Häkkikanala

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Leenamaria

Viesti Kirjoittaja Leenamaria »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Voih...tuosta Muusan laittamasta linkistä selvisi, että kanaraukat (tai viisi sukupolvea kanaraukkoja) joutuu kitumaan vielä yli viisi vuotta niissä kaikkein pahimmissa kidutuskammioissa :evil: Miksi siihen on laitettu noin p: n pitkä siirtymäaika?!?
Raha ratkaisee tässäkin asiassa :cry: Ikävä kyllä. Mutta...mutta, suomi on kyllä vähän takapajuinen tässä asiassa. Tämä häkki kieltohan perustuu EU-direktiiviin (jotain iloakin eu:sta).

Direktiivin mukaan jokaisella jäsen maalla on vapaus valita missä "rytmissä" siirtyminen tehdään. Monissa jäsen maissa jätettiin väliin tämä virikehäkki ja siirrytään viimeistään vuonna 2012 suoraan "lattiamalliin". Mutta ei suomessa tietenkään!

Sitten muutaman vuoden päästä on edessä taas uudet kalliit investoinnit ja kanat joutuu turhaan kärsimään monen sukupolven ajan vielä. Ei paljon järki pakota päättäjien nuppeja. :lol:

Ihmisen ahneudesta vielä. Tämä on sellainen kierre, että kananmunan tuottajahinta on niin alhaalla, että tuottajan on lisättävä kanojen määrää, jotta saa elantonsa kanoista ja rehut kanalan sähkö- ja vesilaskut yms. maksettua. Silloin tietenkin lopulta tulee ylituotantoa-->munien hinta laskee-->tuotantoa lisätään-->jne... Tavallaan sen siis ymmärtääkin. :roll: No virikehäkki invetoinnin kalleus karsii tuottajia pois, eli ehkä tähän on tulossa helpotusta. Tosin jäljelle jäävät yksiköt tulevat edelleen laajenemaan.
ankkanen

Viesti Kirjoittaja ankkanen »

Niin miksi ihmeessä pitää tuon hallituksen olla niin kitupiikki että ei edes eläinten oloja voida paljon yhtään parantaa.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Juu tuota minäkin oon kummastellut, että miksi ei suoraa lattiamalliin siirryttäis. Mutta siinä kyllä ois suotavaa myös se että kanojen olisi mahdollista muodostaa pienempiä ryhmi=enemmän tilaa. Mutta sepä on aina se raha joka ratkaisee. Onhan se edullisenpaa tuottaa, kun on monta kerrosta päällekkäin häkkejä.
Juu suomessa ei oo vielä ulkokanaloita, mutta ootetaan nyt kun tää ilmaston muutos etenee. Ainakin meillä on hyvin usein ollut talvisin jo kelejä, että kanat on ulkoilleet. Mutta nää minukin kotikanat ei varmaan ole niin tuottoisia. Tekevät pieniä munia, ja vielä huilaavatkin mokomat välillä. Mistä kummasta mulle on jäänyt käsitys että luomukana sais elää pidenpään :smt017 Ei se varmaan pidä paikkaansa.
En oo muuten minäkään nähnyt häkkikanalaa muuta kun kuvissa. Ja on ne olleet niin siistejä ja suittuja ne kanat ja häkit että taatusti ei pidä sekään paikkaansa.
Kuinkahan kamalasti meitä oikeestaan huijataan :smt017
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mä olen kerran käyny häkkikanalassa, enkä toista kertaa mene!
Muistan vaan sen kun kanat pomppi seinille häkeissä kun käveli ohi ja se pöly oli aivan kauheata!
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Muo kiinnostais ihan oikeesti käydä kyllä jossain häkkikanalassa, senverran on masokistisia taipumuksia.
Mutta meinaatteko että pääsis kattomaan johkin kun kysyis?
Yhdeltä kerran kysyin, että kun se laittaa kanansa pois, niin saisinko ostaa muutaman niistä, niin sanoi että" eeii niitä... ne on jo niin huonoja... ei ne totu olemaan"
sitten kuulin että, huom kuulopuhetta siis. Että munittais lihoistaan niitä loppuajan, kun ne kuolee kumminkin :smt010
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Teppana kirjoitti:Jostain lehdestä luin tutkimuksesta joka oli saanut apurahoja tutkiessaan kanojen elämää ja lopputulos oli se että kanat voivat paremmin kun saavat kuopia maata,hyppiä orrelle ja käväistä ulkona. :roll:
Voi elämän kevät senhän sanoo järkikin....
niin nuorena.
Noita järjettömän "järkeviä" tutkimuksia löytyy kyllä mielettömästi. Kuka tuollaisia itsestäänselvyyksiä suostuu rahoittamaan? Kuten tutkimus, jossa apinan poikanen eristetään äipästään pienenä ja pidetään yksi pienessä häkissä. Poikanen ahdistuu ja masentuu on tutkimuksen tulos :smt012 :smt011
...eipä olisi moista arvannut :smt013
Pigeon

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

:smt013 :smt009 :smt010
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Pootsi kirjoitti:Itse olen nähnyt tosiaan niitä kilvenkiillotuskuvia siisteistä ja valoisista häkkikanaloista, sekä kuvia jättimäisistä ulkomaisista törkytehtaista.
Mä olen käynyt sekä häkki-, lattia- että luomukanaloissa ja pidin luomukanalaa ehdottomasti parhaana, jos nyt ajatellaan näin suurtuotannon kontekstissa. Olen myös nähnyt mielestäni ihan hyvän tavanomaisen lattiakanalan - puhutaan siis edelleen suurtuotannon kontekstissa.

Häkkikanaloista otetuista kuvista saa tuotannosta tosiaan ihan väärän kuvan, kuvissa näytetään juuri munintansa aloittaneita terveitä ja hyväsulkaisia kanoja kirkkaassa valossa ja puhtaissa häkeissä, eikä kuvat yleensä näytä, miten pienistä tiloista tosiaan on kyse. Todellisuudessa häkkikanalassa on lähes pimeää, koska kanat muuten nokkisivat toisensa hengiltä.

Yleinen väite, että lattiakanaloissa olisi enemmän nokkimisongelmia ei mun kokemukseni mukaan pidä paikkaansa. Mulla on ollut sekä lattialla että häkeissä pidettyjä kesäkanoja ja lattiakanoilla on ollut jalosteesta riippumatta selkeästi vähemmän toisten nokkimista, höyhenten nyppimistä ja syömistä sekä nokkimisesta tulleita arpia ja paiseita kuin häkkikanoilla.
Vastaa Viestiin