Erilaisia termejä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Moilanen

Erilaisia termejä

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Usein täällä keskustelussa törmää tuommoisiin juttuihin kuin sekarotuinen, rotu, jne.
Mietiskelin asiaa:
Sekarotuinen: Suunnittelematon risteyttäminen, luonnossa tapahtunut risteytymä jne
Risteytys: Suunnitelmallinen eri rotujen risteyttäminen, käyttöominaisuuksien parantamiseksi.
Rotu: Erillisen rotumääritelmän; ulkomuoto, virallinen rotumääritelmä; aikaansaatu määritelmät täyttävä yksilö.
Eläinkanta: Jollain esim maantieteellisellä alueella vuosisatojen kuluessa syntynyt tarkoituksenmukainen kotieläinkanta.
Puhdasrotuisuus: Muistaakseni viimeinen puhdasrotuisuuden todellinen kannattaja lie ollut
itävaltalainen korpraali, sittemmin Saksan johtaja.
Kukahan petraisi määritelmiä.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Sorry vaan, Moilanen, mutta mun mielestä sulla on välillä vähän provosoiva tyyli aloittaa näitä keskusteluja. :smt018

Rotuyksilö on mun mielestä ko. rotua edustavien vanhempien jälkeläinen, joka lisäksi täyttää mahdolliset muut rodulta vaadittavat asiat/ominaisuudet. Eli että tärkein perustehan on se, että tietää vanhemmat varmasti ja tarkasti.

Miksi sä tuossa puhdasrotuisuus-kohdassa yhtäkkiä hyppäsit eläimistä ihmisiin, kun vielä edellinen termi oli eläinkanta? Siitä olen samaa mieltä, että sana "puhdasrotuisuus" on tavallaan turha, koska sekarotuisen vastine pitäisi olla se, että eläin yksinkertaisesti on jotain rotua. Koska kuitenkin sekarotuisia rotuyksilöinä tämänkin maan kamaralla aika paljon tarjotellaan, on tuo termi vakiintunut tarkoittamaan sitä, että yksilö todellakin täyttää rodun kaikki vaatimukset.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minusta risteytys sanakin on vähän niinja näin. ketkä sitä saa käyttää?
Kyllä naapuriin karannu sakemanni ja sen ja naapurin kultasen noutajan pennut on mielestäni sekarotuisia.
Minusta jos jossain on vain kaksi rotua ei tee siitä risteystä automaattisesti. Ehkä olen väärässä, mutta kyllä sekarotuinen on sekarotuinen. Ja Risteys sanalla haetaan ehkä parempaa imagoa jollekkin myytävälle kohteelle.

Kuten jos möisin oman koirani pentuja voisin ilmaista sen:
Sekarotuisia pentuja, emä pyreneittenkoira ja isä leonberginkoira. Hinta 100 euroa

TAI

Risteyspentuja, emä pyreneittenkoira ja isä leonberginkoira. hinta 400 euroa

Viimesin antaa mielikuvan, että yhdistelmä on harkittu ja pennuista odotetaan jotain hienoa.

Ekasta ajattelee, että oho, naapurin koira tehny temput ;)

Nämä oli ihan vaan ajatuksia..
Moilanen

yleiskeskustelu/kanat

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

No, selvennetään Mimmi. Tarkoitukseni ei ole provosoida.
Tarkoitukseni oli tuoda esiin terminologiaa, oikeata.
Olet siinä oikeassa, että:
Rotuyksilö on mun mielestä ko. rotua edustavien vanhempien jälkeläinen, joka lisäksi täyttää mahdolliset muut rodulta vaadittavat asiat/ominaisuudet. Eli että tärkein perustehan on se, että tietää vanhemmat varmasti ja tarkasti.
Kuitenkin; myöskin risteytyskoirasta tiedetään ja tuleekin tietää vanhemmat.Pitää tietää myöskin yksilöt ja niiden ominaisuudet. Mikä oli tämän risteytyksen tarkoitus? Minun kysymyksessäni oli halu saada parempia rekikoiria.
Rotukoirista ei ratkaisua löytynyt, risteytyksistä löytyi, siis minä olin tyytyväinen, se riitti minulle.
Ei minun tarkoitukseni ole haastaa riitaa, jos sitä tarkoitat. Tarkoitukseni on keskustella ja vaihtaa mielipiteitä, se lienee näiden palstojen parasta antia.
Kinastelu on aivan eri asia kuin keskustelu, jossa tuodaan esiin kokemuksia, teorioita jne.
Kanojen kohdalla on iät ja ajat ollut kaksi suuntaa; supertuotanto, liha/munat ja sitten kaukoidässä erityisesti erikoiset värit ja ulkomuodot ja näiden välissä sitten on seilailtu etsien sitä omaa kanatyyppiään.
Minun kanani ovat, niinkuin olen kirjoitellut alhon kantaa ja siihen olen hyvin tyytyväinen.
Anteeksi jos olen ärsyttänyt mutta kirjoittelu on taitolaji, aina ei kaikkien suhteen onnistu.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Mun on pakko viilata pilkkua.

