Onnea gipsylle pikkuisesta

.
Kun haudonnassa kaikki menee ok, kaikki elinvoimaiset tiput kuoriutuvat lyhyen ajan sisällä ja pääsevät kuoresta suht nopsasti ulos (tiput virkeitä). Matala haudontalämpö hidastaa kuoriutumisprosessia selvästi (tiput veteliä), mun havaintojen mukaan, jolloin ikäero voi venyä vuorokausiksi.
Meillä on nokkansa ulos saaneita tipuja kuollut lähinnä kahdesta syystä (juu, tutkijaluonteena avaan kaikki kuoriutumattomat munat...). 1. Tipu on alkanut kuoriutua ennen kuin ruskuaispussi on vetäytynyt vatsaan, elikkä syystä tai toisesta tipu on alkanut kuoriutua ennen aikojaan. 2. Tipu on reikää nakuttaessaan puhkaissut kalvon verisuonen, mun mielestä kirkas veri kuoriutumisen yhteydessä onkin aina hälytysmerkki. Joskus joku hidas kuoriutuja on vain uupunut kesken.
Niin moni asia vaikuttaa siihen kuoleeko tipu ennen kuoriutumista, että harvoin löytyy mitään varmaa syytä epäonnistumiseen. Oon välillä auttanut tipuja kuorimalla, mutta pääsääntöisesti autetut kupsahtavat ennemmin tai myöhemmin. Vahvasti sukusiitetyssä kannassa (kuten horniolaiset) luulisi tapahtuvan väistämättä heikompien karsiutumista. Vaikka se julmaa ja surullista onkin

, niin olisiko kuitenkin isommassa mittakaavassa hyvä asia kannan elinvoiman kannalta????
Haudontaolosuhteista oma huomio on, että matalassa lämmössä + korkeassa kosteudessa useampi tipu uupuu jo matkalle kuoreen kuin hiukan korkeassa lämmössä + kuivemmassa. "Ylilämmöllä" haudotut kuoriutuvat paremmin, niillä tulee sitten vastaavasti enemmän tipukuolemia. Summa summarum, heikot karsiutuvat jossakin vaiheessa kuitenkin...
Eri rotujen välilläkin näyttää olevan isoja eroja tipujen elinvoimaisuudessa.
Nämä on vain omia huomioita, muilla voi olla taas ihan erilaisia kokemuksia.