Niin ja kanat ei muni vielä, kuvia voin lattaa jos osaan myöhemmin.
voiko kana kiekua?
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
heluna
voiko kana kiekua?
Meillä on neljä kanaa ja kukko, niin siis ne ostin. Muutaman viikon päästä aloin ihmetellä että taitaa olla kaksi kukkoa. Nyt toinen selvästi kukko, isot heltta ja harja, kiekuu niin kuin kukon kuuluukin. Sitten on se toinen parka jolla heltan ja harjan kasvu loppui et ne on isommat kuin kanoilla mutta huomattavasti pienemmät kuin varmalla kukolla. Ja sen epävarman kukon ääni kuulostaa ihan erilaiselta paljon pehmeänpi ja varma kukko kuulostaa karhealta. Niin olen tässä pohtinut että onkos tämä nyt kana, kukko vai kukkana?
-
Klara
Re: voiko kana kiekua?
Saattaapi tuo olla kukko kuvailun perusteella, mutta alistuneempi verraten siihen toiseen, niin on pienempi ääni ja pienemmät harja ja heltat.
Meillä on tuola poikamiesboksissa jossa kukkopojat majailee ihan selkee marssijärjestys harjojen koon ja äänen kovuuden perusteella nähtävissä.
Meillä on tuola poikamiesboksissa jossa kukkopojat majailee ihan selkee marssijärjestys harjojen koon ja äänen kovuuden perusteella nähtävissä.
- maatiaiskukko
- sussex
- Viesti:
Eipä taida olla kiekuvia kanoja. Mutta kukot saattavat vielä nuorena olla melko kanamaisia. Meilläkin alimpina kukkojen arvojärjestyksessä olevilla kukoilla on vielä nyt reilun 4kk iässä melko olematon harja ja heltat verrattuna "johtaja"kukkoihin. Ja ei edes yritä kiekua, vaikka saman ikäiset "pomokukot" lauleskelee pitkin päivää täysillä.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
-
Bean
Meillä oli noin 10 vuotta sitten Isa Brown-kana, nimeltään Ruusu, joka vanhoilla päivillään alkoi "kiekumaan" ja muutenkin käyttäytymään kukkomaisesti, kun oikeaa kukkoa ei enää laumassa ollut. Ääni ei tietenkään ollut ihan kukon kiekaisun veroinen....
mahtoiko hormonitoiminta vähän vanhoilla päivillään mennä sekaisin. 
-
kanamari
mie oon myös kuullut, että kun kana tulee vanhaksi ja muninta hiipuu, niin se voi muuttua kukoksi. Kasvattaa harjan ja heltan ja alkaa kiekumaan. Hormoonitoiminta muuttuu. aika hassua.
-
sisu65
Oon muuten nähnyt yhdellä vanhalla kanalla mahtavan kokoisen harjan ja heltan. Tuosta parvesta oli kukko kuollut ja kana oli lauman johtajana.
-
Ulla
Mulla on muutama kananuorikko yksilö kiekunut ennen muninnan alkua. Roduista: silkki, kääpiö-kochin ja sebright. Kun muninta on alkanut, niin kiekuminen on jäänyt pois. Tässäkin iässä ne hormoonit taitavat sekoittaa joittenkin kanasten pään 
-
smari
Huh, mä oon aina sanonu että lopullinen varmuus tulee vasta kun nuoret kiekuu tai munii, mutta näköjään sekään ei ole varmaa.Ulla kirjoitti:Mulla on muutama kananuorikko yksilö kiekunut ennen muninnan alkua. Roduista: silkki, kääpiö-kochin ja sebright. Kun muninta on alkanut, niin kiekuminen on jäänyt pois. Tässäkin iässä ne hormoonit taitavat sekoittaa joittenkin kanasten pään
-
kaakatin
Ei voi olla totta, minä kun vihdoin tänään ajattelin, että silkkien sukupuolet ovat varmistuneet, kun molemmat kiekuivatsmari kirjoitti:Huh, mä oon aina sanonu että lopullinen varmuus tulee vasta kun nuoret kiekuu tai munii, mutta näköjään sekään ei ole varmaa.Ulla kirjoitti:Mulla on muutama kananuorikko yksilö kiekunut ennen muninnan alkua. Roduista: silkki, kääpiö-kochin ja sebright. Kun muninta on alkanut, niin kiekuminen on jäänyt pois. Tässäkin iässä ne hormoonit taitavat sekoittaa joittenkin kanasten pään
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Oho! Näinkö romuttui tämäkin ainut satavarma sukupuolitunnistuskonsti
Jospa olisivat kuitenkin harvinaisia poikkeustapauksia nuo Ullan mainitsemat?
Jospa olisivat kuitenkin harvinaisia poikkeustapauksia nuo Ullan mainitsemat?
-
Ulla
Niin, näitä on ollut vaan muutamia yksilöitä. Ei ole todellakaan yleistä, mutta mahdollista kuitenkin. Tiedän kaksi muutakin kanojen pitäjää, jotka ovat sanoneet samaa joistakin nuorikoista. Mutta vanhemmilla kanoilla ja kukottomissa parvissa kanojen kiekuminen on "normaalimpaa" 
-
Klara
Jotta on nuata kakenmaaliman kummallisuuksia - tuo mein Hulda-kukna jää komiasti kakkoseks noille kahelle edellä mainitulle