mikä hätänä?? :(

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Hexe

mikä hätänä?? :(

Viesti Kirjoittaja Hexe »

osaisiko joku kertoa mikä kanastani vaivaa..
haettiin viikko sitten uusia kanoja ja yhdellä oli kalju päälaki..tämä ei kuitenkaan ongelmani..
tänään tämä sorsittu kana tupsahti nokalleen makaan yrittäessään tulla syömään.se vaan makas ja jalat näytti kramppailevan sekä sojottivat taaksepäin.
välillä pitää päätään ilmassa ja välillä makaa pää kuivikkeis.. :(
tukiessani kanasen seisomaan se pysyy siinä kunnes yrittää liikkua ja seisoessa näytti siivekki välil roikkuvan..
Ai niin ja unohin mainita et kalju pääs on kasvanu paljon eli tätä kai sorsitaan ihan tosissaan.
Olen vasta totuttautumas kanojen uuteen lukumäärään eli en yhtään ole osannu tarkkail kyseisen kanan aiempaa käytöstä..
osaisiko joku nopeasti auttaa/kertoa mikä vaivaa?
Hexe

isäntä kävi tarkistaan kanan vointia.
oljilla oli ollu kuoreton muna ja vieres "klöntti" josta kai kuoren ois pitäny muodostua..(?)
kana oli ollu suht pirteänä syömäs munaa,
mitä tämä tarkottaa?
ensin ajattelin muiden nokkineen sen kipeäksi..
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Paha sanoa näkemättä, mutta oisikohan marekkia toivottavasti ei. Toiset kanat sorsii koska se on sairas, eikä kana jaksa puolusautua. Marekissa on hermosto oireita ja toisessa tyypissä se aiheuttaa kasvaimia. Siihen ei ole hoitoa, se on viruksen aiheutama ja tarttuva! Tuo kuoreton muna on nahkamuna, voi johtua kalkin puutteesta tai jostain muusta häiriöstä! :roll:
Hexe

voi kääk..
lueskelin noit aikasempia juttuja marekista..
voiko oireet tosiaan vaihdella noin et ensin ihan maassa ja seuraavaksi pirteänä?
tähänkö se mun kanan pito piti sit loppua :cry:
tarttuuko muuten muihin elukoihin??
Byhyy..mun kullannuppukotkottajat :cry: :cry: :cry:
onko muuten kellään kokemuksia homeopatiasta? Aion huomena yrittää ennalta-auttaa siten muita.
tälle sairastavallekin kanalle olen jo ensiapua homeopatial antanu,mut olin vaan vääril jäljil..
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

No voi surku :cry: Jotain marekiin viittaavaa kyllä kuulostaa olevan...liikkumisvaikeudet, roikkuvat siivet, sojottavat jalat. Mutta kun sitä diagnoosia ei voi varmaksi tehdä muuta kuin kuolleesta kanasta ja kun olet ilmeisesti päättänyt yrittää hoitaa raukkaparkaa, niin ihan ensimmäiseksi ERISTÄ se muista! Sen takia, että kanat ovat tosi raakoja sairaalle yksilölle ja saattavat tappaa sen nokkimalla.

Jos minä olen käsittänyt oikein tuon marekin tarttumisen, niin sen ei pitäisi tarttua yli kolmeviikkoisiin. Joten, jos kaikki muut kanasi ovat ko. aikaa vanhempia, tämä sairas yksilö ei voi niitä enää tartuttaa. Niillä on jo marek, jos on ollakseen. Tosin kaikki kanat eivät sairastu tautiin, vaikka olisivat saaneetkin tartunnan. Siis tämän vuoksi sillä eristämisellä ei ole väliä...Marek on vain siivekkäiden tauti, joten ei pitäisi tarttua muihin eläimiin.

Jotain häiriötä tuntuu olevan muninnassa...voisi olla vaikka tulehdus munintaelimissä. Multa on mennyt siihen kaksi kanaa ja siitä selvin merkki on mun kokemuksen mukaan sellainen munantekele, joka on kuin rypistynyt, kokoonkuristunut keltuainen...

Homeopatiasta en osaa sanoa mitään...mutta mielenkiinnosta kysyn, että voineeko se auttaa, jos kyseessä on virussairaus?

