Oletteko tulleet ajatelleeksi??

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

pyrstö

Re: Oletteko tulleet ajatelleeksi??

Viesti Kirjoittaja pyrstö »

Se on raakaa touhua kun puhutaan käyttö tai tehotuotannosta elikoiden suhteen. On varmasti vuosisatojen jalostustyö vinttikoirakin mutta kun lakkaa juoksemasta, hylätään moottoritielle. Sellainen suurikuningas ihminen on, ja jalostaja. Kun ei enää hyödytä tai ei ole hyödykkeeksi= ei arvoa. Enkä toki tarkoita että kaikki jalostus oli samalla pohjalla ja noin häikäilemätöntä.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Moilanen kirjoitti: Minulla on pisimmän harharetken tehnyt lintu, joka palasi yli vuoden kuluttua kun eksyi kilpailulennolla.
Mielenkiinnosta kysyn, että mitenkäs tälle kyyhkylle kävi, jäikö lemmikiksi, käytettiinkö jalostukseen? Että minkälainen käytäntö Suomessa on aktiivisten kilpakyyhkyharrastajien keskuudessa 'ei huippu-urheilullisiin' suorituksiin yltävien yksilöiden kanssa?
Moilanen

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Minäpä vastaan tuohon kysymykseen; miten sille linnulle kävi.
Moni naureskeli minulle, mitä järkeä tuommoista lintua on pitää?
Minun perusteeni taas linnun suhteen olivat seuraavat; siinä linnussa pitää olla jotain kun yli vuoden jälkeen palaa, elinvoima ja selviytymiskyky, jotain siellä täytyy olla melko poikkeuksellista kun selviytyy suomen talvesta hengissä ja viimeksi se vietti palata kotilakkaan.
No se lintu lensi kahdesti suomenennätyksen sadalla kilometrillä, siis seuraavana kilpailukautena. Nyt ei minulle enää naureskeltu.
Siitä jalostuksesta; en varsinaisesti jalosta vaan sen tekee luonto. Meillä ei pakkopesitetä vaan linnut valitsevat parinsa itse ja jos parinvalinta ei ole mieleeni, vaihdan alle muovimunat.
Jalostusvalinta tapahtuu siis varsinaisesti normaalissa elämässä, harjoituslennoilla ja kilpailuissa. Valinnan suorittavat haukat, lintujen kyky selvitä harjoitus- ja kilpailuvaatimuksista. Eksynyt lintu päätyy varsin nopeasti haukoille kun linnun lentokyky huonon ravitsemuksen ja puutteellisen nesteytyksen vuoksi yleiskunto heikkenee ja petoeläimet hoitavat lopun. Joidenkin mielestä raakaa mutta sisäistäkääpähän koko luonnon toiminta; kyyhky luetaan saaliseläimiin.
Sitten siitä, että kilpakyyhkyharrastaja ei myy huonojakaan lintuja. Moniin tiedusteluihin kevätaikaan olen vastannut, että en minä eikä kukaan kilpaileva kasvattaja myy ennen juhannusta lintuakaan ja juhannukseen pesintä pääsääntöisesti lopetetaan, so linnuille laitetaan kaikille muovimunat, linnut loishäädetään, rokotetaan ja laitetaan vitamiinikuurille.
Tämän keskustelun aikana on minusta ruvennut tuntumaan, että kilpalintujen kasvattajaa pidetään jonkinlaisena riistäjänä ja lintujen suhteen tunteettomana ihmisenä. Mututietoa ja kerrottuja, kuultuja juttuja, ilman sen kummempaa kokemusta ja kyselyjä, niiden perusteella argumentoidaan melko syyttelevästi. No kukin tavallaan.
Kuitenkin, jos kilpakyyhkyjä haluaa alkaa harrastamaan, kannattaa kyyhkyjä hankkiessaan hieman miettiä, mistä ostaa. Minulla on usein kilpailukauden ulkopuolella toteutettu systeemiä, että voi hankkia pesivän parin ikäänkuin liisingillä; pari pesintäkierrosta ja päästää pariskunnan kotiin, säästyy kuljetuskustannukset. Tämmöinenkin homma toimii ja saa varmasti viestikyyhkyjä, eikä mitään puluristeytyksiä eikä rotukyyhkyristeytyksiä.
Vielä siitä rotukysymyksestä; ei viestikyyhky ole mikään rotu vaan käyttötarkoituksen muokkaama lintukanta. Eihän viestikyyhkyllä ole mitään rotumääritelmääkään. Jokainen kyyhky, joka kykenee lentämään toistuvasti satojen kilometrien päästä kotiin, on kyllä viestikyyhky. Parita kerrankin viestikyyhky esim jonkin rotukyyhkyn kanssa, edellämainittu ominaisuus "jalostustuloksen" kohdalta on käytännössä ikuisesti hävitetty. Tämä oli se pointti, millä aloitin tämän keskustelun, kunnioitus vuosituhantista työtä kohtaan.
Lopuksi vielä; minä toimin edelläkuvatulla tavalla kasvatuksessani, eriasia sitten on, miten viestikyyhkykasvattajat maailmalla ovat lintukannan ominaisuuksia kehittäneet kasvatustyössään vuosituhanten ajan. Heitä en halua sormella osoitella, lopputulos kuitenkin on mielestäni yksi kauneimmista lintutyypeistä ja suorituskykyinen. Edellinen oli minun mielipiteeni ja jälkimmäinen faktaa. Toimin kasvatustyössäni näin niinkuin olen hyväksi nähnyt, jokaisella on luonnollisestikkin sananvapauteen perustuva oikeus arvostella toimintaani mutta mielellään asiaperustein.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

