Kanallisen elon aloitus?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Kristiina

Kanallisen elon aloitus?

Viesti Kirjoittaja Kristiina »

Tässä nyt niitä kysymyksiä pukkais, kun en oikeen osaa hahmottaa kuinka tässä hommassa pitäisi alkuun päästä.
Eli ihan ensimmäinen kysymys:
Kumpi olisi viisaampaa, ostaa muutama nuori kananen ja kukko, vai aloittaa ihan lainaamalla hautomakone ja ostamalla munia? Toiveissa olisi, että kanat saisi ainakin jotakuinkin kesytettyä, onko tällä vaikutusta kummalla systeemillä aloittaa?

Mitäs kaikkea pitää olla hankittuna?
Tietenkin paikka kanoille, mutta mitä sinne lattialle? Heiniä, turvetta, sahanpurua, olkia vai mitä niinkuin alusiksi.

Ruoka ja juomapuoli on kutakuinkin selvinnyt tätä munanettiä lukemalla.

Saako täältä etelästä ostettua esim. Alhon kantaa muutaman nuoren noin niinkuin aloitukseksi. Tuntuu, että ihan näin aloittelijana olisi varmaankin viisainta pitäytyä tämmöisissä, vain olenko ihan pielessä?

Onko jotain suosituskokoa sisätilalle muutamalle kotkolle. Laajentamaan pystyy, mutta näin ihan alkajaisiksi olisi varmasti viisainta tehdä semmoinen pienempi osasto.

Sitten tuo ulkotarha. Onko teillä ihan kanaverkkoa? Mietin, että katettua se pitäisi varmasti saada vaikka sitten verkolla tai jollain, jottei asukkaat joudu ylhäältä tulevan surman suuhun, on nimittäin kokemusta pienen koiran lentomatkasta kotkan suussa. Hengissä selvittiin, mutta ei innosta kokeilla montako päivää kestää, ennenkuin alkaa ruokailu kanatarhassa. Samoin mietin tuota alaosaa. Pitäisikö siihen laittaa jotain tiuhempaa verkkoa vai riittääkö pelkkä kanaverkko. Asun sen verran korvessa, että täällä on noita luonnoneläviä kiitettävästi ja koirat on yleensä aidatulla pihalla tai sisällä, joten nekään eivät hätiin pääse, jos alkaa vierailijoita ilmestymään.

Kuten huomaatte, mitään en tajua koko hommasta, mutta intoa on vaikka muille jakaa. Päätin nyt aloittaa tämän selvittelyn ajoissa, jotta keväällä kun lumet on pois, voisin ponnella alkaa harrastuksen.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Into on hyvä, siitä se tieto ja taito sitten karttuu!

Aloittelijalle mä kyllä suosittelisin ihan valmiiden nuorikoiden ostamista. Hautominen on joskus vähän tähtitieteellistä hommaa ja se on harmi, jos turhaantuu siihen eikä into enää riitä harrastuksen aloittamiseen. Lisäksi saat heti alkuun ongelmia siitä, että kanoja/kukkoja ei ole se määrä, minkä olisit halunnut. Huomattavasti helpompaa on, kun otat kukon ja sille muutaman kanan. Ne kesyyntyvät kyllä, kun aikaa, intoa ja taitoakin riittää.

Mä käytän kanojen pehkuna turvetta ja purua, se on oikein toimiva. Heinää tai olkea on hyvä olla kuivikkeeksi muninta (ja haudonta :smt002 )-pesiin.

Kanoista kannattaa laittaa ostoilmoitus tuonne markkinapalstalle. Kyllä Etelä-Suomessa on Alhon kasvattajia, sieltä olen itseki omani laun perin hakenut. Maatiaisina myydään kaikenlaisia risteytyksiä (vrt. maatiaiskissa), joten jos haluat varmasti puhdasta kantaa, osta säilytysohjelmaan kuuluvasta paikasta.

Sinänsä ei kai ole eroa, ottaako aloittelijana maatiaisia vai muita, aika samanlaisia kai niiden hoito ja vaatimukset on. Ota sellaisia, mitkä itseä miellyttävät, niin ei tule sitten myöhemmin harmistusta, että eikun olisinkin halunnut..

Sisätilaa pitää luomukasvatuksessa olla 1 m2 aina seitsemää nokkaa kohden. Eli kaikki siitä ylöspäin on hyvä. Harrastajat taitavat pitää aika lailla 1-4 kanaa/m2.

