kana ja kissat.

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
ankkailija

kana ja kissat.

Viesti Kirjoittaja ankkailija »

Lyhyt ja ytimekäs kysymys; Voiko kissa viedä aikuisen kanan?
Volmari

Re: kana ja kissat.

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Kai se voi, jos on oikeen häijy katti!
Varmasti kuitenkin aika harvinaista, että kissa moiseen alkaa. Meillä ainakin kissat aina väistäneet sihiseviä ja räpytteleviä kanoja.
jamppa

Re: kana ja kissat.

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Niin ja riippuu tietty kanan koóstakin, tuskin alkaa mitään 4-5kg painavaa jättiä syömään, mut taas jotku kääpiöt voi maistua... Ei mulla oo kyl viel ykskään kissa kanoja syöny,,, eikä syö, tai :smt071 :cat:
Suwitsu

Re: kana ja kissat.

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Enpä kyllä osaa noista meidän kissoista kuvitella että ne kanan kimppuun kävis. Tietty maatiaiset on se verran isojakin että puolensa pitää. Vaikka nuo ovat tosi hyviä hiiri- ym. kissoja niin kanat saavat kyllä olla rauhassa. Ihan pikkutiput oliskin eri juttu..
Skuukkeli

Re: kana ja kissat.

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

jamppa kirjoitti:Niin ja riippuu tietty kanan koóstakin, tuskin alkaa mitään 4-5kg painavaa jättiä syömään, mut taas jotku kääpiöt voi maistua... Ei mulla oo kyl viel ykskään kissa kanoja syöny,,, eikä syö, tai :smt071 :cat:
Onkos sulla tuossa Jamppa kovat piipussa? :smt005 :smt005

Joo oikeen häijy kissa vois ehkä yrittää metsästää kanaa (pientä), mutta kyllä kissa varmaan pystyy vahingoittamaan mitä tahansa kanaa.
Naapurissa oli aikoinaan sellainen kissa joka "teurasti" kaikki koirat, jotka osuivat sen reitille ja suurin niistä oli uhreista boxeri.
jamppa

Re: kana ja kissat.

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Paukkupanoksia vaan :smt005
max3

Re: kana ja kissat.

Viesti Kirjoittaja max3 »

Meillä kissat kiertää aika kaukaa kanojen aitauksen nykyään. Mietin jo tuossa, et ovatkohan käyneet "tervehtimässä" kukkoa ja saaneet nenilleen. :smt021 :smt003 Alkuun oli kissat uteliaita, mut eivät mitenkään saalistusmielessä liikkeellä.

Mä olen kans nähnyt, kun kissa antoi tanskandogille selkään, koira-parka. :smt005
Kotopullaki

Re: kana ja kissat.

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Meidän 4 kissaa saavat vapaasti liikkua kanatarhoissamme. Tykkäävät uteliaisuudesta nuuskutella kanojen alueella, mutta liikkuvat kanojen lähellä hyvin varoen ja niitä selvästi kunnioittaen. Meijän kanat tai kukot eivät vainoa kissoja, mutta yrittävät nokkasta jos kissa menee liian lähelle. Mutta meidän kissat ovatkin pilalle hemmoteltuja maalaiskissoja, syövät Whiskasia pääasiassa. :smt002 Varpusen tai muun samankokosen linnun poikaset maistuvat, mutta eivät yhtään isommat, joten ei pelkoa että edes meidän minikanat ois vaarassa.
kanamummo

Re: kana ja kissat.

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Bokseri? Tanskandoggi? Olipas kisun saaliilla kokoa!
Mä oon seurannu kun meiän leikattu vanha natukissa, oikeen hyvä hiirestäjä (ja linnustaja :smt013 ) törmäs parveen peltopyitä. Ensin asettu matalaks ja alko vaania, sitten muuttu ainavaan epävarmemmaks ja viimen luikki poies. Pyykin oli meiän katille liian iso.
Tiput on meillä AINA heittohäkissä, verkkokatto ja pienet verkonsilmät , kun oma katti ei oo ainut joka täällä liikuskelee!
hannaw

Re: kana ja kissat.

