EVR iski kanalaan

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

maunu_muori kirjoitti:Jos se kana kasvatetaan ruuaksi niin mitähän pahaa siinä on ...eikä toi 100 000 ruuaksi teurastettua oo taatusti olleet sairaita...
No eihän siinä että kasvatetaan ruuaksi, sinänsä olekaan pahaa, vaan siinä miten se toteutetaan.
Ja mun ymmärtääkseni se, miten broilerit on jalostettu kasvamaan teuraskokoon mahdollisimman nopeasti, aiheuttaa niille erilaisia kasvuhäiriöitä ja vammoja ja jopa luut murtuvat suhtettoman nopeasti kasvavan lihasmassan alla. Hiljan lukaisin ohimennen jostain tutkimuksesta missä koitetaan selvittää mikseivät broilerit kasvun loppuvaiheessa liiku juuri ollenkaan. Joten kyllä mä rohkenen esittää mielipiteenäni että joka teurastettava broiler on sairas.
Mutta minäkin kasvatan kukkopoikia paisteiksi eikä siinä minusta ole mitään pahaa :smt002
En mä muutenkaan näe elämää sinänsä pyhänä, vain elämä mikä on elämisen arvoista on vaalimisen arvoista. Eläinhän ei itse kuolemaansa sure, mutta eläessään voi kitua kovastikin. Monestihan tosiaan pidetään niistä rakkaista lemmikeistä kiinni väkisinkin kun on liian kova paikka pistää pois. Yleensähän eläinten kiputiloja on todella vaikea todetakin ja tulkita, niillähän on ylipäätään rajalliset keinot ilmaista vointiaan. Myös eläinten ihmisistäpoikkeava luonne vaikuttaa, esim. koirahan on vahvasti hierarkinen laumaeläin joka pyrkii aina miellyttämään johtajaansa eli omistajaansa, sillä on hyvin vahvat estot protestoida. Ja vaikka hevonen on sen lisäksi siitä vielä hankala että saaliseläimenä sen on suorastaan hengenvaarallista näyttää kipuaan. Joten halutessaan on rakkaan lemmikkinsä kärsimyksiltä todella, todella helppo sulkea silmänsä.
Pigeon

joutsen

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Täytyy seurailla sen vointia, niin kauan, kun se ei näytä kärsivän, niin saapi täällä olla. Onhan Korkeasaari ja Heinola täynnä vammautuneita eläimiä, jotka eivät pääse koskaan luontoon takaisin. Ja onneksi tässä tapauksessa kyseessä on nuori lintu. Ja kuulemma kesyyntyy ja tottuu ihmiseen.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Mimmipä alkoikin miettiä syvällisiä. :smt020 Tuo on niin vaikee asia ja itse olen sitä ihan hirveesti miettiny vuosien varrella. Olisi todella paljon helpompaa tehdä päätöksiä jos olisi joku selkeä vastaus itselleen, siis että mikä on omasta mielestä oikein ja mikä väärin, silloin kun vaihtoehtoja on (ja yleensä on). Siis että esim onko oikein hoitaa tai lopettaa tai myydä tai lopettaa. Ja vaikka olen miettinyt ja miettinyt niin yhtä vaikeeta on eikä yleispäteviä vastauksia ole ilmaantunut. :smt017 Asia on meillä nytkin ajankohtainen. :smt009

Valitettavasti en mitenkään voi ajatella Suviannen kanssa samoin, että huonot munijat heti pataan. En kyllä pidä ajatusta huonona, mutta mulle se ei sovi. En vaan pysty niin kevyesti lopetuspäätöksiä tekemään. Ja siitä seurauksena meillä sitten on niitä vanhoja ja "hyödyttömiä" hoidettavia enemmän kuin omiksi tarpeiksi. Ja tuo hyödyttömiä on lainausmerkeissä siksi, että eikös kaikki muu kuin tehotuotanto eläinten kanssa ole loppujen lopuksi hyödytöntä. Nykyään kun hyöty lasketaan vaan rahassa... No oikeesti kai sekin joku hyöty on jos yksi perhe on onnellinen kaikkine hyödyttömine koirineen, hevosineen ja kukkoineen. :smt003
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Meilläkin saa kyllä "hyödyttömät" kanat elellä eläkepäivänsä lemmikkeinä.. Jos ovat monta vuotta meille ensin munia tuottaneet, niin saavat kyllä sitten vastalahjaksi kauransa. Onhan noita isoja koiriakin tuossa kaksi, yhtään munaa eivät ole munineet ja ruokinta on aika paljon kalliimpaa. :smt003
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä ajattelen sen hyödyn näin.
-harrastus
-mielenkiinoista
-lapset oppii eläimistä
-oppivat eron hyvällä ja huonolla kasvatuksella
-munat ovat onnellisten kanojen
-liha on onnellsiten kanojen ja kukkojen
-harrastus
-harrastus
-suurien elämysten antaja
-harrastus

