Kana käy päälle...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mar-jatta

Kana käy päälle...

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Otsikossa se jo tulikin. Yks nuorikko on alkanut "uhkailemaan". Käy siivet levällään jalkojen kimppuun, kyräilee ja kyökkii. Ja siis todellakin kana, ei kukko. Kukko sitä jo kerran kopautti päälakeen, ikäänkuin sanoakseen että rauhotuhan vähäsen. Pitäiskö tuohon jotenkin reagoida? Onko kuinka tavallista? Eihän se nyt sinällään vaarallista ole, mutta hiven ärsyttävää.
Miten paljon ärsykkeitä kanat yleensäkin ottavat väreistä? Nyt kun asiaa tarkemmin ajattelee, taisi tämä hyökkiminen alkaa uusien punaisten kumppareiden myötä.
kuutamofoxi

Re: Kana käy päälle...

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

Kana kainaloon ja napakasti harjasta kiinni, tukistusta ja ankaralla äänellä moittimista. Näin ainakin minä tekisin. Jos ei tokene, niin en ainakaan siitosmunia ottaisi siitä kanasta. Ja jos olis lapsia, niin aika pian kana sais olla kukkoseurassa punaviinikastikkeessa... Mut mä olenkin tiukkapipo elikoiden luonteen suhteen :smt011
pipsa

Viesti Kirjoittaja pipsa »

En tiedä kuinka tavallista,mutta meillä kukko laittoi tuon äksyn tytön ruotuun...
Kanalaumassa se terrorisoi muita ja uhitteli.

Kukko puolestaan kokeilu mua kerran ja otin heti sen asenteen,
että mulle et äksyile ja en väistänyt. Tehostin vielä nuhteen kera,kädet kohotettuina (Näytän isommalta :smt002 ) Niin eipä ole sen koommin kukkoillut. :smt027 (Ehkä oli kuiteskin nössö)

Olen oppinut että nopeat napakat reaktiot ja eläinten omalla kehonkielellä.
Tuosta värien näkemisestä en tiedä faktatietoa...
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Mäkin taidan olla tiukkapipo eläinten luonteen suhteen.. Mä en katso ollenkaan meidän mäellä kiukkuisia eläimiä, oli se sitten kana tai kani tai mikä hyvänsä. Kun kana on kerran näyttänyt että käy kimppuun ei se siitä ainakaan kiltimmäksi muutu. Mullakin on punaiset kumisaappaat aina kanalassa, jos se ei jollain kukolle sovi niin silloin kukko poistuu, ei saappaat :smt019
Mar-jatta

Tämä on aika "puhkiajettu" tämä kana. Puoli päätä kaljuna, vaikka kukolla on 5 kanaa parvessaan. Muut kanat vähän syrjii tätä.
En minäkään ole sitä väistänyt, enkä ala pelailemaan kenkien kanssa. Sen sijaan torumista kokeilen kyllä. :smt021 Täytyy katsoa laittaako kukko sitä ruotuun. Vähän oli kyllä viitteitä semmosesta. Jos ei, niin se on soronoo sitten vaan sille kanalle.
Ajattelin vaan, kun olen hyökkivistä kukoista kyllä kuullut, mutta en kanoista.

Niin, ja mikähän hullu kanaparvi mulla nyt sitten oikein onkaan? Olen antanut kädestä niille herkkuja, ja nyt siellä on pari frouvaa, jotka tulevat nokkimaan kättä heti, kun vaan hollille osuu. Hankaloittaa esim. veden vaihtoa, kun koko ajan saa hätistellä kanasia pois kimpusta...
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Voisikohan olla että kana on stressantunut siitä että toiset syrjii sitä ja purkais sitä ihmiseen? Onkohan liian kaukaa haettu? :smt017
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mulla kukot juuri tuossa nuorikkoiässä tekivät pari hyökkäystä, mut se meni kyllä ohi. Kuittasin sen teiniangstilla. :smt003 Olisivat kyllä saaneet olla kiukkuisia, olisi ollut helpompi katkaista kaula...
Mar-jatta

Sama kävi mulla mielessä Suwitsun kanssa. Porukan alimmaisella ketuttaa, kun ei ole ketään ketä vähän pomottaa. En tiedä. Mutta tuossa oikein koemielessä käväsin kanalassa... :smt047 Sieltähän se tuli kirskuttaen ja siivet tanassa, mutta astuin kohti ja oikein kunnolla polkasin jalkaa ihan kanan edessä ja totesin että "NYT LOPPUU TÄMMÖNEN PELI!" Pelästy raukka niin, että lennähti puoli metriä taakse, päin seinää... Sen jälkeen puuhailin muina naisina siinä niitten häkissä, ja rouva kuoputteli hyvin nöyrästi pehkuista kauroja. Saapa nähä mihin suuntaan kääntyy. Mielenkiintosia tämmöset.

"teiniangstia"... :smt003
jaanahi

Viesti Kirjoittaja jaanahi »

Meilläkin on vähän äksy kana semmoinen konehaudottu ja käsin kasvatettu. Sisarensa on kuitenkin arka ja väistää ihmistä. Ei tuokaan onneksi kovin paha ole, nokkii vain paljaita käsiä (ei niin että sattuu) ja vähän hyökkäilee. Hansikkaat kädessä ei mitään ongelmia. Olen kanaa sylikouluttanut kun on hyökännyt, nostan sen vain tomerasti kainaloon ja vähän puhutan. Siitä se leensä rauhoittuu ja unohtaa äksyilyn, ilmeisesti menee pasmat vähän sekasin :smt003
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jokos se Mar-jatan nuorikko on aloittanut muninnan? Jos on, niin tuli vaan mieleen, että silloin saattaisi olla vaikka haudonnan virittelyynkiin liittyvää tuo kirskunta ja siivet tanassa kulkeminen :laughing6: Ihmistä kohti hyökkiminen ei kyllä oikein sovi siihen yhtälöön :scratch:
Mar-jatta

On juuri aloitellut munimisen, mutta kyllä se selkeästi on päällekäyvää sorttia... :smt018 Kulkee perässä ja oikein vaanii mun uusia punaisenkiiltäviä Kontioita. Tekee hyökkäyksiä ja pakenee... Saas nähdä onko eiliset opit vielä tänään muistissa, vai joutuuko useammin ärähtämään. Hauska, jos meni ohi noin, että kerran karjahti.
Mar-jatta

Tämä hyökkivä kana on ollut "kurinpalautuksesta" lähtien aivan toinen kana...! :smt038 Muina kanoina kuoputtelee pehkuja, kun kanalassa puuhastelen. Ei puhettakaan että hyökkis kintuille.
Tämä on ollut ehkä isompi juttu mulle, kuin ensin ajatteliskaan. Sitä on tottunut laittamaan kissat ja koirat ja lampaat ruotuun, jos häiriökäyttäytymisiä tulee, mutta ei oikeasti tullut mieleenkään, että myös teiniangstiselle kananuorikolle täytyy näyttää paikkansa. Oppia ikä kaikki. :smt045
pipsa

Viesti Kirjoittaja pipsa »

hienoa! Kana on ruodussa...onnittelut (ei tartte tehdä kanapataa :smt002 )
Jotensakin sitä ajattelee ettei kanoja " henno" komennella ihan pienistä jutusta.
Tuo olis kyllä kanssa mielenkiintoista tietää kuinka nuo kanat nuo värit näkee.
(Eli täytyisi prehtyä alan kirjallisuuteen tai :smt024 )
Vastaa Viestiin