ulkotarhan puhtaanapidosta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
helmutti

ulkotarhan puhtaanapidosta

Viesti Kirjoittaja helmutti »

tuli taas mieleen kysymistä... eli miten teidän muiden ulkotarhaus on järjestetty? onko teillä kuivikkeet sielläkin käytössä, miten siivous? itse ripsuttelin purua joihinkin kohtiin kera tuhkan, että saisivat kylpeä porskuttaa, minkä ovat kyllä tehneetkin.ja purut on tietty levällään koko alueella nyt. annatteko kanankakan lannoittaa ulkotarhaa, vai putsaatteko aluetta kesän aikana? kakan määrähän on melkoinen loppukesää kohti mentäessä....
tämmönen tälläkertaa
:smt101
Ushva

Re: ulkotarhan puhtaanapidosta

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Siivoan noin 1-2 viikon välein ulkotarhat ihan vain haravoimalla. Kanat on niissä niin vähän etteivät kovasti sotkeudu, mutta yöorsien alle tahtoo kertyä kakkaa sen verran että välillä pitää siivota. En käytä mitään kuivikkeita, pohjana noissa on osin nurmikkoa (nyt jo enemmän multaa) ja osin kovaksi tallautunut hiekka/sora, joten haravointi on helppoa.
Ehtoo-onni

Re: ulkotarhan puhtaanapidosta

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Silloin, kun kanani ulkoilivat vapaana pihalla, niin koirani söi kaikki löytämänsä kakkakasat päästyään vapaaksi. :smt003 Se uurasti pitkään ja puhdasta tuli. Nyt, kun kana-aitaus on valmis, niin puhdistan sen itse. En syömällä! :smt005 Kerään samalla myös sulat pois. Näin aitaus pysyy siistin näköisenä.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: ulkotarhan puhtaanapidosta

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Nurmikon leikkuusta jäävä ruohosilppu on hyvää heitettynä ulkotarhaan kuopsuteltavaksi ja syötäväksi. Loput mitkä jää maahan, kuivuu sopivaksi silpuksi ja kanankakat on helppo haravoida ruohosilpun kanssa kompostiin sieltä kun alkaa liikaa kertyä tavaraa.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
kukkokiekuu

Re: ulkotarhan puhtaanapidosta

Viesti Kirjoittaja kukkokiekuu »

Ulkotarhoihin heittelen purua kuivikkeeksi ja mullan kanssa siitä näyttää tulevan mitä mainiointa kylpymateriaalia kanoille.Heittelen myös ruohonleikkuujätteet ja hyvin näyttä kelpaavan sekin koktail.Minulla on se hyvä puoli että tarhat on katettu pressuilla, kanat,pohja ja ruoka säilyvät kuivina.Syksyä kohti mennessä tarhat ovat aikamoisilla kraatereilla koristeltuja, koppi keikkuu joskus uhkaavasti jaloillaan.Syksyllä heittelen pohjalle siemeniä kevättä varten, on sitten syötävää heti tarhaan tullessa.Minulla on 3 isoa tarhaa joista yksi on aina lepovuorossa kasvamassa ruohoa.
Vastaa Viestiin