ulkoilu talvella

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

ankkuli

Re: ulkoilu talvella

Viesti Kirjoittaja ankkuli »

Kommentoin vielä jälkijunassa tuota seinien korkeutta...meidän kääpiö-kochit ainakin pysyvät reilun metrin korkuisessa aitauksessaan mainiosti. Ikinä en ole nähnyt niiden lentävän muuta kuin "matalalentoa", jossa jalat tuskin irtoavat maasta. Eikös raskaissa roduissa ole myös näitä huonommin lentäviä?
ivi

Viesti Kirjoittaja ivi »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Eli tehotuotantoon tarkoitetut hybridit ja silkkikanat sekä frizzlet. Näistäkin on kyllä myös toisenlaisia kokemuksia!
Mutta ihan maalaisjärjellä ymmärrettävää, että hybridit olisivat kylmänarkoja, koska ne on jalostettu superhyperhuippuolosuhteisiin, jotta munisivat mahdollisimman paljon. Silkeillä taas on niin erilainen ("turkkimainen") höyhenpuku, että se ei välttämättä eristä kylmältä/kosteudelta/viimalta niin hyvin kuin normaali. Frizzleillä on kiharainen höyhennys, joka ei painaudu ihoa vasten, vaan "töröttää pystyssä".
Frizzleistä ja silkeistä olen täysin sama mieltä, mutta hybrideistä täälläkin on toisenlaisia kokemuksia.
Jos hybridi on hankittu kesällä, eli sille on annettu mahdollisuus tottua ulkoilman vaihteluun jo kesästä asti (tää oli minun maalaisjärjen käsitys :) ) niin ainakin kokemukseni mukaan ne pärjää siellä missä muutkin kanat pärjää :smt023
Silloin kun asuimme Oulun yläpuolella minulla on ollut kolme isa brouwnia ja 4 frizzle chaboa. Chabot joutuivat taviksi lämpimään tilaan, mutta hybridit asuivat koko talven meidän yhden ponin kylmässä tallissa. Aamuisin jos en ehtinyt ajoissa hakea munat niin ne olivat jo jättyneitä ja jopa rikki. Kanat vihtyivät ja köpöttivät ulkona kovissakin pakkasissakin.
Nytkin toissa yönä en odottanutkaan pakkasia ja jättin yöksi kanalaan ovet auiki. Aamulla mittari näytti -9 astetta. Menin kanalaan (joka on entinen lämpöeristetty ison hevosen ulkokarsinna) niin vesi oli jäässä, mutta kaikki kanat hengessä ja iloisesti tulivat minua vastaan, mm hybridit.
Ystäväni omista kaksi hybridiä 9-vuottian ruskean ja 6-vuottian valkoisen jotka asuat hänen pihalla vapaana ja yöpyivät pienessä hevostallissa. Ja viellä munivat erinomaisesti tämän päivän asti :)
Tuleva talvi näyttää miten meidän nykyiset hy-line hybridit pärjää...
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Just päästin kanat ulos ja pakkasta on -4 Tällä kertaa kaikki meni ulos!
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Meilläkin on luukut avoinna jos ei ole kovin kovia pakkasia. Vanhempien kanojen (n.5v ja kukko 8v) puoli ulkoilee selkeästi vähemmän, kuin nuoriso (4kk ja 1.5v) Iltapäivästä nuoriso pärähtää pihalle, kylpee ja kuopsuttelee muutaman tunnin, kunnes menevät nukkumaan.
Tosin taas meidän kolme muskettisoturia, 4kk vanhat kukkopojat, ovat aamusta iltaan ulkona. Niillä on oma poikamiesboksi, johon menevät aina yöksi, mutta päivisin eivät vahingossakaan. Ne ovat milloin minkäkin tuolin tai pöydän alla sadetta pitämässä. Hetken, kunnes taas kirmaisevat pitkin pihaa...
Vastaa Viestiin