Kanalan talvilämpötila
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Kanalan talvilämpötila
Oon mietiskelly, etten turhaankaan lämmittäisi mutten kärsimystäkään aiheuttaisi että mikähän talvella ois riittävä lämpö kanoille, että mitä kukin säätelee.
Kysymyksessä sekarotu mutta aikalailla maatiaista.
Kysymyksessä sekarotu mutta aikalailla maatiaista.
Mulla minimissään plus viisi astetta.
Kalkkunoiden kanssa asustaa muutama kukko, jotka ulkoilee kyllä ympäri vuoden katolla varustetussa ulkotarhassa ja sisätiloissa nollan pintaan, kun ovet ulkotarhaan auki.
Risteytyksiä ja hyvin ovat pärjänneet. Talvella ruoka voimakkaampaa ja pehku kuiva, vaikka toki orsilla nukkuvatkin, juomavesi lämpöistä.
Kalkkunoiden kanssa asustaa muutama kukko, jotka ulkoilee kyllä ympäri vuoden katolla varustetussa ulkotarhassa ja sisätiloissa nollan pintaan, kun ovet ulkotarhaan auki.
Risteytyksiä ja hyvin ovat pärjänneet. Talvella ruoka voimakkaampaa ja pehku kuiva, vaikka toki orsilla nukkuvatkin, juomavesi lämpöistä.
Täällä mennään aika samoissa, eli plussalla on pysytty, vedet sulina, mutta aika lähellä nollaa kovimmilla pakkasilla.
Kanaporukka (plus tietty kyyhkyt, riikinkukot, vuohet, ym.) on ollut tervettä ja pirteää sakkia. Kertaakaan eivät ole kyyhöttäneet pörhöllään, vaan pirteitä ja toimeliaita ovat koko ajan olleet.
Kanaporukka (plus tietty kyyhkyt, riikinkukot, vuohet, ym.) on ollut tervettä ja pirteää sakkia. Kertaakaan eivät ole kyyhöttäneet pörhöllään, vaan pirteitä ja toimeliaita ovat koko ajan olleet.
Joo tätä mun pitikin vielä huomauttaa. Ja sitten se että tarjoilee lämmintä ruokaa ja vettä. Tietäähän sen itsekin että jos on vähän vilpoinen olo niin ei silloin jäätelöä tee mieli, ja jos syökin niin tulee vaan kylmempi, mutta kuppi kuumaa tai lämmin ateria saa olon hyväksi. Ei kana siitä sen kummempi ole. Noilla ihan kylmimmillä ilmoilla oon ottanut tavaksi viedä muutaman kerran päivässä lämmintä (energia=rasvapitoista) pöperöä kanalaan, suunnilleen senlämpöistä kuin itse tykkään lämpimän ruuan syödä.jamppa kirjoitti: Muistaa vaan ruokinnassa kylmyyden! Energiaa vaan tarpeeks
Samoissa mennään.. Lämmittämätön eristetty talli on pysynyt koko talven + 4 asteessa, paitsi, kun oli viikon 30 asteen pakkaset, niin painui lopulta nollan tuntumaan. Silloin vein lämpimät vedet ja safkat. Vaikka eihän nuo vedet edes yrittänyt jäätyä, kun kanat on keskemmällä tallia.
Ja on kyllä terveitä ja komeita kanaset, hyvät on höyhenpuvut, oikein kiiltävät ja tuuheat ja upeat pyrstöt!
Ja on kyllä terveitä ja komeita kanaset, hyvät on höyhenpuvut, oikein kiiltävät ja tuuheat ja upeat pyrstöt!
Näin myös meillä. Lämpölamppu tosiaan on vaan ei sen alla koskaan ketään ole. Ja talvellakin ovat saaneet ulkoilla niin halutessaan, paitsi ihan kovimmilla pakkasilla tai jos on muuten ollu joku mualimmanlopunkeli. Aina on pihalle menty ja lumessa on kiva pelmustaa. Kestopehku on lämmittänyt niin että vaikka kanalamökin katto on muuten ihan lumessa, on siinä kohtaa minkä alla kestopehku on, ihan sulaa.Muusa kirjoitti:Meillä on kylmimmillään ollut lämpötila pari astetta pakkasellakin ja silloin (no lämpimämmälläkin ilmalla) on kanoille tarjolla lämpölamppu. Hyvin näyttävät nämä tyrnikset tarkenevat kun ei yksikään koskaan siinä lämpölampun alla lämmittele. Karaistuneita kavereita!
Meilläkin on ollut siinä nollan tuntumassa ja ennen lämpölampun laittoa oli yhtenä aamuna veden reunat riitteessä. Hyvin on pärjännyt maatiaisporukka sekä wyandotte. Veden olen aina tarjonnut hiukan lämpimänä ja pakkasten aikaan kanat saivat joka päivä mm. maapähkinöitä muun pöperön ohella. Pitäis olla sellaista tehokasta "rasvaruokaa" että jaksavat lämmittää itseään. Vain hybridi oli parina päivänä lämpölampun alla kaivamassaan kuopassa, muut tyytyväisenä orrella nukkumassa.
Meilläkin muuten joskus kun on ollut muunrotuisia niin se ainoa hybridi oli justiin se joka tykkäsi lämmitellä lämpölampun alla kylmimmillä ilmoilla, sekuleita, maattareita eikä kääpiökochia se lamppu ei ole kiinnostanut. Eivät vissiin yleisesti ottaenkaan ole siis kovin kylmänkestäviä nuo hybridit?
Mää aina muista, kun yks entinen kanalan( tuotanto) pitäjä, yli 90 vuotta nykyään, mua valisti, että kanalla pitää olla +18-20 (tää taitaa olla se lämpö jossa kana kuluttaa optimaalisen vähän rehua ja munii tehokkaimmin), noo kyllä mun emppiiriset tutkimukset pääty toiseen lämpötilaan talvisin, ja näyttäs tauti täällä tarttuneen ihan alkuajoista, jolloin mun pakkasessa viihtyvät villikanat vähän herätti kalapaliikkia. Eikä vain täällä, vaan sainhan mää niskaani eläinsuojelutarkastuksenkin niitten tirppojen vuoksi(helvatan villikanat
.)
Kaikkein tärkeintähän tossa kanalan lämmössä on tottuminen viileneviin keleihin. Jos joskus pelastatte padalta tehotipuja, niin niitä ei voi tuoda äkistään tälläisten talvella ulkoilevien kanojen sekaan ... vasta seuraavana syksynä niillä on edellytys sopeutua pikkuhiljaan viilenevään lämpötilaan.
Pihalla on tänävuonna ulkoilleet niin kanat kuin ankatkin, paitti kovimmilla pakkasilla, kun ei keskellä päivää pääse tarkistaan tilannetta.. arvatkaas mikä huuto meillä nyt on kun ankkalan ovi pysyy kiinni, kun liikutaan pihalla. Kait mun pitää se ulkotarha laittaa kuntoon, ei tota mekastusta kestä erkkikään.

Kaikkein tärkeintähän tossa kanalan lämmössä on tottuminen viileneviin keleihin. Jos joskus pelastatte padalta tehotipuja, niin niitä ei voi tuoda äkistään tälläisten talvella ulkoilevien kanojen sekaan ... vasta seuraavana syksynä niillä on edellytys sopeutua pikkuhiljaan viilenevään lämpötilaan.
Pihalla on tänävuonna ulkoilleet niin kanat kuin ankatkin, paitti kovimmilla pakkasilla, kun ei keskellä päivää pääse tarkistaan tilannetta.. arvatkaas mikä huuto meillä nyt on kun ankkalan ovi pysyy kiinni, kun liikutaan pihalla. Kait mun pitää se ulkotarha laittaa kuntoon, ei tota mekastusta kestä erkkikään.