Kalkkunoista

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Suvianne

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Poruloilla on ollu butteja kesäisin vuosi kausia.
Niitten liha on mitä parhainta!
Savustettuna huippua!
Leikkeleihin ei voi verrata
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kaupan kalkku on teollisesti kasvatettua, ne ei pääse enää laiduntaan(salmonenllan vastustukset ym.), mitään luomua ei oo tarjolla, ja yleensä syöttävät viljalla ja pussirehulla....siitä lihasta tulee höttöä ja haisevaa... toista on noi hiiriä ja sammakoita ja matoja syövät uteliaat ulkoelikot, jotka syö tosi paljon vihreetäkin esim nokkosta( siis ainoo elikko meidän mäellä joka vetää suoraan puskasta) marjoja ja .. noo tulihan noille keiteltyä samalla kuin niille possuillekin.. kaikkee hyvää. Liha on kiinteetä( liikunta tekee sen) ja tummahkoo.. saavat tietty kasvaa aikuisiksi asti. Maukasta ja kevyttä :smt023
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Pitää kyllä kehua vielä nuita pronssikalkkunoita.

Ne ovat oikeasti miellyttäviä. Ainakin tuo kolme näin talvisaikaan on meiän tiloille sopiva.
Ovat todella hyviä lentämään ja näppärästi sujahtavat orsille. Eivät enää hätäänny kun tulen lähelle. Oli hauska kun piti työntää yhtä syrjemmälle kun hain munia.
No ne on päättäny munalaatikoiden päällä nukkua. ja se on niin ohutta lautaa, että laitoin kunnon parrun siihen päälle orreksi.
Kalkkuna rouva seisoo siinä ja minä siirtelen parrua.
Nostin sitten sen toisen jalan parrulle ja kalkkuna vain katselee rauhallisesti.
Nostinpa toisenkin jalan ja siirsin sitten parrun oikeaan kohtaan :smt005
Ja jotkut sanoo kalkkunoita vihaisiksi!!??
Kyllähän sillä nokalla sais vaikka silmän puhki, mutta eipä minua pelottanu vaikka jalasta tarrasin :smt005 :smt005
Ne on IHANIA!!!
Kuukernuppi hoivannu hyvin, kun näin luottavat vielä vieraaseen ihmiseen!!
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Butit tosiaan imuroi nokkosia urakalla :smt005 Muutenkin ovat vähemmän nirsoja kuin nuo mustat ja pronssit. Todennäköisesti on kuitenkin enemmän tottumiskysymys, jos poikasesta ruokitaan kotiruoalla ja sylitellään niin oppiihan ne siihen. Jos lihaa verrataan, niin kuten edellä todettiin, kaupan kalkkuna on höttöä, ikäänkuin siinä olisi ilmareikiä :smt017

Meillä kun kalkut saa liikkua ja juoksennella, ne ovat rakenteeltaan aivan erilaisia. File on toki vaalea, mutta liha on timakka. Jalat ovat aivan punaista lihaa ja tosi sitkeitä. Leivinuuni ja yön yli muhitus tekee niistä kelpo ruokaa, tai lihamyllyn läpi käyttäminen mutta pikaruokaa ne eivät ole. Maku on sitten maustajasta kiinni, mutta on se kaupan kalkkua parempaa. Juuri tuo laiduntaminen vaikuttaa lihan makuun. Ero kesälliseen kalkkunaan on mielestäni aivan selvä, koska näin sisäruokintakaudella sapuska on pääsääntöisesti ohraa ja kauraa terästettynä erilaisilla herkuilla.

Savustusta ei ole vielä kokeiltu kun on enimmäkseen suolattu ja naposteltu paistettuna leivän päällä mutta tarkoitus on tänä syksynä käyttää savustamolla. Kun vaan olisi aikaa ruveta teurastushommiin :smt011
maunu_muori

Jaa jaa.. meillä taitaa ton toisen possunpaskaan simmikengillä talsineen kanssa olla vähän sama ongelma, totaalinen puute ajasta.. mikshän :smt005
.. josta tulikin mieleen..

