Joskus mulla vielä menee HERMO!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Mimmi

Joskus mulla vielä menee HERMO!

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

:smt013 x 100

Onhan se kiva kun kanat hautoo ja tiput on ihania ja ostajiakin riittää jonoksi asti. MUTTA rajansa kaikella!

No, siis joka ämmä vuorollaan läsähtää sinne pesään ja se on vielä ihan ok. Mutta sitten, kun seuraava akka kuumeilee, sen pitää työntyä sinne samaan pesään hautomaan samoja munia. Oon jo keksinyt sanankin tälle; pesänryöstäjä. Yhtäkkiä se varsinainen hautova kana marssii mielenosoituksellisesti edestakaisin pesän edessä ja pesässä kurisee tyytyväisyyttään tämä pesänryöstäjä. :smt021 Tänään näin näytti käyvän hautovalle Piparille Mariian toimiessa pesänryöstäjänä.

No, koska maailmassa on oltava jotakin oikeutta, askartelin tänään taas uuden keksinnön, hautomasuojan. Se on siirrettävä rakennelma, jonka voi tarpeen mukaan laittaa haudontapesän ympärille. Mulla on pesät yleensä karsinan nurkassa, joten rakennelmasta on verkotettu vain katto ja kaksi seinää. Yleensä nää pesänvaltaajat hyökkäävät loppuhaudonnan aikana, joten toivon, että yksi suoja riittää, kun juoksutan sitä aina haudonnan onnistuttua seuraavalle tarvitsijalle.

(Tähän väliin pieni selvennys, että näiden mun alhojen tahdilla ei ole mitään järkevää mahdollisuutta eristää jokaista hautojaa jonnekin.. Tai sitten pitäisi joka kanalle rakentaa yksiö.)

Äsken vaihdoin sitten Piparin takaisin hautojaksi ja vein tuon työllä ja vaivalla rakennetun suojan pesän ympärille. Mariialle laitoin viereen toisen pesän ja sinne uudet munat, ei kun rouva töihin vain! Mutta mitä-sitä-tyhyjää: nyt Mariia kävelee mielenosoituksellisesti edestakaisin Piparin pesän ja hautomasuojan ympärillä. :smt011 Ja lisäksi vielä naputtaa nokallaan suojan verkkoa niin, että harja jo on verillä.

MÄÄENKESTÄENÄÄÄ!
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Laitetaanpa oikein kuvakin tarinaan:

Kuva
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Hieno eristysselli! :smt005
Näitähän aina silloin tällöin tarvii turvaamaan rouvien oikeuksia. :smt018
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Se on kumma kun eivät ymmärrä omaa parastaan :smt012
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Onks tää sitä munakateutta, vai mitä se nyt oli..? :smt003

Mulla on yksi hämmentyneen oloinen kyyhkyspariskunta, molemmat vitivalkeita lintuja mutta niin vaan munasta kuoriutui umpimusta pienokainen ja vielä kikkarapää! :smt017 Sanoin kyllä niille että ihan turha valittaa, jos kerran menette muiden munia hautomaan! :smt005
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

