Häkkikanan elvytys

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Suwitsu

Re: Häkkikanan elvytys

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Sulla on mirri ainakin munantuotanto taattu :smt005 Mä en kyllä muista että ne meidän olis kulkeneet pää painuksissa.. Voiko niissä häkeissä olla eroja?
kanatar

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Mitä kautta te saitte ne, maksoitteko jotain? Minuakin kiinnostaisi vaikka keväällä ottaa muutama ja sitten yrittää kesän aikana integroida parveen. Kehtaako lähialueen tiloille vaan soitella tms. ja kysellä onko niillä tuotannosta poistuvia? Poistetaanko tuotantokanoja johonkin tiettyyn vuoden aikaan?
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Jos vaan muutamaa kanaa haluaa, niin nitä saattaa saada ihan mihin aikaan vuodesta tahansa.
Muutenhan on vaihtovälit n. kerta vuodessa, riippuu miten munakunnan tms. kanssa on sovittu.
Mutta, varmaan ainakin vaihdon yhteydessä saa mistä tahansa!
kanatar

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Ok. Yritinkin googlettaa sitä ainoaa kanalaa, jonka alueella tiedän, mutten löytänyt. Pitää käydä kaupasta munakennoa vaklaamassa.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No ovatpa kyllä raasun näköisiä. Pakko nyt näin kaupunkilaisena kysyä että onko nämä nyt niitä hyvinvoivia suomalaisia tuotantoeläimiä? Ja onko ne nyt kuvattu niin että kuvat näyttää todellisuutta surkeammalle vai häiritsikö kuvaaja vaan kuvattavia etteivät siksi maate pistäneet. Vai onko katsojassa vikaa kun kovasti näyttävät erilaisessa psyykkisessä ja fyysisessä hyvinvoinnin tilassa olevilta kuin omat maatiaiseni...
Mutta ihanaa, niin kerta kaikkiaan mieltä lämmittävän ihanaa on että kanaset ovat päässeet kanamaiseen kotiin missä voivat toteuttaa kaikkia kanan mielitekoja :smt001 toivottavasti oppivat vielä munimaan pesiinkin! Se on muuten jännä jos eivät opi kun käyttäytymiskokeissa justiin se pesään muniminen on se mitä varten kana on valmis uhraamaan eniten, jopa vahingoittamaan itseään kunhan vain pääsee pesään munimaan (siltä pohjalta onkin erikoista kun välillä saa kuulla miten häkkikanalatkin on ihan "ok" kun "ei ne kanat tiedä paremmasta").
kanatar kehtaa ihmeessä soitella!
Sen vaihdon yhteydessä voi saada kanoja monellakin tapaa. Yksi tuttu kävi poimimassa omansa puitten oksilta siinä vaihdon yhteydessä :smt003 En tiedä kuinka yleistä on että siinä vanhaa kanaerää poistettaessa osa pääsee karkuun (nää oli vissiin luomu/lattiakanalasta kun oli kuntoa ja taitoa lehahtaa karkuun).
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Kannattaa kysellä ihan suoraan kanaloista, ei maksa paljoa nuo poistettavat. Mutta ei ne uusinakaan maksa paljon mitään. 5-10 euroa vähän kai paikoista riippuu. Nää kuvat on ihka aitoja, ja en kyllä ota alapuolesta kuvaa erikseen.. hih oli niin kurja!
Kovasti on ainakin psyykkinen tila heikompi kun maatiaisilla. Kun kanahan on luonnostaan utelias, eikös vaan??
Ajattelin tehdä nyt eläinkokeitakin vielä, ja laittaa lautapihdiltä tuomiani hybridejä näiden sekaan.
Ne peijoonit käyttäytyy kuin maatiaiset :smt060 !!! Jos ne ns. puhuisi samaa kieltä, ja helpottaisi näiden sopeutumista...
iiwi

Viesti Kirjoittaja iiwi »

Mua helpottaa nähdä että noilla on noinkin paljon höyheniä jäljellä. Mä oon jotenkin kuvitellu että tuotantokanoilla on vaan muutama tupsu jäljellä :oops: Mutta kait se vähän riippuu siitäkin minkälaiseen häkkiin ovat sattuneet joutumaan.
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Meillä toisella hybridillä oli kaula nokittu ihan paljaaksi. Oli tosi kamalan näköinen mutta tosi nopeasti alkoi kasvamaan uutta sulkaa.
lautapihti
silkki

