Talvella hautova kana???

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Laara

Re: Kanalassa kylmänä aikana kuoriuminen ja tipujen hoito.

Viesti Kirjoittaja Laara »

Voi :smt013 Joku vierailee jättien osastossa!!Parina päivänä oon ihmetellyt ihmeellisen syviä ja ei niin kanan kaivaman näkösiä kuoppia...Tänään sit konttasin ohtalampun kanss tarkistamaan hautomakopin askelmalaudan alla olevan kuopan..ja :smt013 :smt013 :smt013 joku pentele on kaivanut onkalon itelleen pehkun alle ei mikää hiiren kokonen vaan isompi...No..tää oli odotettavissa kun luin liian myöhään hyvän vinkin täältä noiden ehkäisemiseks.VERKOTUS sisäseiniin. :smt011
Se oli myöhäistä kun kanalassa oli jo seinät valmiina. :smt013 :smt013
ite vielä tosi tukkonen ja kipeä...rupesin sitten liiterissä tekemäänn tilaa et pääsen sen seinän toiselle puolelle.Onneks ei ollut hirrveesti puita siinä liiterissä....mutta oli siellä iso pino vanhoja käsin veistettyjä pananeleita.Painaviaki vielä ku mitkäki.Heittelin ne veks...työnsin villaa koloihin (ihan sillä et nään mistä kulkevat) ja verkkoa päälle...tosi se ei välttämättä paljoo auta ku en saanu verkkoa kaivettua maanalle(enkä ois jaksanukkaa!)
Mä en halua kanalaan mitään hirveetä hävitystä enkä muutenkaa kanoille häiriö ötököitä hiiriä tms isompaa! Kolo oli paljon isompi ku kuvittelis hiiren tekevän vaikka pehku on kylläpehmeetä....mut..mut...en tiiä.
Yhen munan oon joka päivä keränny siit osastosta...joten munia ei oo mun tietääkseni varastettu.Noita koloja on nyt ilmestyny oisko viikon ajan.Kanat on koskemattomia.Ja hautojaki on osannu olla pesässään rauhassa...mut entäs sit ku tiput tulee?! :smt013 :smt013 :smt013

Tääki vielä...ja ku oon kipeee!!! :smt013 :smt013
Onpahan laitettu jotain hidastamaan...ja mietin laittasko koiran nukkumaan kanalan aulaan jos se viel bähä karkottas häiriötekiää!Vaikka...mietin sitä jos sinne joku tyyliin orava tulee...pysyykö tuo iso koira verkon oikeella puolella,et ei mene verkosta läpi.Sisätilassa ku on vaan kana verkko häkkien seinissä. :smt017

Mutta Bertta sai oikeet munat alleen.Oli äkänen emo kun menin ottamaan vanhat munat pois alta. :smt003 mutta onnellisena lässähti uusien munien päälle. :smt048
Zulia

Re: Talvella hautova kana???

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Meillä lässähti 1 vastamunintansa aloittanut kana pesään, okeiokei aloitti se sen muninnan jo reilu kuukaisi sitten mutta
on meillä vielä tuo toinen joka hautoo niin ahkeraan :3 Ei olla kolmeen viikkoon sen annettu hautoa, mutta ei voi mitään kun
neiti on päättänyt.. :D Taitaa istua siellä niin kauan että ne tipuset sitten saa.. ja nyt annetaan munien sitten olla siellä... :smt004
Hellan lettas

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Laara,minä en vaan jaksa uskoa,millään,että orava luikertelee pehkun sisällä tai että muuutenkaan tukkisi kanalaan ,ainakaa tässä vaiheessa talvea,kun sillä on omat ruokavarastot vielä täynnä,vai onko oikeesti joku oravan nähny kanalassaan? :smt017

Mä tein siirapipuuron myrkyllä ja kaadoin kissanhiekkalaatikon "rottareijän "päälle.3 päivään ei ole enää se elukka kanalaan tullut ja myrkyn laittamisesta on runsas viikko.myrkkypuuro on kanalan välikatossa villojen seassa,ettei muu,kuin se olio pääse niihin käsiksi.

Rehua meni 4litraa yössä,kun se rottiainen siellä kävi,,nyt kulutus on taas normalisoitunut.
longi

Viesti Kirjoittaja longi »

Moi.

