Kanallisen elon aloitus?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Tohon ulkotarhaan, meillä siinä on ainakin alhaalla sellanen lauta "sokkeli", ni ei tuu elukat sisälle eikä kanaset mee ulos.
Kristiina

Viesti Kirjoittaja Kristiina »

max3 kirjoitti:Kristiina, missä agrissa kävit? Mietin vain, et kannattaako paikallisesta edes käydä kysymässä.. :smt002
Eilen kävin Lammin Agrissa tutustumiskierroksella. Siellä oli tosi mukava ja avulias henkilökunta. Ei tarvi miettii kumpaan suuntaan suunnistan kanatarvikkeita tarviessani. Oli vähän eri meininki ku Lahdessa
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Muhoksen Agrissakin on ihan törkeän hyvä palvelu! Nyt sen taas huomas, kun etsin kaikkea tuota ruokaa, mitä nuo ulkona olevat riikit tarvitsevat. Oikein mitään ei heti löytynyt, niin he tilailivat lähi-Agreista ja keskusliikkeeltä ja soittivat aina, että "nyt on tullut tätä" ja "nyt saatiin vähän tätä". Löytyi kuoritut auringonkukan siemenet ja rasvapelletit.

Toinen mahtava juttu on muhoslainen Musti ja Mirri. Sielläkin erikseen mun riikkejä varten tilasivat hirssinsiemeniä, vaikka niillä oli muita erilaisia siemensekoituksia vaikka kuinka. Kilttejä ovat!

Ja Muhoksen Rautiasta sitä vasta palvelua saakin: kävin kyselemässä aitatarpeita ja vaihtoehtoja oli vaikka kuinka: oli isompaa ja pienempää silmää ja rullaa eikä mitään vertailukelpoisia hintoja, että millä edullisimmin niitä aitoja rakentaa. Mä selitin tarpeen (vesilinnun pitävä, ku laki määrää) ja kiltti myyjä (mies :smt002 ) otti nimen ja numeron ylös (kysytäänhän sitä numeroa vielä näin vanhoilla päivilläkin.. :smt005 ) ja sanoi selvittävänsä asiaa. Nyt aamusella se soitti ja kertoi edullisimmaksi tulevan vaihtoehdon: 4 cm silmäistä verkkoa: 2 m korkeaa ja 50 m rullissa ja saan ottaa sellaisen pätkän kuin tarviin. Eikä mulle laskettu hintakaan (rakentajan alennus, heh heh) hyvää mieltä heikentänyt.

Tilasivat sitä, keskiviikkona saa hakea. Hyvä hyvä, rupes lintuset pääsemään ulos!
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Mäkin tilasin Lammin Agriin yhden säkin rehua. :smt003 Meni varmaan puolisentuntia, kun myyjän kanssa tutkittiin, et mitä rehua nyt sit kannattaa ottaa. Täällä tosiaan palvellaan pienimmätkin asiakkaat (Mäkin laitan VAIN sellaisen 200-400€/kk. Agriin, ihana Horzen edustus :smt002 ).
raudikko

Viesti Kirjoittaja raudikko »

Onkos teissä proviisoreita tai farmaseutteja tai muuten viisaita?
(Tai kovin viisaitahan te kyllä olette :smt005 )

Tuossa em kanoille ja possuille tarkoitetussa matolääkkeessä sanotaan näin:

FLUBENOL VET 50 mg/g jauhe

Vaikuttava aine:1 grammassa jauhetta
Flubendatsoli 50 mg

Apuaineet:
Natriumlauryylisulfaatti 10 mg
Titaanidioksidi (E 171) 20 mg
Laktoosimonohydraatti 920 mg

Kissan matolaääketuubissa sanotaan näin:

Flugenol vet 44mg/ml oraalipasta

Vaikuttava aine:
Flubendatsoli 44mg

Apuaineet:
Metyyliparahydroksibentsoaatti (E218) 1,8 mg
Propyyliparahydroksibentsoaatti (E216) 0,2 mg

Vaikuttava ainahan niissä on sama. Mikä merkitys noilla apuaineilla on? Vaikuttavatko ne aineen imeytymiseen madotettavan eläimen suolistossa vai liittyvätkö ne sen itse aineen olomuotoon jauhe/pasta?

Eli voiko tuolla jauhetavaralla madottaa kissatkin, jos osaa laskea pitoisuudet oikein? Kunka isoja purkkeja nuo oikein ovat ja riittääkö niistä matolääkettä lopuksi elämää ja vähän perinnöksikin? Perheessämme on viisi kissaa, kukko ja viisi kanaa.