Mulla on ulkotarhat kanaverkkoa, mutta verkko täytyy mitoittaa alueella olevat uhkat huomioon ottaen. Tiuhempaa verkkoa alaosassa täytyy olla ainakin siinä vaiheessa, jos on pikkutipuja.

Onnea urakoinnille ja kanahankinnalle!

:smt006
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mä kannustan ottamaan maatiaisia ja siis puhdasrotuisia, säilyttäjätilalta. Sekarotuiset ovat varmasti ihan kivoja nekin mutta rotukanoissa on kuitenkin erilainen kasvatuksellinen mielenkiinto ja säilytystyöhän on tärkeää työtä kaikkien kanakantojen ollessa enemmän tai vähemmän uhanalaisia. Vaikeampi se on kuvitella että parvenvalinta harmittaisi jos ottaa puhdarotuisia kanoja, kuin sekarotuisia. Puhdasrotuisissa on myös rotuominaisuudet kutakuinkin tiedossa niin voi olettaa saavansa sitä mitä tilaa. Ja maatiaiskanakantojakin on erilaisia niin niistä varmaan löytyy omiin mieltymyksiin sopiva.

Minäkin suositan ottamaan aluksi nuorikoita tai vähän vanhempia yksilöitä, konehaudonta on kyllä kivaa ja jännää mutta epäonnistumisriski on kuitenkin kohtalainen (voin kyllä suositella yhdistelmää Maino MPS18 ja tyrnäväläismunat, näillä onnistuu aina vaikka vähän säädöt heittelisikin haudonnan aikana :smt080 tosin muunkinmerkkisillä koneilla tyrnismunat on todettu idioottivarmoiksi :smt002 ). Kauhean nirso ei kannata olla, ennemmin suosittelen panostamaan siihen että saa senrotuisia kanoja kuin haluaa, ja tinkimään sitten kanojen iästä/määrästä/hakumatkan pituudesta. Kaikkihan haluaisivat juuri muninnan aloittaneita nuorikoita mutta harva haluaa justiin sen ikäisiä myydä...

Maatiaisten säilytysohjelmassa on suosituksena tuo 4 päätä per neliö ja vaikka tuotantokanaloissa eläintiheys on jopa 16 :smt103 kanaa neliöllä niin itse pitäisin tuota neljää maksimina.

Meillä on kuivikkeena turvetta, tykkään, se on imukykyistä ja imee myös hajut. Tosin meillä ei ole palavaa kestopehkua joten siihen en osaa vinkkejä kertoa.
Kristiina

Kiitos kovasti vastauksista, selvensi monta juttua.
Kyllä mulla aikomus on ottaa ihan puhdasrotuisia maatiaisia, uhanalaisuus voi kyllä vaan lisääntyä, kun meikäläinen remmiin pääsee :smt003

Aluksi ajattelin ottaa tuosta navetasta sen "vasikkapuolen" ja tehdä siihen sen kanalan. Sen kun saa siitä niin sopivasti eristettyä. Tilaa siinä kyllä on noilla lukemilla todella reilusti, kun ajattelin aloittaa ihan muutamalla.
Täytyy nyt oikein alkaa ponteva suunnittelu, eikös hyvin suunniteltu ole puoliksi tehty. Tilaa tosiaan on vaikka kuinka, mutta talvi tuottaa sitten lämmityksineen omat juttunsa, mutta eiköhän niihinkin keinot löydy.
Pitäisikös niitä nuoria kanoja alkaa jo nyt tilailemaan, jos niitä haluaa joskus toukokuulla? Mulle passaa vallan mainiosti semmoiset nuoret elävät, mulla ei ole niin kiirus. Jospa niiden kanssa päästään tutustumaan ihan rauhassa. Päivänpäälle tämä homma ei ole, onhan tää ollu suunnitteilla jo useamman vuoden.
Mimmi

En osaa sanoa, miten teilläpäin olisi kanoja saatavilla. Täällä pohjoisemmassa ainakin kannattaa varailla to-del-la ajoissa, jos jotain aikoo jostain saada. Eihän se pahaa tee siellä päinkään, nythän voit kysellä haudontoja/tipuja, jotka varaisit jo valmiiksi. Maksat vaikka jonkun varausrahan, niin on itselläkin varmempi olo, että saa ne, mitkä haluaa.

Kanalaksi usein riittää eristetty lämmittämätön tila. Kanat pärjäävät, kunhan tila ei mene pakkaselle. Ja jos hetkellisesti meneekin, niin silloin vain lämmintä vettä tarjolle.

