Tipsin ankkahaudonta 2011

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Huh-huh, läpivalaisin 9 ankanmunaa jotka lisäsin 5 vrk sitten koneeseen (rillalta), ja ne oli kaikki lähteneet! :shock: En osannut odottaa moista, etenkin koska munat tulivat postissa. Tosin yksi oli mennyt kesken. Muoriskaaaa! Jos kaikki menee hyvin niin aika monta ankaa olisi sullekkin siis tiedossa :smt006
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
maunu_muori

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Hieno juttu.. mielellään otan vastaan muutaman :) , jos oon hengissä . Pikkaisen tuppaa olemaan kiirusta töissä ja kotona( katritsoiti päällä)....Pitääkin korjata se ulkoaita, ettei ne penteleen supikoirat pääse enää mylläämään tai sitten on vaan hyväksyttävä se ettei linnuilla tarvii olla 4 ha aituuta :), vähempikin riittää, ehkä :smt017
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Aino Ainokaisen laskettuun aikaan enää viikko, jänskää. Hyvinvoivalle ja touhukkaalle sikiö näytti kun sitä muutama päivä sitten läpivalaisin, tai noo.. ei siitä enää kauheasti näy läpi. Muillakin taitaa mennä hyvin. Tänään tulee kollegani esikouluikäisen poikansa kanssa munia katsomaan :smt005 Täytyy järjestää läpivalaisusessio. Viikonloppuna pitää alkaa värkäätä ankkavaaveille laatikkoa tms. ja koeajamaan lämpölevyä.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
ninnu

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Oot ihana :smt055
oikein porukalla olette munaväijyssä :smt001

Mulla on jäänyt tämä topikki ihan huomaamatta, mutta Aino-Ainokaisen kuoriutumiseen nyt kaikki peukut ja räpylät pystyyn :smt023
milkkis]

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Ankan munat oli kivoja läpivalasta kun niistä näki niin hyvin sen vaavin siellä munassa :smt001 Viime vuonna kun niitä haudoin niin meinas muna pudota kädestä läpivalasussa kun ankanpoika näky niin selvästi siellä liikuskelevan :smt005 Äkkiä huusin ukolle että tuu nyt kattoon tää on ihan uskomatonta, siellä sit pimeessä munia tiirailtiin yhdessä :smt005
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Vielä neeeljää yötä ööö kuoriutumiseen ooon, laskin tässä kerran.. :smt020 Jostain syystä mulla siis soi joululaulut päässä, omin sanoin siis. Ainokainen on nyt täyttänyt koko munan; ilmakupla vain on aika pieni. Mietin, että toivottavasti mulla ei ole ollut liikaa kosteutta (55%). Laskin hieman kosteutta, mutta koska tiistaina on lakattava kääntämästä, niin sitä kauemin ei alhaista kosteutta voine pitää.

Muista munista meni yksi kesken :smt011 Ihmettelin sitä jo aiemmin, kun en nähnyt liikkuvaa alkiota ja näytti erilaiselle kuin muut. Nyt sitten sisus ei ollut kiinni missään kun munaa pyöritteli, muissa munissa sisus pysyy toisella munan laidalla vaikka vähän liikkuukin. Uskaltauduin aukaisemaan sen; pieni alkio oli sisällä mutta ei liikkunut tms (mutta ei kyllä haissut pahalle).

Hih, kollegani poika oli selostanut kotona veljellensä ja isällensä yksityiskohtaisesti, mitä meillä näki munan sisällä (kauhea touhu oli alkiolla, tuntui että se pisti ihan parastaan!). Mä merkkasin munan, sillä jos se kuorituu niin voin näyttää lapselle tipin joka oli juuri hänen katsomassaan munassa. Kuulemma hän oli selostanut myös Aino Ainokaisesta kaiken, milloin on laskettu aika.. ja kuulemma sen nimi on aivan ihana! :smt005

