Vierottaminen

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Mar-jatta

Vierottaminen

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Siis olenko minä näin tyhmä ja sokea?! Otin toissapäivänä kuvan, kun kaikki juniorit änkeää vielä pesään nukkumaan emonsa kanssa.

Kuva

Mutta onko siellä emoa laisinkaan?! Nyt kun tarkemmin ajattelee, niin eikös saman aikaan orrella ollut 3 kanaa ja Ralf? Siellä on olemassa 4 aikuista kanaa, ja olen niin tottunut laskemaan, että 3 orrella ja yks junioreiden kanssa pesässä, kaikki hyvin. Mutta nythän näistä neljästä kanasta on Jukka-kana uusien tipujensa kanssa omissa oloissaan, joten jos Tompa on junioreitten kans pesässä, niin eikös orrella pitäis olla 2 kanaa ja Ralf. :smt017 Onko siellä nyt kauan odottamani vierottaminen tapahtunut? Eikö silloin pitäis junioreittenkin olla orrella, eikä pikkuiseen pesään ahtautuneina?

Juniorit on nyt n. viikon yli 2kk. Kulkevat tiiviinä kahdeksan koplana. Emo ei enää vahdi niin paljoa niiden perään, on alkanut selkeästi irrottautumaan. Meillä on aiemmin ollut vain yks pikkutipi tällä samalla emolla, ja se piti sitäkin tosi kauan lähellään. En halua luovuttaa junioreita uusiin kotiin ennenkuin emo on ne tosiaan vierottanut, mutta entäs tuo kahdeksan kopla? Vieroontuuko ne toisistaan? En nyt oikein saa ulos sitä, mikä mieltä kaihertaa, mutta jotenkin surku erottaa niitä toisistaan. Mistä tiedän, että pikkuset ovat valmiita lähtemään maailmalle? (tämä kai on se suurin miettimään laittava asia)
Ushva

Re: Vierottaminen

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Nuohan on jo kovin isoja, aivan huoletta voi vierottaa ja vaikka ne tietysti viihtyvät hyvin yhdessä niin nopeasti ne sopeutuu uusiin koteihin etenkin jos niitä lähtee useampi kerrallaan samaan paikkaan.
Mun kanat taitaa olla aika huolettomia äitejä tuon vierotuksen suhteen, sillä ne ei kovin kauan viitsi tipujaan hoidella. Yleensä vierottavat ne jo hiukan ennen kuin höyhenpuku on valmis. Välillä oon aivan hermona noiden parin kanan kanssa kun saatetaan jo 3 viikkoiset tiput jättää pesään yksin ja mennään vain orrelle nukkumaan. :smt013
Meillä huomaa selvästi, että samasta tipueesta olevat kanat ja kukot viihtyvät vielä isompinakin selvästi yhtenä porukkana. Silti kun oon uusiin koteihin myynyt niin nopeasti ovat sinne sopeutuneet, eli älä huoli!
Mar-jatta

Re: Vierottaminen

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

No ne tosiaan on jo aika isoja... :smt003 Eli kiitoksia vastauksesta (ja rohkaisusta :smt045 ) , taidan alkaa ilmottelemaan uusiin koteihin, että nyt niitä sitten saa... :smt004 Yks kana olis tarkoitus jättää itelle, mutta vaan toiseen parveen. Saapa nähdä, miten tottuu siihen. Parempi varmaan ekaksi pitää uus parvi sisällä jonkin aikaa, etteivät livahda entiseen parveen. Nuo juniorit kun ovat mestareita kaivautumaan ulkoiluhäkistään pihalle, ja mennä viipottavat oman mielensä mukaan sisälle ja ulos.
Mimmi

Re: Vierottaminen

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joskus nuoriso nukkuu vielä vähän aikaa pesässä, vaikka emo on jo orrella. Toisinaan taas osa porukasta alkaa jo käyttää ortta yöpuuna, vaikka emo olisi vielä osan kanssa pesässä. Molempia on nähty. Kyllä ne sinne orrellekin nousee. Mä oon pitänyt sitä aina uuteen kotiin muuttamisen valmiuden merkkinä.

Minusta kanojen siirteleminen parvesta toiseen on helppoa, ne sopeutuvat aina todella nopeasti ja hyvin ja tuntuvat olevan vain mielissään muutoksesta. Meillä ne tosin tekee sitä ihan itsekin. (Kolme eri parvea maattareita kolmessa ulkotarhassa, mutta ulkoilevat kesällä päivät kaikki vapaana pihassa.) Eli siitäkin voisi päätellä, että kanalle parven vaihtaminen on ihan luontevaa. Varmistaisiko se itsekin näin jälkeläisten terveyttä, eli etsisi uusia isäkokelaita?? Tosin suurin osa kanoista haluaa olla nimenomaan Kurkon (=pääjehu) parvessa, mutta saattavat siitäkin luikahtaa "pikapanolle" (anteeksi termi..) toisten kukkojen luo.
Mar-jatta

Re: Vierottaminen

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Mimmi kirjoitti: Tosin suurin osa kanoista haluaa olla nimenomaan Kurkon (=pääjehu) parvessa, mutta saattavat siitäkin luikahtaa "pikapanolle" (anteeksi termi..) toisten kukkojen luo.
:smt005

Jee, on se mukavaa tämmönen Munis. Taas paljon varmempi olo noitten nuorten kans, eikä niin sureta tuleva elämänmuutos. Eiköhän ne pärjää... :smt045
Eilen oli muutama poikanen pesässä, loput oli pesän katolla... Pikkuhiljaa kohti aikuisuutta ja pesän jättöä? :smt038
tiina

Re: Vierottaminen

Viesti Kirjoittaja tiina »

mulla kanat vie tipit orrelle useimmiten jo tossa parin viikon ikäsinä. Joskus aiemminkin.
Mä olen laittanut tipit maailmalle pääsääntöisesti kuus viikkoisina. Kukkopojat on jääneet emon riemuksi ja riesaksi.
Eepi

Re: Vierottaminen

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Ruuhka-aika? :smt005
Tälli

Re: Vierottaminen

Viesti Kirjoittaja Tälli »

kyllikkikin vei tiput 2vk. ylimmälle orrelle nukkukumaan nyt 1 tai 2 tipua nukkuu pesälaatikkojen reunalla.. on kiva seurata ku äiskä lehahtaa yliimmälle orrelle ja pikkutipit vuorootellen peräs hyppii orsille..
Vastaa Viestiin