Onhan se valvonta jossain asiassa ihan ok, mutta jos se menee yli, ja yksinkertainen asia tehdään vaikeaksi, niin sillon mennään metsään.
Kyllä jos tuottaja on itse varma että ne munat on tuoreita, ja kanoissa ei ole mittään salmonellaa( tutkimus). Niin ei se pienimuotoinen munien myynti saisi olla vaikeaa.
Eikös kasvimaaltaankin saa myydä tuotteita torilla? mutta pitääkö siitä(kin) ilmoittaa johonkin?
Itsehän saa vaikka syödä ne mullat, mutta myynti jutuissa taitaa olla joka asiassa joku.
Minä olen ajatellut että jos myyn munia, niin saapahan niilläkin rahoilla jotain extrakivaa sitten linnuille
Mä ymmärrän täysin ton salmonellavalvonnan, jos munia myy, koska salmonella ihan oikeesti voi tappaa ja esim. Saksassa salmonellamuniin kuolee vuosittain 300 ihmistä. Sitä en tajua, että ilmaiseksi annettavistakin vaaditaan jotain testejä. Kai se nyt on jokaisen omalla vastuulla, mitä lahjaksi ottaa.
Mut näitä kaikkia leimaus- ja läpivalaisutsydeemejä mä en kerta kaikkiaan käsitä, kun kyse on pienkanalasta! Täysin absurdia ja kafkamaista hommaa! Ei kukaan vasiten myy vanhentuneita munia, koska asiakkaat katoaa sen siliän tiän.
Siinäpä se, tulee niin rikollinen olo, kun lukee noita sääntöjä. Ihankuin tarkoitus olisi jollain pienkanalan pitäjällä vain huijaaminen, ja mätien munien myyminen! Ei sillä niin rikastu että se mitenkään kannataa. Mutta ehkä sillä kuitenkin olisi merkitystä, että kotikanalat lisääntyis. Vai oiskohan kanoilla liian hyvät oltavat?
Sit siinä on vielä sellainen kiva pointi: jos myyt niitä munia, linnut pysyy sitten KAIKKI sisässä kesäkuun alkuun.. tai näin se oli siis viimekin vuonna..ei mitään katettuja ulkotarhojakaan sallita..millekkään siipiveikolla..
Tulikin mieleen.. meinaako ne taas eviran tätit huijata Sirkka-Liisan allekirjoittaan joitain gestabomääräyksiä kevään ulkoiluun.. onks kukaan kuullut... MOILANEN????
ÄÄH! tota ei taas tullu ajatelleksikaan. Menee siis taas kaunein kevät ikkunasta kattellen.
Onkos missäänpäin ollut nyt mitään lintuinfluenssaa?
Ei oo ainakaan korviin tarttunut.
Ja voi kamala mitäs jos ne linnut siis ihan väkisin ryöstäytyy irti ja karkaa
Viimekeväinen ulkoilukielto oli niin, että jos tilalla on vesilintuja ja kaupalliseen käyttöön munivaa/"lihovaa" siipikarjaa, niin silloin pysyy koko siipiveikkokaarti sisällä.
Lainaus -08 voimassa olleesta asetuksesta:
"Siipikarjan ulkonapitokielto
Siipikarjan pitäminen ulkona on kielletty. Kielto koskee myös luonnonmukaista tuotantoa harjoittavia pitopaikkoja.
Edellä 1 momentissa tarkoitettu kielto ei kuitenkaan koske:
1) eläinsuojelulain (247/1996) 20 §:ssä tarkoitettuja eläintarhoja ja pysyviä eläinnäyttelyitä;
2) kyyhkyslakoista tapahtuvia vapaalentoja; sekä
3) sellaisia pitopaikkoja, joissa ei pidetä samanaikaisesti sekä tarhattuja vesilintuja että kaupalliseen lihan- tai munantuotantoon tarkoitettua muuta siipikarjaa ja joissa ulkotarhat on suojattu riittävän tiheällä verkolla tai muulla vastaavalla tavalla siten, että luonnonvaraiset vesilinnut eivät pääse kosketuksiin siipikarjan kanssa."
Ai se vaatikin ne vesilinnut.. tota mää en ollenkaan muistanut.. noo .. joillain on niitäkin.. en oo nyt kattellut eu-sivustoilta onko siellä ilmineerauksia tapauksista.. ne tulee sinne unionin tilastoon jos euroopan alueella on ollut, itämailla tais olla yks tapaus tossa syksyllä, jos en nyt ihan väärin muista.. hömppähommaa koko panikointi
No nii ootellaan mitä tulee. Tuotekti kyllä antaa ymmärtää että elikot sais olla pihamaalla, kunhan on vaan tarpeeks tiivis häkki.
Mulla noo kanat kyllä huutaa suoraa huutoa, jos hoksavat että nyt on kevät ja joutuvat olemaan sisällä. Ei uskois että niistä lähtee karmee meteli
Mitäs noissa tuotanto kanaloissa tehdään niille kakkasille munille? Mietin vaan kun ite kyllä käytetään aikas kakkasetkin munat, niitä vaan ei käytetä keitettyinä munina. Meneekö ne täysin hukkaan eli roskiin vai eläin rehuksi, vai mitä niille tapahtuu tietääkö kukaan
Kakkamunat pestään ja ne menee leipomoihin.Siis sellaset siedettävän paskaset. Yyberpaskaset,siis sellaset missä on enemmän paskaa kun munaa menee kompostiin tai sitte rikotaan kanoille.
Eiks niistä munankuorista mene sen kakan bakteerit pestessä läpi. Mä en ole uskaltanut pestä kakkamunia juuri sen bakteeri pelon takia, olis hirveetä sairastuttaa joku tuttava joka ostaa meiltä munia
Minä olen kyllä pessyt munia usein - KANANMUNIA! - ihan pesusienellä, juoksevan veden alla. Olen kuullut - tosin en niin luotettavasta lähteestä - että jos munat pesee lämpösellä vedellä niin silloin ei bakteerivaara oo suuri. Olen kyllä pessyt kylmälläkin vedellä (kun ei oo lämmintä tullu), eikä oo kukaan meijän munien syöjistä vielä kertaakaan sairastunut.
Ei mene jos peset pikkasen munaa lämpimämmällä vedellä.
siis munan sisällä massa laajenee kun lämpiää, ja pukkaa ilmaa sieltä ulospäin.
Ja ei se pikku kakka kuoressa haittaa, sen voi vain pyyhkäistä pois.
Jos munia likaantuu käytän ne itse aika pian. Ja likaantumista voi estää vaihtamalla pesään puhdasta kuiviketta. Lisäksi pikku kynnys pesän ovella estää munia vierimästä ulos. Mulla on lisäksi pesät vähän taka kenossa.
Meillä yks kana ilmeisesti kylpee jonkun löysissä kakoissa ja sitten kun se menee pesään muniin niin sotkee kaikki siellä olevat munat ihan kokonaan kakkaaan, tosi ällöö. pesien pehmikkeet on ihan puhtaita joten syy ei ole siinä. Lämpösellä vedellä siis voi pestä myös myyntiin meneviä munia?