kun meillä on se ulkohuussi, niin tässä yks aamu töihin painalsin ilman, että menin pikkulaan..työmatka kestää vajaan tunnin ja töissä viskasin vaan takin kaappiin ja aspeiriini polvien välissä, kuvainnollisesti.. kiiruhin vesiveskiin.. noo siinä autuaana istuessani satuin vilaseen kenkiini... ÖÖÖÖÖ.. paskaa oli kenkien päällä, hirvee klötti ja puhumattakaan pohjissa.. auto on nääs tuolla riihellä ja mää sinne kujajuoksua, ettei lennikalle( löhkäveikko sarvilla) olis haisuttanu mun puhtaita toimistovermeita.. ei haisuttanu ei, mut lammakset makoilee tossa porraspielessä mieluummin kuin siellä huom yövalolla valastussa pihatossa, ja olivat vissiin saaneet vähän liika herkkuja.. tai sitten se jätös oli kalkattien...vaivihkaa sitten vaan kengät jalasta siellä vessassa ja tukku käsipaperia mukaan....ei muuten ollu ekakerta kun kävi ohrasesti työkengille. Sukkasilleen sitten loppupäivän :smt005
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Peijuuni kun menee töitten päälle noitten elossa pitämiseen sen verran aikaa ettei tahdo keritä niitä vähentämään.
Minäpä opin Muori kerrasta, nykyään on nappaskengät putipuhtaat!

Uskoo kuka haluaa :smt044
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Osaatteko muori tai Paltsi sanoa noista jalkojen kestävyydestä? Kuinka suurella todennäköisyydellä saa butin pidettyä seuraavaan kevääseen asti? Vai onko tuurista kiinni? Miten kannattaa syöttää?
maunu_muori

Mulla on ollu kahtena kesänä butteja ja sitten Bettiina, joka on jo useemman vuoden vanha. Jaloissa ei oo ollu merkittävää poikkeemista noihin mustiin ja pronssiin verrattuna. Mää luulen että tähänkin auttaa se liikunta, eli kun ne juoksee pienestä pitäen pitkin mäkee ja saavat iskuja jalkoihin( toisin kuin tiheessä kasvatettavat) niin ne luut vahvenee paremmin, ja lisänä tietty monipuolisuus ruuassa...Bettiinan käynti on kyllä erinäköistä kuin mustien roivien... se kulkee jalat enempi harallaan, kun sillä on aikamoiset lihakset .. kävelee kuin bodari, jolla on paksut reidet, nääs.. samanlaista bodarikäytiä alkaa olla noissa tänvuoden kasvateissa...

Paltsi oot ihan oikeessa, kaikki aika menee elikoitten päivittäisestä hyvinvoinnista huolehtimiseen.. ei ehi teurastaa.. siitäpä tulikin mieleen laitanpa tännekkin yhen linkin..jos tulee ongelmia ylituotannon hävittämisen kanssa niin siitä vois kattella hätävaraa:
http://www.evira.fi/attachments/elintar ... tokset.xls
tarvii excelin tai sen tiedostomuotoo tukevan taulukko-ohjelman, avautuakseen.Ekalla sivulla on yleistä, toisella toimijat ja kolmannella välilehdellä on noitten merkkien selitteet.

Mulla helpottaa nyt ajan kanssa, kun possut on pakastimessa. :smt045 .. ja onhan tuolla toi Vilppulan tilateurastamo, jos ei muuta ratkasuu oo.. on senverta lähellä että voi kuskata ite.( ei oo kyllä kamalasti varaa kierrellä, vajaa kilsa, niin pitäs olla kuljetusluvat). Siellä ei vaan oo eläilääkäritarkastusta automaattisesti, et myyntiin niitä lihoja ei saa .. jos ei hommaa erikseen tarkastusta. Heh ... mulla toi tuotanto menee JUST yli oman syöntikyvyn..oottelen innolla joskon joku perustais lammasteurastamon keskisuomeen.. nyt ei oo .. vaikka lampureita alkaa jo olla ! Lammasteurastus vaan on niin kausiluontosta, ettei se riitä, pitäis olla jotain muutakin toimintaa.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Kertokaapa viisaammat mitä tuon toisen kalkkunan kumma käytös merkitsee. Keskiviikkona huomasin tämän ensimmäisen kerran ja säikähdin tietysti että sairastunut se on pentele ja juuri se kalkkuna joka tuntuu olevan erityisen rakastunut minuun ja minä tietysti siihen.
Eli kalkkuna oli siis aivan jalaton, se vain törötti kuin litteä kivi mun jaloissa hievahtamatta. Nostin sen syliin ja kun laskin maahan niin edelleen se oli lättynä. Lopulta sain sen tönittyä liikkeelle ja se lähtikin kävelemään normaalisti. Se lennähti taas mun lähellä olevalle orrelle kuten yleensä ja lätsähti siihen. Kun hetken päästä kurkistin kanalaan, se oli ihan normaali. Eilisen päivän se oli ihan normaali myös, mutta juuri äsken ilmiö taas uusiutui kun menin ruokkimaan kanoja. Eli taas se tuli mun jalkoihin ja lätsähti lätyksi. Outoa. :smt017
Ei se kai ainakaan marekkia kai ole kun orrelle hyvin menee ja siellä nukkuu. Voiko tämä olla jotain kosiokäytöstä? Mutta aika erikoista, en ole nähnyt ikinä minkään linnun tekevän noin. Se on siis ihan maata vasten eikä liiku vaikka sitä kuin tönisi.
maunu_muori