Haitat
-sitoutuminen
-työ
-sairaudet
-huoli
-hinta

Mutta kun laitan nuo vaakakuppiin, niin minun kanat haukkuu hintansa.
Mutta olen sillätavalla tunnevammainen, että ne eivät ole minulle liian rakkaita. Pystyn syömään ja vielä nauramaan, että tässä se meidän puupääkukko nyt on liemessä ja hyvälle maistuu.
100 kertaa ennemmin puupääkukko entä nuo Ushvan kertomat liikuntakyvyttömät broilerit.
ps. enpä ole ostanu broileriakaan kaupasta nuitten häkkiadressien jälkeen. Ostin soijasuikaleita ja käytän niitä nykyään :) (ja sitä puupäätä ymuita ;) )
Pigeon

evr

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Samahan se on kyyhkyjen kanssa. Jotkut lopettavat (kelvottomat) yksilöt, mutta meillä jokainen kyyhky, vaikka ei olekkaan huippulentäjä, niin on yhtä tärkeä, kuin muutkin. Ja kuinka moni harrastaja pitää eläimiä rahan takia? En minä ainakaan. Jos tavoiteena on raha eläinten kustannuksella, niin ollaan kaukana eläinten hyvinvoinnista. Surullista mutta totta.
Viimeksi muokannut Pigeon, 01 Joulu 2008, 19:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Tuohon Mimmin tapaan mäkin ajattelen. Ja onneksi mun mieskin ajattelee samoin kun kuitenkin hän hoitaa niitä niin paljon.
Meillä enemmänkin juuri lellitään noita vanhoja, saavat aina kaikki ekstraherkut jne :smt003. Ja jos luopua pitäisi niin kyllä juuri nuo hyödyttömimmät vanhukset jäisi varmaan viimeiseksi. Mutta keinotekoista elämän jatkamista vanhuksilla ei meillä tehdä, kun aika on, niin se on. Siis yleensä. :smt017
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Olis muuten todella mielenkiintoista saadaanko tuossa kanala iskussa ketään edesvastuuseen, tuosta eläinrääkkäyksestä! Oli se sitten EVR tai jokju muu...
Ja kyllä se on tuottajallakin melko liriset paikat, kun koittaa leipänsä saada kanamunilla. Kilohinta on todella alhaalla. Mutta en minäkään hyväksy tuota tuotantotapaa..Joskus vaan mietin että kuinka moni iso tuottaja olisi valmis laittamaan kanansa iiiisoon ulkotarhaan kesällä ulos ja laittamaan vaikka lattia kanalan. Jos se kanamunasta saatava hinta olis jotenkin sidottu siihen eläimen hyvinvointiin ja onnellisuuteen. :smt017 Niin ja mites se linnun onnellisuus sitten selvitellään... joku on joskus sanonut että jos jonkun olemassaolosta ei tiedä, niin ei sitä osaa kaivatakkaan. Vai määritellänkö se vaan sitten terveydentilalla?
Oon sen verta pöllö noitten lintujeni kanssa ,että oon koittanu parhaan järkeni ja rahapussin mukaan laittaa niille hyvät ja virikkeelliset olot.
Ja sellaiset ettei ne telo itteensä työkseen ( fasaanit)
Niin kyllä jos aion näitä piiperöitäni käyttää tuotantoon, niin ei sitä kaikkee kivaa ja mukavaa sitten enään niille sallitakkaan :smt013
Se on niinko vähän sieltä ja syvältä!!!
Ei siinä mitään pahaa ole jos eläimiä kasvatetaan syötäväksi. Kunhan ne olosuhteet olis sille eläimellekkin sen omaan touhuiluun sopivat. Kyllä näilläkin pitää olla hyvä elämä. Eikä mulla ainakaan siihen kuulu kipu ja kärsimys. En oo koskaan koittanu väkisin jotain lihottaa. Sen verran mulla on ollu näitä butti-kalkkunoitakin, ja samassa ne on painelleet meneen pitkin pihoja kun muutkin linnut.
Jalat näytti kestävän, ja ketään ei tarvinnut lopetta ennen aikaansa.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Smari ja Mimmi te ilmeisesti pidätte niitä lemmikkeinä?
Minulle kanat on kuitenkin tuotantoeläimiä. Ja pidän niitä itse, jotta voin varmistaa tuotannon olot.
Jos minulla olisi kesäpossuja joitaisin kesän ja söisin jouluna. Ja samoin kalkkunoitten kohdalla.
En ajattele kuitenkaan kanoista samoin kuin koirasta tai kissasta vaikka omista kanoistani tykkäänkin.

