Talvella hautova kana???

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Anelma

Talvella hautova kana???

Viesti Kirjoittaja Anelma »

Heps! Semmosta tässä ihmetellään, että Angela Merkel on istahtanut jo reilu viikko
sitten pesään. :shock: Onko kuinka yleistä, että kana hautoo talvella? Ilmeisesti kanalassa
siis ei ainakaan ole kovin kylmä. :smt041

Onko teillä muilla tullut talvitipuja? Onko menestyneet? Lämpölamppu toki löytyy, mutta
muuten tämä uhkaava kylmyys hirvittää, ettei tiput palellu...
miukki

Re: Talvella hautova kana???

Viesti Kirjoittaja miukki »

Mullaki hautoo 4pv plymari, että kai se ihan normaalia on :smt003
kochin-fani

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Aika monellakin (ainakin silkit) on tainnu hautoo talvella. Meilläkin ensimmäisiä talvitipuja ootellaan :smt006
Aion luottaa siihen että emo pitää poikaset lämpiminä, varsinkin kun sillä on paksu sulkapeite ja sulkajalat :smt002
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillä haudotaan taas, ja viime talvena samoin, hyvin menee ja onnistuu :smt023
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Meillä hautoo 3 kanaa ja 1 kalkkuna. :smt003
Laara

Kanalassa kylmänä aikana kuoriuminen ja tipujen hoito.

Viesti Kirjoittaja Laara »

Minulla nyt eka kanan alla haudonta alkaa huomen aamuna kun oikeenlaiset munat kanan alle vaihdan ja tipujen la ois 20.12 joulutipuja siis tulossa. :smt007
MAHTAVAA!! :smt049 Jännää hommaa tääkin konehaudontojen jälkeen.Nyt mulla ei etes konetta ole siis sähköllä toimivaa...on vaan nuo pöperöillä toimivat. :smt003

Mietin tässä erillaisia asioita...ja jos jotku viihtis eka kertalaista neuvoa ja antaan hyviä vinkkejä. :smt023

-Tarviiko mun lisätä lämpölamppu tuohon osastoon mihin mulla tiput kuoriutuu??
-Miten jätit (rokit ja brahmat) yleensä suhtautuu parveen kuoriutuviin tipuihin??

Mulla tuo muninta pesä on noin puolenmetrin korkeudella.Ja mietin jos ja kun siirrän emon kuoriutumisen lähestyessä maan tasalle...et kai mun kannattaa verkolla rajata niille pikku soppi että saa emo rauhassa tipuja hoitaa ja kuivatella.Haaveilen ja yritän jos saisin tiput kasvamaan tuohon jättien porukkana ihan suorilta.Et ekat päivät antasin emon olla verkon suojissa tipujen kanssa ja muu porukka sais kahtella verkon läpi tapahtumia...ja sit pikkuhiljaa päästelisin porukan muiden sekaan.
Mut se mua tosiaa jännittää miten yleensä noi jätit ottaa pikkuset vastaan. :smt017 Ei oo kokemusta ollenkaan ei.. :smt017
Ettei ne vie pikkusia hengiltä... :smt017 Hyvin noi tiput on muilla näyttäny kyl parvessa kasvaneen..mut mut... :smt003 Kaikkee tulee mietittyä. :smt003

Mulla on kukkona siis tosiaa tuos häkkiosastossa Iso järkeälemäinen mutta kiltti rokki kukko Jallu.Ja sit siinä on emokanan lisäks Rokkikana ja light+kulta brahma kanaset.Eli kolme muuta aikuista kanaa.Niin kiva parvi johon nyt lisään porukkaa näillä tipuilla.toivotaan nyt vaan peukut pystyssä et haudonnasta tulis sit kans tipusia. :smt023

Kertokaa mulle hyviä neuvoja...vaikka kanat kyllä täältä luettuna hoitaa tipunsa niiiiiiin hyvin. :smt007

Mun Yks lempi kana Bertta jätti kotsi hautoo siis tän porukan,Bertta ei taida olla ku just ja just vuoden iän ylittänyt. :smt023

Jännää jännää. :smt055
Suvianne

Re: Kanalassa kylmänä aikana kuoriuminen ja tipujen hoito.

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Monella on lämpölamput varalta. Minulla ei ole ja hyvin on mennyt.
Minä en myöskään eristä, ovat aina kulkeneet porukassa vapaana ja ongelmia ei ole ollut.
Mutta alussa pitää seurata. Se voi aiheuttaa ongelmaa, että emo hyökkii kaikkien päälle ja siinä tuoksinassa tiput menee hukkaan ja jopa tallautuu. Jos rauhallinen emo, ei hätää.