:dog: :dog: :dog: :dog: :dog:
:triplets: :triplets:
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

En ole farmaseutti, mutta kissat ja koirat voi madottaa sillä samalla lääkkeellä. Kissan kanssa se vaan on hankalaa, nim merkillä kokemusta on, että se on kuitenkin aika suuri määrä mitä siihen ruokaan laitetaan ja kissahan on hirveen tarkka mitä suuhunsa laittaa.
Annostukset olen tainnut saada eläinlääkäriltä, mutta arvaa vaan muistanko niitä tähän hätään :smt012
Etsin ne sulle kyllä jos tarvetta on.
Mä siis puhun siitä samasta jota käytetään pääasiassa sioilla ja lampailla.
tiina

Luin uudestaan tuon sun viestin ja sanon vaan sen verran, että mä en ole onnistunut meidän kissaa madottaa tuolla aineella, herra onkin tosin tullu meille vasta vanhempana, mutta silti.
Kristiina

Kun mulla oli aikanaan kissoja sanottiin apteekissa, et kaikki koirien matolääkkeet ei käy kissoille. Axilurilla mä madotin kisut.
Toi Flubenol-jauhe, mikä vissiin oli sioille, siinä koirille oli annostus 1 mittalusikallinen/50kg jos se ny on sitä samaa mitä mä käytin. Mun ell sano, ettei yliannostus ole vaarallista, mielummin yli ku ali. Mut ei sitä ny varmaankaan ihan kauheita voi yli antaa.
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Axilur-jauheella mä madotan kissat, koirat, puput, kanat, lampaat ja vuohet. Meidän kissat saavat tosi harvoin purkkiruokaa, joten kun teen annoksen jokaiselle ja sekoitan jauheen joukkoon, niin kyllä meillä kelpaa ronkelimmallekin kissalle :smt003
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Samaten, Axilurin syötän koko sakille, kissoille työnnän tabletin rasvattuna nieluun ja koira nielee mitä vaan mikä on makkarasiivuun kietastu. Nykyään se istuu ja kuolaa kun täytän isännän dosettia, luulee saavansa taas matolääkettä :smt005
tiina

Kanamummo, toi tabletin rasvaus onkin hyvä vinkki, enpä oo tullu aiemmin ajatelleekskaan.
Kristiina

Mä kävin ny tavaamassa täs jutun läpi. Kanaset pääsen hakemaan ens perjantaina, tulee kituviikko, niin kovasti odotan. Kanala on valmis tulokkaita varten, patterilla lämmitettykin. Rehuu en vielä ostanu, kauroja, kalkkia, soraa yms tarpeita on odottamassa. Ihan jäin miettimään, et onkohan se ny vaan ton yhden puljun rehut saastuneita, et jos Agrista haen säkin niin onko se varmasti turvallista. Ihan hirvittää et jos saan ne tirpat heti hengettömiks jollain rehulla.

Että mä oon innoissani, oon varmasti lukenu koko muniksen kaikki jutut ja yrittäny oppia ja tallentaa nuppiin kaiken mahdollisen. Menis ny viikko nopeesti.
Alice

Viesti Kirjoittaja Alice »

Onnea vain uudelle harrastukselle!

Minäkin sitä mieltä että oikeastaan ihan sama mitä kanoja hankkii mutta puhdasrotuiset ovat ehkä mielenkiinotisempia jos haluaa hankkia jälkeläisiä ja säilyttää ja ehkä kehittääkkin rotua.Hankkiiko sitten jotain maatiasrotua tai jotain muuta on ihan maku asia.

Mietit sitä ulkoaitauksen alareunaa.Meillä on alareuna valettu n.30 cm syvyyteen,eli ulkotarhoissa on beronianturat ja se o n.15 cm maanpinnan yläpuoella.Tämä siksi ettemme halua kettua,hillereitä,rottia tai muita pikkupetoja vierailulle kanaloihimme.Meillä on ikäviä kokemuksia näädistä ja haukoista,joten olemme oppineet varoivaisiksi.
Kristiina

Mä suunnittelin kans sitä ulkotarhan alaosaa. Tossa pellolla vaihdettiin viime kesänä sähköpylväitä enemmänkin ja ne rojautti ne tolpat tohon mun tontinreunalle ja unohtivat ne siihen. Ittekseni mietin, että jos raahaan ne tänne ja upotan johonkin puolenmetrin syvyyteen ja laitan tiuhan vahvan verkon niihin kiinni. Nehän ei varmaankaan mun elinaikana mätäne sinne ja perikunta saapi sitten miettiä miten suojaavat jos on suojattavaa. Onkos kellään tämmöstä systeemii?
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Kristiina kirjoitti:Ihan jäin miettimään, et onkohan se ny vaan ton yhden puljun rehut saastuneita, et jos Agrista haen säkin niin onko se varmasti turvallista.
Osta Suomen Rehun Punahelttaa, niin pitäis olla turvallista. Tällä hetkellä ei kannata ostaa mitään Rehu Raision rehuja, ennen ku selviää tämä salmonellahomma.
Vastaa Viestiin