Tikankontti esittäytyy
Kirjoittaja Tikankontti » Ti Elo 04, 2009 13:38
Tikankontti kirjoitti:Vuosi sitten kouluikäiset pojat keksivät haluavansa kanoja. Pienen suostuttelun jälkeen saivat äidin siihen suostumaan ja nyt sitten niitä kanoja on... Ja äitikin on innostunut "lemmikeistä", joten kanoja on lisätty ja viikon päästä odotellaan ensimmäisiä tipuja kuoriutuvaksi. Pitäisi olla ihan aitoja itäsuomalaista kantaa olevia tipuja keinoemon alla - meidän kukosta kun ei ole isäksi niin päädyimme adoptiomuniin innokkaan Kaunotar-hautojan pettymyksen ehkäisemiseksi.
Suurin innostukseni näihin hurmaaviin höyhenkasoihin oli se, miten loistavia maatiasikanan aidot kananmunat ovat leivonnassa. Ei enää kakku maistu millekään, ellei sitä ole "omista munista tehty".

Mustikka moikkaa!
Kirjoittaja Mustikka » Ma Elo 03, 2009 14:36
Mustikka kirjoitti:Olen uusi kana harrastaja, ja meille tuli muutama päivä sitten 5 kanaa ja kukko. Kukko on Mauri, ja kanat on Möllikkä, Viivi, Viola, Mansikka ja Mustikka.. :)Täältä ajattelin löytyvän tietoa, ja saatampa ruveta kyselemään teiltä kaikenlaista outoa.. ;D
Mika morjestaa!
Kirjoittaja mika » To Elo 06, 2009 21:18
mika kirjoitti:Olen pitkän aikaa seuraillut munanetin juttuja, ja päätin nyt itsekin rekisteröityä tänne. Itselläni on Kiuruveden maatiaisia.
La Elo 08, 2009 21:41
mika kirjoitti:joop elikkä reilu 30v ikää. pari koiraa,kissa,heppa,ja tietty kanat ja kukot jotka ed mainittuja kiuruja,linnut kahdelta säilyttäjältä ja molemmat parvet itse haudottuja.vannoutunut maatiaisten kannattaja.kanastelun lisäksi harrastelen raviurheilua vaihtelevalla menestyksellä.monien munislaisten tuttu,pitkien puhelin tuokioiden tai livejutustelun kautta... reilumika kiittää ja kuittaa

La Elo 08, 2009 21:56
mika kirjoitti:jäip sanomati et säilytys hassäkät on tilattu mut en oo vielä säilyttäjä. kotopullalle terkut, voit olla vaikka kuinkas tuttu jos täälpäin oot ollu kesätöissä.
Anninanni esittäytyy
Kirjoittaja anninanni » Ma Elo 10, 2009 07:02
anninanni kirjoitti:Meillä on ollu kanoja jo jotain seitsemän vuatta. Sitten viimeinen kananen kuali viime talvena, kun tuli niin vanhaksi

Kukko tietenkin ikävystyi ja piti hankkia uusia rouvvia hänelle. Saatiin sitten kolma kanaa josta kaksi oli isoa möllykkää. Kolmas oli pikkunen ja nuari. Aloin miettiä mitä rotua ne olisi sitten sain selville että kaksi jättiä, Ulrika ja Tove oli Brahmoja. Pikkunen Aino-Kalle oli sitten jokin Sussex. Aino-Kallella ei sitten kumminkaan kaikki menny ihan hyvin ja hän kuali keväällä
Pari viikkoa sitten meille tuli hoitoon muin serkun kanaset. Ne on sellasia ihan hassuja sekarotusia. Jotta, Nopsa Jalka, Kiira, Tyhmä, Kari, Tehosekoitin ja Napoleon. Tyhmä sai nimensä, kun miun isosisko pitää sitä vähän tyhmänä kanasena

Miun mielestä tyhmeliini on vaan vähän höpsö. Ja yks silmänen... Serkulta tulee viel yks kananen ja kukko talveksi hoitoon.
uusi käyttäjä esittäytyy
Kirjoittaja kanamari » Su Elo 09, 2009 11:15
kanamari kirjoitti:Heippa vaan kaikille!
Meillä on aina ollut kanoja, mutta nyttemmin kun on ollut aikaa ja kiinnostusta, olen perehtynyt nihin oikein kunnolla. Suurkiitos sivuston pitäjille, paljon hyödyllisiä vinkkejä..
Miulle on pieni lauma Iittiläisiä nuorikoita, 7 kanaa ja 6 kukkoa, ikää 2 kk. Olemme liittyneet maatiaiskanan säilytysohjelmaan.
Toisessa kanalassa asuu 6 ruskeaa tehomunijaa, ja Hämäläinen Juho-kukko. Ja kuinkas ollakkaan, kana nimeltä Pena häipyi kolmeksi viikoksi lantalan taakse hautomaan ja sieltä tuli 2 pikkuista keltaista tirppaa.

