Apuva helmikanojen kanssa!

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

KodKod

Re: Apuva helmikanojen kanssa!

Viesti Kirjoittaja KodKod »

Ei ollu lähteny munista mikään, joten laitoin ne poies koneesta...
piiparinen

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

:smt006
saanko tähän välliin udella ihan perus kysymyksiä, helmikana siis täysin outo lintu, vaan voiko esim niitä pitää pienessä kanaparvessa vai pitääkö olla täysin oma lauma/pariskunta?
KodKod

Saa kysyä! :smt001
Meillä ovat omassa huoneessa omana laumanaan, joten kokemusta ei ole että olisivat kanojen kanssa...
Mutta kyllä mä jollain olen nähnyt kanat, helmikanat ja riikinkukot samassa ulkoaitauksessa? Kait niitä sitten voi pitää yhdessä... :smt003
piiparinen

onko sinulla ollu miten kauan helmikanat? tai miten päädyit niihin? :smt001 . tuleeko niistä yhtä lailla kesyjä kun kanoistakin?
kysymystulva :smt003 vaan kun täällä ei hyvin ole muualla tietoa... :oops:
mietin vaan et tarviiko helmikana kana esim kukkoa vai pärjäisikö se yksin isorotuisten kanojen kanssa?...jos jollain on kanojen kanssa kokemuksia niin...? :smt001
KodKod

Mulla on ollut nuo nyt lähes vuoden alusta, joku 3-4 kuukautta. Oltiin hakemassa yhdeltä henkilöltä riikinkukkoja ja -kanoja ja hällä oli näitä, sit mä vaan ihastusin :smt054 niitten "erilaisuuteen" ja se henkilö lupas antaa mulle niitä halvalla.
Ei niistä kanojen kaltaisia kesyjä varmaan tule? :smt017 Ei nua mun ainakaan tule luokse , menevät enemmin piiloon...
Tää on siis mun (vielä) lyhyen kokemuksen perusteella :smt003
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mulla oli alkuun toinen pariskunta täysin vapaana, toinen pari ulkotarhassa, mutta nyt kaikki saavat mennä vapaana, kun noi tarhassa olleet alkoivat syömään kanojen munat. Mennä viipotta päivät pihamaalla ja yöksi menee navettaan kanojen, kalkkunoiden ym. viereen orsille. Kovaäänisiä möykkääjiä kyllä ovat, eli kuudesta helmeristä lähtee kyllä ääntä jo ihan mukavasti ja naapureiden iloksi :smt045

Kädestä syövät, jos on herkkuja tarjolla, salaatista tykkäävät kovasti, vaikka vihreää on piha täynnä. Tulevat hyvin muiden llintujen ja eläinten kanssa juttuun. Aina kova vauhti päällä, kovaa kyytiä kipittävät pitkin poikin, tai sitten lentelevät katoilla ym.

osa porukasta.
Kuva

Kuva
piiparinen

harmi vaan,kun mulla ei ole mahdolllisuuksia pitää edes kanoja irti tuon tien takia, että eivät varmaan sovellu mein elukoiks nuo helmikanat :smt009 . vaan hienon näköisiä ovat, erikoisia :smt045 . vaikka laajennus tehtiinkin, niin toinen ulkoaitaus ei ole järin iso ja sit jos ei tuliskaan toimeen noiden kanojen kans samassa niin ihmeessä oltais :smt001 . mutta kiitoksia vastauksista ja eihän sitä koskaan tiedä.... :smt002
Vastaa Viestiin