"Mututietoa ja kerrottuja, kuultuja juttuja, ilman sen kummempaa kokemusta ja kyselyjä"
Voi kyllähän täällä kysellään, ja innolla ootetaan vastauksia! :smt002
Oletko sinäkin kuullut noita juttuja että mm. 20 nopeimman jälkeen luukut sulkeutuu? Ja jos, niin mitä niille ulkopuolelle jääville yleensä tehdään? Jos niille ei tehdä mitään, ni selviytyvätkö itsestään vai ei? Jos ei selviydy, niin johtuuko siitä etteivät ite osaa löytää ruokaa? Vai viekö vain kylmä talvi mennessään? Juu, tietty ne haukatkin kanssa vievät, mutta... erityisesti mua kiinnostaa tuo viestikyyhkyn kyky löytää ruokansa luonnosta omatoimisesti. Nämä kysymykset siis yleisesti viestikyyhkyistä, kun ymmärsin, että tuo omasi joka selviytyi talvesta, oli poikkeus.

Entä tuo pohdintani jos mattimyöhäsen viestikyyhkyn antaisi jollekin lemmikiksi? Palaako ne kaikki automaattisesti kotilakkaansa jos vapaalennolle päästää uudessa kodissa?

"Parita kerrankin viestikyyhky esim jonkin rotukyyhkyn kanssa, edellämainittu ominaisuus "jalostustuloksen" kohdalta on käytännössä ikuisesti hävitetty." Kiitos, tässä tuli vastaus jo yhteen miettimääni kysymykseen. Eli ilmeisesti tuo kotiinpalaamistaito on sellanen ominaisuus joka risteyttäessä aina häviää jos sekä emo että isä eivät kumpikin ole viestikyyhkyjä.

Siinä on jo tarpeeksi erikoisominaisuutta viestikyyhkyillä, jotka löytävät kotiin tuhansien kilometrien päästä, ja muut kyyhkyt eivät löydä kotiin edes 5 kilometrin päästä. Mutta kysyn kuitenkin; onko viestikyyhkyissä vielä joitain muita ominaisuuksia jotka eroavat suuresti muista kyyhkyistä? Ovatko ne järjestään nopeampia lentämään, verrattuna rotukyyhkyihin ja vaikkapa näihin meidän pihan villikyyhkyihin?

