Kanat ulkotarhassa vai pihalla vapaana

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

ankkanen

Kanat ulkotarhassa vai pihalla vapaana

Viesti Kirjoittaja ankkanen »

Mulla ois mietinnän alla ensi kesää ajatellen että pidänkö kanat irti pihassa vai ulkotarhassa. vieressä menee tie mutta ei kauhean liikenteinen ja piha on iso.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Meilläkin menee vieressä tie muttei nuo kanat sinne mene. Ja poikkeus vahvistaa säännön :smt002
Riippuu siitä kuinka paljon siedät kanankakkaa pihallasi, rappusilla jne ja kuinka paljon sulla on istutuksia. Kanatkin kun nauttivat kasvimaan antimista ja meillä ryökäleet popsivat ruusunnuputkin niin että voin nähdä vaan ruusuisia unia, kotipihalla ei oo kukkaloistosta tietoakaan :smt012
Voithan pitää sekä että, vapaa pääsy ulkotarhaan ja siitä päästät sitten vapaaksi pihaan silloin kun olet vähän katsomassa perään (jotakuinkin sillätapaa minä teen) :smt001
pronssari

Viesti Kirjoittaja pronssari »

Minullakin kanat,hanhet, kalkkunat ja riikinkukot ovat pihalla vapaana kun ei ole oiken inspiraatiota ollut tarhoja tämänkään kokoiselle poppoolle rakentaa minulla tuo lintujen jätös ongelma ei ole haitannut kun on opettanut ettei rapuille tulla paskomaan ja hanhet ja ankat pysyvät lammellaan tai pelloilla kalkkunat taas ovat sielä mistä ruokaa löytyy (viljapellossa) kanat menee pitkin pihoja ja metiköitä riikinkukot esittelevät itseään keskellä pihaa riikinkanat taas ovat jossakin katolla tai muulla paikalla josta voi tarkkailla koko reviiriä että kyllä koko pihaalue on käytössä ja vähän ylikin. :smt004 Teitä ei kannata noitten kanojen kanssa varoa sillä kyllähän kana on fiksu eläin kun vapaana elää vaikka kanaa aina tyhmäksi haukutaan :smt003
ankkanen

Joo itseäni ei kanankakka haittaa yhtään.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mutta jos menee viime vuosien tapaan, kanoilla on ulkopitokielto maaliskuulta toukokuun loppuun. Jos sinä aikana haluaa päästää ulos, pitää olla ympäri verkotettu tarha.

Muutenhan kanat kyllä pysyvät pihassa, ainakin meillä. :smt003
ankkanen

[quote="Mimmi"]Mutta jos menee viime vuosien tapaan, kanoilla on ulkopitokielto maaliskuulta toukokuun loppuun. Jos sinä aikana haluaa päästää ulos, pitää olla ympäri verkotettu tarha.

Muutenhan kanat kyllä pysyvät pihassa, ainakin meillä. :smt003[/quote]
Kyllä mä ton ulkonapitokiellon tiedän ja kyllä mä teenkin jokatapauksessa ulkotarhan juuri ulkonapitokieltoa varten
ankkanen

Voi että kun meni lainaus pieleen :smt013 :smt013 :smt013 :smt013 :smt013
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

ankkanen kirjoitti:Voi että kun meni lainaus pieleen :smt013 :smt013 :smt013 :smt013 :smt013
Kokeilemalla oppii. Kun lainaat, niin älä poista mitään niitä
-merkintöjä vaan kirjoita vain oma viestisi alle. Jos haluat lyhentää lainaamaasi tekstiä, voit poistaa sitä sieltä välistä, mutta varo noita alun ja lopun lainausmerkintöjä.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meilläkin vapaana, mutta en halua portaille...
Ja olen harkinnu oleskelutilan aitausta eli kanat muualla ja meidän sisäpiha meillä. Eli aitaankin ihmiset en kanoja :smt003
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Meillä on tarhassa, koska naapurin pelto vieressä ja talo metsän laidassa eli kettuja liikenteessä paljon. Samoin kanahaukka asustelee lähettyvillä ja irtokoiria ja villikissoja vierailee pihassa. Joskus oon kyllä päästänyt ulos tarhasta, kun itsellä on aikaa niitä paimentaa.
Moilanen

