Kalkkunoista

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
maunu_muori

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Ei kehveli.. mitenkäs meitin Buttikukko mahtuu mun sylkkään sillain rauhallisesti... ovat niin penteleen isoja jässiköitä.. pitää varmaa kokiella jotain viritelmää, johon jätkän saa könälleen... oliskohan pehmennetty teurastussuppilo sillain sopiva...elävät kun ei tiiä , mikä väline se on, ei tulis teurastuksessakaan ressikukkoo, kun yhdistäisivät sen johonkin mukavampaan :smt042
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Rusina kirjoitti: Heitäs siimis vinkkiä hyvästä viirukirjasta! Vieläköhän mulle löytyis jostain yksi kappale tuota Pulliaisen kirjaa... :smt017

Suomeksihan niitä ei taida pahemmin olla. On yks sellainen opasvihkonen, mutta sitä mulla ei ole - enkä muista nimeä tai tekijää :smt017 Amazonilta olen tilannut englanninkielisiä muutaman, ihan hyviä ja edullisia.

Kanakirjoja olen tilannut antikvaari.fi:stä ja antikvariaatti.netistä, hauskoja opaskirjoja 50-luvun tietämiltä. Noissa kun käyttää hakua, niin löytää enemmän ostettavaa kuin kukkaro kestää... Tota Pulliaisen kirjaa kannattaa hakea myös noista.

Mulla oli vähän sama ajatus jo kuin muorilla - millä se iso kukko syliin mahtuu?! Rauhallisesti ainakaan?! Teoriassa kuulostaa tosi helpolta, mutta veikkaan että ei sitä käytännössä ole.
Viimeksi muokannut siimis, 26 Huhti 2010, 16:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Sellainen on ainakin kuin Viiriäisopas Pystynen Raimo.
siimis

sisu65 kirjoitti:Sellainen on ainakin kuin Viiriäisopas Pystynen Raimo.
No toi on just varmasti se opasvihkonen, jota tarkoitin.
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

siimis kirjoitti:Mulla oli vähän sama ajatus jo kuin muorilla - millä se iso kukko syliin mahtuu?! Rauhallisesti ainakaan?! Teoriassa kuulostaa tosi helpolta, mutta veikkaan että ei sitä käytännössä ole.
Taitaa olla helpointa opettaa kukkopoika jo pienestä köllimään polvella, kun mamma vähän silittelee :smt005. Tiedä vaikka oppis tykkäämään puuhasta :smt047.

Mä haluisin kyllä nähdä muoriskan tai siimiksen tekevän tuon homman julmetun kokoisen buttikukon kanssa. Voi olla ettei siitä ilman mustelmia ja ärräpäitä selviä, rauhallisuudesta puhumattakaan.... :smt044
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Katselin noita meidän kukkoja tänään vähän sillä silmällä ja vaikka itsekin olen yli satakiloinen, tulin siihen tulokseen että antaapa lisääntyä luonnollisesti jos on lisääntyäkseen :smt003
Ei varmasti ylivuotiselle kukolle riitä kymppikilo edes teuraspainoksi, voisi olla mielenkiintoista iltapäiväpuhdetta. En oikein osaa kuvitella itseäni kukko sylissä hieromassa hellästi hanuria :oops:
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kun smari kertoi Youtubesta löytyvän, niin pitihän sinne uteliaana mennä etsimään...tässä pari löytämääni pätkää, joissa ekassa kalkkunat tehokäsittelyssä ja tokassa kanat vähän hellemmässä käsittelyssä:
http://www.youtube.com/watch?v=ZMx7w9DD7Xk
http://www.youtube.com/watch?v=pFXEtUFF ... 1&index=39
caddy

Viesti Kirjoittaja caddy »

19kg oli meidän isoin viime vuotinen kalkkuna siivottuna :smt001 Saman kevään tipuja.
Paltsi

Buttikukko polkee :smt045 :smt041 :smt003
Tipitipitipi... Vielä kun akat innostuisi munimaan, kolme munaa vasta tullut ja niistäkin kaksi ehti koira varastaa.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Meillä on buttirouvilla pronssi-but-sekoitusuros, munista 90 % oli lähtenyt kehittymään :smt023 Tiedossa pakastimeen ensi syksynä alusta asti itse kasvatettua kalkkunaa :smt003
kuupaskebi

Viesti Kirjoittaja kuupaskebi »

Millaista ruokaa syötätte BUTeillenne?Kertokaa semmoinen hyvä "sekoitus", millä lintuu kasvaa komeaksi ja vahvaksi :smt003.Tarvitseeko ruokavaliota muuttaa niiden kasvaessa isommiksi?
siimis

Minä nyt en ole mikään ekspertti, kun elämäni ensimmäiset kalkkunat nyt tuolla kanalassa piiskuttavat. Ohjeeksi sain tuottajalta syöttää niille alkuun isopunaheltta ykköstä ja parin-kolmen viikon iässä siirtyä kakkoseen. Sitä voi sitten myös jatkaa viljalla - kauralla ja vehnällä - aina 50% asti, jotta eivät kasvaisi liian nopeasti. Liian voimakas kasvu altistaa jalkavioille.

Eli näillä ohjeilla mennään, mutta kokemusta ei ole, että mitä niistä tulee :smt002 Ainakin tähän mennessä ovat kasvaneet komeasti ja jalat on suorat ja tukevat.
kuupaskebi

siimis kirjoitti:Minä nyt en ole mikään ekspertti, kun elämäni ensimmäiset kalkkunat nyt tuolla kanalassa piiskuttavat. Ohjeeksi sain tuottajalta syöttää niille alkuun isopunaheltta ykköstä ja parin-kolmen viikon iässä siirtyä kakkoseen. Sitä voi sitten myös jatkaa viljalla - kauralla ja vehnällä - aina 50% asti, jotta eivät kasvaisi liian nopeasti. Liian voimakas kasvu altistaa jalkavioille.

Eli näillä ohjeilla mennään, mutta kokemusta ei ole, että mitä niistä tulee :smt002 Ainakin tähän mennessä ovat kasvaneet komeasti ja jalat on suorat ja tukevat.
Kiitos tiedosta :smt002.
Paltsi

Rehuilla minäkin aloittaisin, ainakin 1 ja 2 vaiheen yli. Kolmosta en ole syöttänyt kuin meidän mustille talvella että saavat tarvittavat kivennäiset ja hivenaineet mitä eivät pelkästä viljasta ja ADE-vitamiinista saa ja sittenkin kuureina eli ei koko ajan vaan kolme tai neljä säkkiä talvessa 40 linnulle. Butille ei ainakaan loppukasvatusvaiheeseen makuhaittojen vuoksi rehua kannata syöttää. Jos teurastus menee loka-marraskuulle ja ovat siihen asti ulkosalla tai kylmässä tilassa voi antaa syksypuolella osan jyvistä ohraa joka kasvattaa rasvakerrosta sisuskaluihin ja kuvun ympärille. Rasva ei mene lihaksiin vaan sen saa poistettua teurastuksen yhteydessä jos ei halua sitä käyttää.
kuupaskebi

Jeps. Tuossa onkin juhannusviikolla tulossa muutama 8viikkonen butti :smt001. Mitenhän olisi jos tekisi niille vaikka jonkinlaisen sekoituksen tuosta P-heltta 3:sta ja kaurasta, vehnästä? Loppuvaiheessa, ennen teurastusta jättäisi tuon P-heltan kokonaan pois?Ja kaikentyyppinen kotiruokakin varmaan käy?
Vastaa Viestiin