No niin.. Pitää kai mun tähän keskusteluun omakin mielipiteeni sanoa! Ensinnäkin mun kotitilani on ollut 90-luvun alkupuolelta asti luomutila. Meillä oli toki karjaa vuoteen-98 asti, jolloin olisi lypsävien määrää pitänyt nostaa vähintään puolella, että olis maidosta leipä pöytään saatu. Meijän porukat teki siinä vaiheessa ratkaisun siihen suuntaan, et kumpiki lähti vieraalle töihin. Isä oli jo ollut useita vuosia, kun edes silloisella lehmä määrällä ei meidän kuusi henkistä perhettä pelkästään tissiä koittelemalla elätetty. Luomuun lähtiessämme oli siis selvää, että lanta pelloille tulee omilta luomulehmiltä. Lehmien lähdön jälkeen ollaan kompostoidun lannan sijaan käytetty vain ja ainoastaan viljelykiertoa ja hevoseni kompostoitua lantaa. Hevosen lantaakaan ei enää useisiin vuosiin. Ei meilläpäin ole edes kettutarhoja (onneksi), eikä tavanomaisessa viljelyssä olevilta karjatiloilta muillle sontaa riitä, kun kyllä se menee niille omille pelloille.
Tämän päivän tilanne on se, että pellot tarvitsisivat kipeästi hiukan ydympiä aineita, kuin pelkistä palkokasveista ja apilasta niihin saadaan. Mielestäni tavanomaisesti tuotettua kompostoitua lantaa, ei voi mitenkään verrata siihen että yks, kaks yllättäin lykkäisimmekin peltoon apulantaa ja vielä häysteeksi karvinsuojelu aineet, eli myrkyt perään! Eli kai se tosiaan on pienempi paha, että peltoon pistetään sitä sontaa, vaikka sitten sieltä tarhalta, kuin että viljelijä lyö pillit pussiin ja jatkaa useiden vuosien luomuviljelyn jälkeen tavanomaisella.(ja tää on siis mun mielipide)
Meillä nuo tuotokset ei nyt ole niin tärkeässä asemassa, koska viljely on lähinnä harrastus ja sillä tuotetaan vain meidän eläimille, myös minunkin, sitä joka päiväistä leipää.

Mullaki siis vuohet, kanat ja kanit olis pelkällä luomulla, jos en käyttäs ollenkaan kaupanrehuja. Mutta määhän olenki syntyjäni laiska, enkä viitti niitä pöperöitä alusta loppuun asti niille ruveta tekeen vaan käytän myös ostorehuja.
Esimerkkinä pienimuotoisesta luomuajattelu tavastani. Viime keväänä ukkoni "joka ei mistään mitään tiiä" meni sotkemaan oman luomu peltoni apulannalla pottua laittaessaan. Mua ei luomu ihmisenä olisi haitannut, vaikka se olis kettutarhalta hakenut sitä sontaa ja levittäny sitä, mutta kun apulantaa!!