Pidä potilas lämpimässä, kuivassa paikassa. Ruoka- ja vesikupit ihan lähellä. Ja jos vointi ei kohene nopeasti, niin armeliainta on...päästää pois kitumasta.
Hexe

voi Jeeee :D
eli tästä ei nyt seuraa joukkosurma ?!
olin jo aivan maassa ku luulin taudin nyt tarttuvan ja tappavan kaikki !
eiköhän tästä sitte selvitä :lol: :D
kanaraukan tilanteen katson aamulla ja pyydän naapurin lopettamaan sen.tälle illalle..öh..yölle en saa ketään ja ite ei isännän kans näköjään kyetä..
homeopatiaa annoin sairaalle kanalle koska luulin sen saaneen liian kovan iskun päähänsä :oops: pyrin elvyttämään traumaa..
Ja jos muut olisivat olleet tartuntavaarassa olisin nostanut homeopatialla niiden vastustuskykyä.toimii ! esim.hevoseni eivät ole koskaan sairastaneen flunssaa vaikka ensimmäinen heppani asuikin 2v vuokratallissa jossa KAIKKI MUUT hepat sairastivat syksysin hirveän flunssan!!.."nostin" siis heppani vastustuskykyä homeopaattisilla :)
puhumattakaan monista muista ongelmista/vaivoista joihin olen sillä apua saanut. Kokeilkaa ihmeessä itekin!! En minäkään ennen uskonut :roll:
Wuohetar

Hexe! Käy lukemassa lisää marekista vaikka tältä foorumilta, että vastaako oireet kanasi sairautta. Marek tartuu jo vastakuoriutuneeseen tipuun ja sairastuu siihen myöhemmin, jos oikein muistan. Minä käytän myös homeopaattisia ja lääkeyrttejä, minä antaisin kanoillekin varalta virusta vastaan sitä vastustuskykyä kohottavaa homeopaattista. Mitä homeopaatista annoit hevoselle kiinnostaisi? :roll:
Hexe

Wuohetar:
aconitumia :)
annan aconitumia myös aina kun uusi heppa tulee laumaan,kaikille vanhoille asukkaille ja uusille tulokkaille.meillä on 3 hoitopaikkaa pihatos omiemme lisäksi ja hepat vaihtuu vuosittain -kertaakaan kukaan ei ole sairastanut vaikka tulevan hepan talliski ois ollu räkätautia päällä!
kans heppa joka sairasteli JATKUVASTI ennen tänne tuloa, ei ollut tääl ollessaan KERTAAKAAN kipeä :shock:
..tämän hepan piti myös olla lahtitavaraa eikä sillä pitäny pystyä enää kilpaileen raviradoil..juoksi meil ollessaan 3kk aikana 6 starttia-2 kakkosta ja 4 ykköstä!! Osa myös kovia V75 lähtöjä (vaikka en kyllä tämän "urheilulajin" kannattaja olekaan) tälläkin hetkellä elämänsä kunnos ja treenaa tauolta uuteen kilpakauteen.
..tästähän tais tulla varsinainen homeopatia mainos :lol: :wink:
Wuohetar

Hexe! Niin aatelinkin, minulla on aina aconittumia jemmassa se on hyvä ensiapu "vaikka mihin"! :roll:
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Marek aiheuttaa myös ohutkuorisia munia, jopa nahkamunia.. Jos se siis on marekia niin tod. näk. kaikki uudet kanasi kantavat sitä jos ovat samasta paikasta ja kuoriutuneet suunn. samaan aikaan. Noista homeopaattisista, laita ihmeessä enemmän ohjeita mitä käytät kanoillasi ja muillakin eläimilläsi, näille kun ei tuolta eläinlääketieteen puolelta useinkaan ole apua saatavilla.. nimimerkki: avoin uusille asioille :D
Hexe

aconitun on todellakin ensiapu lähes kaikkeen! Kuuluisi jokaisen lääkekaappiin :)
sairas kanaseni on nyt taas pirtsakkana ja lensi takas muun lauman luo.oli siis "eristettynä" käytävällä.
syö ja juo hyvin.
:?: en ymmärrä..
Uudet kanat ovat paljolti samasta poikueesta
:( täytyypä yrittää vahvistaa kanasia kaikin keinoin..
En tiedä missä vika ku taaskin kaikki heitti munimasta..ruokinnas??(kaura+ohra vapaasti,merilevää kans saatavil,herneitä,soijarouhetta,vehnälesettä,jauhoja,vihanneksia,hedelmiä,puuroja,koirien lihanrippeitä,ruantähteitä..munankuoria,kanakalkkia eivät vielä saaneet-käyn kyl heti ku mahd ostamassa..)
ekat 5 kanaamme muni hetken muutettuaan ja sit tuli sulkasato.vähä ennen uusien tuloa alko tulla taas muna pvssä..loppu ku uudet tuli.uudet 10 kanaa teki muutaman pvn ajan 3a munaa mut sit kans loppu..
Olen ihan untuvikko ja ymmälläni :?
kuukernuppi:
homeopaattisia on tuhansia! Niillä hoidetaan ihmisen terveyttä ei niinkään "sairautta",oikea aine määräytyy aina tilanteen mukaan.
Mutta aconitumia voin suositella kaappiin, on hyvä ensiapu aine lähes kaikkeen!
:)
kannattaa lukea esim netistä lisää aiheesta ja aineesta,
itse kirjottasin mielelläni asiasta mutta käteni kohta kramppaa!!! Kirjotan puhelimel... :roll:
hienoa et olet kiinnostunut!mulla riittäisi tosiaanki aiheesta kerrottavaa loputtomiin.(kysy vaan aina ku siltä tuntuu) :D
Moilanen