Mulla esim. on iso (6-7 hevosen) hevostalli, jossa on vain 3 vuohta, 4 ankkaa, 4 kissaa, 1 pupu ja 25-30 kanaa ja kukkoa. Talli on silti pysynyt koko talven ihan hyvin plussalla (noin +4 astetta), vaikka ei luulisi tuon eläinmäärän pystyvän sitä lämpimänä pitämään. Mä jopa aina alle 10 asteen pakkaspäivinä tuuletan tallin pitämällä etu- ja takaovet auki noin tunnin verran. Iso apu lämmitykseen on kanojen kestopehkut.
Muusa

Mimmi kirjoitti: Kanat pärjäävät, kunhan tila ei mene pakkaselle. Ja jos hetkellisesti meneekin, niin silloin vain lämmintä vettä tarjolle.
Ja lämpölampun voi laittaa, kupu polttimoineen ei paljoa maksa. Meillä tosin eivät nuo maatiaiset välitä lämpölampun alla lämmitellä silloinkaan kun kanalassa laskee elohopea hiukan nollan alle, mutta onpa itsellä parempi mieli :smt002 lämpimän veden lisäksi voi tietysti tarjota myös ruokapöperöt lämpiminä, ihan varmasti kanankin on kylmällä kiva saada lämmintä kuvuntäytettä.

Ja kannattaa ihmeessä nyt jo alkaa kyselemään ja varailemaan kanoja. Harva harrastaja kun kuitenkaan suoltaa tipuja liukuhihnalta, joku voi innostua hautomaan ihan vain siksi kun tietää tipuille olevan ostaja valmiina, ja joku toinen taas voi pitää uudelle innokkaalle harrastajalle tipuja varattuna vähän pitempään eikä kauppaa kaikkia muualle. Eiköhän kaikki maatiaiskanakannat joka puolella Suomea ole kuitenkin sen verran harvinaisia että pitää olla tosi hyvä tuuria että ihan yhtäkkiä löytyisi jostain läheltä justiin sitä kantaa jota toivookin ja vielä sopiva määrä.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Muusa kirjoitti:lämpimän veden lisäksi voi tietysti tarjota myös ruokapöperöt lämpiminä, ihan varmasti kanankin on kylmällä kiva saada lämmintä kuvuntäytettä.
Hyvä pointti! Eikös se lisäksi mene jotenkin niin, että jos on kylmä vesi+ruoka, niin osa ruuan sisältämästä energiasta menee vain veden+ruuan lämmittämiseen eikä muihin elintoimintoihin.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Mietin tuossa justiinsa että voi olla tiukassa näin kevättalvella nuorikot, jos kaikki on pienentäny laumaansa talveks ja haudonnat nyt vasta alkaa :smt017
Mimmi

Eiku se meininki oli, että toukokuussa sais nuorikoita.. Joten nyt pitäis kysellä haudontoja/tipuja ja varata niistä. :smt045

*Muoks* Ja Hiltan pointtiin, että niin se oli ja se oli vielä tosi iso osuus siitä energian käytöstä, minkä se kylmä ruoka/juoma vie!
Muusa

Justiin niin se menee, ylipäätään mitä sulavampaa ruokaa sitä vähemmän energiaa menee sen ruuan prosessointiin, eli sitä paremmin kana käyttää ruuan hyväkseen. Kylmän ruuan kana joutuu lämmittämään kuvussaan, kovat jyvät jauhamaan, kokonaisista vihanneksista nokkimaan kappaleita ja tähän kaikkeen kuluu tietysti energiaa. Eli jos tarjotaan kokonaisten kauranjyvien sijaan lämmintä kaurapuuroa tai kokonaisen kaalin sijaan raastetta vähän lämmitettynä, niin kana käyttää ne paremmin hyödykseen. Näin niinkuin oikein rautalankamallina :smt002 tietenkään ei kannata vallan ruokkia kanoja lämpimillä mössöillä mutta tämä kannattaa muistaa kylmillä ilmoilla varsinkin jos kanat vielä munivat ja tarvitsevat siihen munantuotantoonkin energiaa ja rehua. Mössöihin on lisäksi kätevä lorauttaa vielä vähän ruokaöljyä energiaboosteriksi.
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Noista kanahankinnoista sen verran että se on aloittelijallenkin oikeestaa aivan sama mitä rotua ottaa,samalla tavalla niitä kuitenkin hoidetaan.