Moilasen eläinkanta määritelmästä pitää ottaa pois sana "tarkoituksenmukainen". Eläinkanta voi muodostua tai se voidaan muodostaa ja se voi olla olemassa, oli se tarkoituksenmukainen tai ei. Kanta voi olla sairas, huonolaatuinen, lähes elinkelvoton ja silti se on eläinkanta.

Mimmin rotuyksilön määritelmästä pitää ottaa pois "joka lisäksi täyttää mahdolliset muut rodulta vaadittavat asiat/ominaisuudet". Sana "rotuyksilö" ei ole synonyymi sanoille "hyvä rotuyksilö". Eli rotuyksilö voi olla geneettisesti puhdas rotunsa edustaja ja silti sillä ei välttämättä ole rodulta vaadittavia asioita/ominaisuuksia. Eli verrattuna koiriin: Voi olla vahtikoirarodun yksilö joka ei vahdi, turkkirodun yksilö jolla ei ole haluttua karvaa, metsästysrodun koira ilman metsästysviettiä, alapurentaisen rodun koira ilman alapurentaa jne. Verrattuna hevosiin: Ravihevonen joka ei ravaa lujaa, arabi jolla on heikot kaviot, shetlanninponi joka on liian iso, yksivärisen rodun kirjava yksilö jne. Esimerkkejä on loputtomasti rotuyksilöistä jotka ei silti ole sitä mitä pitäisi, mutta silti rotu on rotu, oli se laadultaan loistava tai ala-arvoinen. Ja kaiken saman voi soveltaa kanoihin ja muihin lintuihin.
Mimmi

Jep, hyvä huomio. Silti monenkin eläinlajin harrastajat ovat sitä mieltä, että kyseessä ei ole rotuyksilö, jos sitä ei ole rekisteröity. Jos rotuyksilön määritelmäksi jää "ko. rotua edustavien vanhempien jälkeläinen" on "rotuyksilöitä" paljon enemmän, kuin mitä tällä hetkellä ymmärretään..
smari

Yhtään kana-(eikä kai juuri montaa muutakaan eläin-) rotua ei olisi, jos rotu olisi aina määritelty rekisteröinnillä. Ja jos rekisteröinti tekee eläinyksilöstä puhdasrotuisen, niin sittenhän kaikki syntyy ensin sekarotuisena kun niitä ei ole vielä rekisteröity. Eli hevosetkin on melkeen vuoden ensin sekaroituisia ja sitten kun rekisterikirjat vihdoin saapuu, niin ne muuttuu rotuyksilöiksi. :smt005 Koirat saa paperit paljon nopeemmin, eli ne on kai vähemmän aikaa sekoituksia, mutta kanat on siis aina ja ikuisesti sekarotuisia. Olisi helppo ajatella noin, mutta en kyllä itse niin ajattele. :smt005
Suvianne

Minulla on pyreneittenkoira joka ei ole rekisterissä. Ajattelen hänestä näin:
Näyttää pyrreltä, voi jopa ollakkin. Mutta tietyllä riskillä suvussa voi olla muuta. Jopa isäkin voi olla jokin ihan muu. Joten en pidä häntä roukoirana, koska en voi todistaa hönen puhtautta.
Kyllä rekisteröinti on hyvä asia. Mutta minä en sitä pidä auvoiseksi tekevänä. koska olen törmännyt todellakin rotujensa ala-arvosiin edustajiin. Joten samalla tuurilla voin saada hyvän tai huonon sekarotuisen kuin hyvän tai huonon rotukoiran.
Mimmi

Juu, mä ajattelen kans niin, että rotunsa edustajien jälkeläinen edustaa ko. rotua. Mutta olen saanut niin monta kertaa **kaa niskaan, että sitä ajatellen lisäsin tuon, että "täyttää muut asiat".

Eli rotuyksilö on sellainen, jonka molemmat vanhemmat ovat saman rodun edustajia.

Hyvä rotuyksilö on sellainen, joka edellisen lisäksi täyttää muut rotumääritelmän tms. ominaisuudet.

Rekisteröity rotuyksilö on sellainen, joka edellä mainittujen (tai vähintäänkin kohdan yksi) lisäksi on rekisteröity.

