Nuorikkojen kova kohtalo

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Moilanen

Nuorikkojen kova kohtalo

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Kuusi viikkoa sitten meille kuoriutui kuusi untuvikkoa. Pari viikkoa sitten alkoi ulkoilukausi, emon päättämänä. Kaikki sujui hyvin tämän viikon alkuun. Sitten ykskaks hävisi kaksi tipua. Seuraavana päivänä taas kaksi.
Toissapäivänä yksi ja vain yksi jäljellä. Sitten siinä kuudentoista aikoihin naapurin emäntä tuli tipu kourassaan ja sanoi; toin tämän kun sain kissalta pois ja näkyy vielä elävän, alkuviikosta se toi neljä mutta kaikki olivat kuolleita kun hän kerkesi hätiin.
No, tipu oli aivan shokissa, kuitenkin ihmeen vahingoittumaton, joten otin sen syliini ja kiittelin naapuria. Arvatkaas kysyikö aiheuttamansa vahingon korvausta; ei.
Naapurini asuu vajaan kilometrin meiltä, kissoja sellainen määrä, ettei itsekkään tiedä kaikkia. Yleensä hänen kissansa eivät meidän pihassa luuhaa, koska lähetän haulikolle "persoona non grata-terveiset", en tosin kohti. Se on pääsääntöisesti tehonnut.
Laskin tipun maahan ja aivan shokissahan se oli mutta silti kerkesi piiloutumaan sirkelipöytäni alle ja en saanut kiinni.
Laitoin ruokaa ja vettä sinne pöydän alle ja ajattelin, että rauhoituhan, syö ja tule muiden mukaan. No eihän se niin mennyt. Tipu linnoittautui sinne piiloonsa ja jäi sinne yöksikin.
Tänään sitten kun laitoin uusia vesiä ja ruokaa, tipu jo uskaltautui uloskin sieltä pöydän alta mutta ei muiden joukkoon. Saas nähdä, mitä seuraa.
Kissavihaaja en ole mutta...eihän tämä tapahtuma kissan vika ole vaan..?
Laki soisi näin käyttäytyvän eläimen poistamisen mutta se maaseutuyhteisön sopu???
kanamummo

Re: Nuorikkojen kova kohtalo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Pyydys ja löytöeläintarha?
Voi prhna kun nous lämpö tuota lukiessa! :smt013
tiina

Re: Nuorikkojen kova kohtalo

Viesti Kirjoittaja tiina »

No voi helkkari :smt013 Tossa sen näkee toisten ihmisten suhtautumisen kanoihin/tipeihin. Niillä ei ole minkäänlaista arvoa missään suhteessa. Miks se naapuri ei voinu tulla sanomaan, ku se ensimmäinen tipi oli listitty? Kuvitteleeko ne, että niitä poksahtelee tuosta vaan ja jos muutama kuolee, niin mitä sitten. Argggh.
Tuo loukuttaminen olis varmaan hyvä keino. Jos sen muutaman kerran loukuttaisi ja kiikuttaisi löytöeläinpaikkaan ja naapuri joutuisi hakemaan kissansa sieltä, saattais meininki muuttua.
Muusa

Re: Nuorikkojen kova kohtalo

Viesti Kirjoittaja Muusa »

:smt013 Joidenkin ihmisten eläinrakkaus on kyllä kerrassaan käsittämätöntä laatua!
Minä vaatisin kyllä korvausta joka tipusta ja raskaimman kautta :smt076
tiina kirjoitti:Jos sen muutaman kerran loukuttaisi ja kiikuttaisi löytöeläinpaikkaan ja naapuri joutuisi hakemaan kissansa sieltä, saattais meininki muuttua.
No jos kissoja on "sellainen määrä, ettei itsekkään tiedä kaikkia" niin varmaan jäis hakematta... mutta se oiskin varmaan paras ratkaisu, loukuttamalla Moilanen pääsisi eroon pihapiirissään tipuja vaanivista kissoista ja kissat saisivat kodin joissa niiden ei tarvitse metsästää ruokaansa naapurista (tai vaihtoehtoisesti pääsisivät autuaammille metsästysmaille joka ei ole huono vaihtoehto sekään) :smt002
etna

Re: Nuorikkojen kova kohtalo

Viesti Kirjoittaja etna »

Muusa sen jo sanoikin, mitä meinasin kirjoittaa! Ainut oikea vaihtoehto, jos tilanne on kuvailemasi kaltainen. :smt045
siimis

Re: Nuorikkojen kova kohtalo

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mä laittaisin myös loukun. Etenkin jos naapurin asenne on tuollainen! Eihän siitä tarttis naapurille mitään puhua, eikä ne siellä löytöeläintalolla kerro, kuka sen kissan on tuonut. Jos naapuri vaikka sattuis yllättämään ja hakemaan omaansa... Siitä joutuu maksamaan sen säilytysmaksun per päivä ja jonkun parin kympin palkkion päälle, voi motivoida kummasti pitämään kissat kotona.