Hävis edellinen viesti bittiavaruuteen. Laitetaampa uus. Eli meillä alko tyrninuorikko hautomaan hautoi ensin tyhjää pesää kaks päivää reppana. No laittelin kokeeks viisi viirun munaa siirin alle ja pari päivää sen jälkeen, kun oli jalottelemassa huomasin siellä yhden siirin munankin:). Eli kysymys miten käy noille viiruille jotka mahd. kuoriutuu hoitaako siiri vipeltäjiä vai vahdinko niitä laskettuna aikana ja pöllin ne poikaset? Meidän kanalassa on aika viileää ja jos ne ei pysy pesässä kanan alla niin paleltuu varmaankin. Nyt vaikka etelässä on vaan -4° pakkasella niin kanakopissa on 8° plussaa. Kuinka siis toimitaan?

-longi-
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

longi: yleensä kana ei hoida viiriäistipuja, vaan jopa tappaa ne. Jos viirumunat pysyvät ehjinä kanan alla ja viirutiput kuoriutuvatkin, niin napsi ne turvaan tipulaan, jossa lämpölamppu korvaa emon lämmön.
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillä on tänään kuoriutunut 6. iittiä ja loput tulollaan vielä. :smt048
longi

Viesti Kirjoittaja longi »

Do dih

Nyt on sitten viirut ja taitaa olla kananpoika kanan alla ja kana on aika vihainen kun yrrään ottaa niitä viiruja sieltä nokkii niiin pirusti ovat vielä märkiä

-longi-
Laara

En ookkaan aikoihin kerinny munista lukea. :smt012

Mutta ei se kai orava ollut se vierailija...mutta verkotuksen ja koiran muuttamisen kanalan aulaan nukkumaan...on saanut sen pysymään poissa.Ainakin vielä. :smt023

Meill' lähestyy kuopriutumispäivä. :smt001 Ihanaa.Tuleekohan niistä mitään? Mitäköhän niistä tulee? Ainaiset kysymykset mitä miettii. :smt003
JA kaiken lisäks loppu viikolle on luvatt -30 pakkasta!!!Ou jee...Hitto...Toivotaan et kanala ei nyt mene ja kylmene liiaks ku pikkuset kuoriutuu vaikka emon alle lämpöön pääsevätki.Ja mulla ei oo varastossa ku yks lämpölamppu!Kanalassa tosin on ollu lämpöjä nyt noin 10 astetta...kävi matalammassa kerran mut ku lisäsin moivetta pehkuun nousi lämpö taas...nii ja ku sain lumettua kanalan kivijalan! Se auttoi mahottomasti myös!
Mutta mitenkäs sitten ku ulkona paukkuu -30?! :smt017 :smt017 Nyt rupes mietityttää...ja mun patteri on vielä kaupassa!!!Eikä tässä olis kyllä kylille asiaa vasta ku sunnuntaina...ELLEN saa ukkelia ostamaan mulle semmosta työ matkallaan!Tai etes toinen lämpölamppu!

Tietenkin...tietenkin,mun ekan kananalla haudonnan päätöksen aikaan pitää olla hullut pakkaset! :smt011
Nanna

Viesti Kirjoittaja Nanna »

Meilläkin la 20.12. ja pirullisia pakkasia on luvattu :roll:
Kanala on ulkopuolelta vuorattu lumella, sisällä patteri ja lämpölamppu, silti hirvittää että tiput (joita toivottavasti tällä kertaa kuoriutuu..)paleltuu.
Onneksi niillä on se lämmittävä mamma!
Mukava kuulla muittenkin hautomisista näin talvella, ihania joulutipuja tässä yhdessä odotellaan :duckie:
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillä pitäs kuoriutua iha lähivuorokausina seuraava poikue. Luulin jo hetken että haudonta on mennyt pieleen vaikka munissa on kehitys alkanutkin ja tänään olisi ollut LA mutta pitempän näyttää menevän ... mutta nyt tänään näkyi ensimmäiset liikkeet :) Kanalassa lämpöä tällä hetkellä 9,2 ○C/ ulkona -15○C. Koko navetan ulkopuoli on vuorattu yli metrin paksuilsella lumella ja hyvin eristää.
Laara

Tääällä pakkasta oli aamulla -24. Kanalassa lämpöä digimittarin mukaan pikkasta vajaa 8 ja tavallisen mittarin mukaan 4. :smt012

