Teurastus päivä, näinkö se menee??

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Suvianne

Re: Teurastus päivä, näinkö se menee??

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

lautapihti kirjoitti:Meillä poika 13v on jo jonkin aikaa vonkunut että haluais teurastaa ylimääräkukkopoikia,on ollut mukana kun metsästäjä nylkenyt teeriä sanoi hallitsevansa homman,viime viikolla sanoin että lauantaina voitais nylkeä muutama,nukuin vähän pidempään tänään ja kun heräsin ja aamukahviin jääkaapista maitoa ottaessani näin sielä 3 putipuhdasta kukkopaistia :smt003 sehän vain passaa että saan osallistua vain syömiseen,kätevää tuo nykynuoriso :smt017
Siis mahtava!!
Tähän yritän kouluttaa omiakin.
Olen jo kymmenet kerrat selittäny onnellisen ja kaupanbroilerin eroa. Pikkuhiljaa se menee kaaliin.
Ja olen aika raakasti näyttäny videoita häkkikanaloista. Eniten lapsia järkytti kuitenkin ankat, jotka oli makuuasennossa täysin tyköistuvassa häkissä.

Jospa se meilläkin joskus olisi lauhatus muitten vastuulla :)
Olen miettiny, että onko 7v liian nuori kynimään jo valmiiksi teurastettua??
Onko mielipiteitä?
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Meillä 9v. tyttö vaati saada katsoa kuinka kalkkuna suolistetaan ja nyljetään. Sisälle päästyä totesi ettei se nyt niin kauheaa ollut kuin hän oletti. Haju vain etoi, mutta ketäpä ei lämmin suolimössön haju himppasen etoisi :puke: (Sori vaan kaikki jotka oli aikeissa teurastaa ensimmäisen kerran ja jätti nyt väliin :smt040 )
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Rusina kirjoitti:Meidän nykynuorisolle ei passaa puhua etukäteen mitään kukonlahtauksesta. Muuten on varma, että teurastusaamuna ei kukkoja kanalasta löydy (vaikka kukonlaulun aikaan ponkaisis pystyyn)... eikä jääkaapista! Jonnekin piiloon ne kiikuttaisivat viettämään suojattua elämää ettei vaan kaula katkee :smt002. Ja metsästäjien tenavia ovat jo useammassa polvessa, ei auta!
Ihanaa, tämmösiä ipanoita mulle kans! Meidän 6-vuotias kummipoika haluais kans nähdä teurastuksen, kun oon rehellisesti kertonut, miten homma menee. Mutta en niin nuorelle oikeen tohdi näyttää. Ehkä muutaman vuoden kuluttua...
Ilona

Suvianne kirjoitti:
lautapihti kirjoitti:Meillä poika 13v on jo jonkin aikaa vonkunut että haluais teurastaa ylimääräkukkopoikia,on ollut mukana kun metsästäjä nylkenyt teeriä sanoi hallitsevansa homman,viime viikolla sanoin että lauantaina voitais nylkeä muutama,nukuin vähän pidempään tänään ja kun heräsin ja aamukahviin jääkaapista maitoa ottaessani näin sielä 3 putipuhdasta kukkopaistia :smt003 sehän vain passaa että saan osallistua vain syömiseen,kätevää tuo nykynuoriso :smt017
Mun piti kommentoida tätä eikä tota toista. No höh, oonhan mää nyt pölö kerta kaikkiaan. Siis tämmösiä nuoria kuin lautapihdillä meille kans!!!
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Ilona kirjoitti:Mun piti kommentoida tätä eikä tota toista. No höh, oonhan mää nyt pölö kerta kaikkiaan. Siis tämmösiä nuoria kuin lautapihdillä meille kans!!!
No mä jo aattelinkin, että nyt Ilonan päässä viiraa ja pahasti :smt005. Ei silti, oon erittäin tyytyväinen omien lasteni suhtautumiseen tässä vaiheessa, suhtautuvat lämmöllä muihinkin otuksiin kuin "luomakunnan kruunuun". Yhtä herkkänahkaisia ovat kuin äitinsä ja isänsä tuossa iässä, silti meistäkin on tullut "normaaleja" metsästäjiä ja kotiteurastajia. Pahoin meillä voidaan silti teurastuspäivänä... :puke:
Mutta ihmiset ovat erilaisia...
Ilona