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Silloinkun meille tuli ensimmäiset kanat nuorikkoina pääsi 1 aitauksesta karkuun ja kohtalona oli joutua kissan syömäksi. Ei se kissan vika ollut, kun kerran oli helppo saalis, eikä tiennyt mitä nää kanat oikein on. Sen jälkeen ei ole kissat kanoihin tai tipuihin koskeneet. Jotenkin nekin kai ymmärtää, että ne kuuluu porukkaan ja niihin ei kosketa. Kyllä mulla kissat on usein mukana kanalassa, mutta eipä niitä kanat sen kummemmin näytä kiinnostavan. Ja kyllä meillä tiputkin ulkoilee emon kanssa vapaana pihalla, tosin on siinä ylpeä kukkokin aina vahtimassa emon rinnalla.
Kissoja siis 8 !
Mar-jatta

Re: kana ja kissat.

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Kanamummon kissan reaktio oli just sama, kuin mitä meidän kissoilla, kun kanat tuli. Ekaksi vaanittiin niin tärkeänä, sitten vähän vähemmän tärkeänä, kunnes olivat ihan hölmistyneen oloisia ja luikkivat pois. Eivät enää välitä kanoista ollenkaan. Mutta tämä uus kissa, 10 kk, kuvittelee olevansa elämänsä kunnossa. Tuntuu välillä liian kiinnostuneelta kanoista. Kissa on semmonen pikkurääpäle, etten usko sen saavan aikaseksi aikuisten kanojen keskellä pahempaa tuhoa, mutta meille olis (toivottavasti! [-o< ) tulossa tipuja ens viikolla (laskettu aika maanantai). Tässä olen nyt pähkäillyt pääni puhki, että mitä teen. Kanoilla on häkki missä ulkoilevat, mutta en usko sen olevan täysin kissavarma, varsinkaan tuommoisen pikkurääpäleen.
Satchell

Re: kana ja kissat.

Viesti Kirjoittaja Satchell »

Meillä eivät kissat mene kanalaan päinkään! Pelkäävät, raukat, kanoja aivan kauheasti. Täytyy jättää pikkupennuista yksi itselle ja totuttaa kanoihin pienestä pitäen, jotta saadaan hiirikissa mahdolliseen tarpeeseen...
Klara

Re: kana ja kissat.

Viesti Kirjoittaja Klara »

Meillä on kaksi kissaa ja naapurin mummalla yksi. Riskejä en ainakaan tipujen kanssa uskalla ottaa yhtään. Noi mein katit meinaan vetää rastaan kokosiakin lintuja saaliikseen (jos saavat, harvoin vaan onnistuvat), Toinen toi just mielettömän kokosen rotan ja toinen saalistaa kyykäärmeitäkin. Joten pientä hullunrohkeutta noilta löytyy ja mitä isompi saalis sen isompi haaste vain. Ja ton mein toisen kissan emä opetti pentujaan saalistukseen rusakon avulla :smt004

JOS mulla olis sellanen kukko josta tiedän että se antais kissalle rajun vastuksen en hätäilis kanojen kans niin paljon, mutta mein jässikkä uhoo kyllä morsiolleen tarhassa ja on olevinaan niin suurta miästä :smt025 , mutta jos joku hälytys tilanne tulee, se juoksee ite ekana kanalaan ja sielä ovelta kuikuilee rouviaan ja koittaa motkottaa niitä sisälle :smt017 Rouvat yleensäkkin jää tarhaan katteleen että mikä ihmeen paniikki tolle nyt muka taas tuli - eivät ota sen hälytyksiä enää ollenkaan tosissaan vaan ovat vaan että "hmpf.. miähet :roll:..."
ankkailija

Re: kana ja kissat.

Viesti Kirjoittaja ankkailija »

KIitos vastauksista! Nuo meidän kissat ovat kyllä suht rauhallista sorttia, paitsi nuorimmalla rääpäleellä saattaa vähän olla kiinnostusta. Kanojen koko on varmaan siitä silkistä ja mille fleurista ylöspäin... Ja jos käy jotain, niín kissa pannaan kuriin :smt018 . :smt005
Vastaa Viestiin