En olis ikinä uskonut Penan omaavan haudontaviettiä..
Muitakin eläimiä löytyy: Eeva lammas ja hanen 4 lasta; Topi ja Panu, Iita ja Pikku. Vuohi nimeltä Spiidi, pari kania ja shettiponi Laku ja suomenhevonen Keltsu.
Saksanpaimenkoiria on kolme; Inka, Osku ja Sussu ja vielä vanha Toope-staffi.
Ai niin ja kolme kissaa..
olikohan siinä kaikki..
Asumme Taipalsaarella isossa talossa. Kommuunissamme elelee siskoni miehineen ja 4 lasta ja mie ja isäntä ja Jenny-vauva
Su Elo 09, 2009 20:28
kanamari kirjoitti:kiitos kaikille, täällä on niin ystävällinen henki, ihanaa
Pena on tehotyttö, jonkinsortin isa brown varmaankin. Tuolta Lappeenrannasta isosta kanalasta ostettu.
Meillä on kaikkia kanoja kutsuttu Penoiksi, sai alkunsa kun siskon poika, olisko ollu 5 vuotias, risti yhden kanamme Penaksi.. kanan nimeksi tuli siis Pena..
Ja kun rakensimme navettaan kanalaa, niin tokihan siitä tuli Penala..
Joo, porukkaa on paljon, ja lisää tulee, tykkään kaikista eläimistä ihan valtavasti.
Onneksi on tuo siskolikka harrastamassa miun kanssa. Ei niitä yksin (vauvan kanssa ) sais hoidettua mitenkään.
Sisko en enemmän heppaihmisii, se ei kanoista välitä niin paljoa. Munat kyllä kelpaa

Suwitsu esittäytyy
Kirjoittaja Suwitsu » Ke Huhti 22, 2009 20:12
Suwitsu kirjoitti:Ahkerasti olen täällä käynyt lueskelemassa, josko nyt ilmoittelisin itsestäni.. Asun Lapissa (tai nykyään osa Raumaa) miehen, kahden koiran, kahden kissan,kolmen kanin, piikkiöläisen kukon ja kolmen kanan kanssa. Lisäksi meillä on akvaario ja tuliliskoja. Ensi kuussa meille muuttaa kolme karitsaa..
Kanoja meillä on nyt ollut noin vuoden, kuulun säilyttäjärekisteriin. Tänään laitoin hautomakoneeseen ensimmäistä kertaa munia, saas nähdä mitä tuleman pitää.. Todella hyviä vinkkejä täältä palstalta saa!!!! Joten ahkerasti ainakin taustalla seurailen, enköhän muutenkin itsestäni ilmoittele..
Terve vaan!
Kirjoittaja ataalto » Ma Elo 17, 2009 10:21
ataalto kirjoitti:Antti tässä terve! Tässä jonkinlainen esittely.
Sain heinäkuussa naapurin ystävältä kahdeksan kanaa ja kukon. Kanat ovat sellaisia vapaasti pihapiirissä kuljeskelleita ja omin päinsä lisääntyneitä sekaroituisia, joihin on parin- kolmenkymmenen vuoden aikana sekoitettu/sekoittunut aina välillä jotain, kovin tarkkaa kirjaa ei kai ole.
Olen pitänyt kanoja pellolla sellaisessa päivittäin siirrettävässä kopissa. Kanat ovat munineet ja näyttävät voivan hyvin. Tällä hetkellä yksi hautoo. Hyvin sateisina päivinä olen jättänyt kopin paikalleen ja laittanut kanoille heinää kuivikkeeksi. Laidun on paikoin melko köyhää, joten tarjotut voikukanlehdet ovat tehneet kauppansa. Ajattelin laittaa tämän maininnan siirrettävästä kopista tähän, kun en itse koppia rakentaessani löytänyt verkosta suomeksi juttuja.
Noin yleisesti haluan opetella omavaraista kanojen pitoa, rehun viljelyä ja sellaista, kun Atlantin takaa tuotu soija huolettaa ja tökkii useammastakin syystä.
Kiitoksia tästä munanetistä ja hyviä vointeja kaikille!
Ma Elo 17, 2009 10:47
ataalto kirjoitti:Kanat ovat tosiaan yötä päivää kopissa. Yöksi laitan pesälaatikoiden päälle orren, joka samalla suojaa pesiä kakoilta. Lentopyrähdykset jäävät kyllä vähiin, vaikka siipiä on kyllä tilaa oikoa.
Ajattelin seuraavana kesänä kokeilla myös maitokärryjen päälle rakennettua pesälaatikkoa ja kanojen vapaana pitämistä päivisin. Jos vaikka siirtäisi kärryä päivittäin sen verran paljon, että kanat eivät tottuisi ympäristöön ja haluaisivat munia kärryyn ja palata siihen kanssa illalla. Nykyinen kopin paikka on siitä hankala, että kopille on kotoa matkaa 1.5 km, eikä kanoja sen takia oikein voi laskea vapaaksi omien töiden ajaksi. Välillä pari rohkeinta kyllä käy tekemässä ulkona lenkin samalla kun laitan uudet ruuat ja vedet, mutta ne ymmärtävätkin sitten pyytää päästä itse takaisin koppiin.
Ma Elo 17, 2009 15:34
ataalto kirjoitti:Mimmi kirjoitti:Nyt mä en pysy "maitokärryillä"? Mulla on itsellä silleen, että kanat ulkoilevat vapaasti aamusta iltaan ja menevät kyllä joka ilta hyvissä ajoin omaan koppiinsa yöpuulle, jonka jälkeen käyn vain laittamassa oven kiinni. Eikös se ole hyvä asia, että kanat tottuisivat ympäristöönsä ja yleensä ne kai nauttivat rutiineista ja oppivatkin ne helposti. Tuo on tietysti huono puoli, että kanojen paikka on noin kaukana, siinä äkkiä petoriski kasvaa..