Eli periaatteessa minä kasvatan lintuja munien ja lihan takia. Ja vain siksi, kun se on mukavaa enkä halua ostella tehotuotanto munia ja lihaakin mahd. vähän.

Minulla on tässä eettisiäkin arvoja mukana. Meillä on kerran viikossa vähintään kalaa ja 1-2 kertaa viikossa lihan tilalta kasvisruokaa. Ja ajatus olisi, että ostelisin lähinnä miehelle enää nuita kaupan lihoja ja me pärjättäs omalla lihalla, kalalla ja vegeruualla.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Kyllä noi kanat ja muut eläväiset mulle lemmikkejä on kaikki toki jos kipeeks tulee niin kyllä lopetus on aika pian. Mun mielestä turha kauhean kauaa yrittää siinä vaiheessa kun huomaa ettei ala hoidoista huolimatta parantua.
Ja mitä tohon lihan käyttöön tulee niin yhtään omaa eläintä en ole koskaan syönyt! Paitsi kesäpossun jonka otin ihan sen lihan takia.
Ja jos näitä lintuja pitää ja kasvattaa niin se on turha kuvitella rikastuvansa, hyvä jos saa omia takasin myymällä eloon lintuja. Näitä nykyisiä "alkuperäisiä" lintuja en edes harkitse myyväni! Mun ajattelutapaan ei mahdu tuo -kaikki hyöty irti- millään. Harrastus on harrastus ja se yleensä maksaa.
Tulipahan taas stoori, mistä kukaan ei varmaan ymmärrä taas yhtään mitään kun niin sekavaa :smt003
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

mirri kirjoitti:jos jonkun olemassaolosta ei tiedä, niin ei sitä osaa kaivatakkaan.
No tää on vähän liian helppo selitys.
Mä olen kyllä tyytyväinen etten koskaan ole oikein päässyt matkustelemaan, niin en semmoista osaa kaivata - kun kuitenkin nuo eläimet sitoo kotiin ja vie ne kaikki rahatkin :smt002
Mutta esim. kanalle on vaikka siipien levittely ja räpyttely, hiekkakylpyjen otto, orrella yöpyminen ja pesään muniminen luontaisia tarpeita. Nehän tiput opettamatta osaa ja häkkikanat hoksaa hyvin nopeasti kun pääsevät häkeistä oloihin missä noita voi toteuttaa. Määrittele "kaipaus" - tuskin se kana nyt häkissä varsinaisesti ajattelee että "voi voi kun ois niin ihanaa ottaa hiekkakylpyjä mutta kun on vaan tää verkkolattia" mutta ihmehän se olisi ettei tällainen itsensätoteuttamisen mahdottomuus aiheuttaisi jonkinlaista selittämätöntä ahdistusta - joka sitten monesti purkautuukin käytöshäiriöinä ja/tai sijaistoimintoina, eläimethän tyypillisesti keksivät korvaavaa käytöstä sen tilalle jota eivät voi toteuttaa (kanat nokkivat pehkun puutteessa toisiaan jne) eli sekin kertoo siitä "kaipauksesta".