kanojen sairaudet

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Kiitoksia Hexe vinkistä, sait oitis vanhan sukeltamaan netin syövereihin.
Totta Mooses, minulle eivät nämä homeopaattiset aineet, pl valkosipuliuute, hetiäkkiä tulleetkaan mieleen.
Olen jotenkin koukussa noihin vanhoihin, joskus hyviinkin metodeihin, tämä homeopatia/kanat, uutta minulle.
Hexe

uusi yhdistelmä tämä kanat+homeopatia minullekin on! Tähän asti kokemusta vain ihmisistä,koirista,kissoista,hevosista,lampaista ja pupuista :D :roll:
yritän aina hoitaa homeopatial mut jos eläin/ihminen on kovissa tuskissa tai on hengenhätä niin kutsun kyllä empimättä ell paikalle/lähetään lääkäriin! ..siltikin nakkelen koko ajan homeopaattisia ensiavuksi.. :wink:
2 kertaa ollaa ell tarvittu ompeleen haavaa..muuten pärjätty omillamme,ja "vaivoja" on kyl ollu!!
Äääh..taas löydän itseni saarnaamasta :oops: :roll:
..aihe on mulle vaan niiiiiin mieluinen..
mutta entäs siis kanaseni?? Kuka osaisi valaista vielä siitä ku sairas kana onkin taas täysin pirteä??voiko oireet hyppiä noin??onko siis kana sairas vaiko eikö??ja pitäisikö pitää kuitenki erillää ku sitä on kovasti nokittu?ku istun niitä seurailemassa niin sillon ei ainakaan kukaan sorsi sitä.. En tiiä eikä oma järki juokse :oops:
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mainitsit, että kalju kohta päässä on suurentunut paljon, joten kyllähän jotain pitää yrittää tehdä. Tarkkailepas nyt aluksi pitempään ja vähän salassa, etteivät kiinnitä huomiota sinuun. Osaavat käyttäytyä hienosti silloin, kun vahtii, mutta kun siirtyy sivummalle, saattaa päästä yllättämään itse teosta. Monesti voi olla nokkiminen pahinta ruokapaikasta kinatessa…laita useampi astia. Ruokavalioon lisää eläinvalkuaista…voi olla siitäkin puutosta näin madottomana aikana. Jos sulla on mahdollisuus eristää se siten, että on esim.verkkoseinä välissä, niin laumaan palauttaminen sujuu paremmin kuin ilman näköyhteyttä eristysaikana. Vaikea neuvoa toista, mutta itse eristäisin tälläisessä tapauksessa, kun tilanne voi edetä seuraavaksi siihen pisteeseen, että kana on verillä ja siitähän sitten tulee vielä pahempi ongelma...

Jos sulla on aikaa tarkkailla...niin voisit katsastella olisiko joku kanoista sellainen, joka ei noki tätä kurmuutettua. Eristäisit ne sitten muusta laumasta...olisi rattoisampi kasvatella hyöheniä kaverin kanssa :wink:

Niin vielä tuosta, että onko sairas vai eikö...Ainakin oli sairas, mutta jospa jo parantui :lol: Tottapuhuen: on varmasti mahdollista monessakin sairaudessa tuo oireiden loppuminen ja taas sitten niiden palaaminen. Näistä kanojen sairauksista ainakin marekissa ja munintaelinten tulehduksissa...
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Myös meidän edesmennyt Kukko Kehveli oli viime hetkinään tosi pirteä, vaikkei pystynyt enää kävelemään.
Niin ja eristä ehdottomasti se kana muista, sairastaminen ja parantuminen pitää saada tehdä rauhassa. :)
Vastaa Viestiin