EVR iski kanalaan

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Luomuviljeliä jonka kanssa jutteli sanoi, että oikeasti pitäisi harrastaa kiertoviljelyä ja lannoittaa peltoa hernekasveilla ja ennenkuin rupeaa luomuviljeliäksi, pitäisi ottaa selville miten lannoituksen järjestää.
Hän ei hyväksynyt mitään muuta kuin luomulantaa. meinasi, että se on vain helppo ratkasu hakea muuta. Hän meinasi, että

Aijaha, jos ei ole kettutarhaa lähellä, menenkö sitte ostaa säkkilannoitetta?

Mutta minä luovutan, Hannaw sanoi juuri sen mitä tarkoitan. Joten voit lopettaa löylyn heittelyn :)
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Täällä meilläpäin ei ole esim. erillistä luomumaidon keräilyä, joten monet tilalliset kokee asian turhaksi kun kuitenkin menee maidot tehomaidon sekaan. Ja kun ei siinä luomussa ihan samoihin tuotoksiin pääse kun tehossa niin... Ymmärrätte varmaan :smt002
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Tuossa kun ruvetaan luomuviljelijäksi laaditaan suunnitelma viljelykierrosta vähintään viideksi vuodeksi. :smt003 Maan kasvukunnon hoitoon sitten suositelaan laadittavaksi erillinen maan kasvukunnon hoitosuunnitelma. :smt017
Eläinten lanta suositellaan kompostoivaksi ja lietelanta ilmastettavaksi. Kotoinen lannoitus kuvataan luomusuunnitelman lannoitussuunnitelmassa :smt017
Kasvinsuojelun järjestäminen kuvataan luomusuunnitelman kasvinsuojelusuunnitelmassa. :smt017
:smt044 :evil3:
Joskus oikeen ihmettelee että on mitään tuotantoa http://www.evira.fi/portal/fi/kasvintuo ... hut/luomu/
Tuntuu että jos liittyis luomuun, tulis vielä lisää kirjotushommia , ihan kun niitä ei nyt jo olis. Ja valvontakin vielä lisääntyis!!
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Joo, se mitä olen sivusta seurannut niin se paperisota on ihan sairasta! Jatkuvasti uusia lomakkeita ja kaavakkeita...
Mä en viitsis kyllä sellasta.
Ja tuntuu niin tyhmältä että niitä pitää olla niin paljon nykyään varsinkin kun puhutaan eläinten hyvinvoinneista, luulis että jos olis vähemmän paperisotaa niin jäisi tilallisilla enemmän aikaa siihen eläinten hoitoon.
Ja luomussahan paperisota lisääntyy huomattavasti!
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Joo...ihan nurinkuriselta vaikuttaa paperisavotan lisääntyminen, kun tavallaanhan luomussa oltaisiin palaamassa entisajan tuotantotapaan, jolloin ei ollut apulantoja sun muita kemiallisia valmisteita. Mutta loppuisko niiltä lanketinlaatijoilta työt, jollei ne aina sais keksiä uusia lipareita täytettäviksi :smt120 Muttei paperisota varmasti edistä luomuun siirtymistä!
mirri

Niin jotta jos tosissaan oltais asialla,maailmaa puhtaammaksi jälkipolville jättämässä. Niin kyllä se pitäis tehdä helpommaksi. Ja sitten vielä se rahapuoli. Ei varmaan joku 150 lypsävää omistava tilallinen oo lähdössä heti luomuun! Mutta se pikkutila siinä vieressä vois olla hyvinkin kiinnostunu. Tuleehan noista valvonnoista ynm aina lisää maksua ja ne syö sitä katetta. Ymmärrän hyvin että pitäähän heidänkin palkkansa tienata. Mutta löytyskö jotain muuta paikkaa repiä sitä rahaa? Ei ehkä ihan oikee paikka siltä luomutuottajalta.Vaikka voihan se pientilallinen painua sinne nautansakanssa pientareita hamuun kun raha loppuu.. on ainakin myrkytöntä apilaa!
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

utta onhan luomutiliilla isommat tuet. Eikös se korvaa, isompaa paperityötä? Siis en ole paperisodan kannalla, mutta kun sitä kerta on niin olen käsittäny, että luomussa on huomattavasti paremmat tuet?
mirri

menee ihan tasoihin tavanomasesta saatavan tuoton\tuen ja luomutuen\tuoton kanssa. Luomussa jää valitettavasti aina määrässä vähemmälle. Joskus se luomu on kalliimpaa tuottaa, kun se siemen ja lisäys aineisto on paljon kalliimpaa.
Villiina

Viesti Kirjoittaja Villiina »

No niin.. Pitää kai mun tähän keskusteluun omakin mielipiteeni sanoa! Ensinnäkin mun kotitilani on ollut 90-luvun alkupuolelta asti luomutila. Meillä oli toki karjaa vuoteen-98 asti, jolloin olisi lypsävien määrää pitänyt nostaa vähintään puolella, että olis maidosta leipä pöytään saatu. Meijän porukat teki siinä vaiheessa ratkaisun siihen suuntaan, et kumpiki lähti vieraalle töihin. Isä oli jo ollut useita vuosia, kun edes silloisella lehmä määrällä ei meidän kuusi henkistä perhettä pelkästään tissiä koittelemalla elätetty. Luomuun lähtiessämme oli siis selvää, että lanta pelloille tulee omilta luomulehmiltä. Lehmien lähdön jälkeen ollaan kompostoidun lannan sijaan käytetty vain ja ainoastaan viljelykiertoa ja hevoseni kompostoitua lantaa. Hevosen lantaakaan ei enää useisiin vuosiin. Ei meilläpäin ole edes kettutarhoja (onneksi), eikä tavanomaisessa viljelyssä olevilta karjatiloilta muillle sontaa riitä, kun kyllä se menee niille omille pelloille.
Tämän päivän tilanne on se, että pellot tarvitsisivat kipeästi hiukan ydympiä aineita, kuin pelkistä palkokasveista ja apilasta niihin saadaan. Mielestäni tavanomaisesti tuotettua kompostoitua lantaa, ei voi mitenkään verrata siihen että yks, kaks yllättäin lykkäisimmekin peltoon apulantaa ja vielä häysteeksi karvinsuojelu aineet, eli myrkyt perään! Eli kai se tosiaan on pienempi paha, että peltoon pistetään sitä sontaa, vaikka sitten sieltä tarhalta, kuin että viljelijä lyö pillit pussiin ja jatkaa useiden vuosien luomuviljelyn jälkeen tavanomaisella.(ja tää on siis mun mielipide) :smt012
Meillä nuo tuotokset ei nyt ole niin tärkeässä asemassa, koska viljely on lähinnä harrastus ja sillä tuotetaan vain meidän eläimille, myös minunkin, sitä joka päiväistä leipää. :smt003 Mullaki siis vuohet, kanat ja kanit olis pelkällä luomulla, jos en käyttäs ollenkaan kaupanrehuja. Mutta määhän olenki syntyjäni laiska, enkä viitti niitä pöperöitä alusta loppuun asti niille ruveta tekeen vaan käytän myös ostorehuja.
Esimerkkinä pienimuotoisesta luomuajattelu tavastani. Viime keväänä ukkoni "joka ei mistään mitään tiiä" meni sotkemaan oman luomu peltoni apulannalla pottua laittaessaan. Mua ei luomu ihmisenä olisi haitannut, vaikka se olis kettutarhalta hakenut sitä sontaa ja levittäny sitä, mutta kun apulantaa!! :smt009 :smt005
Vastaa Viestiin