cola kirjoitti:Hei vaan!
Olen 44v nainen. Kasvatan työkseni koiran pentuja. On mieskin ja kolme murkkuikäistä lasta. Koirien lisäksi (11 pyörii jaloissa) pörrökarva kissa ja akvaario.
Olen harrastanut siipiveikkoja lapsesta saakka, mutta nyt on ollut 6v tauko harrastuksessa. Kalkkunoita, ankkoja, hanhia ja monenlaisia kanoja on ollut lemmikkeinä. Uusi koti mahdollistaa harrastuksen aloittamisen uudestaan. Tämä foorumi on hurjan mielenkiintoinen!
Untuva kirjoitti:
Piti sitä nyt kirjautua tännekin, kun mm.tuo vuohisivusto tuli jo valloitettua! Siellä joku ystävällinen otti ja sytytti kiinostuksen kanoihin.
Meille kun tulee kuitenkin uudet tilat noille lammuille, niin jospa tekisi siihen yhteyteen pienen kanalan..
Aika paljon olen teiltä viisaammilta jo oppinut, mutta vielä on kysymyksiä jäljellä. Niistä lisää sitten myöhemmin!

Untuva kirjoitti:Vanhukset on suomenlammas-oxford down risteytyksiä, loput kolme suomenlampaita. Yksi musta-valkokirjava, yksi valkoinen ja Belle ilmeisesti kainuun harmas, alunperin musta, sinikielinen lammas harmaantuu hienosti, ikää kaksi vuotta.

Sirppi kirjoitti:Terveiset täältä meidän landelta! Kirjoittelen nimimerkillä Sirppi myös tunne Lampolaan (vaikka enemmän olen käynyt lueskelemassa kuin kirjoittelemassa sielläkin). Tänne "eksyin" kun googlasin kokemuksia koneellisesta haudonnasta.
Kanoja on tällä hetkellä 9 kpl, monennäköisiä ja eivät varmasti kovinkaan puhdasrotuisia. Jonkinlaisia maatiaisristeytyksiä oletan, mutta mahdottoman symppiksiä. Tänään hain pari mustaa kanaa tipuineen 12 kpl. Tiput taitavat olla noin viikon ikäisiä ulkonäöstä päätellen.
Siipikarjaa on ollut vuosien varrella mm. kalkkunoita, hanhia, viiriäisiä, erilaisia kanoja, ankkoja jne. Nyt olen keskittymässä näihin kanoihin ainakin vähäksi aikaa, mutta viiriäiset ne ovat mielessäni kyllä aika usein.
Koneellista haudontaa tässä testailen, toista päivää 22 munaa muhimassa. Onneksi on ollut kokeneita ihmisiä minuakin neuvomassa, jospa ei tarvitsisi ihan kaikkea siis kantapään kautta opetella. Minä tällä hetkellä en osaa arvioida mitään kanojeni hedelmällisyydestä, koska eivät ole itse täällä hautoneet. Olen varautunut siihen, että poskelleenkin voi mennä, mutta parasta tietysti toivon... Tulos jää nähtäväksi(kukko ainakin vaikuttaa aika hyvin laiskalta ja keskittyy enemmän syömiseen kuin vaimoistaan huolehtimiseen...)
Sirppi kirjoitti:Kiitos toivotuksista!
Niinpä niin, olen itsekin vähän arvellut että se hautomakoneen hankinta on kohtalokas juttu. On siitä tullut haaveiltua koko pienen ikäni (32v.). Koitan nyt kuitenkin pidättäytyä ainakin noissa erilaisissa kanoissa, hanhet ja ankat kun ovat semmoisia sottapyttyjä. Niitäkin on minulla ollut ja kesäaikaan ne ovatkin oikein hauskoja lemmikkejä
Jonkun kotisivuilla oli niin sulkkuja kalkkunantipuja, että alkaa tuntua että jos se mopo ei siellä näreikössä ole jo niin kohta menee.... Siivekkäistä juuri nuo kalkkunat ovat ehdottomia lemppareitani. Joskus vuonna -96 hain ensimmäiset 5 sellaista ruskeaa kalkkunanpoikastani. Hämärässä parkkihallissa Mikkelissä poikaslaatikko vaihtoi vaivihkaa omistajaa. Ne poikaset oli rakkaudella alkukasvatettuja ja niistä tulikin sitten sellaisia todellisia sylikalkkunoita. Kunnes minä sitten söin ne. Ja hyvää oli.
Muita eläimiä meillä on lypsylehmät, vuohi, lampaita, pari kania, kissoja, kaksi koiraa (unohtuiko jotain..). Ja mies ja kolme lasta.
Ihan pienten tipujen kanssa ei ole ennen tullut puuhailtua ja nyt on hauskaa katsella niiden piipittelyä ja muita touhuja. Olen tiennyt että tarkka pitää olla, vesikupinkin pistin täyteen kiviä, että vettä vaan varovasti voi väleistä nokkia, ettei pikkutiput mene itseänsä sinne hukuttamaan. Mutta eilen tarjotessani iltapuuroa pikkuisille meinasivat yli-innokkaat tiput pomppia sinne puurokuppiin uimaan. Nokkivat sitten loput puurot rinnuksistaan kun sain niitä puurosuosta hätisteltyä. Oppia ikä kaikki....
Condevil kirjoitti:Eli täällä esittäytyy maalle vihdoinkin muuttanut mamma joka on alkanut haaveilemaan omista siipiveikoista.