Sori vaan kun kysymyksiä tursuu, mutta tällasta se on tavallisten pulliaisten kanssa, jotka kiinnostuvat kyyhkyistä mutta eivät niistä vielä tiedä oikein mitään :smt003 Eikä nämä kysymykset nyt oo vaan Moilaselle osotettuja, vaan kaikki kyyhkyihmiset saavat vapaasti vastata ja keventää Moilasen taakkaa :smt003 Ismail, huhuu! Olet harrastanut sinäkin kyyhkyjä jo oli 20 vuotta, ehditkö vastailemaan? :smt006
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Elikkä tuosta ymmärsin jo minäkin ,lemmikin ja sen viestikyyhkyn eron. Ja tuli sekin selväksi ettei tosiaankaan lemmikkiä ja viestikyyhkyä kannata risteyttää. Niin jotta Kotopullaki älä vie sitä kyyhkyäsi ajelulle sinne 40km päähän. Jos se ei osaakkaan kotiin. :smt010
Mutta eikös tossa käy niin, että jos halua pitää kyyhkyjä. Ja on pieni kotilakka. Niin siinähän menee lemmikki harrastajalla kyyhkyt sekasin väkisin? Tai sitten joutuu haudottamaan muovimunia.
Nyt heräs sitten kysymys, että miten kyyhkyyn vaikutta se kun hoksaa ettei munista tule mitään?
Tekeekö ne uuden pesinnän, jos on hyvä kesä?
Ja minä en ainakaan tarkoittanut moitta Moilasta näillä jutuillani!!!
Vaan yritin tuossa esittää että eläin se on se kelvotonkin, joka ei käy jalostukseen. Ja jos joku näistä tykkää niin sallittakoon se heille.
Nuo Moilasen "jalostus" toimenpiteet taitaa olla sieltä lempeämmästä päästä kuitenkin.

Menee nyt vähän Ot mutta kyllähän linnuissa tämä sama valinta tapahtuu luonnossakin. Ne hitaat, heikommat valikoituu pois. Kannat pysyy terveinä.
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Moilanen kirjoitti:Vielä siitä rotukysymyksestä; ei viestikyyhky ole mikään rotu vaan käyttötarkoituksen muokkaama lintukanta. Eihän viestikyyhkyllä ole mitään rotumääritelmääkään. Jokainen kyyhky, joka kykenee lentämään toistuvasti satojen kilometrien päästä kotiin, on kyllä viestikyyhky.
Mä oon valvonut koko yön ja tää naurattaa mua ihan älyttömästi... :smt043
Eli risteyttää voi vaikka toripulun kanssa, jos se pulu osaa lentää takas omalle torilleen tarpeeksi monta kertaa ja tarpeeksi kaukaa ja tietty nopeasti? Mut kaikki muut "rotu"kyyhkyt pilaa koko kannan viestikyyhky-ominaisuudet? :smt047 *vitsinä kuitenkin*
Oikeasti jäin miettimään, et eikö se viestikyyhky sit periytä yhtään sitä kykyä palata lakkaansa, ellei toinenkin vanhemmista ole viestikyyhky?
Mä olen varmaan ihan pihalla koko aiheesta. :smt017
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Perinnöllisyystiede ei tue tuota väitettä, että taito löytää kotilakka häviää... vaikka olisi peittyvä ominaisuuskin(tai vaikka vain kyky oppia muilta lakan linnuilta tälläinen käyttäytyminen), niin kyllä joku jälkeläisistä sitä kuitenkin kantaa..onhan lampaistakin yritetty hävittää sarvelliset ja värilliset vaan ainahan noita putkahtelee ja joillekin ihan tarkoituksella :smt005 .. sitäpaitti toi kotipesän löytäminen ei oo mitenkään tavattoman erikoinen ominaisuus esim muuttolinnuilla...

Mie ainakaan arvostele viestikyyhkyjen pito viestikyyhkyinä, mutta suoraan sanottuna, en olis uskonut, että viestiharrastajat on noin tiukkapipoisia(enkä enää ihmettele, miks hyöt ei mahdu yhteen yhdistykseen ja ovat keskenään niin eripuraisia) , että mustasukkaisesti mollaavat muiden tapaa pitää lemmikkilintuja.

