H E L P !

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

2kanaa

H E L P !

Viesti Kirjoittaja 2kanaa »

Sellasta vaan että tänä aamuna kuoriutui Hanhen poikanen ja olen sen nyt siirtänyt marsu häkkiin kera lämpölevyn... No olen yrittänyt sitä opettaa syömään ja juomaan mutta se syö turvetta.. onko vaarallista? vai mitä miä oikein teen? muilla samaa ongelmaa ollut joskus?
2kanaa

Re: H E L P !

Niin ja tää on nyt tällä hetkellä ainokainen ja kaipaa kokoajan ihmisen syliin....?!
2kanaa

olen nyt siis tehnyt niin, että poistanut kuivikkeet kokonaan pois ja laittanut lapsen vanhat villahousut "pehmikkeeksi" lämpölevyn alle.
Nyt kun tää pikkunen oppii kunnolla syömään niin lisään sitä kuiviketta sitten parin pvän päästä.
Tänä aamuna kuoriutui ja nyt iltapäivällä syönyt keltuaista ja salaatisilppua. =) tosi reipas pikkunen! :smt054
Mirja V

Viesti Kirjoittaja Mirja V »

Mulla on poikasilla alla vain sanomalehti ja froteepyyhkeitä. Salaatti- ja voikukkasilppu on hyvä ruoka :smt003 Onnea uudesta lapsosesta!
2kanaa

Kiitos Mirja!!!

Olen itsekin antanut salaattisilppua, mutta siirryin voikukka ja ruoho silppuun kun jostain luin että siinä on sitä nitraattia...
Mulla on nyt poikasen alla ollut vaan sanomalehteä ja ne lapsen vanhat villahousut siellä lämpölämpun alla pehmikkeenä...mutta taidan ottaakin sun neuvosta vaarin ja etsiä vanhat froteepyyhkeet esille.. :smt001

Suur KIITOS vielä kun vastasit.
Viktoria

Viesti Kirjoittaja Viktoria »

Meillä poikaset söivät viikon ikäisinä sitä sanomalehteäkin, varsinkin märkää. Siirsin ne aika nopeasti ulos (HAJU!) ja laitoin kutteria ja olkea alle
Mutta kyllä ne kasvavat nopeasti! :shock:
Kanahaukka

Viesti Kirjoittaja Kanahaukka »

Meillä ongelmana, etteivät syö muuta kuin vihreää. Vai onko tämä ongelma? Kasvavatko ilman tuhdimpaa pöperöä?
Mirja V

Meillä ei ole sanomalehti kelvannut koskaan... Sanomalehti on siis alla ja froteepyyhe päällä, etteivät mene lonkat paikoiltaan liukastellessa.
Toiset poikaset syövät enemmän vihreää, kun taas yhtäkkiä joku poikanen tuntuu elävän paraspoikasella.
2kanaa

Hanhen poikas asiaa....

Moikka,

semmosta vaan ajattelin kysyä viisammilta että onko kellään ollut Yhtä Hanhea lemmikkinä...?

Meille nimittäin kävi niin että Hanhen munista vain yksi kuoriutui ja se on ihan hirveästi ihmisen perään...Onneksi on noita lapsia ketkä pitää sille seuraa..
Mutta jotenkin käy kauheesti sääliksi sitä kun sillä ei ole kaveria? (olen nimittäin ajatellut sen myymistä/antamista hanhelliseen kotiinkin...)

Sitten taas ankat onko ne Hanhelle sopivaa seuraa? Hanhi on viikon vanha ja ankat (SIIS pitäis kuoriutua koht sillään JOS kaikki menee hyvin)
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Ankat on ihan hyvä kaveri hanhelle alkuun, meillä ainakin on laina-ankka hanhen kaverina:) Yksinäinen hanhi täälläkin :smt009 On silti mun perään ihan hulluna, nyt sitten molemmat, mut ei enää huuda tauotta kun poistun paikalta. Hanhi kyllä talloo pienet ankat ehkä jos jo viikon vanha on, tilaa pitää olla ainakin reilusti.

