H E L P !

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

tinttuli

Re: H E L P !

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

En toki ole ottanut itseeni :shock: relax sunshine!

Aina on ilo oppia jotain uutta, tällaista en ole ennen kuullut. :smt002 Meilläkin on hali-pusi-syli-poikasia ja vaikea uskoa niitä murkkuiässä jahtaamassa lapsia ja vanhuksia. Kaikki nuo ongelmia aikaisemmissa paikoissa aiheuttaneet ukotkin, ovat jo pelkästään reviirin vaihdoksesta hyötyneet, eivätkä napsi omia tai vieraita. Samoin aikuinen sylikasvatettu ostohanhi löysi nopeasti paikkansa parvesta, sitä on kiva paijata, mutta ei kiukuttele lainkaan.

Hanhen mainetta mukavana ja älykkäänä kotieläimenä toivoisin muidenkin nostavan. Kauhutarinoita riittää, mutta kyllä hanhi on mainettaan monin verroin parempi :smt049 .
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Kyllä meilläkin saa aina vieraille vakuuttaa ettei meidän hanhet tee pahaa, eikä jahtaa eikä hyökkää :smt043 On kiva kun vieraat saa syöttää kädestä, vaikka uros sihiseekin jos säikähtää. Rouva on niin leppoisa ettei välitä yhtään. Mie kokeilin ekan haudonnan sen veden aateliset kirjan mukaan, seuraavaan sovellan itse sellasen mutu-säädön. Kaikki uudet asiat on kiva kuulla, poimimalla sieltä täältä saa varmaan parhaat tulokset :) Hanhi on minulle rakas eläin, niin vaatimaton ja lahjomaton. Pihaan tulijat ilmoitetaan komeasti ja minulle jutellaan vaimeasti poopottaen :smt049

Näin alussa eläinten kanssa, kuten minä joutuu ottamaan oppia kaikkialta, onneks mie oon saanu lähelleni ihmisen jolla on huima kokemus niin kanoista kuin vesilinnuista. On aina joku jolle soittaa kun jokin askaruttaa. Olen kokenut saavani paljon hyödyllistä tietoa ja mielelläni jaan saaneeni neuvot jos joku muukin niistä hyötyisi :smt023 ja työ villien lintujen parissa oli maailman hienoin kokemus. Avarsi maailmaa paljon, ja sain ehkä ikuisen ystävän, kanadan hanhen :smt050

Nyt meillä onkin jännää kun Läpsy pyöräytti vielä kolme munaa joita hautoo aikas säntillisesti, olisko viisi päivää hautonut vaiko jo enemmän :smt017 viisi ehkä täysipainoisesti. Taavi on ulkona ja Läpsy jos päästää pienenkin äänen Taavi JUOKSEE pesän lähelle, ja voi armias jos satun olemaan lähellä, niin katse voisi tappaa ja sihinä on hurja. Joskus mietin että nytkö tulee tappelu, mutta sen verran olen vissiin pomo että ei kuitenkaan päälle asti tule, tai ehkä en ole uhka :smt042 Taavi miettii että -njäähh, ei tota viitti pöllyttää kun on niin reppana muutenkin... :smt044 Jännä on myös se että ennen on huudettu vain autoille ja ohikulkijoille, nyt huudellaan noin minuutin välein, vissiin varmistus että rouvalla on kaikki hyvin :smt017 tai ilmoitus ettei ole vaaroja näkyvissä?
2kanaa

Viesti Kirjoittaja 2kanaa »

Moikka,

Tänään ajettu autolla n.400km Hanhen haku reissulla! huh...rankka reissu niinkuin pitkät ajomatkat yleensä ovat.

No kuten sanonta kuuluu että "nälkä kasvaa syödessä"... niin kävi tälläkin kertaa....

Olin jo nimittäin ajatellut jopa omasta Hanhesta luopumista (oli viestittelyä Sannikin kanssa) Kun niin kävi sääliksi oman yksinäisen Hanhen piipitys tuolla marsu häkissä... Mutta niinkuin tapaan sanoa että asioilla on tapana järjestyä, niin kävi tälläkin kertaa.Kiitos :smt049 Tinttuli!!

Mulla nimittäin on nyt 4 Hanhea!!! :smt007

Meidän Hanhi on nyt näiden kolmen uuden fani...Ne roikkuu suorastaan sen perässä..on ollut todella ilo seurata :smt001

Tuli nyt vain mieleen vielä semmonen kysymys Kun huomasin että meidän Hanhella on turkki aivan kirkkaan keltainen ja nokka ja räpylät myös...ja näillä kolmella muulla aika vaaleat...Johtuuko tämä nyt sitten Vihreän ruuan puutteesta?

Nämä uudet kolme saaneet vain varmaankin teollista rehua.

Palaillaan taasen... :smt006
Mirja V

Viesti Kirjoittaja Mirja V »

Olen Tinttulin kanssa samaa mieltä, että uskomuksia tai toisen käden tietoa ei kannata hirveästi jatkaa. Aiheuttaa turhaa hämmennystä. Omista kokemuksista sen sijaan on mukava keskustella. Ainahan on mahdollista, että tilanteessa on tulkinnanvaraa. Hanhi on hauska ja kaunis eläin. Kyllä meillä vierailijat pysyvät etäällä hanhista jo pelkästään niiden kovan äänen vuoksi. Hanhi on tarkka reviiristään ja metelöimällä pitää vieraat loitolla. Meillä hanhet kuljetetaan aamuin-illoin ulos-sisään ja kulkevat nöyrästi paimennettuina, vaikka kaikki (Temppua lukuun ottamatta) ovat ihmisen munasta hautomia ja kasvattamia - toisin kuin ensimmäinen hanhiporukkamme, jotka olivat joko aggressiivisia tai panikoivia. Panikoiva eläin on ikävä käsitellä ja eläimelle itsellekään pelko ei ole varmaankaan hyväksi. En usko, että aikuinen laumassa elävä hanhi kuvittelee ihmistä lajikumppaniksi, mutta toisaalta ihminen ei ole sille myöskään peto ja uhka, joten ottavat rennommin.

Hei hieno homma, että 2kanaa sait Tinttulilta hanhia :smt006
tinttuli

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Nou nou Mirja V, en taida luopua näistä edes hyvän asian puolesta :smt003 ... 2kanaa: mukavaa, että vihjeestä oli apua ja hienoa että onnistui :smt038

2kanaa: Poikasten väri saattaa johtua pelkästään rotuominaisuuksista. Jos et hakiessa muistanut kysyä, kilauta myyjälle ja kysyä mitä rotuja heidän hanhissaan on. Joskus siitä keskustelin heidän kanssaan ja hämärä muistikuva, että ainakin Embden-hanhea, mutta ei puhtaana.

Meillä poikaset ovat jossakin vaiheessa aivan vihreitä ja silloin viimeistään ymmärtää englanninkielisen nimityksen hanhenpojille "GooseBerry", karviaismarja.

Paljon käsitelty eläin on todellakin mukavampi hoitaa ja kovin nopeasti ne itsenäistyvät ja hylkäävät ihmisriippuvuuden, kun pääsevät sujahtamaan parven sekaan. Meillä tuo käsiteltävyys on säilynyt, vaikka useimmat hanttiin pistävätkin. Nekin jotka vähän aika sitten huusivat perään ja roikkuivat helmoissa ...
Vähän haikeaa, mutta sitähän se kasvaminen ja kehitys on: lapset lähtevät pesästä :smt045
Vastaa Viestiin