Eilen vein oman viestikyyhkyni puolisoksi .. toiselle linnulle ja kyllä se sille pululle oli sata varmaan parempi, kuin lesken elämä(siis kummallekin leskelle). Toinen vaihtoehto oli, että mää oisin sen syönyt :smt027 , ja se oliskin tapahtunut, jos lintu ei olis ollut niin pirskatin kaunis yksilö. :smt007.. että siinä teille sitä lentokyvynjalostusta :) valkoinen ja ihanat siniharmaat merkit ympäri kehon... mitä sitä lintua haittaa vaikka sen mahdollisista jälkeläisistä ei tuukkaan kotio osaavia huippunopeita yksilöitä, jotka tekee suomenennätyksiä lentonopeudessa..(mää luulen, että siellä paikassa arvostetaan kunnon rintalihaksia :smt005 ) parempi vaihtoehtohan se sille yksilölle oli kuin päätyminen mun grillivartaaseen :smt003 , oli vähän pulskassa kunnossa, et olis voinut vaikka grillata, ja tuolta paikasta ei satavarmaan niitä mahdollisia jälkeläisiä myydä puhdasrotuisina. muutoinkaan en lintujani anna kuin harvoille ja valituille ;)
pyrstö

Viesti Kirjoittaja pyrstö »

Maunu muori:"Mie ainakaan arvostele viestikyyhkyjen pito viestikyyhkyinä, mutta suoraan sanottuna, en olis uskonut, että viestiharrastajat on noin tiukkapipoisia(enkä enää ihmettele, miks hyöt ei mahdu yhteen yhdistykseen ja ovat keskenään niin eripuraisia) , että mustasukkaisesti mollaavat muiden tapaa pitää lemmikkilintuja."
Siinäpä tuli ihan asiaa...taitaa olla vähintään yhtä paha kun sakujen käyttö puolella.

Moilaselle: jos vastauksien tiukka sävy ihmetyttää, johtunee se varmaan siitä että osoitit syyttävän sormen risteyttäjiin. Kuitenkin nyt sanoit että A viestikyyhky ei ole rotu B luonto hoitaa karsinnat, joten ei pitäisi olla huolta C itse myös totesit että kannattaa olla tarkkana ostoksilla. Kun nämä faktat on tiedossa miksi ihmeessä vierittää syy ja aika rajullakin väitteellä, että tuhoaa jalostuksen, yksittäisen harrastajan piikkiin? Mitäpä muuta voi odottaa?

Paljon täällä esitettyihin kysymyksiin monet odottavat vielä vastausta.

Minun tiukkapipoinen suuntautuminen kärähtää herkästi pohjaan jos olen haistavani jotakin halveksuntaa eläinyksilöä kohtaan jos ei satu olemaan huippu tai käyttöeläin. Aivan kun siinä luopio yksilössä ei olisi mitään annettavaa kenellekkään.
ankkailija

Viesti Kirjoittaja ankkailija »

totta
Viimeksi muokannut ankkailija, 09 Kesä 2009, 13:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ankkailija

