EU-tukea maatiaisista

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Mimmi

EU-tukea maatiaisista

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joskus on ollut puhetta, että tätä voisi selvittää. No nyt sattuneesta syystä selvitin ja voin tänne kirjata jotain. Tosin tulee tälle vuodelle "vähän" viime tipassa, sillä viimeinen hakupäivä on tänään. Mutta jospa tämä viesti löytyisi vielä ensi keväänäkin..

Tuen nimi on siis Maatalouden ympäristötuen erityistuet: Alkuperäisrotujen kasvattaminen. Tukea ei välttämättä voi hakea joka vuosi vaan se selviää aina keväisin kyseisen vuoden osalta. Tänä vuonna sitä voi hakea.

Tukea voi hakija viljelijä, jolla on vähintään 3 ha tukikelpoista peltoa tai puutarhatilalla vähintään puoli ha. Hakijan ikä 18-65 vuotta. Hakijan täytyy sitoutua ympäristötukijärjestelmään.

Kanojen tulee olla puhtaita maatiaisia ja tietyn kannan edustajia (ei sekoituksia) ja iältään vähintään puoli vuotta. Kanoja ja kukkoja tulee olla vähintään 20 kpl koko sopimusajan ja niitä sitoudutaan kasvattamaan lisäämistarkoituksessa viisi vuotta.

Varsinaiseen EU-tukihakemukseen (101B) kyseinen kohta rastitetaan ja erillinen hakemus (218) toimitetaan TE-keskukseen. Liitteeksi tarvitaan kopio MTT:n säilytysohjelman rekisteröintitodistuksesta. Seuraavina sopimuskauden vuosina tuki haetaan lomakkeella 218M.

Ja tukeahan saa niinkin valtavan määrän, kuin
yli 20 kanaa ja kukkoa -> 100 €/v
yli 40 kanaa ja kukkoa -> 150 €/v
yli 60 kanaa ja kukkoa -> 250 €/v

:smt003
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ei taida maksaa vaivaa, se EU:n paperihässäkkä on jotain ihan tautista :smt013
iisa

Viesti Kirjoittaja iisa »

Sanos muuta, mut tuo on pienipaha jos muutenkin tarvii lappujen kanssa "pelata"... mitens neuvotte kun haluaisin tai saisinkin 2 kuttua mut ne ei ole rekisterissä,voinko ne siirtää meille ennen rekisteröintiä? :smt002 :smt002
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Hyvä Mimmi! Minusta jos teillä tulee täyteen noo tukiehdot, että jotain saa. Niin kannataa hakea. Koska kyllähän suomikin maksaa EU-hun kokoajan. Ei ne lomakkeet varmasti kellekkään munislaiselle oo ylivoimasia täyttää!!! sen verran oon tässä näitä teidän juttuja lueskellut!Ja jos se jäi tänävuonna väliin, niin eikun ensvuonna papereita täyttämään!

Muuten noista kanoista ja linnuista onnistuu tuen hakeminen sitten jos on kotieläintila , ja samat edellytykset maan suhteen. Mutta linnut vaan lasketaan EY= eläinyksiköiksi. Olikohan kanat muistaakseni 74 lintua eläin yksikkö. Ja nyt on jotain muutoksiakin tulossa noihin siipikarjatukiin, kun ne irroitetaan tuotannosta :smt017 Tässä aikaisemmin oli jo joku tukiennakoiden haku aiheesta, eikä oikein edes maatalous sihteeri saanut selvää mitä siinä piti hakea ja miksi, ja mitä sitten saa :smt005 Se kuulemma sitten selviää syksyllä :smt005
Tuolta www.mavi.fi saa lisätietoa jos jaksaa päntätä!
Mimmi

kanamummo kirjoitti:Ei taida maksaa vaivaa, se EU:n paperihässäkkä on jotain ihan tautista :smt013
Mä hain tänä vuonna eka kertaa.. Siirsin ja siirsin koko homman aloittamista, kun sain kaksi opasta, toinen 70- ja toinen 150-sivuinen ja kaikki oli "pelotellut" just silleen, ettei niistä mitään edes tajua (jopa maaseutuasiamies itse, joka oppaat antoi).

No tiistaina 28.4. avasin oppaat iltapäivällä, joskus kolmen aikaan ehkä. Yöllä kahden jälkeen sain homman valmiiksi. Aamulla heti kahdeksalta menin maaseutuasiamiehen luo, että tarkistaa, menikö oikein. Hänkin ihmetteli, että olin täyttänyt kaikki tarvittavat oikeat lomakkeet, en yhtään ylimääräistä ja kaikki ihan oikein täytettykin. Pari kohtaa olin jättänyt auki, kun en ollut varma, mitä siihen piti laittaa, niin ne sitten neuvoi.

Ei se loppujen lopuksi sitten niin iso vaiva ollutkaan saatavaan hyötyyn nähden. Ensi vuonna ehkä olen vähän aikaisemmin liikenteessä.. :smt002

iisa: Mun käsityksen mukaan kutut täytyy olla rekisteröityjä ja korvamerkit olemassa ennen siirtoa. Ja vieläköhän siirrosta pitää tehdä siirtoasiakirja? En ole ihan varma.. :smt017
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

No Mimmi sähän sait ihan hyvän tuntipalkan jos sulla on yli 60 knaa, reilut 16 euroo tunti. Papereiden täyttämiseen meni vajaa 12 tuntia+ käynti maaseutuasiamiehen luona. Ai niin mistäs sitä tukea saikaan papereiden täyttämisestä vai kanan pidosta?? :smt080
Mimmi

Siis se oli koko EU-tukien haku, eiköhän niitä lähelle 2000 eukkoa yhteensä tule.. Että minusta aika hyvä tuntipalkka. :smt005
Mimmi

mirri kirjoitti:Muuten noista kanoista ja linnuista onnistuu tuen hakeminen sitten jos on kotieläintila , ja samat edellytykset maan suhteen. Mutta linnut vaan lasketaan EY= eläinyksiköiksi.
Jep. Kotieläintila saa enemmän tukia, mutta kotieläimiä täytyy olla vähintään 0,4 EY/ha viljeltyä maata. Kun mulla on 3,5 ha, niin eläimiä olisi pitänyt olla 1,4 EY. Mutta kun ei ole mitään isompia eläimiä (edes mun kuttuja ei hyväksytä, kun ei ole lypsäviä), niin enhän mä pääse lähellekään!