Ensin kiinnosti kanaset, mutta nyt ollaan käännytty viiriäisiin päin. Toivottavasti joskus saisin oman parven munivaisia omaan pihaan.
tomppa kirjoitti:moi kaikille kanojen kavereille

kirjauduin tänne jo jokin aika sitten mutta nyt vasta kirjoittelen .pieniä määriä kanoja olen harrastanut jo tenavana mutta nyt kun ostettu oma talo maalta tuli tännekin hankittua noin 3v takasin kanoja,ruskeita valkosia ja koristeellisia kanoja joilla tällähetkellä 2tipua kelt. ja musta.kanat ovat kesät täysin vapaana ja sen näkee kukkapenkeistä.tipujen hoidosta ei kokemusta ole mutta hyvin nuo näytää pärjäävän ku ovat emon kanssa eristetty muista ihan varmuudeksi jos jotain muita ohjeita ku vettä ja ruokaa mitä pitäs huomioida nii viestiä
Hilmuska kirjoitti:Heipsan vaan kaikille!
Olen tänne jo muutaman viestin kirjoittanutkin, mutta nyt vasta löysin tällaisen esittäytymispalstan.
Täällä kirjoittelee yhden pienen poikalapsen ja farmillisen enemmän tai vähemmän karvaisten "lapsosten" mamma maalta. Meiltä siis löytyy alati kasvavan kanalauman lisäksi koira, kissa, kaksi kania ja kaksi hevosta.
Hilmuska kirjoitti:kanaemo kirjoitti:Tervetuloa foorumille! Millaisia kanoja, koiria ja pupuja sulla on?
Alunperin saimme häälahjaksi kaksi ruskeaa kanaa (Äksy ja Pulu). (luulen, että ovat IsaBrownia.. onko niitä muitakin?) sitten kävimme ostamassa kanoille herraseuraksi komean maatiaskukon (Gÿnther Himoköyrijä). Viime loppukesästä saimme tuttaviltamme neljä kääpiötupsujalka (=oma rotumääritelmäni