Loukkuja saa ainakin täällä Lopella paikallisesta rautakaupasta mutta myös eläinsuojeluyhdistykset ja jotkut eläinlääkäritkin sellaisia lainaa.
iiwi

Re: Nuorikkojen kova kohtalo

Viesti Kirjoittaja iiwi »

Jos meijän kissat veis jonkun kanoja, niin toivoisin kyllä neuvottelua ennen kuin kissojen loukutusta. Toisaalta meillä ryhdyttäis kyllä toimiin jos kissa tois yhenkin tipun.. Itse kyllä olen kissojen vapaan ulkoilun puolestapuhuja, se kun kuuluu kissojen lajinmukaiseen käyttäytymiseen siinä kun ulkoilu kanoillakin. Pitää vaan luoda puitteet niin että liian suuria vahinkoja ei aiheudu.
siimis

Re: Nuorikkojen kova kohtalo

Viesti Kirjoittaja siimis »

Kyllä meidänkin kissat ulkoilee vapaana. Vaan nepä ei lähde kotia kauemmas, kun ne on leikattu. Naapurin kolli parin kilsan päästä kuitenkin juoksee täällä harva se ilta mouruamassa ja ruikkimassa. En ole sitä vielä loukuttanut, vaikka mieli on välillä tehnyt - tappelee meidän kissojen kanssa ja tartutti niihin täitä :smt013 Ja kukas ne lääkkeet maksoi, minä itse tietenkin.

Ei siinä mitään, jos kissa kulkee. Mutta kulkuset siltä vois ottaa pois ja hoitaa loishäädön! Ja tietenkin korvata sen mahdollisesti aiheuttamat vahingot. Ja jos suhtautumistapa on tuollainen hälläväliä, vaikka kissa on jo useamman tipun kantanut kotiin, niin kyllä minä korjaisin sen kissan pois kulkemasta. Eihän se tietenkään kissan vika ole, vaan piittaamattoman omistajan.
Ushva

Re: Nuorikkojen kova kohtalo

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mulla on kolme kissaa, joista kotona pysyvät yksi leikattu ja yksi leikkaamaton. Sitten mulla on vuosia sitten leikattu natu-kissa, joka ei ole ikinä pysynyt kotona. Nytkin se on parhaillaan jollain reissulla, saa nähdä tuleeko enää takaisin. Se saattaa tehdä monen viikon reissuja kunnes taas käväisee kotona syömässä. Talvella se pysyy kotona jos on kunnon pakkaset, mutta heti kun on lauhempaa, se saattaa taas häipyä pariksi päiväksi. Eli valitettavasti se leikkaaminen ei aina sanele sitä että kissa pysyy kotinurkissa. :smt009

Kävi meilläkin vieras kissa tallissa syömässä mun kanin, mutta eihän se sen kissan syytä ole. Nyt on kanit paremmin suojattu ja tiput meillä ei ulkoile ollenkaan vapaana juuri kissojen takia.
Jos mun kissa tois naapurista tipun tms, niin menisin heti anteeksipyyntöreissulle ja kysyisin mitä olisin velkaa, mutta valitettavasti monet ei vastaa kissojensa tekemisistä ja tällaisille ihmisille on varmaan aivan sama vaikka niiden kissa vietäisiinkin löytöeläinkotiin. Tuskin ne sitä sieltä hakisivat edes.
siivekäs

Re: Nuorikkojen kova kohtalo

Viesti Kirjoittaja siivekäs »

oho!!

Meidän ruunakissat ja kanat kukkoineen ulkoilee ihan vierekkäin tallin pihassa... ei kai kissoista ole vaaraa aikuisille kanoille? Ensin ne tuijotteli kanoja josta jo ärähdin niin menivät kauemmaksi, nykyään nukkuvat vaan seinänvierustalla vaikka kanat ruopii ihan siinä lähellä. Kun en ole valvomassa niin ajan kanat häkkiin, kun naapurin koira karkaa aina välillä ja alueella liikkuu hyvin ikävä villikissakollikin ajoittain, kettujen ja haukkojen lisäksi. Tosin on niin tarkat kukot että eniten huolettaa että kanat menisi ja kakkisi naapurin pihamaan tärviölle.

Osanottoni tipujen puolesta, niin ja loukutuksen kannalla olen minäkin jos parin kilsan päähän tulee metsästämään ja asia on omistajien tiedossa että pahojaan tekee. Harmittaa paitsi tipujen puolesta niin omistajan ja emokanan kovan uurastuksen valuminen hukkaan... :smt022
Löpö

Re: Nuorikkojen kova kohtalo

Viesti Kirjoittaja Löpö »

Ainahan voit loukuttaa ja hankkiutua eroon siitä vähin äänin... Varsinkin jos omistajan suhtautuminen on tuollainen ja sillä kissoja riittää.
Haaveilija

Re: Nuorikkojen kova kohtalo

Viesti Kirjoittaja Haaveilija »

Minun lapsuudenkodissa kissojen loukuttaminen oli jokakeväistä/kesäistä hommaa. Meillä oli leikattu tyttökissa, joka pelkästään liikkui lähistöllä ja kävi päivätöissä naapurin myllyllä (meiltä 100 m). Vuoteen sai loukuttaa aika monta leikkaamatonta kollia ja isäni kyllä siirsi ne "parempaan talteen". Vaan aina niitä tuli uusia. Meillä "naapurissa" asui alkoholisteja vanhalla koululla, varmaan parhaimmillaan liki kymmenen ja normaalisti viisi ja heillä oli sitten kissojakin yli oman tarpeen. Riippuen naapurista, mutta pelkkä kissojen poispyytäminen ei välttämättä auta, jos naapuri ottaa uuden kissan kadonneen tilalle ja sama homma jatkuu.
Ilona

Re: Nuorikkojen kova kohtalo

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Oon samaa miltä, että loukkuja vaan nurkille. En ole kissanvihaaja minäkään, itselläkin kaksi vapaana ulkoilevaa leikattua kissaa, mutta jos omistaja ei edes tiedä kissojensa määrää, niin mitään kotikissoja sellaiset eivät enää ole. Ne voi lain mukaan ampua sinne loukkuunkin, ei tarvitse edes roudata mihinkään löytöeläinkotiin, jos ei halua. Se on kissojenkin etu, että tämmöseen touhuun puututaan.
Vastaa Viestiin