Mitä tehdä kuolleelle kanalle ?
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
-
Ushva
Taitaa olla nautaeläimet, lampaat ja vuohet ainoat joita ei enää saa haudata kuin kuolleena syntyneenä.
Muut eläimet saa vielä haudata, mutta ei mihin tahansa.
Eli meiltäkin lähtee lampaat sitten honkajoelle, mutta muut haudataan kotiin kun se aika koittaa.
Me saatiin vähän eviralta noottia töissä kun oli haudattu yks vasikka. Ei tiedetty silloin tuosta uudesta laista mitään, luultiin että vasikat saa vielä haudata.
Muut eläimet saa vielä haudata, mutta ei mihin tahansa.
Eli meiltäkin lähtee lampaat sitten honkajoelle, mutta muut haudataan kotiin kun se aika koittaa.
Me saatiin vähän eviralta noottia töissä kun oli haudattu yks vasikka. Ei tiedetty silloin tuosta uudesta laista mitään, luultiin että vasikat saa vielä haudata.
-
mirri
-
tuijaki
Kuolleet kanat
Me olemme vieneet pari kertaa kuolleen kanan petoeläinten ruuaksi (tai siis haaskaksi) metsään näin talviaikaan. Ei sekään direktiivien mukaista ole, mutta jos tietää (tai ainakin arvelee), ettei kanalla ole mitään vaarallisen tarttuvaa tautia niin ei kai siitä haittaa ole. Muina vuodenaikoina kuolleet kanat pääsevät viimeiseen lepoonsa omenapuumme alle.
Tuija (kanakommuunista Lohjalta)
Tuija (kanakommuunista Lohjalta)
-
Ushva
Sanoppa muuta. Talvella se ei tietenkään oo niin päivän päälle mutta kesällä on mukavaa kun jonku neljä viis päivää makaa lehmänraato pihalla.Mutta on sekin kiva hinata lehmä ulos navetasta, oottamaan autoa! Ei täällä ainakaan heti haeta.
Kerran oli vissiin jo niin pehmenny se elukka mikä ootti Lauhaluoman autoa, että oli jääny häntä pihalle.
Tai saattohan se olla muutenki katkennu, mutta ei se varmasti kovin mieltä ylentävä näky ole mahtanu olla kun kuski oli sen sieltä pressun alta kaivanu kyytiin...
Toisella kertaa meillä oli oikein kunnon kasa oottamassa raatoautoa, kolme elukkaa meni saman vuorokauden aikana. Joskus kun alkaa mennä pieleen niin se kans menee kunnolla
-
Ushva
-
jamppa
Saatan muistaa väärin, mutta mun mielestä jos kuuluu keräilyalueeseen niin kesällä oli 2-3 päivää aikaa hakea. Ihan laissa määrätty. 
http://www.evira.fi/portal/fi/asiakokon ... tokeraily/
Tällänen oli eviran sivuilla..
http://www.evira.fi/portal/fi/asiakokon ... tokeraily/
Tällänen oli eviran sivuilla..
-
Ushva
-
kanamummo
-
Suvianne
-
Mimmi
Mulla kun on kuollut kaksi kääpiövuohikiliä, niin raatoauto on kyllä tullut heti samana/seuraavana päivänä. Ne kysymykset on vain ollut aika huvittavia, vaikka olen heti aluksi sanonut, että pienen-pieni kääpiökili on kysymyksessä. Silti kysely jatkuu:
- onko teillä nosturia tms. jolla raadon saa autoon?
- onko kukaan kotona nostamassa raatoa?
jne.
- onko teillä nosturia tms. jolla raadon saa autoon?
- onko kukaan kotona nostamassa raatoa?
jne.
-
Ushva
Järkeähän tuossa nyt ei olekaan, tai ei se ainakaan mulle aukene. Jos asuttais sata kilsaa pohjoseenpäin niin sais haudata. Tarviiko lie niinkään kauas mennä.
Suviannen vuohi jos olisi kuollut itsekseen, eikä lopetettu niin sekin olisi pitänyt toimittaa honkajoelle. Mutta kun se teurastettiin, niin teurasjätteet saa haudata. Sitä en muista pitikö teurasjätteitten hautaamisesta ilmoittaa johonkin?
Kyllähän tuo vähän hullulta tuntuu että jos esim. joku mun parista lampaasta sairastuis ja eläinlääkäri tietäisi mikä sillä on, niin silti se pitää lähettää Honkajoelle tutkittavaksi jos se kuolee tai lopetetaan. Eikä mulla täällä näin harrastelijana ole mitään kylmäkonttia missä raatoa säilyttää, eihän niitä ole monella isollakaan tilalla.
Jos taas asuisin vähän pohjoisempana, niin hautaisin vaan lampaan ja se siitä ongelmasta.
Suviannen vuohi jos olisi kuollut itsekseen, eikä lopetettu niin sekin olisi pitänyt toimittaa honkajoelle. Mutta kun se teurastettiin, niin teurasjätteet saa haudata. Sitä en muista pitikö teurasjätteitten hautaamisesta ilmoittaa johonkin?
Kyllähän tuo vähän hullulta tuntuu että jos esim. joku mun parista lampaasta sairastuis ja eläinlääkäri tietäisi mikä sillä on, niin silti se pitää lähettää Honkajoelle tutkittavaksi jos se kuolee tai lopetetaan. Eikä mulla täällä näin harrastelijana ole mitään kylmäkonttia missä raatoa säilyttää, eihän niitä ole monella isollakaan tilalla.
Jos taas asuisin vähän pohjoisempana, niin hautaisin vaan lampaan ja se siitä ongelmasta.
-
Ushva
Tähän asiaan liittyen tuli yks hölmö juttu mieleen. Joku vuosi sitten meillä töissä oli kuollut lehmä, jota eläinlääkärin nuori sijainen oli hoitanut. Tämä innokas sijainen oli jotenkin väärin ymmärtänyt tuon että jokaisesta naudasta otetaan aivoista näyte ja luuli että se kuuluu hänen ottaa. Työkaverini oli joutunut talonmiehen kanssa sahaamaan lehmän pään irti ja sitten eläinlääkäri oli pyytänyt lusikkaa. Lusikoitahan meillä navetassa on vain muutama kahvilusikka ja eläinlääkäri oli epätoivoisesti yrittänyt kaivaa lusikalla näytettä lehmän aivoista.
No, lopultahan raato meni päineen kaikkineen Honkajoelle ja siellä otettiin näytteet mitkä kuuluukin.
Hyvähän se on tietysti että tutkitaan ja mukavaa sekin että lampaat saa raatoautoon ilmaiseksi. Ja yleensä auto on tullut jo seuraavana yönä hakemaan kun aamulla on soitettu. Ja on riittänyt että on jätetty traktori raadon viereen niin kuski on itse nostanut elukan kyytiin. Että sikäli ei ole moittimista.
No, lopultahan raato meni päineen kaikkineen Honkajoelle ja siellä otettiin näytteet mitkä kuuluukin.
Hyvähän se on tietysti että tutkitaan ja mukavaa sekin että lampaat saa raatoautoon ilmaiseksi. Ja yleensä auto on tullut jo seuraavana yönä hakemaan kun aamulla on soitettu. Ja on riittänyt että on jätetty traktori raadon viereen niin kuski on itse nostanut elukan kyytiin. Että sikäli ei ole moittimista.