Eniten kannattaa miettiä sitä että mitä niiltä kanoilta haluuaa: pitääkö olla kesyjä,haluaako että ne hautoisivat itse,tykkääkö rauhallisista vai vilkkaista,jne... ja aitausten rakentamisen kanssa on kyllä vähän eroa rotujen kanssa;esim.favorellet,brahmat,kochit ja orpingtonit ei tarvi ku metrisen aidan ja hyvin pysyy.Kun taas maatiaiset ja kevyet kääpiörodut on niin hyviä lentämään että ilman kattoa ne ei välttämättä pysy missään.Tai no,ehkä 3 metrinen riittäis.Tosin mitä isompi tarha sen vähemmän ne pois yrittää.Täysi vapaushan se kanalla olis kivointa.Mutta siinä saa sitten pelätä kenen suihin ne joutuu. :smt013

Ja kuivikkeet maksaa nykyään niin paljon että kannattaa bongata lähin sirkkelisahuri(niitähän pitäis olla vielä joka kylässä) ja hakea suoraan sieltä purua vaikka säkkitavarana.Ja se on sopivan hienojakoista kanoille kylpemiseenkin!

Mulla löytyy tossa kevään mittaan muutama ylimääräinen orpington,plymouth rock,jätti-ja kääpiökoch,silkkikana,mille fleur ja hamburger.Jos kiinnostaa,etelässä kun ollaan :smt002
Kristiina

Hitsi kuin hyvii juttuja, olen selvästi rantautunu oikeaan paikkaan, kiitos.

Mulle on oikeastaan ihan se ja se sama, mitä kanasia tulee ja sekään ei ole päivänpäälle. Ajattelin vaan, etten vielä niitä ota, kun pitää valmistautua. Mulle kyl olis kovin tyypillistä, et olis kanaset kontissa ja matkalla miettisin et pitääkö ne olkkariin majottaa :smt003

Mut mä ny yritän kerranki olla fiksu ja valmistautua. Sisätilat kyl saa laitettuu aika pienellä vaivalla, mut ulkotarha pitää ehdottomasti olla katettu vaikka ei kanaset ilmaan ees pääsis, sen verran tääl on tuota ilmahyökkäysvaaraa. Kesällä aamuyöstä istuu usein huuhkaja nabetan harjalla ja mulla on oikeasti lähteny yks koira, Matti, kotkan kynsissä lentoon. Matti vaan oli sen verran painava kokoonsa nähden et kotkalta loppu puhti ja Matti tippu. Tuli se seuraavana päivänä uudestaan hakeen, mut onneks mun sakemannit anto sille sen verran vauhtia, et siirty ruokaileen muualle.

Mä mietin sitäkin, et jos ottas kahta sorttii muutaman ja laittas niille omat asuntosa ja tarhansa. Pitää ny pohtii ja suunnitella. Äsken tuolla ulkona jo mielessäni sijoittelin tarhoja. No, tää on kyl tosi mukavaa ja kyl tassa johonkii ratkaisuun päädyn, kunhan pohdin ensin. Kun mulla ei ny ensimmäisenä ole mikään suurtaloustuotanto mielessä, ihan harrastukseksi ja mielen virkistykseksi tässä niitä suunnittelen.

Munat ja tiput on sitten aikanaan hyvä juttu, jos niitä tulee, itse elukoitten syöminen voi kyl olla mahdottomuus. Itseni tuntien todennäköisempää on hautajaiset kuin pata.
Kristiina

Piti viel sitä sanomani, et ei toi matka mulle ongelma ole, en kyl kuvittelekaan niitä saavani naapurista. Kyl mä olen valmis niitä noutamaan pitemmältäkin. Kisaan koirani kanssa pk jäljellä ja sen kanssa tulee reissattuu pitkin poikin Suomee ja itse asiassa mulla on Muhokselta yks tuttu, joka myös varmaankin voisi tuoda tännepäin tullessaan muutaman siivekkään sieltä päin. Mä ny tutkailen ja kattelen. Mun mielentilan tuntien mä lähden vaikka Rovaniemelle hakeen, jos se on ainoo mahdollinen paikka.
Mimmi

Mutta jos sisätilat saa nopeasti valmiiksi, niin sinne vain! Ei ne kanat nyt pakkasilla kuitenkaan vielä oikein välitä ulkoilla. Siinä saat sitten hyvää motivaatiota ulkotarhan rakenteluun, kun välillä voit käydä höpöttelemässä kanojen kanssa.

Mä ehdotan, että otat noita Muusan myytävänä olevia maatiaisia! Oikeasti kauniita, tarvitsevat lisää säilyttäjiä eikä niitä hirveästi tarjolla ole..
Kristiina

Pitääpäs mennä tutkimaan
Vastaa Viestiin