yleiskeskustelu/kanat

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Tuota kanojen vapaata liikkumista voi myöskin säädellä siten, että sinne toivotuille alueille sijoitellaan rypypaikkoja, siis hiekan ja tuhkan ja karikkeen sekoitusta, lehtikomposteja, jne. Juomapaikat myöskin sinne sopivalle alueelle.
Meillä tämä kanojen alue on vanhojen omenapuiden ja viinimarjapensaiden alueella. Siellä on suojaa, omenapuihin pääsee lennähtämään naapurin kattia suojaan jne. Haukkasuojan taas tarjoavat viinimarjapensaiden alustat.
Päivän lisäruoka-annoksen ripottelen myöskin ko alueelle.
Meillä tuo järjestelmä kyllä toimii.
No kyllähän vaimon nuo "äärimmäisen tärkeät puskat", kukiksi kait niitä sanotaan, on ympäröity metrisellä verkolla "kanankestäviksi". Mielenkiintoista muuten on, että Alho lentää parista metristä helposti yli mutta tuommoinen metrinenkin aitaus näyttää pitävän ne tietyltä pieneltä alueelta pois.
Kekseliäisyyttä vaan ja katselua ulos maailmaan sieltä kanan pääkopan sisästä, ei välttämättä ole sama mielipide kuin omasi.
peppi

Viesti Kirjoittaja peppi »

Meillä kanat ulkoilevat häkissä n2.5m x 2.5m jossa katto verkosta sisälle pääsevät kulkemaan seinässä olevasta luukusta. Vaikka eläinten ystävä olenkin en halua kanoja sotkemaan lasten leikkipaikkaa ja kuopsuttamaan kukkapenkkiin tai paskoon portaille... :smt002 Myöskin olen yhtä kukkoa jahdannut ympäri kyliä joten parempi tuo tarhaus systeemi. Olin juuri saanut kanoja ja kukon mutta kukko otti ja karkasi naapuriin. Minä typerä lähdin perään ja kukko karkuun.Olisinpa ollut viisas ja antanut kukon olla olisi varmasti palannut itsekseen kotiin :smt017 kanoja hoivaamaan. Piti myöhemmin isännän ottaa ja käydä lintumetsällä kun ei saatu kukkoa muutoin kiinni :smt011
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

No, mullahan linnut pysyvät aikasta tiukasti tarhoissa/sisällä ens kesänä!
Sen verran opin tosta ilveksen käynnistä, etten enää vapaana pidä kun vaan silloin kun ehdin itse vahtimaan!
Ennen oli kaikki vapaana pitkin pihoja!
Mikään ei vota sitä näkyä kun lauma kanoja juoksee vastaan kun ajaa autolla pihaan tai tulee sisäältä ulos!
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Meillä ollaan tarhassa. Oiskohan sillä kokoa about 3x5m :smt017

Viime kesänähän mulle vasta ylipäätään kanoja tuli joten ens kesän ulkoilut on vielä mietinnässä onko kotkot vapaana vai ei.

Täälä on kyllä kettuja ja ilveksiä (ja omat kissat) kyllä silleen ,että vois olla akkaparan punpun ylimääräsiä luöntejä ajatella paree pitää noi tarhassa :smt002 :smt005
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Meillä ovat enimmäkseen tarhoissa. On katettu tarha, johon ei pitäis minkään pedon päästä ja toinen katoton tarha, jossa laiduntavat päivittäin. Melkein joka aamu ja ilta ulkoilutan myöskin vapaana, kun nuo tarhat eivät ole 'kiinni' kanalassa. Eli saavat ennen tarhaan ja yöpuulle menoa kruisailla tallin pihalla ja karvakasojen laitumella. Talon pihaan pääsyä pyrin vahtaamaan, etteivät käy mun "äärimmäisten tärkeiden puskien" kimppuun. Terkkuja Moilaskalle---on ne oikeesti tärkeitä! Lisäksi mulla on työhuone kotona, niin ei ois kovin kiva, jos asiakkaat kahlais kananpeessä :smt016
Vastaa Viestiin