Siinäpä oiva perustelu seuraaviin eläinhankintoihin!

Ne EY:t menee näin:

naudat 0,6 - 1
siat 0,7
muniva kana/fasaani 0,013
ankka-/hanhi-/kalkkunaemo 0,026
uuhi 0,15
kuttu 0,48
hevoset 0,6 - 1
iisa

Viesti Kirjoittaja iisa »

Siitostammasta saa tukea vasta varsomisvuonna ja seuraavastakin vuodesta. Siis ei saa tukea astutusvuonna. varsoista maksetaan tukea 3 ikävuoteen asti...eiks ollutkin näin?
mirri

Niin joo meillä tulee noo eläin yksiköt täyteen, ja olen hakenut ja jatkossakin haen kaikki mahdolliset tuet :smt005
Kyllä tää välillä on niin hankalaa hommaa jos tulee jotain hässäköitä rehuista sun muista, että jotain siitä pitää saada.
Ja mitäs tarjoovat tukiaan, eikös ne ole haettavaksi tarkoitettu?
Nakukaula

Viesti Kirjoittaja Nakukaula »

Mietinkin aiemmin ja piti kysyä et saaks kanoista lisää eläinyksiköitä, siellähän se vastaus jo tulikin. :smt003 Eikös ne eläinyksiköt vaikuta siihen kuinka paljon kertyy vuodelle lomapäiviä? Vai?
Kannattaahan ne kaikki tuet hakee, varsinkin jos muitakin tukia hakee.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Osaisko joku lykätä mulle jonkinlaista linkkiä luettavaksi noista EU:n tuista? Meillähän tämä toiminta on hyväntekeväisyyttä parhaimmillaan kun isännän palkka menee osittain suoraan kanarehukauppaan. Ruuaksi ei kanoja tahi kukkoja tapeta ja munatkin jaetaan ilmatteeks. Toki kanatarha pitää emännän mielenterveyden tasapainossa :smt003 mutta jospa siitä voisi irrota jotakin rahnallistakin hyötyä...? Mistähän saisin selville mitä mietin kanatarhassa pitäisi kehitellä jotta EU ois sitä halukas tukemaan?
mirri

Nakukaula kirjoitti:Mietinkin aiemmin ja piti kysyä et saaks kanoista lisää eläinyksiköitä, siellähän se vastaus jo tulikin. :smt003 Eikös ne eläinyksiköt vaikuta siihen kuinka paljon kertyy vuodelle lomapäiviä? Vai?
Kannattaahan ne kaikki tuet hakee, varsinkin jos muitakin tukia hakee.
No me kai oltas jatkuvasti lomalla :smt005 /jos hehtaarit suhteutetaan eläin yksiköihin.
Ei ne siihen vaikuta, lomapäiviä on se sama määrä , muistaakseni 23 päivää. Ja olikohan peräti että siinä sai olla 2 viikonloppua :smt005
ja toi on sitten koko vuoden loma. Ei oo erikseen mitään hiihto, talvi, eikä pääsiäis lomia. Ja samaan aikaan saa olla sitten puolisonkanssa lomalla jopa 16 päivää, jos yks lomittaja pystyy tekeen duunit. No meillä ei pysty että käytännössä lomia on tosi vähän. Kun ei oo suhde menny viel siihen pisteeseen että kumpainenkaan tykkää yksikseen lähtee reissuun.

Käy Kotopullaki kattomassa löydätkä mistään niitä maakohtaisia ohjeita eu-tukien hausta. Ja onko niissä mitä vaatimuksia, ja miten paljon pitää olla esim maata et on kotieläintila. onkohan joka maassa pikkusen erilaiset ne kansalliset tuet ja määräykset?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Re: EU-tukea maatiaisista

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Nostan tämän vajaan vuoden takaisen ketjun näkyville, kun tuli toisessa ketjussa puheeksi. Mimmi on laatinut tähän hyvän tietopaketin EU-tuista, joita on mahdollista hakea ja saadakin maatiaiskanoille.
Linkissä hakulomake täyttöohjeineen: http://lomake.mmm.fi/ShowFile?ID=29990& ... ANGUAGE=FI
Lueskelin, että 20-39 maatiaiskanaa, jotka kuuluvat säilytykseen, lihottaisivat tilipussia satasella. Saapihan sillä rahalla sentään jonkun rehusäkin :smt040
kite

Re: EU-tukea maatiaisista

Viesti Kirjoittaja kite »

Ai että kanoistakin sais tukea :O

Mä olen varmaan tyhmä kun en ole koskaan hakenut mitään tukia tai avustuksia.. :O
Edes starttirahaa tai investointijuttuja tmv... Ja eiköhän noita elukoita olis tarpeeks ja maatakin kai... :O
(vaikkei meidän kanat tähän sopisikaan tällä erää)

Mutta kun ei jaksa niiden millimetrimittaajien kanssa tahia.. :smt012
Vastaa Viestiin