Samaa mieltä pyrstön kanssa
Moilanen

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

No nyt tuli lunta tupaan ja porstuaankin. On se tämä kirjallinen mielipiteenilmaisu taitolaji.
Yritetään vastailla.
Olen kuullut ja nähnytkin tätä 20 nopeimman systeemiä ja en todellakaan sitä hyväksy.
Ulosjääneet päätyvät toripuluiksi tai petolintujen saaliiksi, loput näivettyvät ja kuolevat puutteellisen ravitsemuksen seurauksena, pääsääntöisesti. Viestikyyhkyillä kun lakassa on ravinto, suoja ja turva. Toripulut ovat siinä mielessä karaistuneempia.
"Jalostuskelvottoman" linnun antaminen lemmikiksi johtaa häkkilinnun elämään. Ei kovin hyvä kohtalo linnulle, joka on tottunut vapauteen.
Viestikyyhkyissä on todellakin paljon ominaisuuksia ja jopa tieteellisesti tutkimattomiakin. Niiden uskomaton suunnistustaito perustunee maan magneettikenttään, auringon asemaan, muistikuviin, lintu pystyy lennoltaan rekisteröimään satoja yksityiskohtia ja sitten se käyttää niitä suunnistukseen uskomattoman muistikapasiteettinsa avustamana. Myöskin hajuaistia käyttää kyyhky suunnistautuessaan. Kaiken pohjimmaisena viettiperusteinen halu palata kotilakkaan. Viestikyyhky muuten osaa tunnistaa "oman ihmisensä", vaikka tämä esiintyisi erilaisissa asusteissa.
Viestikyyhkyn lihasmassa prosentuaalisesti kehon painosta ylittää kaikkien muiden eläinten vastaavan huippuvauhtia lentävän kyyhkyn sydän voi lyödä jopa 700 kertaa minuutissa. Kuka katseli dokumentin muutama viikko sitten?
Muovimunien laittaminen pesintäkauden jälkeen tuskin aiheuttaa linnulle stressiä, lopettavathan kyyhkyt pesintänsä joskus muutoinkin.
Sitten se seikka minkä joku mainitsi, etteivät kilpakyyhkyjä kasvattavat anna lemmikiksi lintujaan?? Pesintäkauden lintuja minä, eikä kukaan muukaan kilpaileva kasvattaja myy ennen juhannusta, silloin tulee pesintätauko ja linnut pannaan muovimunille, vitamiinikuurille, rokotetaan ja loishäädetään kilpailukautta silmälläpitäen.
Jos joku aikoo hankkia pieneen lakkaan muutaman linnun, mikä este siinä olisi? Linnut kannattaa hankkia kilpailevalta kasvattajalta, näin varmistaa saavansa varmasti viestikyyhkyjä eikä risteytyksiä, nimittäin jos ajattelee joskus aloittaa myöskin kilpailutoiminnan.
Kaikenmaailman puluristeytyksiä ja muita myytiin esim viime vuonna kymmenittäin. Minulle sitten otettiin yhteyttä kuvien kera, ovatko nämä varmasti viestikyyhkyjä. Vastaukseni oli; vie parinkymmenen kilometrin päähän, kotiinpalanneet ovat todennäköisesti viestikyyhkyjä.
Eivät risteytykset pilaa kyyhkyjalostusta, vaan viestikyyhkyn jälkeläiset ja vuosituhanten jalostustyö menee harakoille näiden jälkeläisten osalta.
Tiukkapipoinenko olen, päättäköön muut ja päättäneetkin ovat. Mutta tosiasia; heitto, etteivät Suomessa mahdu viestikyyhkyharrastajat samaan yhdistykseen? Suomessa kun on vain yksi viestikyyhky-yhdistys.
Teksteissäni, jos oikein tarkasti luetaan, en ole syytellyt ketään, olempahan vain heittänyt ajatuksen, kysymyksen, joka ei tälläkään foorumilla ole kaikille auennut. Mielelläni en syyttele, osoittele sormellaketään, kirjoittelen omia mielipiteitäni linnuistani en kenestäkään henkilöstä.
Minä kunnioitan kaikenlaisia eläimiä ja yleensäkin elämää. Minulla ei kakkosluokan lintuja ole koskaan ollut. Jotkin linnut pärjäilevät jo nuorenakin, jotkin syttyvät vasta muutaman vuoden iässä. Pitänee kait muistaa, että hyvä yksilö ei välttämättä ole hyvä periyttäjä.
ankkailija