Kyllä tämä mulle sopii. :smt003
smari

Ja kun vielä viilaa pilkkua niin voi olla myös rekisteröity sekarotuinen ( esim koirilla on tämmöinen) ja voi olla rekisteröity rotuyksilö joka ei ole kyseistä rotua kuitenkaan vaan sekarotuinen. Eli vasta tunnistusmerkittyä ja dna testattua (myös vanhemmat dna testattu) voi pitää puhdasrotuisena jos oikeen tarkka on. Esim hevosilta otetaan dna rekisteröintiä varten ja se verrataan vanhempien dna:han. Mutta nämä ei enää koske lintuja.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Eikös kissat ole aina "sekarotuisia" jollei niillä ole papereita?

Ja kyllä sekarotuisella ja risteytyksellä on vissi ero, moilasen määritelmien mukaan.
Esim. hevosilla tehdään paljon poniristeytyksiä, rotuponien kokoa ja liikkeitä ja muita ratsastusominaisuuksia parannetaan lisäämällä täysi- tai puoliveristä ja saadaan lapsille sopivan kokoinen suorituskykyinen iso poni. Risteytysponeille on ihan omia jalostusohjelmiakin. Kun sitten taas täällä Suomessa harrasteratsastuskäytössä yleisiä lämminverisiä ravirotuisia astutetaan ties millä irlantilaisilla mustalaisponeilla tavoitteena saada vaan persoonallinen harrastehevonen - kyse ei ole suunnitelmallisesta jalostuksesta vaan nämä ovat justiin niitä hevosmaailman sekarotuisia vaikka niistäkin risteytyksinä yleensä puhutaan.
Eri rotujen yhdisteleminen voi siis olla harkittua ja päämäärätietoista tai sitten kokeellista huvittelua. Ja sillä on eroa. Vaikka molemmissa tapauksissa lopputuloshan voi olla kuitenkin mitä vaan :smt002
Suvianne

smari kirjoitti:Ja kun vielä viilaa pilkkua niin voi olla myös rekisteröity sekarotuinen ( esim koirilla on tämmöinen) ja voi olla rekisteröity rotuyksilö joka ei ole kyseistä rotua kuitenkaan vaan sekarotuinen. Eli vasta tunnistusmerkittyä ja dna testattua (myös vanhemmat dna testattu) voi pitää puhdasrotuisena jos oikeen tarkka on. Esim hevosilta otetaan dna rekisteröintiä varten ja se verrataan vanhempien dna:han. Mutta nämä ei enää koske lintuja.
Nyt olen vissiin rotukoirista tippunu. Ei minun rotukoirilta mitään dna testejä kyselty ja olen yhdet pennut ihan rekisteröinytkin. Ja kyllä ne muka rotukoiria oli ilman testejä.
Ja mikä sekarotuisten rekisteri? Ihan uusi asia. Vanhempieni koira on kyllä tatuoitu ja rokotettu, koska se reissaa norjaan kesäisin. Muusta rekkarista en ole kuullutkaan...
Onko mitään linkkiä? Kiinnostaisi tuo sekarotuisten juttu.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Meneekin tosi mielenkiintoiseksi, mullakin on sitten kaksi sekarotuista kultsia. Ja itte vielä lisäksi :smt005 enkä usko että on ees tullu tarkoituksenmukainen sekoitus :smt005
Muistan kyllä jossain lukeneeni noista muutoksista että tulis rekisteröinteihin. nyt joku koiraharrastaja jos on niin laittakaa infoa. Minä kun oon vaan pitänyt seura ja hyötykäytössä noita omia kultsiani!
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Minun edesmennyt sakemanniuros oli Kennelliiton jossain x-rekisterissä. Tämä koira oli kyllä puhdasrotuinen, mutta ei rekisteröity. Sillä oli tatuointi, ja esim. jos se olisi kadonnut, olisi sieltä rekisteristä löytynyt minun tiedot omistajana (koiran löytyessä). Käsittääkseni ainakin silloin sinne olisi voinut ilmoittaa sekarotuisetkin, mutta kai olisi pitänyt olla se tatuointi tai mikrosiru...?
Ja siitä on todella vuosia, kun ilmoitin koirani sinne.
dumblonde

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Ehkä Smari tarkoitti tuolla DNA testauksella lähinnä hevosten rekisteröintiä, eihän koiranpennuilta mitään dna testiä tehdä ellei ole syytä epäillä rotupuhtautta. Tai jos kyseessä narttu joka on jostain syystä astutettu kahdella uroksella samaan juoksuun, silloin otetaan dna testi että tiedetään kumman uroksen pennut ovat.
Vastaa Viestiin