Ja Bertan alta kuulu piipitystä kun käsin tarjoomassa mammalle leipää. :smt007

Mutta nyt tosi tosi huoli miten tipujen kans käy! Kun on kylmä.Sillä osastolla ei oo lämpölamppua (jättejä) Ja mulla vain yksi lamppu...pitäskö mun siirtä se siihen osastoon antamaan lämpöä ja vuorata verkon alareuna muovilla tai pahvilla?! Et ei käy veto ainakaan sinne niin kun tää häkki osasto on ulko oven edessä!???
Mietin jo että kannan emon ja tiput sisälle jos yhtää kylmenee!!Mut jouluks meijä pienii tiloihin...ja viikonlopuks on tulosa porukkaa ja yks ylimmääränen kissa omien elukoitten lisäks!!Huh taitaa iskee tunku..ja joulusiivous ois viel vkoloppuna siin hässäkässä tehtävä!!Mut mä en halua et tiput missää nimessä paleltuu!!! :smt011

Emo on vielä noin puolessa metrissä tipujen/munien kanssa pesässä johon korotin suuaukkoa sillain et TOIVOTTAVASTI tiput ei pääse siit vahingossakaan yli!! :smt011Mutta emo pääsee sen yli vielä jalottelemaan jos malttaa!!
Mutta nyt kyllä pelottaa et tiput menee paleltumaan!!Ja kun noi kovat pakkaset iskee viikonlopullekki vielä!!!!Mitä ihmettä mä keksin?!!!!Lämmöt laskee varmasti tuosta vielä jonkun asteen!!Mitäs jos ne menee nollaan...miten ihmeessä tiput pärjää vaikka emon alle pääsisivätkin?!!

NEUvoja..please!!! Onneks en oo aino joka tätä ressaa... :smt045
Laara

Anteeks kirjotusvirheet...

Mut vielä lisäks...mun ois siirrettävä emo ja tiput vielä maantasalle vkoloppuna kun kaikki ovat kuoriutuneet.Hemmetin pakkaset!! -15 ois riittäny mulle vallan hyvin!!!

Nii ja mulla on kans kanalan seinät lumetettu yheltä seinältä toinen ulkoseinä ei oikee onnistu ku pupun häkki on sillä seinällä.Eikä tää häkki oo korkee vaan jtn puol metriä...ja toinen seinä on tyhjä liiteri johon pääsee huju se seinä on just jättejen seinä. :smt017 Mitköhä keksisin?! Villaa vois laittaa mut sitä ei oo...hmm....Eikä viihtis liiteriin luntakaan lappaa!! Nyt meni haasteelliseks! :smt017
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mulla on kanalassa 5 astetta. Siellä majailee 8 lauantaina kuoriutunutta tipua ja näinä päivinä pitäisi kuoriutua tipuja toisen kanan alta. Lämpölamppua ei ole, hyvin pysyvät lämpiminä mamman alla. Kyllä ne tiput pärjää jos niillä on äippä :smt045
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Laara

Kiitos maattari lohduttavasta viestistä. :smt001

Mulla on ihan ensimmäinen kanalassa kanan alla kuoriutuva satsi ja siksi mä nyt hermoilen. :smt002

Noh...mä kävin tuos muovittamassa häkkiosastojen etuseinät puoleenväliin asti jotka on ulko-ovea vastapäätä heti parin metrin päässä ulkoovesta.Ei käy ainakaan ulkoota tuleva viima heti noihin kahteen osastoon. :smt001

JA YKSI MAHOTTOMAN IIIHANA TIPU kurkisteli mamman alta!Voe MAHOTONTA!! :smt049 :smt049 :smt049 Toinen saattoi olla juuri kuoriutumassa tai justiin kuoriutunu niin mamma touhusi että jotain siellä tapahtui.VOi tuota kanaemon ylpeyttä ja onnea mikä sieltä kopista huokui! :smt049 :smt049 :smt049 Eka tipu oli pingviinin värinen ihana söpö kaikkee.... :smt007 :smt007 :smt007

Toinen homma minkä tein...laitoin ilmansulkupaperia sinne liiterin puolelle seinään,kun sitä ei tosiaan saa lumetettua.Jos se vähän lisäis lämmön pysymistä ja vähentäsi vetoa. :smt023 Toivotaan niin.Sit mä lapan seuraavaks puut jotka hölmönä lapoin kanalassa vierailevan ötökän häädön aikana suoraan siihen oven eteen että en saa ovea liiteristä kiinni.Niin ni lapan pois oven edestä että saan oven kiinni.Eikä tuuli ihan niin käy suoraa siihen kanalan seinään. Jospa se siitä sitten. :smt023
Tota ilmansulkupaperia meillä on kanalassa joka seinässä ja katossa villan ja seinähirsien lisäks. :smt001
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kyllä se siitä :smt023 , ota rauhallisesti ja nauti tipuista :smt001
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin