Säilyttäjien vuosiraportti

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Mimmi

Säilyttäjien vuosiraportti

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Tulipa postissa säilyttäjätiedote 1/2009 ja vuosiraportti mukana täytettäväksi. Mutta vuosiraportissa on kyllä joka paikassa, että 2007 tiedot, vaikka kirjeessä sitten sanotaankin, että täytetään 31.12.2008 tilanteen mukaan.. Jokos muille on Kusti polkenut?
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mulle tuli mutta en oo ehtiny vielä perehtyä. Eihän mulla oo vielä 2007 ollu ees kanoja.
dumblonde

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Joo mulle tuli kans ja ihmettelin ihan samaa, ei mulla edes ollu alhoja vielä 2007. Oisko siihen tullu vahingossa väärä vuosiluku?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Joo tuli mutta ihan vaan oletin että on kämmi käynyt ja unohtunu "päivittää" se raportti. Eli ilman muuta 2008 tietoja kysellään, se on vaan se sama kaavakepohja. Eikö muka kukaan muu oo koskaan tehnyt vastaavaa mokaa :smt002

Oli taas ihan älyttömän mielenkiintoinen tiedote, kyllä vaan kannattaa kuulua säilyttäjiin :smt001
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Tuli kaavakkeet ja mummon lokiikalla töhräsin ite seiskan kasiks. Pitäs vielä kiikuttaa postiin, ei oo montaa päivää aikaa.
Kamalia ne haudonnan epäonnistumisen syyt siinä kirjeessä, yäk. Eihän tässä tohi enää muuta kun antaa kanan hoitaa homman ite. Tieto lisäs taas tuskaa. :smt011
Moilanen

yleiskeskustelualue/kanat

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Niin, tulihan se meillekkin perjantaina, sama huomio kuin Mimmillä, 2007, korjasin kyllä vuosiluvun kysymysmerkillä varustettuna.
Minua on tuossa muna-osiossa häirinnyt tuo munien väriskaala, meillä tulee, alhoja kun ovat, niitä beigejä kaikki ja muninnasta olen laskenut vain kuukausittaisen munintaprosentin.
Kanamäärä/munivien kanojen määrä vaihtuu kanalassa vuoden mittaan jonkin verran, joten % lienee se ainoa kriteeri.
Toisaalta, jos sitten pitää esim exel-taulukkoa erivärisistä munista/kappalemääristä?
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mulla kans tuo munien tilastointi ei ole koskaan oikein onnistunut. Siinä vaiheessa viimeistään, ku joku alkaa hautomaan, mulla menee merkinnät sekaisin. Muutenkin, ku kana hautoo ja hoitaa poikasiaan, siinä menee kuukausi tolkulla muninta-aikaa, se vääristää mun mielestä tilastoa hirveesti. Tilastollisesti näyttäis sitten siltä, että mun kanat munii huonosti, vaikka siitä ei olekaan kysymys, ne on vaan niin hyviä hautojia.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mäkin tulkitsin vuosiluvun virheeksi. Vedin sen yli ja kirjotin päälle 2008.

Laitoin liitteeksi kanalan tapahtumista pitämäni päiväkirjan ja ihan omaksi opiksi tekemäni muistiinpanot loppukesän konehaudonnasta. En siis päivittäisiä lämpötiloja, vaan onnistumisprosentit eri munaryhmissä (meidän kahden eri kukon ryhmät, muut omat ja Mimmiltä tilatut) ja kuoriutumattomien / kuoriutuessa kuolleiden osuudet eri kehitysvaiheissa. Ukko tapojensa mukaan kysyi, että mitä ne tommosilla selvityksillä tekee. Sanoin, että ehkä ne pyyhkii pyllynsä. Mahtaako tehdä mitään?

Mulle aiheutti vähän päänvaivaa toi värien kirjo: missä menee punaisen ja ruskean raja? Entä milloin muna ei ole enää kermanvärinen, vaan beige? On tää vaikeeta...

Mut meilläpä on kaksi reipasta valkoista kukkopoikaa :) Jos joku haluaa tällaisen väriharvinaisuuden alhoparveensa, niin tervetuloa hakemaan! Toisessa on punaisia läikkiä ja toisessa ihan hiukan kermanväristä kuviota selässä + harmahtavaa pyrstössä. Mä veikkaan, että pojat on kotoisin Mimmin munista. :smt001
Ilona

Edelliseen lisätäkseni: myös luonteen arviointi tuotti harmaita hiuksia. Päädyin hyvään, koska ent. kukkomme oli äksy tipuille. Muuten aivan loistava persoona ja kiltti kuin mikä. Toi luonnearviointi on aika subjektiivista hommaa: pitäiskö arvioida kanojen sopuisuutta, rohkeutta, aktiivisuutta, kukkojen suhtautumista toisiinsa tai ihmisiin, kukkojen soidintapoja, kesyyttä, vilkkautta vai mitä? Eri ihmisethän arvottavat eri ominaisuuksia. Joku voi pitää esim. sylikesyyttä äärihyvänä ominaisuutena, vaikka ei kai se nyt kuitenkaan ole mikään erityinen "maattariominaisuus"?
Muusa

