Ankkarodut

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

2kanaa

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja 2kanaa »

Aylesburyn ankkoja on toivottavasti kohta. =) muutamat munat tuon englannista-toivottavasti vaan hautominen onnistuu hyvin.

Ja toivotaan että niissä ei ole mitään tauteja(menee kuoriroskat eviran labraan tutkittavaksi) Mutta asia etenee ja selviää tulevan Toukokuun aikana.

Aylesburyn ankka on liharotuna "kuulemma" parempaa kuin pekingin ankan. ko. ankkojen höyhenet ovat ennen käytetty peitteiden täytteeksi...
Mutta tässä linkki.

http://en.wikipedia.org/wiki/Aylesbury_duck
AnetteMilli

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

Tuolla wikipediassa ei ollut kokoa mainittu ollenkaan. Onkohan nää minkäkokoisia?

Toivottavasti 2kanaa haku onnistuu kommervengitta. :smt001

Mitäs muita rotuja suomessa?
ninnu

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja ninnu »

http://www.feathersite.com/Poultry/Duck ... Ayles.html

Luin ensin että 9-10 kiloa :shock: ... jos ei nyt kuitenkaan :smt005 2kanaa sitten vihjas, että 3,5-4,5 kg,
Tuulia

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Tuli tässä mieleeni että onkohan meidän Pekingit sittenkin Aylesburun ankkoja, kun niillä on tuo lihan värinen nokka, ja kaiken lisäksi nyt kun ostin peking uroksen niin uros on pienempi kuin naaraat, ovat kuitenkin saman ikäiset, ja uroksella oranssi nokka. Toinen asia mitä olen huomioinut naaraissa niin niillä on hyvin kehittynyt näkyvä rintalihas.
Taidan nyt ainakin punnita mitä painavat.

Sari
Räpylä

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja Räpylä »

Suomalainen sekarotuinen elikkäs tämä tavisankka... :smt017 Mitähän kaikkia rotuja näissä kuhanvaanankoissa on mahdollista olla, mitkä rodut ovat Suomen ankkakantaan vaikuttaneet... Ainakin tosiaan Peking/aylesbyry (eli tämä iso valkoinen tuotantoankka), runneri, mitä muita... heinäsorsa :smt005 Yksi mun tyttöankoista on ihan saxonyn värinen, tosin värihän ei rotua tee hehe...Ja eikös näitä magpie-värisiäkin tavisankkoja ole Suomessa... Jos jostain saisi tietää, mitä rotuja on luvan kanssa tuotu maahan niin sehän olisi mielenkiintoista! Ja siihen lisäksi aikainsaatossa povarissa tuodut pimeät munat.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mä olen kanssa nähnyt Suomessa vaikka minkä "rotuankan" värisiä ankkoja - myös noita magpie-värisiä vaikka sekarotuisia ovatkin. Luulen että ankan värissä on niin paljon perinnöllistä muuntelua, että vaikka ikinä magpieta ei olisikaan suomen ankkoihin sotkettu, niin silti sitä voi putkahdella esille. Meidän Rebekka-ankka on klassisen hook bill-ankan värinen mutta ilman käyrää nokkaa. Ko. rotu on harvinainen maailmalla, muistaakseni hollannista tms lähtöisin, enkä usko että Rebekassa oikeasti on ko. ankkarodun verta.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
viirupöllö

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja viirupöllö »

Voiko joku suomentaa minulle millanen on tavanankka? myskiankka? ruotsinankka? ym. ankka? :smt017 Ja nämä värit, joita te puhutte? Löytyykö niistä jokin linkki mistä löytäis kuvia? :smt017 Alkaa tuntua kuin googlen kääntäjän avulla yrittäsin seurata keskustelua.
Pirjo

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

viirupöllö kirjoitti:Voiko joku suomentaa minulle millanen on tavanankka? myskiankka? ruotsinankka? ym. ankka? :smt017
Mä voin ainakin tähän osuuteen vastata:
´tavanankka` tai ns. ´tavisankka` täällä palstalla nimitystä käytetään silloin kun on kyseessä ´sekarotuinen` ankka ja värikirjo voi olla melkein ihan mitä tahansa...
´Ruotsin ankka` minä olen syyllistynyt tähän sanaan, koska sana Ruotsalainen keltainen on liian pitkä sana aina kirjoittaa: Se on ankkarotu niinkuin Ruotsin sininenkin. Googlesta löydät siitä vähän tietoa. Samoin Myskiankka ja esim. Pekin ankka ovat eri rotuja.
Mun kuvagalleriasta (ainakin tämän vuoden kirjoituksista) löytyy kahta eri ankkarotua; Ruotsinkeltainen ja Pekin ja kaksi ovat sitten niitä ´tavisankkoja` :smt005
viirupöllö

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja viirupöllö »

Kiitos Pirjo. Taisin hurahtaa näihin ankkoihin. On ne niin ihania ja yllättävän älykkäitä.
En ikäkuuna päivänä voinnut kuvitella että ankkojen "jalostus" voisi kiinnostaa minua. Nyt tässä on vaan käynnyt niin.
smari

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja smari »

Pieni korjaus edellisiin, eli myskiankka on eri laji, ei siis pelkästään eri ankkarotu niinkuin mainittiin. Myskiankka (myskisorsa) on cairina moschata.
siimis

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja siimis »

Ankkarotuja on huomattavasti enemmän, kuin mitä meiltä Suomesta löytyy. Hyvä paikka tutustua maailman ankkarotuihin on Feathersite. Siellä siis tuo Muscovy Duck on se myskiankka, joka ei kuulu samaan ankkalajiin kuin muut ankat. Tarhalintuina pidetään myös erilaisia koristesorsia, jotka ovat myös omia lajejaan, esim mandariinisorsa, morsiosorsa on varmaan ne yleisimmät mitä Suomestakin löytyy.
valtteri

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Voisko joku kirjoittaa joka tietää mitä PUHTAITA rotuja Suomessa pyörii?
Pirjo

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

osaan vain vastata omasta puolestani: meillä on puhdas Pekin uros ja puhdas Ruotsinkeltainen naaras, mutta meidän ankkojen jälkeläisistä ei saa tekemälläkään puhtaita, kun ovat yhdessä kahden tavisankan kanssa (eikä ole samaa rotua olevaa pariskuntaa).
kanatar

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Mukavaa, että täällä olikin ankkarotuketju. :)
sannikki

Re: Ankkarodut

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Meillä on aylesbury pariskunta, tipusia toivotaan ensi keväänä, mutta suvun jatkolle ei vissiin kauheesti ole mahkuja kun ei näitä taida olla kauheesti :smt017 Ovat aivan upeita. Uros kasvoi 2 viikossa 1.7 kiloa ja jalat oli tiukoilla, eli oluthiiva on tosiaan tarpeellinen tälle rodulle, Katsotaan nyt minkälaisia näistä tulee kunhan kasvavat täyteen mittaan :)

jos en löydä aylesburyjä niin kai se on sitten sekoitettava johonkin ja tehtävä tavisankkoja..

Kuva
Tiuhti ja Viuhti ööö ovatkos nämä nyt sen 2,5kk vanhoja
Vastaa Viestiin