siimis kirjoitti:Onks tää sitä munakateutta, vai mitä se nyt oli..? :smt003

Mulla on yksi hämmentyneen oloinen kyyhkyspariskunta, molemmat vitivalkeita lintuja mutta niin vaan munasta kuoriutui umpimusta pienokainen ja vielä kikkarapää! :smt017 Sanoin kyllä niille että ihan turha valittaa, jos kerran menette muiden munia hautomaan! :smt005
:smt005 :smt005 :smt005
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo, ja tossa mun aloitusviestin sodassa kävi niin, että Pipari alkoi kirkua pois sellistään ja Mariia toisin päin. Vaihdoin paikat, niin Pipari alkoi hoitaa Millan tipuja ja otti niitä alleen nukkumaan. Että sellaisia sekopäitä! Nyt siis Mariia (toivottavasti) hautoo ton Piparin aloittaman satsin loppuun, sillä siellä on uutta verta mun alhoihin..
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Kuulostaa jotenkin tutulta... :smt005
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Juu, tuttua on. Ja se on kumma, että vaikka pesiä ois kuinka paljon tahansa, vieri vieressä, samanlaisia, se kaverin pesä on se, mihin on kertakaikkiaan päästävä.
Mullahan on nyt 7 kpl noita syksyllä kuoriutuneita kanoja noiden entisten lisäksi ja näiden teini-äitien kans on kyllä ollu hermo kuralla. Mulla ei ole vielä koskaan mennyt haudontoja niin paljon pieleen, ku tänä vuonna. Kaikki mahdolliset stiplut on tehty. En ole edes viitsinyt kertoa niistä, kun on niin paljon ottanu päähän. Jos ei ole kanat järjestäny jotain tyhmää, niin sitten olen itse mokannu jotain.
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Jep ja se on kumma kun jos kana on päättänyt hautoa jossain, niin siinä se sit hautoo
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Vaan muuten mullapa on yksi harvinaisen fiksu kääpiökotsi-risteytys kana! Se teki viime kesänä sellaisen tempun, että lensi aina kanatarhan aidan yli ja katosin jonnekin. Aina ruoka-aikaan se oli kuitenkin odottamassa tarhan portilla, että pääsee syömään ja juomaan. Kuitenkin se viimeistään iltaan mennessä oli taas hävinnyt tarhasta. Sitten parin viikon päästä se ei tullut enää syömäänkään ja sanoin miehelle, että joko sen on kettu vienyt, tai sitten sillä on jossain salapesä. Ja kas kehveliä, niinhän se kolmen viikon päästä johdatteli ylpeänä 12 tipiä näytille! Myöhemmin löysin pesäpaikan, se oli ihan kanatarhan kupeessa kivenkolossa. Pelkkiä tyhjiä kuoria jäljellä.

Mutta siis - eikö ole fiksu kana! Se kävi peräti 12 päivän ajan joka päivä munimassa munan pesäänsä. Ja vasta sitten alkoi hautomaan! Kaikki poikaset oli meinaan ihan saman kokoisia, varmasti melko lyhyen ajan sisällä kuoriutuneet.

Eikös kanat "luonnossa" toimisi näin? Että ensin kerätään pesä täyteen ja vasta sitten aloitetaan hautominen.
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Näinhän se menisi.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Viime kesänä mullakin yksi kana puuhasteli juuri noin: kävi kuusen juurella olevaan piilopirttiinsä munimassa salaa joka päivä. Ja jopa peitteli munaläjää heinillä ja lehdillä aina yöksi! Harmitti, kun kanaseni oli sen verran myöhään liikenteessä, että en raskinut jättää sitä ulos hautomaan, kun syksy jo painoi päälle. Kun siirsin sen sisälle, homma ei enää kiinnostanut. Lehtolapset ois ollut niin ihania.. No, ehkä ensi kesänä! :smt007
Villiina

Viesti Kirjoittaja Villiina »

Meilläki ollaan vähä ooteltu millon tyttöjä alkas hotsittaa haudonta hommat! Ja eilen se sitte tapahtu! Ukko soitti mulle, et maattari Tiuku on menny hukkaan.. :smt017 Minä ihan ihmeissäni, ettei se voi olla totta millään!! No oli se sitte löytynykkin. Lentäny sinne Keijon pesään katon rajaan ja tunkenu ittensä siitä ylipienestä oviaukosta sisään ja lässähtäny sinne. Sitä ei varmasti saa sieltä ulos ennenku suurennetaan ovea, meinaan, jos kana pistää siirron aikana yhtään hanttiin. Se on nyt sitte siellä niin kauan, et siirretään pesää vähä alemmas ja suurennetaan ovea. Oikeestaan ihan hyvä paikka hautoa ja saipa Kyyhkykin emännän nopeemmin, kuin arvasinkaan!! :smt003
Seuraavaksi pitäs hakee niitä siitosmunia, niin et tuuanko Ushvalle kans? :smt002
Vastaa Viestiin