kanat ja luonnonlinnut

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
max3

kanat ja luonnonlinnut

Viesti Kirjoittaja max3 »

Olen nyt pari päivää seurannut, miten harakka selvästi tekee kiusaa kanoille. Harakka istuu ulkohäkin tolpan nokassa tai hiipii (hyppelee) :smt003 ruohotupsun takaa lähemmäs aitaa ja Kultsi saa aina hepulin ja tekee hyökkäyksiä harakkaa kohti. Ilmeisesti suojelee kanojaan.
Hauskahan tuota on seurata, mut silti päässä pyörii kaikki mahdolliset (ja mahdottomat) tartunnat kanoille. Sanokaa nyt mulle, et olen taas vaihteeksi yli huolehtiva 'äiti'. :smt017 Vai pitääkö mun parkkeerata itseni pelättimeksi aidan vierelle? :smt005
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mä en oikein osaa huolehtia luonnonlinnuista tulevia tartuntoja. Tulee, jos tulee. Syksyllä annan matolääkkeet ja ulkoloiset häädän aina, jos/kun niitä löytyy. Muita vaivoja/sairauksia ei ole vielä luonnosta tullut.

Harakka vaan osaa olla inhottava muna- ja tipurosvo, jos sen oppii eli eipä pelottimista haittaakaan ole.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Samaa meillä vähän on. Harakka yrittää päästä laskeutumaan pihamaalle kanojen "alueelle", mutta kukot eivät tykkää yrityksistä.
En minäkään muusta oikeen osaisi huolehtia kuin siitä, ettei pesille mene ja tipuja vie. Täällä kanat on niin mustasukkasia että ajavat keltasirkut ja varpuset ja myös tiaiset pois. Kukko kirkuu varoitusta välillä lokkiparvesta, tai jopa pääskyistä. Mulla on noi koirat ja pelätteinä tuolla kanaparvessa.
max3

Meillä se harakka ei kyllä pesille pääse, kun on täysin katettu verkolla tuo aitaus.
Mietityttää vain, kun tuon tarhan laajennuksen meinasin jättää ilman kattoverkkoa (sen verran hankalaa oli tuohon nykyiseenkin katon teko. Hyvä ettei avioeroa tullut sen takia :smt002 ). Toisaalta sitten on hanhetkin pihalla ja ne kyllä pitää sen verran meteliä, ettei taida se harakka uskaltaa samalle tontille. :smt005
reilu viikko enää lintujen vapauteen!
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Meillä harakat on keväisin oikea riesa kun osa kanojen ruoasta tarjoillaan ulos. Harakat tulevat vain röyhkeästi kupille syömään tähteitä. Kukko ei tunnu oikein välittävän harakoista pätkääkään. Kiukustuin harakoiden kiusaamisesta ja menin perunatykin kanssa navetanvintille kytikselle. Kyllä ne pelästyivät, mutta seuraavana päivänä ne olivat taas tarhassa. Tuota isompaa tarhaa olisi niin hankala kattaa, ettei siihen jaksa ryhtyä. Pienempi tarha mulla on katettu ja siinä ulkoilevat emot poikasineen.
pyrstö

Viesti Kirjoittaja pyrstö »

Meillä myös luonnonlintuja pyörii kohtalaisesti. Harakat osaavat mennä jopa sisälle pesiin ja rikkoa munia. Ankkojen aitaukseen tein yksi vuosi variksen pelättimen että heidän sapuskojansa ei syötäisi; ei vaikutusta.Supikoiristakin on sanottu erinäisiä mielipieitä pedoista. Kattien kanssa syövät samassa purkissa sulassa sovussa ja harakka nyppii poloista hännästä vielä. Voi kun olis saanut kuvan!

Mahdollista se tautien tarttuminen varmaan on, mutta siitä saisi useammankin näppylän sanonko minne jos kaikkea alkaa pelkäämään/vihaamaan/häätämään oikeen urakalla, parempi vaan antaa olla. :smt003 Kyllä ne taudit tarttuu jos on tarttuakseen luonnonlinnuista ja muista ötököistä. Meillähän on parempi esimerkki keväältä mistä oikeen se kamalan tautipöpön(Ra...o) voi saada ja jollei tule sieltä, niin tuleee tätivalkoinen ja tappaa.

Voitais muuten laittaa tilasto kuinka paljon eläimiä on kuollut eläintauteihin ja paljonko tätivalkoinen on tappanut varmuuden vuoksi. :smt021Uskoisin että menee enemmän varmuuden vuoksi tapettuihin kun luonnonvaraisteneläinten tartuttamiin satunnaisiin. Esim raision omapulunewcastlesta ei ole puhuttu sanakaan enää, yksityisiltä harrastajilta meni aika suuri määrä taannoin. Täytyy todeta maallikon silmin ja että yksityisten pulut saivat kiinni ja raisiontehtaalta eivät. :smt017
mirri

max3 kirjoitti:reilu viikko enää lintujen vapauteen!
Tuosta ihan asian vierestä tuli mieleen, että mulla noo on pörränny nyt pihalla kohta kuukauden. Kysyin eläin lääkäriltä haluaako hän kirjallisen ilmotuksen, vai riittääkö että nyt ilmotan puhelimessa lintujen olevan ulkona päivisin.
Ei halunnu paperia, sano että kirjaa ylös et on ilmotettu. Sano että jos itä johonkin tarvii niin pyytää sitten paperin. Ei ollu vaikeeta :smt003
max3

Täällä oli kunnan ELn kanta hyvin jyrkkä, et tarhan pitää olla katettu, jos pihalle haluaa linnut laittaa. :smt009
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mä kans vaa ilmotin liäkärille, notta linnut on pihalla ja asia oli sillä selvä :smt003
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Laittakaa huuhkajan kuva kanatarhan aidan päälle/viereen ja musta rätti sille kynsiin. Pysyy harakat kaukana. Voi vaihtaa joskus paikkaa jos tarpeen. Vinkki kopsattu Moilaselta. :smt002
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mistäs huuhkajan kuvan saa...jostain eräkaupastako? Meilläkin harakat osaa mennä sisälle, kun päivisin on ovet auki. Munien kanssa saa olla vikkelänä, etteivät niitä keksisi. Lisäksi traktorinmunat ovat hätää kärsimässä joka kesä harakoiden nokissa.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Lisäksi traktorinmunat ovat hätää kärsimässä joka kesä harakoiden nokissa.
Traktorinmunat? :smt017 Onko tää taas jotain kanaihmisten slangia jota en tajuu? :smt003
max3

ne on dinonmunia, ainakin jos meidän lapsilta kysytään. :smt002
Siis muovitettuja pyöröpaaleja.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

No niin tietty! :smt005 Taas pääsin loistamaan hitaudellani :smt003
mirri

:smt005 Eikä kun Lehmän munia ne on ...niin täällä yks pikkupoika tiesi!
Ja niitä on vihreitäkin... :smt005
Muuten vähän iljettävää.. niin jotkut heittää ammuttuja harakoita niitten päälle, et muut ei sitten nokkisi paaleja.
Vastaa Viestiin