Ei siinä edelleenkään mene jalostustyö pilalle, jos joku teettää risteytyksiä itselleen omassa kotilakassaan! Se EI vaikuta mitenkään maailman moniin viestikyyhkyihin.. Jokaisella on oikeus tehdä mitä haluaa, "jalosukuisten" kasvattajat voivat jatkaa kasvatustaan, risteyttäjät myös. Tuollainen risteytysten torjuminen ei aiheuta muuta kuin riitaa... :smt009 Ja miksi pitää kuvitella, että risteyttäminen aiheuttaa vain huonoa, miksi ei voi ajatella että hyvä kun kannat saavat uutta verta.. Ja koska viestikyyhkyt eivät ole nykyään mitenkään ihmisille tarpeelisia ja jalostus on käytännössä turhaa ja epäterveelistä sukusiitos mahdollisuuksien takia, on mielestäni itsekästä pätemisen tarvetta koko jalostamis paska!
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

En oo ottanut koskaan varmaan muniksessa kantaa kyyhkyasioihin. Sen verran taidan nyt mainita, että itsestäni olisi muutama vuosi sitten tullut kyyhkyharrastaja, mutta oltuani yhteydessä kyyhkyihmisten eri "leireihin", sain hyvin selkeästi sen käsityksen että viestikyyhkyharrastuksen olennaisin osa on kilpaileminen. Eli jos et kilpaile ei kyyhkysi ole viestikyyhkyjä. Eli vaikka olisin keneltä ostanut kyyhkyni, niin ne ja niiden mahdolliset jälkeläiset olisivat muille olleet puluja kunnes kilpailevat. Sain siis vaikutelman äärimmäisen kilpailukeskeisestä harrastuksesta. Mä olisin vain huvikseni halunnut lennätellä ja pitää muutamaa. Tuntui myös hyvin riitaisalta väeltä, kaikki kehui kovasti omiaan ja ikävästi moitti toisiaan. Toivottavasti tilanne on muuttunut.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mie mietin kanssa et olis kiva, kun olis kyyhkyjä, jotka tulis kotiin ... vaikka vähän lentelevätkin, mut sit multa loppu aika..riiviöt ja villamot piti siitä huolen :smt007 ja kun ei kerta ollut enää kuin yks kaunokainen jäljellä niin menkööt miehelään
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Moilanen, kiitos paljon kun jaksoit kirjoittaa noin pitkän tarinan ja vastata tyhmiinkin kysymyksiini. :) Tuo oli sellanen tietopaketti että tällaset opit saadakseen olis joutunu lukemaan useemmankin ku yhen :smt002 kyyhkykirjan ja selaamaan kymmeniä nettisivuja!

Ehkä viestikyyhkyharrastus on kilpailukeskeistä, tai vaikuttaa siltä, mutta arvelisin että Suomessa alan harrastajat ovat paljon, paljon lintujaan ajattelevampia kuin ulkomailla. Luojan kiitos :smt002 Suomessa harrastus ei ole vielä mielettömän laajaa ja palkintojen summat eivät ole niin suuria että houkuttelisivat ei-niin-lintuystävälliseen hmmm... ...harrastusmuotoihin.

Mattimyöhästen kyyhkyjen hylkääminen ei saa minua taputtamaan harrastajan päätä - ainakaan hellästi :smt003 Mutta muutoin tämä harrastus kuulostaa hyvältä, siinä muodossa miten olen suomalaisten harrastajien osalta lukenut. Kyyhkyillä on suoja haukoilta, on pesät ja ruuat ja vedet, paikat pidetään puhtaina ja mikä hienointa; pääsevät vapaalennoille. Tietenkään madotuksia sun muita lääkityksiä unohtamatta.

Jos ette vielä oo käyneet Ismailin nettisivuilla (linkki hänen aiemmassa viestissään tässä topikissa), niin suosittelen että käytte kurkkaamassa: etusivullaan hän kertoo mitä kaikkea tekee kyyhkyjensä eteen joka päivä. Ja Moilasestahan ei tarvitse kertoa muuta kuin että jos mies syöttää kyyhkyilleen maissinjyviä hampaittensa välistä :smt003 niin eiköhän se ole kyyhkyrakkautta parhaimmillaan :smt049 Tällaset kyyhkyharrastajat ovat parasta mainosta viestikyyhkyharrastukselle :smt023
Vastaa Viestiin