Hyviä kysymyksiä kyselet. En ole itsekään ihan varma niistä kärryistä. Jujuna olisi, että voisi viedä kanat laiduntamaan ja lannoittamaan ja siistimään eri paikkoihin sen mukaan missä on tarvetta. Ajattelin, että jos kevättalvesta totuttaisin kanat yöpymään kärryssä (kärry sisällä kanalassa), niin sitten voisin kesällä viedä ne kärryllä vaikka jonnekin lehmänläjiä levittämään tai heinäsirkkoja syömään, ja että palaisivat siihen kärryyn, eivätkä suuntaisi esimerkiksi metsän halki tuttua pihapiiriä kohti tai jäisi turvallisen tuntuisiin puskiin yöksi ja munimaan. On tietysti eri asia onko tämä juttu tehtävä juuri näin, vai päädynkö siihen, että annan kanojen tehdä vapaasti päivän aikana retkiä kanalasta. Olisi vaan kiva käyttää kanoja puhtaanapitotöihin ja maanparannukseen, jos siihen vaan löytyy kiva yhteinen sävel.
ivi moikkaa!
Kirjoittaja ivi » La Elo 08, 2009 21:52
ivi kirjoitti:ivi moikkaa!
Olen uusi vanha (vai toisinpäin

) kanaharrastaja.
Silloin kun asuttiin Haukiputaalla, minulla oli frizzles chaboja, hollannin valkohattuja sekä kolme isa brown-tyttöä.
Valitettavasti jouduin luopumaan kanoistani muuton vuoksi. Mutta nyt on taas tuli aika ja tila kanaharrastukselle.
Tällä hetkellä kotona on 5 ruskea nuorta tehokanaa (en edes kysynyt niiden rotua

kun luulin että nekin ovat isa brownia).
Täällä monet kertovat että kanaloista haetut kanat olivat huonokuntoisia, mutta meidän tytöt ovat todella hyväkuntoiset ja nätit sekä erittäin ystävälliset ja kesyt

Ovat meillä vasta viikon, mutta kun tuleen tarhaan niin juoksevat minun perässä ja kun lähden pois niin yrittävät myöskin tulla kanssani. Tietenkin heiltä puutuivat kanataitoja, mutta muutamassa päivässä ovat oppineet vaikka mitään.
Tavoitteena on saada myös erikoisempirotuisia kanoja.
Suomi ei ole äidinkieleni joten olka kärsivällisiä lukemalla kirjoituksiani

Su Elo 09, 2009 12:38
ivi kirjoitti:Äidinkieleni on venäjä ja isän kautta liettua, joten puhun molemmilla, mutta venäjää tietenkin parempi

Ti Elo 11, 2009 17:27
ivi kirjoitti:Tänään meidän kanajoukkue on täydennetty sinisillä orpingtoneilla
Ouch! Missä me ollaan?
Tutkitaanpas paikoja...

To Elo 13, 2009 10:09
ivi kirjoitti:smari kirjoitti:Haluisin myös kovasti nähdä suurempana tuon avattaresi kuvan, näyttää niin hienolta.

Tässä se on!