) poikasta, joista kasvoi kaksi kanaa (Prinsessa ja Kyyhkynen) ja kaksi kukkoa (PikkuKukko ja HarmaaKukko). Ja tänään kuoriutui kaksi tipua toiselta tupsujalalta. Kovin on kukkoisa laumamme, mutta ihan leppoisasti tulevat toimeen. Minun tuurillani tietty nämä tiputkin ovat sitten kukkoja.. Toinen tupsujalkakanoista munii tällä hetkellä jonnekin jemmaan, kun ovat päivät pihalla vapaana, joten voipi hyvinkin tulla uusi pesue vielä tänä kesänä.
Kanit ovat leijonanharjaskanin-maatiaskanin sekoituksia, emo PumpuliHilma ja kastroitu urospoikanen Onni.
Ja koira on saksanpaimenkoira, 6-vuotias ADHD-narttu Caro. Sitten on vielä maatiaskissa Liina ja hevoset Eppu ja Päky.[/u]
Elviira kirjoitti:Hei!
Päätin minäkin esittäytyä. Vuosien haaveilun jälkeen sain viimein vajaa viikko sitten hankittua 4 maatiaiskanaa ja kukon, horniolaisia. Kaikki ovat jo aikuisia ja odottelen että joku kanoista alkaisi hautomaan, jotta saataisiin hieman vahvistusta munijajoukkoon.
Kanoille tuli hieman outo nimijoukko: Poikani nimesi kaksi utelianta Älliksi ja Tälliksi. Elviira on kannuksellinen kana ja miniäkokelas nimesi yhden Maisaksi. Kukko oli alkuun Rosvo-Rudolf, mutta kun Rudolf on hankala sanoa, siitä tuli Rosvo-Roope. Nimi ei kuitenkaan kuvasta persoonaa ollenkaan, kukko on hyvin kiltti.
Lintuflunssa näyttää vaivaavan minua, koska haaveilen vielä ottavani pari kanaa, Alhon kantaa, jos vain jostain onnistuisin ne hankkimaan.
Muina eläiminä meillä on kissa ja 2 saksanpaimenkoiraa sekä 1 sakemannin ja noutajan sekoitus.
Kieku kirjoitti:Tervehdys teille kaikille munaforumilaisille!
Aika minunkin ilmoittautua. Olen jo monet kerrat käynyt :lurk: ihastelemassa juttujanne ja kuvianne. Ja sitä, että tämä on kerrassaan mukava yhteisö.
Minulla on kanalahaave elänyt jo muutaman vuoden, mutta sen haaveen toteuttaminen ei ihan vielä tänä vuonna onnistu. Eivät varmaan anna lupaa laittaa kanatarhaa rivitalopihaan. Joka tapauksessa... olen nyt taas lähempänä päämäärää, kun olen munaforumin rekisteröitynyt käyttäjä.
Hip Hurraa!
Meillä on kaksi kissaa ja kolme akvaariollista pyrstönheiluttajia. Ammatiltani olen puutarhuri, mutta leipä tulee atk-alalta. Koko ikäni olen asunut kaupungeissa, paitsi lapsena Espoossa. (Ei ollut silloin kaupunki.)
Niin... ja varmuuden vuoksi, olen liittynyt myös vuohiforumiin. Eihän sitä tiedä, jos vaikka sekin kuume pahenis...
Jossu kirjoitti:Heippa kaikille täällä munanetissä!
Olen suunnittelemassa meille kesäksi kanataloa- ja tarhaa, jospa saisin toteutettua senkin unelman! :D
Ihan aloittelija olen siis näissä "kanahommissa", ja tästä foorumista näyttää saavan paljon hyödyllistä tietoa.
Vuohia minulla on ennestään ja olenkin jo kauan "oleskellut" vuohifoorumissa (eri nimellä kylläkin).
tipsi kirjoitti:Heippa kaikki!
Esittelen itseni nopsasti. Eli, olen kaupungissa kerrostalossa asuva nainen, jolla on tällä hetkellä kolme reilun kahden viikon ikäistä ankkavauvaa kylpyhuoneessa piipittämässä

(Kiitos Maunu_Muori!

) Ankat ovat menossa vanhempieni mökille kesäksi, ja talvella sitten yhdelle kotieläinpihalle hoitoon. Vauvelit ovat nyt jo ylihemmoteltuja herkkujen osalta
Minulla on joskus vuosia sitten teininä ollut ankkoja, ja yksi ylikesy isa brown kukko joka luuli olevansa immeinen. Ööö.. talvella autotallissa ja kesällä mökillä. Harmi kun kaupungissa on rajoitetut eläintenpitomahdollisuudet.

KlaaraKananen kirjoitti:Heipä hei kaikki kotkottajat ja kaakattajat!
Olen 30v. hameväen edustaja Satakunnasta. Asun perheeni kanssa maalla viimevuonna valmistuneessa hirsitalossa.
Ollaan rakennettu koko juhannus meitin kesäkanalaa, talviasuttava kanala valmistuu syksyksi, kunhan isäntä saa autotalli-varasto-kanalarakennuksen reeraan.
Kesäkanalan rakennus aloitettiin, kun ystävän maatiaiskana oli saamassa tipusia (joista piti meille tulla muutama) ja totesin ettei varsinainen kanala valmistu niin nopsaan...Enkä tietenkään malttanut oottaa syksyyn ... No kävi niin ikävästi, ettei tipuja sitten kuoriutunutkaan
Nyt ollaan sitten haettu maatiaistipuja/nuorikoita, kukko ja 2-4 kanaa saisi meiltä hyvän kodin...mistä kysyä, vinkkejä otetaan vastaan!
Ystäväni luona olen tutustunut maatiaisiin, ja hurahtanut kanoihin pahanpäiväisesti
Nyt olisi kovin ihanaa saada omia kanasia paapottavaksi.
Tämän "kotkotuksen" lisäksi arkeani sulostuttavat rakas aviomieheni (joka jaksaa naputella kanalaamme

) 3- ja 1-vuotiaat lapsemme ja sohvaperuna-koiralaumamme ( 3 labradoria ja 2 länsigöötanmaanpystykorvaa) joiden kanssa on vähän jotain (lenkkeilyn lisäksi)yritetty harrastaakin.
Täällä siis roikun vielä toistaiseksi kanattomana ( ja toivottavasti tulevaisuudessakin munattomana

) toivottavasti jatkossa saan kertoilla teille omien kanasten ja kukkosen kuulumisista!
KaNaNen kirjoitti:Voisinpa minäkin esitellä itseni kun en sitä vielä ole tehnyt

Olen siis 16-vuotias typykkä tyrnävältä ja kanoja meillä on ollut siitä asti kun olin 6v.