Tipujen poikasloota on lähes valmis (oliskohan se n, 100m x 60-70cm). Laitoin pyörällisen n. 20cm korkean vanerilootan pohjalle allasmuovia, ja reunoille tein kehikon rimoista. Pahvilla vuoraan seinämät. Pyyhkeitä meinasin laittaa kuivikkeiksi pariksi ekaksi päiväksi. Pitäisi alkaa koeajamaan lämpölevyä. Tietääkö kukaan mille korkeudelle se kannattaisi aluksi asettaa? Helpottaisi vähän testiajoja kun tietäisi edes noin niinkuin suunninpiirtein mistä aloittaa.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Huomenna olisi Aino Ainokaisen laskettu aika :smt003 Eilen kuului koputusta munasta, mutta aamulla en kuullut mitään. Toivottavasti vain lepäilee. Säröä ei vielä ole.

Öö.. mitä ihmettä mä teen lämpöpaneelin kanssa, kun se on ääriyläasennossa, ja vasta nyt on maalämpötila ok vastakuoriutuneille. Ehkei sitä ole suunniteltu latialämmitettyihin tiloihin :smt017 Termostaatillinen olisi varmaan ollut parempi. No, pitää kikkailla sille joku teline tai korokeosat jalkojen alle.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Pirjo

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

tipsi kirjoitti:Huomenna olisi Aino Ainokaisen laskettu aika :smt003
Hienooo!!! Toivottavasti Ainosta tulee pulska ja hyvä tipu -on sitä sen verran täällä jännitettykin :smt003
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Ei vieläkään mitään konkreettisempaa :smt017 Ankkavaavit kuitenkin tekee ekan reijän usein jo vuorokautta ennen kuoriutumista. Nooh.. mulla on vähän lämmöt seilailleet haudonnan aikana (ennemminkin alakantissa), voi olla että menee pitkäksi. Koputusta mun mielestä kuuluu, tosin konekkin naksuu välillä joten aina ei saa selvää mistä se ääni tulee.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
vardenji

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Täällä kans jännitetään kuinka kuoriutuminen siellä onnistuu :smt023 Toivottavasti oikein hyvin!
Pirjo

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

En malttanut pysyä pois munanetistä, kun tulin katsomaan joko on Aino maailmassa... kerro heti sit kun jotain tapahtuu :smt007
Mun ankoilla vasta ens keskiviikkona laskettu aika ja olen kauhean kärsimätön kuulemaan kuoriutumisjuttuja :smt003
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Ei vieläkään mitään :smt009 Muna ei edes heilu -eikös sen jo pitäisi? Tietty jos meneekin pitkäksi..

Ninnu: eihän sulla kuitenkaan ole myskinaaraita? Mietin vain että kun niillä on pidempi hautoma-aika, jos muna sattuisi sellaisen olemaan. Hm.. mitenköhän pitkä hautoma-aika myskin ja tavisanka nristeymällä on? Ooonkohan mä vähän epätoivoinen..
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Eipä tainnut Aino Ainokainen kuoriutua :smt010 Kovasti olisin tipiä odottanut.. No, onneksi on vielä 7 munaa joiden laskettu aika on viikon päästä. Missähän vaiheessa tuon Aino-munan uskaltaa ottaa pois, jos haluaa ottaa varman päälle? Pitäskö testata vesitestillä (heiluuko vedessä) enne npoisottoa? :smt017
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Pirjo

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Anna olla vaan vielä koneessa, kun kerran kerroit että sulla lämmöt heitteli alussa -voihan olla että kestää vähän kauemmin. Näetkö siellä mitään liikettä kun valaiset munaa sieltä ilmakupla puolelta. Loppuvaiheessa kun ei munan läpi enää näe mitään niin olen huomannut että sieltä kuplan puolelta näkyy paremmin jos sisällä sykkii joku.
Voi että -peukkuja että Aino selviytyis :smt023
Mimi30

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

Tsemppiä täältäkin että poikanen kuoriutuis! :smt001 :smt049
Vastaa Viestiin