Ainut mikä minua pelottaa on se, että hanhi kun kuvittelee ihmisen olevan samaa rotua, se myös kokee ihmisen uhkana, ja olen kuullut enemmän kuin tarpeeksi tapauksista joissa, kasvatetaan konehaudottu sylihanhi, joka sitten murkkuikään tullessaan alkaakin jahdata lapset ja vanhukset :smt009 varsinkin urokset... Katsotaan saanko kumota tämän luulon, sillä Taika ei meiltä lähde, eli jos hyökkäilee niin lapset ja vanhukset väistäköön :smt042 ei sentään, sitten vaan tiukasti tarhassa kesänkin yli...
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Hm.. miksette yhdistäisi voimia ja laittaisi yksinäisiä hanhenpoikia samaan kotii? :smt057
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
2kanaa

Tipsi: Erittäin hyvä idea. olen itsekin sitä ajatellut... Vaikka vähän kyllä harmittaisi luopua...(siis itsekkäästi ihmisenä ajatellen)
Pitääkin Sannikille ehdottaa...
Mirja V

Jos hanhi uhkailee, ei koskaan kannata väistää sitä, vaan astu kohti hanhea ja tarvittaessa tartu vaikka kaulasta kiinni (kevyesti) ja kun hanhi haluaa lähteä pois, päästä. Hanhen kuuluu väistää ihmistä tarvittaessa, ei ihmisen hanhea :smt007 (Sama pätee kukkoihin).
Meillä oli nimenomaan ensimmäinen meille haettu ei-konehaudottu hanhiuros kaikkein kovin näykkimään. Nykyisistä konehaudotuista ei näyki kukaan (10 hanhen parvi) :smt006
Niin ja pieniä lapsia, vieraita ja naapureita varten olisi viisasta pitää hanhet aidatulla alueella.
tinttuli

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

sannikki kirjoitti: Ainut mikä minua pelottaa on se, että hanhi kun kuvittelee ihmisen olevan samaa rotua, se myös kokee ihmisen uhkana, ja olen kuullut enemmän kuin tarpeeksi tapauksista joissa, kasvatetaan konehaudottu sylihanhi, joka sitten murkkuikään tullessaan alkaakin jahdata lapset ja vanhukset :smt009 varsinkin urokset...
Sannikki:

Mistä tämä "kokemuspohjainen" tieto on peräisin?

Milloin hanhella on murkkuikä? :smt017
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Tinttuli kahden lintuihmisen omia kokemuksia olen kuullut, molemmat lintujen parissa työskentelee, Toinen jo yhden ihmis-iän lähes, ja hän on jakanut tietoaan ja taitoaan ihmiselle jonka kanssa olen onnekseni saanut jopa työskennellä, lintujen parissa. Villi lintujen kylläkin :smt002 mutta entisellä työkaverilla on omaa katrasta aika lailla ja hän on monesti ottanut itselleen niitä ihania sylihanhia joiden kanssa perhe ei enää pärjääkään :( "murkkuikää" lienee aikuistumisen kynnys eli +-1vuosi. Kun vietit ja vaistot herää. Huomasin itsekin jopa villilinnuissa, että ne jotka kauiten olivat ihmisten kanssa olleet ja "kesyyntyneet" myös osottivat mieltä ihmiselle päivän mukaan ja varsinkin kevään alkaminen sai linnut äkäiseksi ihmistä kohtaan... Mie kerron omista kokemuksista, en sano että olisin oikeassa enkä todellakaan tiedä kaikkea, kuuntelen mitä kokeneemmat puhuvat ja sovellan siitä omaan elämään ja lintujen kasvatukseen. Oma lajikumppani on AINA mielestäni paras, ihminen ei ole hanhi eikä hanhi ihminen. Mitä tulee koirista kun niitä kohdellaan ihmisinä? yleensä ongelmia... Olen Taikalle emo, sille en enää minkään voi, enkä voi toisen antaa tuntea itseään hylätyksikään.
Sinun ei tarvitse ottaa itseesi minun kirjoituksiani, en osoita kirjoituksiani sinulle, voisit kokeilla hieman naureskella muiden jutuille sen sijaan että heti kivahdat kuin sinua olisi kritisoitu :smt002 puhuminen on hopeaa, vaikeneminen kultaa :smt002 jos jokin toisen juttu ärsyttää on ehkä parempi olla hiljaa tai yrittää nähdä ettei toinen halua juuri sinua loukata, vaan ehkä puhuu vain omasta kokemuksestaan ja kuulemistaan asioista :smt001 En ymmärrä ihmisiä joiden tarvitsee pönkittää itseään saadakseen todistettua toisen olevan väärässä. Näissä asioissa ei ole oikeaa eikä väärää, vain jokaisen omat mielipiteet.

2kanaa laittoi minulle viestiä ja olemme yhteysissä hanhien tiimoilta :)
Vastaa Viestiin