Kukko käy uuden kanan kimppuun
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Kukko käy uuden kanan kimppuun
Apua tarvitaan pikaisesti! Laumaan kuului entuudestaan kukko ja viisi kanaa. Koko porukka erirotujen sekoituksia. Iältään ovat nyt noin viisi vuotta. Vuoden vaihteessa otin sitten uuden syyskuussa 2008 syntyneen kanan. Alkuun totuttelu tapahtui verkon takaa. Laumaan laiton jälkeen jokainen vanha kana nokkasi jonkun kerran uutta kanaa, mutta hyvin ottivat joukkoonsa. Ongelmana on nyt kukko, joka ajan myötä alkanut yhä enemmän ajamaan uutta kanaa takaa. Kukko yrittää mennä astumaan kanan ja kana säntäilee kauhuissaan karkuun. Kukko ahdistelee kanaa jatkuvasti
. Tänään sitten kesätarhassa kukko kävi raivoisasti kanan kimppuun, yritettyään ensin tämän astua. Kanalta valui heltasta veret ja on nyt sitten parantelemassa haavojaan talvikanalassa. Koskaan en kukon ole nähnyt käyttäytyvän aggressiivisesti toisia kanoja kohtaan ja ihmisen väistää, on enemmänkin arka. Tilaa laumalla on riittävästi. Pitääkö tässa rakentaa toinen kanala, kun kummastakaan ei haluaisi luopua? Kukko on aina ollut hyvin herrasmies vanhoja kanoja kohtaan ja uusi kanakin on aivan viehättävä rouva.

- maatiaiskukko
- sussex
- Viesti:
Olen joskus törmännyt vastaavaan, kun uusi kana on ollut voimakasluonteinen, joka ei alistu kukolle. Kukko yrittää kaapata vallan sitten vaikka väkisin. Tuo verenvuoto on varmaan kukon "vahinko". Jos yrittää väkisin polkea ja tarttuu harjasta kiinni, niin se saattaa revetä kanan paetessa.
Muistaakseni mulla tällainen jämerä emäntä oli munituskanalan poistoista maatiaisten joukkoon tullut hybridi, joka ei suostunut kukon komenneltavaksi. Taidettiin sitä tottua sitten pitemmän päälle.
Onko tuo uusi kana asunut kukon kanssa ennen?
Muistaakseni mulla tällainen jämerä emäntä oli munituskanalan poistoista maatiaisten joukkoon tullut hybridi, joka ei suostunut kukon komenneltavaksi. Taidettiin sitä tottua sitten pitemmän päälle.
Onko tuo uusi kana asunut kukon kanssa ennen?

Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Kana on asunut neljän kukkoveljensä kanssa elämänsä ensimmäiset kuukaudet. Olisin kerralla ottanut useamman kanan, mutta ko. poikue oli valitettavasti kukkovoittoinen. On käynyt jo mielessä, että liekö kananen saanut traumoja kukkoveljistään, kun heti alkujaan on arastellut kukkoa? Eilinen oli kyllä kamalaa katsottavaa, kun kana lopulta kyyhötti nurkassa ja kukko vaan armotta kävi päähän iskemään.
Mulla ei ole kanoja, vain viiriäisiä. Mutta mullakin kukko "pieksi" yhden kanan. Muilta kanoilta lähti vain vähän höyheniä, mutta tällä oli koko pää paljaana ja veressä, kummatkin silmät ummessa (turvoksissa) ja vain kyhnötti ja tärisi. Homma loppui siihen, kun otin kukon pois. Mutta kukko oli kyllä turhan kovaotteinen muutenkin, toinen kukko on käsitellyt kanojaan hyvin (myös tätä nokittua, eli kanassa ei varmaan ole ollut mitään oikeaa vikaa).
Voisko niille yrittää laittaa lisää virikkeitä? Vaikka en tiedä, onko siitä apua, jos kukko kurittaa vain yhtä... Mulla viiriäiskanat rupesivat kiusaamaan kukkoa, ihan vereen asti, ja nyt mietin, miten saisin kukon takaisin jompaankumpaan porukkaan (kun se eka oli toisessa, sitten kävi kylässä toisessa ja nyt se eka porukka ei enää ota kukkoa takaisin...).
Voisko niille yrittää laittaa lisää virikkeitä? Vaikka en tiedä, onko siitä apua, jos kukko kurittaa vain yhtä... Mulla viiriäiskanat rupesivat kiusaamaan kukkoa, ihan vereen asti, ja nyt mietin, miten saisin kukon takaisin jompaankumpaan porukkaan (kun se eka oli toisessa, sitten kävi kylässä toisessa ja nyt se eka porukka ei enää ota kukkoa takaisin...).