Ja mulle kanat ovat samalla harrastus, tuotantoeläimiä ja lemmikkeijä eivätkä nuo ole minusta mikään toisiaan poissulkevia :smt001
jamppa

Juu, no mähän en voi millään hyväksyä häkkikanaloita tai muitakaan tehotuotantolaitoksia, mutta mutta, eiköhän se ole loppujenlopuksi kuluttajat jotka haluaa halpaa ruokaa ja sen tähden lintuja ym tungetaan pieniin tiloihin ja kasvatetaan hirmu vauhtia, että saataisiin kulut alas jotta tuottajallekkin jäisi edes jotain palkkaa.
Siinä ei paljon iskut tai muut mielenosoitukset auta ennenkuin immeiset on valmiit maksamaan enemmän ruoasta.
Ite olen lomittajana nähnyt jos jonkinmoista paikkaa ja eläinten pitäjää, mutta jos mä alkaisin neuvomaan tai valittamaan kaikille kaikesta mistä olisi syytä niin jo olisi isäntää ja emäntää oven takana haulikon kanssa. Välillä on vaan pakko sulkea silmät ja ajatella jotain ihan muuta.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Mikä siinä muuten mättää ettei ihmiset oo valmiita maksaan siitä ruoastaan enempää...?
Sillä ei tämäkään nyt halpaa lihaa oo kun sitä itse itselleen kasvattelee, jos jotain palkkaakin vielä siihen koittaa laskee :smt005
Mulle on yhtenä syynä maksuhaluttomuuteen tarjottu ,että ei ne rahat mene sille kasvattajalle :smt012
mitenköhän tää ruuan alv nyt vaikuttaa tulevaisuudessa.... saadaanko halpaa pöperöä vai..?
Kyllä muuten linnut voi olla harrastus ,hyöty ja lemmikki samalla.
jamppa

Mitä vähemmän ruokaan menee rahaa niin sitä enemmän jää rahaa muihin rientoihin.
Toki voi olla kaikkea. Ja mulla voi kohta jo melkkist sanoa että työ kun kanojen kanssa menee melkein enemmän aikaa päivässä kun mitä palkka työhön :smt003
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Mä huomaan mun ajatusten kulkevan käsi kädessä suviannen ajatusten kanssa. Toki mun ajatusmallit on vielä ihan lapsenkengissä, kun oon vasta niin hetken tätä tehnyt ja miten käy sitten kun "se hetki" oikeesti koittaa, mene ja tiedä. Toistaseksi on mennyt niinkuin olen suunnitellut ja kiukkunen kukko popsittiin hyvällä halulla ja seuraava "tulikoe" on huomenna kun tulee teurastaja laittaan kaksi vuohta lihoiksi, että ehtivät palvaukseen ennen joulua.

Toki mä näistä eläimistäni tykkään, ilman muuta, ja pyrin hoitamaan parhaan mahdollisen taitoni ja kykyni mukaan. Jo ihan senkin takia että haluan tehdä niin, mutta myös siksi että huonosti hoidettu eläin ei tuota. Joten jos ma aion jatkossakin saada noista munia, lihaa ja maitoa, se on vaan paree pitää ne kuin herran kukkarossa.

Lemmikkejä - no - en voi sanoa että noi ois lemmikkejä. Ne on jotain tuotantoeläimen ja lemmikin väliltä. Jos ne olis tuotantoeläimiä pelkästään, niin suhtautuisin niihin samoin kuin sikoihin sikalassa jossa tein hommia. Mutta noihin on vahvempi side. Ehkä siksi että ne on omia ja siksi että etenkin lypsy lähentää välejä kutun kanssa ihan mielettömästi. Mutta siitäkin huolimatta että noihin tulee vahvempi tunneside, ne syödään joka nokka ja sorkka jossain vaiheessa.

Samoin kävis kesäpossuille, kesävassuille, kesäkalkkunoille, kesälampaille... Mille tahansa minkä voi kasvattaa ja sitten syödä. Jos mulla olis hevonen tai poni, niin sitten kun se olis vanha ja vaivanen, siitäkin tehtäis lihat pakkaseen.
Vastaa Viestiin