Onnea onnea omista kanasista! Kyllä ne on ihan hyviä lentämään, mutta 2 m voi olla juuri sillä rajalla, että eivät ilman apuja ihan lyhyellä matkalla siihen nouse. Mutta jos tarhan sisällä on taso, orsi tai puu, mille nousta, niin voihan sitä ylikin mennä. Orsille pääsevät kyllä ja itse asiassa mielellään nukkuisivat vieläkin ylempänä, mutta silloin sinne pitää olla pari alempaa ortta, tikkaat tjsp nousua varten.
Kanoilla ei ole kovinkaan laaja reviiri, eivätkä mun kokemuksen mukaan mitenkään pyri karkaamaan, jos ravintoa ja mielenkiintoista maastoa löytyy lähempääkin ja kun ovat jo paikkaan kotiutuneet. Kanat joskus harhautuvat nokka maata kohti herkutellessaan hiukan kauemmas, mutta hyvä kukko pitää ne reviirillään. Onhan sulle kukkokin tulossa? Se nimittäin myös varoittelee vaaroista ja on valmis jopa uhraamaan oman henkensä kanoja suojellakseen. Kanat oppivat mun mielestä tosi nopeasti "tavoille", eli jos vaikka aamuisin laskee vapaaksi ja iltaisin takaisin sisätiloihin, ne oppivat systeemin ihan päivässä, parissa. Sitten ne jo odottelevat nokat ovessa aamulla ulos pääsyä ja illalla sisälle pääsyä. (Meteli tuleekin joskus siitä, kun näistä kaavoista sitten taas poikkeaa..

)