Onks se uros vai naaras..jos naaras vois toivoo pientä polkemista! Toinen vaihtoehto olis että kerjää huomioo.. siis kumpi sukupuoli? Musta ne parittelee iltapäivisin... :smt005 Jos näin on niin mahtaa sulla olla kova ääni kun erehtyy KUDIKUDIKUDI...

Mie just huomasin että musta on tullut suolinkainen joiden esiintyvyys on eviran mukaan lisääntyny munintakanaloissa... :smt005 :smt005 kukas haluu mut vieraisille.. olen herkkä Verminator 100 mg/g oraaliemulsiolle , näin aikuisvaiheessa.
tarkemmat tiedot mun häätämiseksi tässä:
http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/ve ... 976335.pdf
Ushva

Jaa, kumpi lienee? Usko se on tähän asti ollut. :smt003
Tässä kuva:
Kuva

ja tässä kaks videota, mutta kuva on tosi huonolaatunen. Toivottavasti saa jotain selvää. Eka pätkässä se lähestyy mua mentyäni kanalaan ja toisessa se on jämähtäneenä.
http://irc-galleria.net/user/Ushva/video/113944336

http://irc-galleria.net/user/Ushva/video/113944772
maunu_muori

Ulla sen nimi pitäs olla.... :smt005 :smt005 eikus vaan :sex: kun neiti noin kauniisti sulta pyytää :smt040 :smt044 :smt045

Ei tarvinnu ees videoo kattooo....Komee likka :smt006 Ihan vastasen varalle. Tonikäsillä uroksilla on lähes kalju päälaki ja reilunkokonen kurkkupussi
tuolla on mun pronssivainaasta kuva( siitä joka joku peto vei)
http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=31&t=1369
huomaat varmaan eron :smt002
Viimeksi muokannut maunu_muori, 20 Marras 2009, 18:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ushva

Se siis luulee mua ukkokalkkunaksi ja on mahdollisesti kovin ihastunut. :smt017
En oikein tiiä miten tämän otan, varmaan sitte kohteliaisuutena?...
maunu_muori

Kato toi kalkkunaesittely..
Ootko samaa näköö :smt040 Häntä ei tossa kuvassa palele.. ne koiraat vaan muuttuu ihan sinisiksi tosta päästään sillonkun kosiskelevat-- pistähän kunnolla päälle kun meet kalkkunaa hoitaan ettei huulet sinerrä. :smt044
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Apuva! Pitääkös mun nyt nauraa vai itkeä? Usko oli ihan selvä kukko, kun se kasvoi toista nopeammin, aloitti kunnon kukkomaiset pörhistelyt tosinuorena, antoi melkoiset kyydit kukkopojille ja jopa brahmakanoille! Sen 'sisko' Ulpu oli ihan toista maata, pelokas ja arka. Jokaisen vieraan äänen kuullessaan se maastoutui, mutta Usko/Ulla hyökkäsi kaula pitkällä tutkimaan, että mitäs täältä kuului!
Laita Ushva kuva myös Ulpusta! Onko se pysynyt kanana?
Vastaa Viestiin