Rusina kirjoitti:
Ilona kirjoitti:Mun piti kommentoida tätä eikä tota toista. No höh, oonhan mää nyt pölö kerta kaikkiaan. Siis tämmösiä nuoria kuin lautapihdillä meille kans!!!
No mä jo aattelinkin, että nyt Ilonan päässä viiraa ja pahasti :smt005. Ei silti, oon erittäin tyytyväinen omien lasteni suhtautumiseen tässä vaiheessa, suhtautuvat lämmöllä muihinkin otuksiin kuin "luomakunnan kruunuun". Yhtä herkkänahkaisia ovat kuin äitinsä ja isänsä tuossa iässä, silti meistäkin on tullut "normaaleja" metsästäjiä ja kotiteurastajia. Pahoin meillä voidaan silti teurastuspäivänä... :puke:
Mutta ihmiset ovat erilaisia...
Ihan totta, ei siinä ole mitään pahaa, että lapset haluavat suojella eläimiä, päinvastoin! Kertoo vain, että olet saanut välitettyä terveitä arvoja ja empatiaa heille. Kyllä se kokonaisuuksien ja suhteellisuuksien taju tulee sieltä sitten myöhemmin ja ehkä muutaman vuoden päästä saat kukkopaistit heiltä sinäkin :smt002

Mun 6-vuotias kummipoika haukku mua murhaajaksi, kun laitettiin kesälampaat lihoiksi, vaikka olin sille alusta saakka koittanut selittää, että miksi ne lampaat on meillä. Hän oli sitä mieltä, että vain toisten eläimiä saa syödä, ei omia. Lasten moraalikäsitykset kehittyy kaikkien tämmösten hassujen vaiheitten kautta... Mä olisin paljon huolestuneempi niistä aikuisista, joilla on tuo 6-vuotiaan logiikka, että 'kuin sää voit ja pystyt...?', mutta kaupasta voidaan ja pystytään ostamaan kyllä sitten ihan mitä vaan.
Rusina

Ilona kirjoitti: Lasten moraalikäsitykset kehittyy kaikkien tämmösten hassujen vaiheitten kautta...
Näinhän se on ja mun mielestä oikea aika totuttaa lapset ja vaikka ottaa mukaankin teurastukseen, on silloin kun he ovat siitä itse kiinnostuneita. Itse asiassahan pienellä lapsella näistä asioista ei vielä ole mielipidettä ja he ovat asialle vastaanottavaisia, eikä heitä välttämättä "ällötä" samat asiat kuin aikuisia. Joten jos teillä on niitä pieniä omia ja kummilapsia joita asia kiinnostaa, niin käyttäkää tilanne hyväksi ja tarttukaa hetkeen!
Isommat lapset ovat jo itse luoneet asioista omat käsityksensä ja niitä on aikuisen kunnioitettava. Meidänkin (jo murrosikäiset) pojat ovat kulkeneet pienestä pitäen mukana metsällä ja nähneet saaliinkäsittelyä, mutta eivät ole syttyneet asiaan. Lahdattavia kotieläimiä meillä ei ole heidän aikanaan tätä ennen ollutkaan, joten tilanne on uusi. Se siitä. Ja edelleen pyörtyvät rokotusjononsa, kuten myös isänsä :smt003.
Ilona

Joo, lapsia ei kyllä ällötä mikään, ennen kuin joku on sen ällötyksen opettanut. :smt005
gallia

Viesti Kirjoittaja gallia »

Mun täytyy tunnustaa, et musta ei ole minkään elukan tappajaksi. :smt009 Kituvan, pienen eläimen saan kyllä tapettua, mut en muuta. :smt009 Yritän kyllä ajatella asiaa järkevästi ja tajuan faktat, mut minenvaanvoi!!! :smt010 Mies ja poika harrastavat metsästystä, meillä kasvatetaan lihakarjaa ja syön kyllä itse tuotettua lihaa. Mä en vaan kertakaikkiaan pysty tappamaan! :smt021
Meilläkin lapset on saaneet olla mukana kaikenlaisissa touhuissa pienestä pitäen, jos ovat halunneet. Heistä onkin kasvanut tuossa suhteessa paljon äitiään täyspäisempiä. Ajattelin, et pääsevät vähemmällä, jos pystyvät suhtautumaan teurastusasioihin luontevasti. Toisin kuin äitinsä! :smt011
Ilona

