä saa vaikka morsinkosta.Ja nokkosesta vihreetä ja kehäkukasta keltasen eri sävyjä......luulis,en oo kokeillu.Milläs näitä lampaanvilloja värjätään?
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Miten ois elintarvikeväri? ei taida olla kauheen kallista ja värjää ainaki :smt002
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Kärpäset ei istu siniselle, siks huussitki oli ennenvanhaa sinisiä. :smt004
Vesiväriä vois testata tms vaaratonta, elintarvikeväriäkin vai tulisko kalliiks..
Vastaa Viestiin