Ilona kirjoitti: Mulle aiheutti vähän päänvaivaa toi värien kirjo: missä menee punaisen ja ruskean raja? Entä milloin muna ei ole enää kermanvärinen, vaan beige? On tää vaikeeta...
Minä oon paininut samojen vaikeiden kysymysten äärellä :smt003 kanojen väreistä "vaalea" on myös mystinen, olen sitten päättänyt että nuo meidän valkokirjavat ovat "vaaleita". "Kirjava" on myös kumma väri koska meillä ainakin melkein joka kana on jonkun sortin kirjava!
Tunnustan että muninta-asiat täytin aika mututuntumalla, mulla ei ole taulukoita asiasta ja munien koko on vaikea arvioidakin kun ei ole kuin halpa keittiövaaka, olen sillä joskus punninnut isomman määrän joten olen saanut keskipainon mutta kun niitä munia on eri kokoisia.

Ja minäkin laadin liitteeksi erilaisia lisätietoja pitkät rimpsut :smt003

Minusta se luonne on niinkuin kokonaisuus, että on parvessa ja ihmistä kohtaan semmoinen ongelmaton. Ei välttämättä kesy muttei seinillekiipeäväkään, käyttäytyy sopuisasti parvessa...
Ilona

Mä arvioin parven luonteen hyväksi, en erittäin hyväksi just sen yhden kukon poikastenkuritusvimman takia. Muuten olisivat kyllä saaneet kaikki arvosanan erittäin hyvä. Eihän näistä vapaaehtoisesti syliin tule kuin vanha Helmi ja poikansa Kekki, jota on niin paljon lääkitty ja paijattu, ettei se aristele enää mitään. Mut ei kai kanojen tarvikaan sylissä viihtyä. Raumalta saamani kanta on ehkä hivenen dominoivampaa kuin muualta hankitut.

ja tuo kirjavuus! Missä sitten menee kirjavan ja yksivärisen raja? Meillä on joillakuilla mustaa pyrstössä ja Alinalla on höyhenissä kuvioita. Mihin kategoriaan pistät kermanvärisen kanan, jolla on vaaleanharmaa pyrstö? Mä laitoin vaaleeksi. Tuli semmonenkin mieleen, että miksi tämä on niin olennainen asia? Maattarihan on tuotantoeläin! Ehkä halutaan saada kuvaa geneettisestä vaihtelusta?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Laittaisitteko joskus, (ehkä sitten uudelle foorumille)
kuvasarjan eri väreistä. Ja sitten pähkäiltäs ja sovittas väreistä.
Olisi todella mielenkiintoista osallistua edes sivusta seuraajana sellaiseen.

Vähän niinkuin nuo kukkovaikana ketjut.

Niin nyt väreistä sama.
Saatais varmasti upeita kuviakin katsella samalla, ja värikirjo tulis hyvin esille.
Minäkin pääsen kohta osallistumaan. Alhotipuni ovat yllättävän kirjavaa sakkia :)
Maximoves

Viesti Kirjoittaja Maximoves »

Minä kans pähkäilin ihka ekan raporttini kanssa, yli vuoden ikäisiä kanoja kun on vain 2, loput on alle sen, joten kuvittelin täyttämisen olevan helppoa. Munien väri oli eka ongelma, musta ne on vaalean ruskeita, mutta kun vertaa ton oletettavan isabrownin muniin niin ne on ehkä beigejä :smt017

Samoin tuo väri, vaaleanruskea pääväri ja loput kirjavaa, yksi on kokoruskea vissiin ja muut on sellaisia ruskeita joissa on vaaleita tai mustia sulankärkiä....jälleen ihmetystä....kukko kai on kokopunainen...karseen vaikeeta. Ehkä tämä helpottaa, ens kerralla taidan laittaa suosiolla kuvat kaikista asukkaista raportin liitteeksi, jotta saa tarkat neuvot. lisäsin webshottiin kuvan viime kesältä noista ihanista neitosista, lisää kuvia koitankin ottaa kun vaan toi valoisuus lisääntyis.

Mitä kaikkea te kirjaatte ylös kanalassa?
Munien määrä per päivä?
Munien painot?
Kirjaatteko ylös jos näette kukon polkevan?

Kauheen vaikeeta miettiä mitä kaikkea täytyis laittaa ylös....
Muusa

Maximoves kirjoitti:Minä kans pähkäilin ihka ekan raporttini kanssa, yli vuoden ikäisiä kanoja kun on vain 2, loput on alle sen
Meillä on kans mutta aattelin sitten että ei se niin nokonuukaa, ne jotka on hyvään vauhtiin päässeet munimisessa vuoden loppuun mennessä ovat noin vuoden ikäisiä :smt002 Koska muuten siitä rapsasta olisi tullut mun mielestä ihan älytön, kymmenisen munaakin päivässä niiltä kahdelta :smt003
Kuviahan Tuovisen Tiina pyytelikin meilillä lähettämään :smt001 helpointa ois joo laittaa raportin mukaan vaan kuvat, tän värisiä on kanat :smt003
Maximoves

Viesti Kirjoittaja Maximoves »

Öh, mä jotenkin ymmärsin, että se halus kuvia niistä mitä ihmiset on tehneet sulista ja höyhenistä, jos ovat jotain tehneet??? Sisälukutaitoko kateissa?
Vastaa Viestiin