Ei siinä minusta ole mitään hassua, jos ei pysty teurastamaan. Herkkätunteisuus on ihan positiivinen ominaisuus. :smt001
gallia

Kiits myötätunnosta, Ilona! :occasion5:
Olen kyl monen monta kertaa päättänyt ryhdistäytyä ja lopettaa tunteilun, mut ei auta! Joka kerta iskee viimehetken paniikki ja poistun paikalta! :banghead:
Pitäisköhän kokeilla kokovartalopuudutusta? :smt030 Siis siihen, että nyt alkuun edes pystyisin olemaan paikalla... :smt017
Ilona

gallia kirjoitti:Kiits myötätunnosta, Ilona! :occasion5:
Olen kyl monen monta kertaa päättänyt ryhdistäytyä ja lopettaa tunteilun, mut ei auta! Joka kerta iskee viimehetken paniikki ja poistun paikalta! :banghead:
Pitäisköhän kokeilla kokovartalopuudutusta? :smt030 Siis siihen, että nyt alkuun edes pystyisin olemaan paikalla... :smt017
Mitäs turhia, pistä ukko asialle vaan. Sä voit sinä aikana tehdä jotain kivaa :smt002
Rusina

Mä kuulun ihan samaan kerhoon gallia! Aluksi oli jo koettelemus, kun piti valikoida päänsä menettävät kukot. Nykyään joudun pitämään kukkoa, kun ukko hivahuttaa. Varmuuden vuoksi pidän yleensä silmät kiinni, etten viime hetkellä nykäse kukkoa alta pois. Mies tässä jo viimeksi kysyi, että onkohan tämä puuha turvallista kun hänkin laittaa silmät kiinni kun hutkasee. No onneksi ei oikeesti tee niin. Kyllä meillä joka kertaa keskustellaan kipakasti siitä, kuka näitä lintuja haluaakaan kasvattaa. Kun ei meidän isäntäkään pidä teurastuspuuhista, kylmä hiki valuu ja pulssi kipittää toista sataa. Eikä paljon puhuta...
Kynnys menee siinä hengen ottamisessa toiselta terveeltä olennolta. Se on se vaikea kohta, se kirveen heilautus. Kun kukko on päätön, se on pelkkää lihaa. Suolistus ja nylkeminen on jo ihan ok, on se tietysti tutumpaakin kun sitä on metsästäjäsuvun vesana tehnyt lapsesta asti, eikä tunnu missään.
Kumpikin ollaan eletty lapsuudessamme huushollissa, jossa liha on tullut omista tai tutuista elukoista ja metsästä. Ja riista kuluu edelleen merkittävänä osana pakastimen sisältöön. Silti teurastus on herkkänahkaisille edelleen kova pala.

Eikä se "kokovartalopuudutus" :smt030 auta mitään. Mies ja mun veli urakoivat vuosia sitten ison lauman kukkoja ja ankkoja yhden päivän aikana ja ottivat välissä tuiman näköisenä vähän rohkaisua. Veli on himometsästäjä, mutta kyllä vaan kukontappo tuntui olevan melko raju kokemus. Illalla oli verisiä ja pahantuulisia miehiä ja aamulla vihreitä miehiä kaameassa kanuunassa nylkemässä edelleen lintuja. Oli vissiin ollut etova olo :smt005.

Meidän pässipojat sitten joskus (jos joskus) tulee ottamaan hengiltä sairasteurasautossa työskennellyt työkaverini. Pääsee ainakin villakerä siististi ja nopeasti hengestään...
gallia

Kiva kuulla, Rusina! :smt023 Mulla ei sit oo mitn hätää, kun ukkokaan ei kummemmin kammoa teurastuspuuhia, jollei niistä suuremmin pidäkkään!
Vaquera

Viesti Kirjoittaja Vaquera »

Meillä tuo homma tulee menemään toisin päin. Eli minä olen se joka on siinä kirveen varressa kiinni ja isäntä silmät kiinni pitää kiinni (jos pitää)kukosta. :smt009
Voisko joku kuvankäsittelytaitoinen ystävällisesti laittaa tänne kuvan johon merkitsisi sen kohdan mistä kaula pitäisin katkaista, varsinkin jos halua ottaa sen niskanahan talteen perhovärkkejä varten?
Vastaa Viestiin