Ankalla kynsi poikki

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Ketula

Ankalla kynsi poikki

Viesti Kirjoittaja Ketula »

Huomasimme tänään aamulla, että yhden ankan kesimmäinen kynsi on kärjestään poikki. Ankkaa se ei näy vaivaavan, touhuaa kuin ennenkin eikä tunnu aristelvan räpylää, mutta vertahan se valuu melkoisesti. Ennen iltaruokintaa tilanne näytti paremmalta, mutta syömistohinassa alkoi kynsi taas vuotaa.

Kuinka paljon ankka kestää verenhukkaa? Ei verta nyt valu yhtenään, taitaa enemmän tipotella, ja veren määrä näyttänee pahemmalta kuin mitä todellisuudessa on. Voiko tuollaista haavaa hoitaa jotenkin?
maunu_muori

Re: Ankalla kynsi poikki

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

en mitään määrää kuinka paljon verenhukkaa kestää osaa sanoa, luulisin ettei tollanen määrä oo vielä mikään..sillain mietin miltä näyttää kun tappelussa irtoo sarvi pässiltä taI pukilta. Pitäs vain kattoo ettei pehkutus oo likanen ja putsata vaikka betadinella se paikka.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mullahan ei ankkoja ole, mutta kanoilta on silloin tällöin katkeillut kynsiä...Vuoto tyrehtyy aika nopeasti itsekseenkin, mutta jos olen tuoreena huomannut, niin olen huuhtonut kylmällä vedellä, kuivannut ja laittanut suihkelaastaria.
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Meidän Typy-ankalta lähti takavarpaan kynsi syksyllä, ja siitä tuli kans sen verran verta että esim. höyhenpuku tahraantui vatsasta. Typy ontui, ja aristi varvaasta pari päivää. Verenvuotoa ei ollut paitsi alussa, ja parina ekana päivänä puhdistin kynnen "ytimen" mitä oli jäljellä fysiologisella suolasliuoksella ja laitoin basibact-voidetta. Tosin musta tuntuu että se ei olisi tarvinnut mitään hoitoa, sillä puhdistettaessa verta alkoi tulemaan uudestaan, ja lintu vain stressaantuu kun sitä otetaan kiinni ja käännetään syliin selälleen hoidon ajaksi.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
viiperi

Viesti Kirjoittaja viiperi »

Tuli tällainen tyhmä ajatus päähän :smt003 Pitääkö ankoilta leikata kynsiä? :smt005
tipsi
riikinkukko

Mä hommasin vuosi sitten kynsileikkurit kun ajattelin että kynnet varmaan on talven jäljiltä liian pitkät ja siten on vaarana että ne repeytyvät kun ankat pääsevät kesälaitumille. Mutta ei ne sitten kauhean pitkät olleetkaan. Eli, mun milestä niitä voi leikata jos ne ei luonnollidsesti pääse kulumaan, etteivät repeydy, mutta tarvetta tähän ei luultavasti ole kovinkaan usein. Kerran pari vuodessa kenties jos ankat ovat pehmeällä pohjalla.
mutzi81

Ankkojen kynsistä asiaa!!!

Viesti Kirjoittaja mutzi81 »

Leikkaatteko ankkojen kynsiä? Meillä ankkojen kynnet on todella pitkät talven jälkeen. Eivät anna oikein koskea itseensä joten leikkaaminen aika mahdotonta. Kuluvatko kesän aikana jos niitä ei leikkaa?
tipsi
riikinkukko

Re: Ankkojen kynsistä asiaa!!!

Jos ne pääsee viipottamaan kesällä ulkona vapaana/isossa aitauksessa jos ei pehmeä pohja, niin luulen että kynnet kuluvat itsestään. Tietty kynnen repeämisen riski on suurempi kun ne on pitkät. Hm.. ankat yleensä rauhoittuu jos niiden pään peittää, ja mun mielestä kynsiä on varmaan helpoin leikata siten että itse istuu jossakin, ja ankka on selällään sylissä pää leikkausta suorittavan immeisen vatsaan päin. Meidän ankat ovat tässä asennossa aika rauhallisia jonkin aikaa, mutta se vaikeuttaa niiden hengitystä eli kauhean kauan ei niitä niin kannata pitää.
mutzi81

Ovat kesällä ulkona koko ajan, paitsi öisin menevät sisälle. Nytkin ovat päivisin ulkona melkein koko päivän. Täytyy seurata kynsiä. Jos näyttävät aina vaan pitkiltä niin täytyy sitten yrittää leikata. Kiitos vastauksesta.:) Leikkaatko muuten itse ankkojen kynsiä?
tipsi
riikinkukko

En ole leikannut. Viime talven jälkeen meinasin, mutta sitten mun mielestä kynnet eivät olleet liian pitkät ja kuluvat nopeasti kun ankat ovat vapaana meidän mökillä. Ostin kynsien leikkuuseen pienien koirien kynsien leikkaamiseen tarkoitetut sakset (vai onko pihdit oikeampi sana?), joita en sitten kuitenkaan vielä tarvinnut. Pitää katsoa taas tilanne kun ankat (lähiaikoina) tulevat talvihoidota eka meidän tarhaan ja sitten kesäksi mökille. Onne ne vaan niin ihania! :smt003
mutzi81

Selvä. No en mäkään ala niitä nyt sitten vielä ainakaan kiusaamaan ja leikkaamaan niitä. Eiköhän nuo tuossa kulu ulkona. :smt001 Ovat ihan innoissaan kun on lumet sulaneet ja pääsee tonkimaan maata.:D
Vastaa Viestiin