Yksi haudonta kyseisellä koneella lähes takana päin ja nyt uskaltaa jo summata OMIA TULOKSIA. Kokemukset saman suuntaisia kuin Ushvalla.
Kosteus pysyi tosi tasaisena koko ajan, mielestäni se oli koneen paras ominaisuus. Keskikaukalo täytettynä 40% ja kumpikin kaukalo täynnä 45%. Kuoriutumisvaiheessa sain sen 55% laittamalla koneeseen vedellä täytetyn jalallisen jälkiruokakulhon ja märän sienen roikkumaan. Vettä ei tarvinut koko aikana lisätä kuin yhden kerran, mistähän johtuu

. (Meidän huoneilman kosteus oli mittarin mukaan n. 30%)
Lämmön säätö aiheutti harmaita hiuksia koko ajan. Kun irrotin töpselin, käänsin munat ja laitoin kuvun takaisin, niin lämpö ei pitkänkään ajan päästä välttämättä asettunut samaan lukemaan kuin ennen munien kääntöä

. Isäntä meinas että se johtuu jousitermostaatin ominaisuuksista, tiedä häntä sitten. Samoin lopussa kosteuden nosto laski lämpötilaa useita asteita ja säätöruuvia sai vääntää kierrostolkulla. En tiedä sekottiko mun jälkiruokakulho koneen termostaatin

. Mulla oli koko ajan digimittari munien päällä, koneen mittariin en uskaltanut luottaa yhtään. Huonelämmön vaihtelu haudonnan aikana (jopa yli 5 astetta, päivittäinkin n. 3 astetta) vaikutti paljon koneen lämpötilaan.
Mulla oli käytössä 40W lamppu ja sillä haudontalämpö vaihteli n. 1,5 astetta lampun sammumisen ja syttymisen välillä.
Itse yritin säätää keskilämmön munien päällä n. 39,5 asteeseen (koneen mittari 102 - 103F) kuten tyynen ilman koneisiin neuvotaan (mittari seilasi siis SUUNNILLEEN välillä 38,7 - 40,3), mutta kyllähän se heitteli herkästi suuntaan ja toiseen. Eka tipu kuoriutui 22 vrk ja pääosa 23-24 vrk, joten MEIDÄN olosuhteissa lämpö olisi saanut olla korkeampi, koska lämpö ritilällä oli paljon matalampi (reunassa n. 33 astetta!) ja munan keskilämpö siten alle optimin. Vaikka siirsin munia päivittäin reunalta keskelle, haudonta pitkittyi silti. Kuoriutumis-% näyttää meillä jäävän 65%.
Kosteudeksi riitti meillä reilu 40%, koska munat olivat paksukuorisia nuorikoiden munia ja haihtuminen koneessa jostain syystä muutenkin vähäistä. Lisäsin tuuletusta tunkemalla pahvinsuikaleen koneen reunan ja kuvun väliin. Meillä vaarana oli ennemminkin liika kosteus kuin kuivuus. Se oli kuitenkin haudottavista munista johtuva ongelma, jollain toisilla munilla kosteus olisi voinut olla ihan toinen.
Itselleni tuli koneesta sellainen käsitys että se toimisi parhaiten lämpimässä tasalämpöisessä tilassa, jolloin lämpö pysyisi tasaisempana. Lämpimässä tilassa koneen mittari olisi luultavasti luotettavampi. Munien siirto reunalta keskelle on ehdottoman tärkeää! Kääntäisin ja siirtäisin munat useammin kuin 3 kertaa päivässä. Ehkä kokeilisin myös puhdistaa termostaattia ja lämpömittaria, jos niiden oikuttelu johtuisi esimerkiksi niihin kertyneestä untuvapölystä???

. Täytyykin tarkistaa asia...
Tässä omat kokemukseni, jollain muulla ne voi olla ihan erilaiset

.