Kanalan uusi järjestys, ja kaaos...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mar-jatta

Kanalan uusi järjestys, ja kaaos...

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Sain tänään kanojen päiväjärjestyksen järkkymään toden teolla. Menin ja "uudistin" kanalaa... Otin yhden pitkän orren pois, ja laitoin tilalle semmosen H-mallisen, jossa on kolme ortta + yks tosi matalalla pikkutipulle. Sitten siirsin ruokapöytää, ja laitoin yksinään olleen munitusrehunkin samalle pöydälle. Munitusrehun paikalle laitoin kylpyastian. Tuli paljon tilavampi, ja lattiapinta-alaa enemmän.

Kaikki muu meni kanojen mielestä ok, mutta tuo orrelle nousu... :smt100 :roll: Voi herramunjee kuulkaa, olen pönöttänyt kanalassa viimeiset 45min, antaen kanoille valomerkkejä, että nyt sinne orrelle niinkuin olis jo...! :blob4:
Eivät ollenkaan mieltäneet uusia orsia hyviksi paikoiksi, vaan etsivät vanhaa. Ralf-kukko varsinkin oli AIVAN pöyristynyt, kun ei ollut enää kakkalautaa ei ortta paikoillaan. Pyöri siinä alla, missä ne on olleet, kaula pitkällä ja kurnutti.
Kaks kanoista on pesissä hautomassa (tyhjiä pesiä), ja kaks muuta kanaa tajus suhteellisen nopsaan, että valot oikeasti sammuu kohta. Ponnahtivat orrelle, ja toinen jopa meni toiseksi ylimmälle nukkumaan. Mutta Pikkutipu ja Ralf pyörivät ja kurnuttivat vaikka kuinka kauan.

Saa nähdä minkälainen soppa syntyy, kun teen vielä uudet pesät niille...

Olen ihmetellyt sitä, kun Ralf on alkanut nukkumaan pehkuissa, ja nyt se sitten selvis että miksi. Ei se pääse orrelle/pysy siellä. Se on pian 8v, en tiiä onko se syy, mutta se lehahti orrelle, ei saanut otetta, putosi. Sen jälkeen se meni nurkkaan pehkuihin, ja asettui sinne. :smt009
Muusa

Re: Kanalan uusi järjestys, ja kaaos...

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mar-jatta kirjoitti:Ralf on alkanut nukkumaan pehkuissa, ja nyt se sitten selvis että miksi. Ei se pääse orrelle/pysy siellä.
Jos laittaisit sille orren viereen sellaisen hyllypedin, jonkun laudanpätkän?
Meillä nuo ihan nuoret kanat ja kukot pakkautuvat mieluiten nukkumaan pesärivistön katolle, se kun on suunnilleen samalla korkeudella kuin orretkin ja vieläpä ikkunan vieressä. Eivät minusta tyhmiä, mukavampi se minustakin olisi makoilla tasaisella kylki kyljessä kavereitten kanssa kuin orrella tasapainoillen :smt002
Mutta jos kukko selvästi jo rupeaa käymään raihinaiseksi ja vanhakin on niin miettisin kyllä pistääkö pois kun on vielä saappaat jalassa vai odottaako ja katseleeko kun raihinaistuu vaan enempi...
Mar-jatta

Re: Kanalan uusi järjestys, ja kaaos...

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Muusa kirjoitti:Mutta jos kukko selvästi jo rupeaa käymään raihinaiseksi ja vanhakin on niin miettisin kyllä pistääkö pois kun on vielä saappaat jalassa vai odottaako ja katseleeko kun raihinaistuu vaan enempi...
Voi apua, olet kyllä oikeassa. Ei siitä muuten huomaa että se on vanha, kuin nyt muutamina iltoina olen ihmetellyt kun ei tosiaan orrelle nouse. Eli täytyy siis alkaa tarkkailemaan Ralffia. Se on niin hyväluontoinen kukko, etten sille kyllä kurjaa vanhuutta soisi (no en tietysti millekään muullekaan eläimelle...) Saappaat jalassa on kukon lähdettävä.

Tuo mainitsemasi lauta on kyllä hyvä idea, semmosen minä sille nyt ainakin teen heti, kun olen innostunut muutenkin tuota kanalaa uusimaan... :smt001
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä aina tämän tästä keksin kanojen karsinoihin jotakin uutta.. Se on kanoista kauhean kiinnostavaa ja innostavaa, ne aina mukana puuhastelee ja pää kallellaan katselee, että mitä nyt tapahtuu. Ja hirmuinen kalkatus ja joka asiaan tutustuminen heti, kun homma on valmista. Kanat kyllä osaa tehdä kaikesta niin kamalan dramaattista! :smt005
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Sama juttu ku Mimmillä. Must on kans kauhean hauska sisustaa kanalaa ja kehunkin tutuille, että taas meillä on käyny Inno :smt003 Kanojen mielestä kaikki on hirvittävän mielenkiintoista . Ei tarvitse ku laittaa uusi pesä, niin sitähän jo ällistellää monen rouvan voimin ja Kyösti on kuin parempikin asunnonvälittäjä.
Vastaa Viestiin