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Niin kyllähän häkissä kasvaminen muuttaa tosi paljon kanan käyttäytymistä,niinku kaikki jo tietääki,mutta eipä siinä käyttäytymisessä
maatiaisen ja hybriidin välillä suuria eroja oo,monesti sanotaan että hybriidiltä puuttuu ravinnon etsintä vietti,minä en oo huomannu mitään eroa näiden välillä sen suhteen,niin kanamaisesti kuoputtavat ja kulkee pihalla hoitajan perässä kerjäämäs makupaloja,hautomis viettihän niiltä puuttuu.Sen oon huomannu että mun mielestä joka kymmenes on jollainlailla sairas ja sitä alkaa muut sitten nokkia ja ajaa takaa,yhtä sitte joskus ruokin orrelle päin kun ei uskaltanu käydä syömässä,päivät oleili orrella yöt maassa :smt009
Sehän näis yli vuoden vanhois hybriides on että munat alkaa olla heikkolaatuisia,vaikka kuinka saisvat kalkkia munankuoret on ohuita,rikkoutuvat kun ottaa pesästä käteensä, joskus joku kohta munasta tosi ohut,nahkamunat lisääntyy,joskus puuttui keltuainen kokonaan,ja näyttää munan koko suurenevan,ja niinkuin yksi häkkikanalan omistaja sanoi, munivat itsensä "hengiltä"
Eli näyttäis mun kokemusten perusteella olevan huonompia taudinkestävyydeltä ja kestävyydeltänsä yleensäkkin ku maatiaiset,vaikka suurin osa sen nyt jo tiesikin :smt045
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Uskomattoman surkee joukko.
Oikeen paistaa kauas tuo tottumattomuus..
Kaikki muut kanakuvat täällä on niin ihan erilaisia!!
Vaquera

Viesti Kirjoittaja Vaquera »

Minä kyllä oikeasti odotin huomattavasti pahempi kuntoista joukkoa. Ei, en ole ollut kanalassa töissä. Käynyt kylläkin tehokanalassa iäisyys sitten. :smt003
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Kuinkakohan sen nyt sanois. Meille oli valittu sellaisi jotka nyt vielä munii. Ja olen ihan tyytyväinen saaliiseeni. Kyllä niistä vapaita kanoja tulee. Onhan niissä häkeissä parantamisen varaa.
Mutta yksi asia muo kummastuttaa. Se taidettiin jossain topicissa jo käsitellä. Että miksi kummassa noiden virikehäkkien rakentamista tuetaan edelleen. Kun ja jos ehkä häkit kielletään kokonaan. Eikö se olis ollu selkeempää siirtyä suoraan kerroslattiaan. tai vaan lattiaan??? :smt017
Onhan tuolla ruskeitakin hybrideja mulla muutama , ja ne on ihan kanoja jo. Nillä taitaa olla ikää jo 4v. ja munii ne vieläkin jokapäivä. ja sain ne ihan normaalille sulkasadollekkin alkamaan.
Ja oishan näistäkin saanut kyllä rajaamalla ja yksityiskohdilla tehokkaan pläjäyksen. Mutta siinä ei olisi ollut se koko totuus.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Muusa kirjoitti:Pakko nyt näin kaupunkilaisena kysyä että onko nämä nyt niitä hyvinvoivia suomalaisia tuotantoeläimiä? Ja onko ne nyt kuvattu niin että kuvat näyttää todellisuutta surkeammalle vai häiritsikö kuvaaja vaan kuvattavia etteivät siksi maate pistäneet. Vai onko katsojassa vikaa kun kovasti näyttävät erilaisessa psyykkisessä ja fyysisessä hyvinvoinnin tilassa olevilta kuin omat maatiaiseni...
Ei kai täällä kukaan ole väittänytkään että tehokanaloissa kanat on hyvinvoivia? :smt017
Raasujahan nuo on, mutta ei kai se ketään yllätä kun tietää miten ovat eläneet. Ihanaa että saivat vielä hyvän elämän! :smt041
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ushva kirjoitti: Ei kai täällä kukaan ole väittänytkään että tehokanaloissa kanat on hyvinvoivia? :smt017
Raasujahan nuo on, mutta ei kai se ketään yllätä kun tietää miten ovat eläneet.
No eeeeii mutta muuten vaan on vakuuteltu kuinka suomalaiset tuotantoeläimet voivat hyvin - huonosti ne ei voisi voidakaan kun vain hyvinvoiva eläin tuottaa (btw uskomatonta mutta itärajan takana häkkikanoilla on tuplasti ahtaampaa ja nekin tuottaa) ja kun ammattilaiset on niitä hoitamassa. Niin tuli tuli vaan kaupungissa kasvaneena alhaiseen mieleeni hämmästellä tätäkin... :confused5:
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

:smt005
Ai kamala, tuo oli vaan niin nasevasti sanottu!
Vastaa Viestiin