Huolehdi vain kaikki vesiastiat täyteen vaikka kiviä, ettei kukaan huku. hyvin se menee, kana hoitaa ite :)
Laara

Kiitos suvianne vastauksesta. :smt001

Mulla on automaatissa noilla vedet,mutta toki tipuille pitää laittaa lattiaautomaatti,mulla on siihen kaks vaihtoehtoa.Joko viirujen kokonen juomaautomaatti tai sitten koirille/kissoille tarkotettu automaatti joita oon tipuilla käyttänyt. :smt001 Koirien/kissojan automaatissa on ollut kiviä siin kupissa. :smt002

Hyvä tietää tuokin että emo saattaa hanakkaasti suojella tipujaan ja sillä hmm..joo kiitos kun kerroit. :smt002 Täytyy miettiä tilanne sitten...ja seurata miten emokana hoitaa suojelun. :smt001 Täytyy laittaa niille tuo yks isohko koppinen mikä mul tuolla on vaikka sillon ku siirrän emon ihan ennen kun kuoriutuvat ,että pääsevät tarpeen tullen suojasampaan paikkaan turvaan. :smt001
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Aika hyvin mullakin viimetalvena meni hautoi niin et tammikuun lopussa poikaset syntyi Tietysti olivat maitomökissä lämpösessä mutta kylmä seinä vieressä ja kylmä heti kun oven avasi Nyt en viitsi ees yrittää vaikka ne vanhemmat haluisvat
Raksu

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Elä siirrä pesää enenkuin on ainakin yksi kuoriutunut ettei emo vaan hylkää pesää, itse verkotin pesän juuri ennen kuoriutumista ettei tiput päässeet vaan tipahtamaan pois pesästä ja sitten kun oli kuoriutuneet niin siirsin pesän lattialle. Ja silloinkin pitää huolehtia ettei kynnys pesään ole liian suuri pienille etteivät vaan jää kylmään yksin. Itse kutterilla olen korottanut loivasti niin että kutterin taso on ensin pesäaukon suun tasolla. Ja muutaman päivänhän emo mielellään pitää poikiaan pesässä :smt003 Onnea haudontaa :smt038
Suvianne

Joo tuo on tärkee ettet siirrä.

Emo ei lähe mihinkään ennenku kaikki on kuoriutunu, eli sulla on helposti 1-3vrk aikaa siihen siirtoon.
Meillä emot töröttää pesässä pari päivää ennenku lähtevät mihinkään.
Laara

Kiitos Raksulle ja Suviannelle viesteistä.
Jospa mä teen verkkoluukun siihen pesän suulle ja käyn päästämässä mammaa jalottelemaan pariin kertaan päivän aikana.Ja siirrän vasta sitten kun kaikki tiput on kuoriutuneet. :smt001 Hyviä neuvoja tytöt tai naiset paremminki... :smt002 Iso kiitos. :smt001
Suvianne

Sellanen ovi on varsinkin alussa hyvä. Muut kanat voi mennä munimaan ja ajaa hautojan pois.

Itse olen eristänyt esim. viikoksi ja sitten ottanut oven pois. Siinä ajassa muut löytää toisen paikan ja jättävät emon rauhaan.

Oli helpompi jos ei tarvi eristää. Emo voi sitten omaan tahtiin käydä ulkoilemassa.
Jos huolettaa kylmyys laita vaikka säkkiin styroxlevyä ja kopin alle.
Laara

Nii ois paras jos ei joutus siirtämään mut mut...ku tuo halus tuohon koppiin hautoa joka ei oo maantasalla joten ei auta. :smt002 Nii mä ajattelin et jos laittasin styroks levun sen kopin alle..paitsi sit mietin ku mul o kestopehku jos se o hyvin lämmi siltä kohtaa mihi kopin junttaan...ni seki lämmittää kivasti.Katsotaan nyt.

Meillä tuo munintakoppi on just sopiva vain yhelle jätille...ei sinne mahtus toista muutaku ihan toisen kanan päälle.Eikä munat oo lisääntyny yhelläkään siitä kun alotti.
Nyt tietenkin ku meen..ni siel o monta monta munaa..ainoo vaa et tuosta porukasta ei muni kun yks. :smt002 Ja sen munan oon päivittäin ottanu viereisestä pesästä pois. :smt023

Mä taidan lähtee kokeilee onneeni...siis vaihtamaan oikeet munat alle... :smt003 Kuinkakohan on kädet reijillä vaikka semmoset paksummat hanskat laitanki... :smt005
Suvianne

Ei sen ihan pakko ole olla maantasalla. Kun poikaset kuorituu, siirrät kaikki maan tasalle pesään. Se emo jää tipujen kanssa.

Eli hautoa voi missä vaan
Vastaa Viestiin