Tällä hetkellä meillä on 21 maatiaiskanaa ja neljä kukkoa.

Ensimmäiset kanat olivat isabrowneja mutta sen jälkeen meillä on ollut vain maatiaisia. Ja asuu talossa yksi suomenpystykorvakin

jaanahi kirjoitti:Hei! olen jo jonkin aikaa seuraillut keskusteluja täällä ja paljon hyvää tietoa kanojen pitoon saanut. Meillä on kiuruvetisiä maatiaikanoja neljä kpl ja kukko, ja tällä hetkellä 9 suloista tipua, ikää kolme viikkoa. Yksi kanoistamme innostui onneksi haudontatouhusta. Kanat ovat muuten viime kesänä kanaemolta meille kotiutuneet. Tipuista pidetään itsellä luultavasti kaksi kanaa, joten lopummasta kesää oisin myymässä loppuja! Etsiskelen meille muuten kiuruvetistä kukkoa, ettei mene tämä porukka liian sisäsiittoiseksi. Hakemaan en mistään kovin kaukaa pääsee, asumme Laukaassa Keski-Suomessa. Perheessämme on minä ja mieheni, 1.5 v poika ja 2kk poika, koira, kissa ja kanaset.
paukku kirjoitti:olen seuraillut jo tovin aikaa tätä palstaa ja vaikuttaa kivalta ja hyödylliseltä palstalta. olen aivan aloittelija näissä kana hommissa ja olen saanut täältä paljon tarpeellista tietoa. meillä on nyt 9kanaa,1kukko ,3kalkkunaa ja pieni maltankoira. pieniä lapsiakin minulla on 6 ja kaikki tyttöjä

. sain tänään naapurista lainaan hautomakoneen, joten aijon ruveta kokeileen hautomista, kunhan saan kerättyä tarpeeksi munia. yritän päästä tähän jutustelu porukkaan kunnolla mukaan.

.käyn täällä aina kun vain ehdin.
Basu kirjoitti:Pitänee minunkin esittäytyä...Olen tätä foorumia jo vuoden verran seuraillut, vuohifoorumista alunperin tänne löysin. Olen toistaiseksi kanaton, syksyllä uuden vuohelan valmistuessa tilanne toivottavasti toinen
Perheesemme kuuluu minun (kohta 40v naisimmeinen) lisäksi mies, kolme lasta, kolme vuohea, kaksi kania ja Basenji, jota koiraksi väitetään.
Ihan pikkutyttönä minulla on ollut kesäkanoja, pyydettiin teurasautoa ajamaan meidän kautta ja jättämään pari vanhusta, siipikarjateurastamo kun oli-ja on vieläkin samassa kylässä. Myöhemmin meillä on ollut pari ankkaa, jotka yrittivät ottaa toisensa hengiltä, poikia kun olivat...
Agabornis-papukaijoja ja kissojakin oli nuorempana, mutta olen niin allerginen niille, etten voi sisätiloissa pitää
Ainiin ja olihan meillä monta vuotta Anolis-liskoja, pieniä vihreitä n. sisiliskon kokoisia vipeltäjiä
Asun etelä-Satakunnassa keskellä mäntymetsää, ihanassa omassa rauhassa

audioman kirjoitti:Olen 19v ääni/valomies Jyväskylän lähistöltä. Pitäis kai joskus hommata oma paikka missä asustella ja olen tullut siihen tulokseen et tommonen perus city asuminen ei kelpaa. Olis aika siistiä saada jostain oma paikka mihin vois viritellä kaikkee aurinko/tuulienergiasta kasvitarhoihin. Ehkä liittyy tää toive jotenkin siihen millasta työ/harrastukset on. Haluaa vastapainoa niille.
Eksyin tänne kanapalstalle, kun törmäsin googlessa johonki kana farmiiin New Englandissa. Piti sit tietysti kattella suomalaisten "harrastajien" meininkiä kans. Vaikutti ihan mukavalta tämä paikka.
Ei varmaan vähään aikaa kyl kanoja oo tulossa. Mut varmasti joskus. Vois vaikka alottaa tomaattien kasvattamisesta eka.. Siin ois varmaan tarpeeks haastetta
Eli joo, hei vaan kaikille.