Rodultaan kana on pavlovin kana (pavlovskaja). Se on pelastettu vanha venäläinen rotu.

Su Elo 16, 2009 09:28
ivi kirjoitti:Tässä meidän poitsun tämän vuoden kuva laitumelta

:
Santun isä on SE (Straight Egyptian) Nabya Ibn Gharib ja emä egyptilias-puolalais/venäläisiä sukuja edustava Carmelita.
Vaikka Santun kasvattaja on eri henkilö, kuitenkin poitsu on syntynyt meidän kotona
Niin, ja eilen Ypäjällä oli muuten arabihevosten näyttely! Champion-ori oli upea Qatarista tuottu ori, Champion-tamma sekä Best in Show Voittaja oli kaunis Ruotsin tuonti tamma.
helmutti moikkaa
Kirjoittaja helmutti » Ma Elo 10, 2009 17:38
helmutti kirjoitti:entinen kaupunkilaiskakara on päässyt valloilleen maaseudulle! tosin jo eräitäkin vuosia sitten, mut nyt mullakin on KANOJA! 2 nuorta kukkoa, yksihän niitä piti vaan olla; urho kukkonen, mutta kun yksi kanoistakin alkoi kiekumaan siitä tuli urho kakkonen.3 kanaa, rouva savinen(vatsa veti löperille muuttopäivänä, siitä nimi

, elsa, ja elsan lapsukainen nuti(erikoinen nimi johtuu 2-vuotiaan tyttäreni valinnasta.nutista toivottavasti kehkeytyy kana, mutta nimi sopinee mainiosti kukkopojallekin

)
nälkä taitaa kasvaa (munia) syödessä ja pari kanaa saattaisi saada kodin meiltä vielä. nämä aiemmat ovat brahma-jotain sekoituksia.
asutaan urjalassa, minä opiskelen, mies käy töissä (ja kustantaa köyhän opiskelijan kanaharrastusta

)
tosi kiva foorumi, olen jo ihan nalkissa
kalkkijalkadiagnoosit on jo sivujen avulla tehty ja rottaongelmaan ajattelin julmasti kokeilla tuota sementti-ruisherkkua, muutakin hyötyä tästä on ollut valtavasti!
vaikutatte hauskalta sakilta
teitä tervehtien,
-mari
Jen ja kanaset esittäytyvät
Kirjoittaja Jen » To Elo 13, 2009 09:38
Jen kirjoitti:Hei!
Olen 28-vuotias nainen, joka on nyt kaksi viikkoa ollut ylpeistä ylpein kanojen hoivaaja. Meillä, minulla ja ihanalla aviomiehelläni on 4 kanaa, jotain ihan munintakanalasta kirveen alta pelastettuja noin kolmivuotiaita kanasia, jotka jäivät meidän hoitoomme, kun talon ostimme. Kukko on ollut kesähaaremissaan naapurissa, mutta tulee kotiin ihan tässä näinä päivinä. Mutta sitä en ole siis vielä nähnyt. Nimi sille toki on jo valmiina, Colt. Kanaset ovat Heckler, Koch, Smith ja Wesson. Syksyllä tullee muutama lisää, kun naapuri pistää kesäkanansa pois.
Mukava liittyä seuraan, opin jo eilen paljon, kun täällä tekstejä luin. Mulle nuo kanaset on ihan uusi aluevaltaus, pari hevosta löytyy, pari koiraa ja pari kissaa, sekä parista lampaasta haaveillaan kanalaan asumaan.
Jen, new kanatarhuri on the block
To Elo 13, 2009 10:16
Jen kirjoitti:Kiitos tervetulotoivotuksista! Itse asiassa minä en pelastanut näitä kanoja kirveen alta, vaan talon myyjä oli aikoinaan ottanut nämä jostain munituskanalasta, missä olisivat joutuneet poistoon. Näin ainakin käsitin, korjatkoon, jos olen ymmärtänyt väärin, ja jos hän tämän lukee. Myyjän kanssa vain sovittiin, että kanaset saavat oikein kernaasti jäädä meille talokaupan kylkiäisinä (vai oliko kanakauppa ja talo tuli kylkiäisenä?) kun kanaset olisivat stressanneet liikaa muuttoa ja me oltaisiin kuitenkin otettu kanasia. Ja jos tulee lisää kanoja niin saa tulla just samalla tavalla, eli jostain poistoja. Vaikka kamalasti (kanalasti?) haluaisin maatiaiskanoja, mutta nämä on ihan kivoja myös. Ja kun meillä on kaikki muutkin eläimet löytöeläimiä tai eläinsuojelutapauksia, niin sopii kuvaan, että kanasetkin on vähän semmoisia.
Jen